App för att hålla koll på hushållsekonomin?

Bukefalos 30 år!

JohannaB

Trådstartare
Har ni någon app att rekommendera som man kan ansluta konton i flera banker till och få utgifter kategoriserade (t ex ”Mat”, ”Bostad”, ”Fritid”) men också kunna klicka i och undersöka vilka inköp man haft i kategorin?
Gärna om det finns fler roliga funktioner där man kan ha koll på sparande och abonnemang och sånt med förstås :)

Viktigast av allt med en sån app, som har tillgång till alla mina bankkonton 🫣, är såklart att den är säker och har en schysst avsändare.
Vad rekommenderar ni?
Och har ni några som ni INTE rekommenderar?

Har ni någon app att rekommendera som man kan ansluta konton i flera banker till och få utgifter kategoriserade (t ex ”Mat”, ”Bostad”, ”Fritid”) men också kunna klicka i och undersöka vilka inköp man haft i kategorin?
Gärna om det finns fler roliga funktioner där man kan ha koll på sparande och abonnemang och sånt med förstås :)

Viktigast av allt med en sån app, som har tillgång till alla mina bankkonton 🫣, är såklart att den är säker och har en schysst avsändare.
Vad rekommenderar ni?
Om inte appen kom från banken skulle jag aldrig våga ha något sådant.

Zlantar är bra - ägs av Svea Bank. Hur pass säker den är får man nog försöka avgöra själv. Jag har läst om den och väljer att lita på den. De svarar dessutom snabbt och trevligt på frågor. Och är gratis.

Jag som jobbar med informationssäkerhet skulle aldrig i livet koppla på en app som har tillgång till mina bankkonton - hur säkert det än ser ut att vara! Det öppnar upp för en rejäl säkerhetsrisk och med tanke på all phising och annonsbedrägerier som folk går på så NEJ. NO WAY.

/Lizzie

Jag använder appen Zlantar. Jag är absolut säkerhetsmedveten men har gjort avvägningen att denna är tillräckligt säker för mig.

Zlantat är en budget app. Man kan uppställa en budget för en rad olika poster. Jag har kopplat flera olika kontont dit (bankkonto, CSN mm).

Vad man ger Zlantar behörighet till är att läsa sina konton. Man kan inte via Zlantar göra överföringar eller liknande. Utan appen läser bara av kontona.

Man använder Mobilt BankID för inloggning. Appens ska krypterar all datatrafik och står under Finansinspektionens tillsyn. Sen som sagt så ägs den av SveaBank.

Jag resonerar som @lizzie .

Däremot har min huvudbank en sån funktion i appen, som jag använder (jag har däremot inte kopplat den till mina sparkonton i en annan bank, men det ska gå att göra om en vill det). Jag kan kategorisera alla utgifter från mina konton, se sammanställningar och diagram osv över utgifterna.

Gällande bankernas app så kan man inte jämföra funktionerna i dom med budgetappar tyvärr. Jag har SEB och visst den kategoriserar och jag kan sjäkv kategorisera. Men det är väldigt långt ifrån funktionerna i Zlantar. Men enklast hade ju varit att bankernas appar var lika bra och att man kunde ställa upp budget mm däri.

Vad rekommenderar ni?

Jag har varit missnöjd med funktionaliteten o alla sådana appar och tycket de är svåra att använda, så jag har byggt ett Excel ark som funkar som jag vill helt enkelt.
En gång i månaden laddar jag ner ett excel utdrag från min bank och kreditkort, lägger in in excel och använder en VLOOKUP för att kategorisera majoriteten av transaktionerna, och gör sedan manuella kategorisering av de handful som är kvar.

detta går sedan automatiskt in till en månadsöversikt samt en årsöversikt, där jag kan see hur min konsumtion varierar över året

Jag använder bankens egna utgiftskoll men går även igenom månad för månad för att kolla exakt vad allt går till.
Maten blir lätt genom utgiftskollen, boende och djur men ibland dyker endel ospecificerat upp som jag kanske gör en generell koll på.

Nu har inte jag så mycket så tycker det är hyffsat lätt att bara gå igenom alla utgifter i banken o skriva ner på ett papper.

Det är bilen som är dyr för mig. Främst lånet.

Har kollat på bankens funktion i deras app någon gång men tycker inte det är riktigt det jag vill ha så jag kör faktiskt Excel för vår ekonomi.

Min budget skriver jag bara in i en anteckning i mobilen just nu. Tidigare körde jag kassabok, för både budget och koll på utgifterna (gillar att skriva fysiskt, så föredrar det framför t ex Excel vilket säkerligen funkar precis lika bra!). Det funkar utmärkt för mig, jag känner faktiskt inte att det skulle tillföra något särskilt för mig att göra budget i samma app. Det är förstås en personlig preferens, men jag har bra koll och upplever att det är väldigt lätt att överblicka och följa upp.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka