App för livsmedel hemma

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare __sofia__
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 939

Bukefalos 30 år!

Alltså, saken är den att jag redan har en extremt tom kyl, och väldigt organiserat skafferi - jag bara lagar inte så mycket mat, och glömmer bort det som är rakt framför ögonen på mig :p
Hade det inte varit enklare att äta varje måndag med saker från skafferiet?
Då blir det automatiskt rotation på det.

Hade det inte varit enklare att äta varje måndag med saker från skafferiet?
Då blir det automatiskt rotation på det.
Jag skulle nog kunna lyckas att missa mat ändå :p
Ett av problemen med skafferimaten är att det oftast krävs någon typ av matlagning - det är definitivt inte varje dag som jag lagar mat (inte innan heller, men nu med bebis blir det ännu mer färdiga eller halvfärdiga saker). När jag jobbar har det ofta varit att jag haft en matlåda från frysen till lunch på jobbet, och sedan något enkelt (t.ex. mackor) till kvällsmat. Och det räckte ofta att laga mat en gång i veckan då för att få matlådor för en vecka (men jag hade flera olika i frysen för att få rotation/omväxling).

Jag har använt Google keep med punktlista för frysen, en övergripande nivå för varje låda (med tema, typ kött, bröd, grönsaker osv) och sen listat vad som förväntas. Så länge det hålls ajour funkar det sjukt bra men det är lätt att det glöms bort när man har bråttom eller är trött.

Min första pojkvän hade fyra syskon och familjen hade tre frysboxar. På varje frysbox (som var noga kategoriserad sett till vilken typ av mat som förvarades var) fanns en skrivbok som allt innehåll skrevs upp i. Alla barn var hårt drillade i att man inte tog något ur frysen utan att fylla i listan, så mamman visste ner på enstaka korvbrödet hur mycket mat som fanns hemma 😁

Liknande trådar

• App på resturang
  • Bäst före
  • Köttfärs. Bäst före, rå vs tillagad
  • App för att hålla koll på hushållsekonomin?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka