App på resturang

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Nebraska
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 74
  • Visningar Visningar 3 285

Bukefalos 30 år!

Ska tillägga att dricks tycker jag sådär om ;)
Jag brukar ge lite dricks på trevliga restauranger men alltid i slutet av måltiden och har jag kontanter ger jag helst det.

För mig blev just det där med expertis så tydligt när jag var ute på dyr-restaurang sist. Supergod förrätt och varmrätt. Sen var jag mätt och gnällde lite till servitören att jag så gärna ville ha en efterrätt men orkade ingen. :( Hen tipsade då om deras sorbet som blev det perfekta avslutet på middagen. Jag var nöjd (kommer gå dit igen nästa födelsedag) och restaurangen tjänade lite mer på mitt besök.

Hade jag suttit med mobilen hade jag aldrig kommit på tanken att ta en sorbet.

Så gör jag ofta, jag är oftast för mätt för en efterrätt. Det är flera gånger de fixat en halv portion eller trollat fram något litet sött :love:

Snabbmat etc - absolut, kör på app! Eller den expresskassa (stor skärm som en beställer och betalar vid) som är standard häromkring numera. Inga konstigheter, bara skönt att kunna scrolla bland alternativen osv. All info finns där.
Helt okej om det gäller en takeaway på nån annan typ av restaurang också, tycker jag. Sitter jag inte på restaurangen och äter så känns det helt fine att bara beställa, betala, få en kasse i handen. Det är ju lite vad takeaway är.

Pinchos - älskar Pinchos! På den restaurang som jag brukar gå till är personalen lika bra, uppmärksam och trevlig som på andra ställen. Bara att en får beställa, betala och hämta maten själv. Helt okej på den typen av restaurang och jag har alltid en bra upplevelse, går därifrån glad.

På en restaurang där en huvudrätt kostar från 200:- och uppåt - nej tack till app!

Dricksar gör jag inte oavsett, i princip aldrig.

Jag är väl en äkta boomer men igår så var jag på restaurang för första gången som använde sig av en app till beställning. Då menar jag inte de som ställen som har det som koncept, typ Pinchos. Det är en helt annan grej liksom. Utan ett ställe där varmrätterna går från 300 och man har andra förväntningar på service och maten om ni förstår hur jag menar.
Måste säga att det blev något av en kulturchock. Vi blev placerade vid ett bord och hänvisade att använda en QRkod. Betalningen skedde redan vid beställning och där uppkom frågan om dricks. För det första, vilken insats skulle jag dricksa för. Att blivit hänvisad ett bord och visad QRkoden?
Hade ingen personal att fråga om rätterna eller vilket vin vi skulle välja osv. Men om man INTE dricksar? Konspirationsteoretikern i mig funderar ju om de spottar på biffen då.
Sen när vi väl fått in maten kommer ingen från personalen och kollar läget. I alla fall i vårat sällskap innebar det att stället tappade mycket i merförsäljning. Vi tog inte in mer att dricka och skippade både kaffe och efterrätt. Någon som hade varit mycket lättare att beställa in bara vi fått frågan. Sen VET jag ju att man mycket väl bara kunnat beställa in det via appen också. Men själva gästbemötandet ser jag som en viktig del i mina (få) restaurangbesök. Men jag är väl bara en gnällig boomer.
Nä du är inte bara gnällig boomer. Tar de bort en stor del av restaurangupplevelsen får de vara utan både dricks och mig som gäst. Det kanske finns en målgrupp som inte bryr sig om de delarna.

Jag tror du kan vara lugn, en sån restaurang har tappat kontakten med gästerna som individer, så de kommer inte heller ha koll på vilken biff de ska spotta på. Allt är bara singulära ordrar som ska sättas på bord.

Trist om det blir utbrett. Så länge det är några få så kan man aktivt välja bort.

Snabbmat, billigare ställen, fine men går jag på restaurang för upplevelsen, nixpix. Då vill jag foka på sällskapet, omgivningen mm och inte fippla med telefon.
Var häromdagen ute för att fira tillsammans med kompis, superpersonal. Full koll på alla detaljer i menyn, jag hade vissa ändringspreferenser, inga problem och det blev helt rätt trots att just den rätten kom långt senare. Just när man vill ha något på ett speciellt vis är ju appar hopplösa, oftast går ju det inte ens att önska.
Bra personal har ju koll på läget, när det passar att fråga om allt är ok, ser när dricka börjar ta slut osv.

Snabbmat, billigare ställen, fine men går jag på restaurang för upplevelsen, nixpix. Då vill jag foka på sällskapet, omgivningen mm och inte fippla med telefon.
Var häromdagen ute för att fira tillsammans med kompis, superpersonal. Full koll på alla detaljer i menyn, jag hade vissa ändringspreferenser, inga problem och det blev helt rätt trots att just den rätten kom långt senare. Just när man vill ha något på ett speciellt vis är ju appar hopplösa, oftast går ju det inte ens att önska.
Bra personal har ju koll på läget, när det passar att fråga om allt är ok, ser när dricka börjar ta slut osv.

Jag har blivit bra bemött på många restauranger men den som haft klart bäst personal är Två rum&kök i Falun... allt där är så vansinnigt proffsigt!

Senaste gången jag var där (affärsmiddag) var jag chaufför så jag tackade nej till vin. Direkt förslog hon att hon skulle ta ut några alkoholfria alternativ som jag kunde få prova och se om det var något jag tyckte om.

Jag som är allergiker och hatar att vara ”besvärlig” älskar app restauranger. Att kunna välja i appen, anpassa valet så det stämmer med allergin och kunna lägga till info om det själv är så mycket lättare än att säga till om allergin och få veta att ”köket får kolla vad de kan göra” när man frågar om innehåll osv…
…sen älskar jag definitivt engagerad personal, så de riktigt bra servitörerna är underbara att prata med. Men jag skulle gärna beställa i appen med hjälp av dem.
Men funkar det att göra i apparna?

Jag var vegan i många år och på många ställen fanns inget veganskt i menyn men de kunde fixa när man frågade. Och då blev det ofta en konversation om vad och hur jag ville ha det.

Jag älskar det! Väljer helst bara restauranger där man slipper prata med folk. Tycker bara det är drygt att de kommer och ska prata mitt i maten.
Jättesmidigt att kunna beställa mer dricka, efterrätt osv utan att behöva vänta på någon seg serveringspersonal.

Edit.
Ger aldrig dricka oavsett, idiotiskt system, vi bor liksom inte Sverige, inte USA.

Jag håller med. Men så är jag rätt selektiv och behöver inte veta vad andra tycker om eller rekommenderar. Samma med drickat, jag vet vad jag vill ha redan året innan liksom.

Jag beställer gärna i app och betalar lika gärna i app. Väldigt mycket enklare om alla ska betala var för sig med. Och man kan gå när man är klar utan att behöva sitta och försöka vifta till sig nån.

Men man borde kunna välja, borde ju vara görbart?

Jag beställer gärna i app och betalar lika gärna i app. Väldigt mycket enklare om alla ska betala var för sig med. Och man kan gå när man är klar utan att behöva sitta och försöka vifta till sig nån.

Men man borde kunna välja, borde ju vara görbart?
Det är enkelt att betala var för sig annars också och vill man inte vänta går man till kassan och betalar.
Behöver jag lämna sällskapet tidigare tex gör jag så, går till kassan, säger vad jag ätit, om de inte redan kommer ihåg, duktig servis gör det, de bockar av det från notan och jag betalar.

Det är enkelt att betala var för sig annars också och vill man inte vänta går man till kassan och betalar.
Behöver jag lämna sällskapet tidigare tex gör jag så, går till kassan, säger vad jag ätit, om de inte redan kommer ihåg, duktig servis gör det, de bockar av det från notan och jag betalar.

Och jag tycker det är enklare att betala i appen som sagt. Behöver inte stå i ev kö, inte berätta vad jag köpt eller rätta när det blir fel. Eller ens komma ihåg vad jag köpt eller hur många drickor jag beställt. Vilket passar MIG perfekt. Mig. Och nej, det är inte alltid det är enkelt att dela upp. Inte enligt min erfarenhet.

Och jag tycker det är enklare att betala i appen som sagt. Behöver inte stå i ev kö, inte berätta vad jag köpt eller rätta när det blir fel. Eller ens komma ihåg vad jag köpt eller hur många drickor jag beställt. Vilket passar MIG perfekt. Mig. Och nej, det är inte alltid det är enkelt att dela upp. Inte enligt min erfarenhet.
Tråkiga upplevelser du verkar ha haft då, beklagar. Förr var det svårare, idag inte alls, de frågar i princip alltid om man ska dela, upplever jag.

Men skönt när man är osocial att alternativ finns idag, väljer gärna det själv vid andra tillfällen, som kassan på Ica, älskar att få blippa i min ensamhet istället för att köa till en kassa.

Tråkiga upplevelser du verkar ha haft då, beklagar. Förr var det svårare, idag inte alls, de frågar i princip alltid om man ska dela, upplever jag.

Men skönt när man är osocial att alternativ finns idag, väljer gärna det själv vid andra tillfällen, som kassan på Ica, älskar att få blippa i min ensamhet istället för att köa till en kassa.

Har aldrig fått den frågan faktiskt. Nu äter jag inte på sånna ställen mer än någon gång/år, men aldrig.
Ja, jag älskar det! Man kan välja. Eller borde kunna åtminstone.

Men funkar det att göra i apparna?

Jag var vegan i många år och på många ställen fanns inget veganskt i menyn men de kunde fixa när man frågade. Och då blev det ofta en konversation om vad och hur jag ville ha det.
Jag är inte vegan så vet inte hur enkelt det är?
Vegetarian och glutenintolerant, ofta kan man i appar lägga till, ta bort eller byta ut ingredienser och det brukar (om appen är bra) finnas listor över vad maten innehåller. Många vegetariska rätter har gluten i sig (panering, bröd och pasta är enkelt att använda i god vegetarisk mat) men med en app kan jag ibland ta en kötträtt och byta protein till fisk (som jag äter) eller ta bort rostade löken från sushin.
En bra servitör och kock fixar det ju lika enkelt, men jag har också råkat ut för att de haft väldigt svårt förstå eller veta vad som innehåller gluten. Vad som är vegetariskt brukar vara mindre problem att få fram info om ;)

Åh, nu fick du mig att tänka på ett av mina största irritationsmoment (som garanterar noll dricks från mig). Jag är ju som sagt ofta ute på affärsmiddagar/lunch och det är i allmänhet jag och några män, det är sällan fler kvinnor med. Ibland betalar jag och är jag den som bokat bordet och bett att få notan så vill jag faktiskt vara den som får notan... inte att de ger den till en random man vid bordet. Vi lever på 2020-talet, FFS! Även kvinnor klarar av att betala :grin:

Jag är inte vegan så vet inte hur enkelt det är?
Vegetarian och glutenintolerant, ofta kan man i appar lägga till, ta bort eller byta ut ingredienser och det brukar (om appen är bra) finnas listor över vad maten innehåller. Många vegetariska rätter har gluten i sig (panering, bröd och pasta är enkelt att använda i god vegetarisk mat) men med en app kan jag ibland ta en kötträtt och byta protein till fisk (som jag äter) eller ta bort rostade löken från sushin.
En bra servitör och kock fixar det ju lika enkelt, men jag har också råkat ut för att de haft väldigt svårt förstå eller veta vad som innehåller gluten. Vad som är vegetariskt brukar vara mindre problem att få fram info om ;)

Veganskt är tyvärr mycket svårare än vegetariskt fortfarande. Det är inte heller ovanligt att restauranger inte riktigt vet vad som är veganskt, så jag hade definitivt velat checka det med personalen om det inte är väldigt tydligt markerat i menyn vilka rätter som är/går att göra veganska. :bag: Mina veganvänner äter sällan ute av just den anledningen.

Själv har jag allergier som kan vara kluriga om man inte pratar med någon, för att det ofta ingår i fonder och kryddning utan att vara listat som ingrediens.

När ni nu ändå pratar appar och sånt. ChopChop. Vi testade det för att varken jag eller barnen orkar med eller gillar Max. Men.
Hur svårt ska det vara att välja utifrån allergi? Vi har en med celiaki, och när jag tillslut fick fatt på en personal så var svaret en pärm där jag fick stå och bläddra desperat. Ikea är lika svåra med sånt, på Max är det hanterbart.
Men kunde inte alla ställen ha tydlig märkning eller möjlighet att selektera på allergi? Är ju inte jättekul när man tillslut beställt en medioker sushi på ovan nämnda ställe och nån pigg fyr slängt på teriyakisås och rostad lök och därmed sabbat måltiden man väntat 40 minuter på. Trots att man enligt instruktion pratat med personalen och sagt att de får ändra det de behöver för att möta behoven som alltså inte är en preferens utan ett måste.

När ni nu ändå pratar appar och sånt. ChopChop. Vi testade det för att varken jag eller barnen orkar med eller gillar Max. Men.
Hur svårt ska det vara att välja utifrån allergi? Vi har en med celiaki, och när jag tillslut fick fatt på en personal så var svaret en pärm där jag fick stå och bläddra desperat. Ikea är lika svåra med sånt, på Max är det hanterbart.
Men kunde inte alla ställen ha tydlig märkning eller möjlighet att selektera på allergi? Är ju inte jättekul när man tillslut beställt en medioker sushi på ovan nämnda ställe och nån pigg fyr slängt på teriyakisås och rostad lök och därmed sabbat måltiden man väntat 40 minuter på. Trots att man enligt instruktion pratat med personalen och sagt att de får ändra det de behöver för att möta behoven som alltså inte är en preferens utan ett måste.
Min erfarenhet är att personalen har jättedålig koll, särskilt med ung personal och ibland med viss språkförbistring.
Men hemsidorna är bra!
Här är chopchop t ex med möjlighet att sortera på allergener (eller snarare vilka rätter man kan äta om man är allergisk)
https://chopchop.se/produktinformation/

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar