Appaloosasadlar

Rie

Trådstartare
Någon som vet skillnaden på dressyrmodellerna Venus, Venus D, och Venus K ? Såg att det fanns liknande på hoppsidan också, modell Paris.
 
Modellen D, har "dubbelt" läder, man sitter lite bättre,
lite mer "fast" i den.
Modellen K har EN kåpa, alltså, man kommer lite närmre hästen.
D & vanlig modell är samma sadlar både på venus & Paris,
det enda som skiljer är alltså lädret!
Hoppas du förstår min lite diffusa förklaring..,
lättare om man ser dem framför sig :smirk:
julia_v
 
Venus D är väl specialgjord för att den hjälper hästen och är inte stum när man ska piaffera? Jag har för mig att ngn förklarade det för mig.
 
hmmm, är inte det Venus K? D'en är ju i princip samma som den "vanliga", men med dubbelt läder. :confused: Åtminstone är det så med hoppsadlerna :bump:
Uuuuunderbara sadlar! :love: Om jag ska börja tävla och köper ny häst nån gång, så ska jag ha en Paris D! Har en Golden Star nu, vill inte spendera så mkt pengar på sadel till min pensionär som bara promenadrids. :smirk:
 
Nej, det har inte med lädret att göra, möjligtvis är det
att venus (och paris mfl) har en flexibel bom som
gör det lättare för hästen att "röra sig" :smirk:
 
Då frågar jag vidare...

Vad är skillnaden på Venussadlarna och Top Dressage och ev andra dressyrsadlar från Appaloosa?
Har en Professional som börja blir trång (tror det är en 33a) och en Venezia 34 som ligger perfekt.
Kan Venus 34 ligga bra då tro?
 
Re: Då frågar jag vidare...

Det är ju olika MODELLER, och prisklasser på de olika
sadlarna, det har ingenting med bomvidden att göra,
den är ju den samma på alla sadlar (alltså 34 är ju 34 osv)
men vissa hästar/ryttare passar vissa modeller bättre/sämre,förstår du hur jag menar?
Vissa av dem är latexstoppade (permanent) andra av dem är
ullstoppade (omstoppningsbara), på en del är det
flexibel bom , andra inte.
Det är mkt med dessa sadlar, jag tycker att du ska prata
med en åteförsäljare till sadlarna, så att du får den infon du behöver! :)
 
Re: Då frågar jag vidare...

jag tycker att venus är bra mycket skönare, hade en top dressage innan men upplevde att man satt så mycket i nedförsbacke i den + att knästöden var för stora.

Man kan ändra bomvidd på alla appaloosa sadlar,
hästaffären skickar ner dom till equalityline så värmer dom om den.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har googlat och sökt i forumet men inte hittat något svar på min fråga, men finns det någon tråd dom tar upp specifikt denna...
Svar
5
· Visningar
1 164
Senast: caballus
·
Utrustning Rambo summer series har en tillhörande liner på 100gram till. Fungerar den linern bara just till om man skulle ha självaste täcket...
Svar
3
· Visningar
380
Senast: Fiorano
·
Utrustning Känner mig lite omodern nu, men har börjat fundera på att köpa thermoridbyxor som komplement till de riktigt kalla dagarna. Jag går i...
2
Svar
22
· Visningar
1 294
Senast: Buongusto
·
Utrustning Någon som har en prestige X D2 K free D och kan berätta vad ni tycker om den? Funderar på att prova en sådan till min häst men skulle...
Svar
8
· Visningar
691
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp