Appar hit och appar dit. Hur många har du? Vad är det för fel på en hederlig papperskalender?

Hur många appar har du?

  • Färre än 10 st

    Röster: 12 13,5%
  • 11-20 st

    Röster: 15 16,9%
  • 21-30 st

    Röster: 9 10,1%
  • 31-40 st

    Röster: 9 10,1%
  • 41-50 st

    Röster: 8 9,0%
  • 51-60 st

    Röster: 8 9,0%
  • 61-70 st

    Röster: 2 2,2%
  • 71-80 st

    Röster: 0 0,0%
  • Fler än 80 st

    Röster: 26 29,2%

  • Antal omröstningsdeltagare
    89
Använder väldigt lite appar. Det är väl messenger, bankid o så mina jobb-appar (2 st). Banken.
Sen ligger det ju några som bara ”är” som jag sällan trycker på, typ SOS och SMHI.

Vet inte vad man ska göra med fler? Hahahahha. Har inte tid eller lust att ”appa” hela dagarna.
Jag har inte någon app som jag appar med. (Utom buke i webbläsaren då och nyhetsläsning) Nästan samtliga är där för att effektivt lösa ett praktiskt problem i vardagen. Vissa problem är olösbara utan och skulle göra mig till en usel förälder.

Utvecklingen är definitivt inte odelat positiv.
 
Använder väldigt lite appar. Det är väl messenger, bankid o så mina jobb-appar (2 st). Banken.
Sen ligger det ju några som bara ”är” som jag sällan trycker på, typ SOS och SMHI.

Vet inte vad man ska göra med fler? Hahahahha. Har inte tid eller lust att ”appa” hela dagarna.

Mina övriga är bl.a.:

Storytel för att lyssna på ljudböcker
Spotify för att lyssna på musik
Netflix, Viaplay, HBO Max, SVT Play, TV4 Play, YouTube för att se på TV
SVT Nyheter: för att hänga med i vad som händer i världen
Lokaltidningens app
Chrome: för att kunna surfa på nätet
SMHI för att kolla vädret
Familywall för att ha en gemensam kalender hela familjen
Womanlog för att hålla koll på mensen
Postnord för att jag skulle hämta paket i paketskåp
Skolans app där man får ALL info från skolan samt frånvaroanmäler och skickar meddelanden till lärare. E-mail anses inte säkert nog säger de.

Så en del av dem är såna som jag bara går in i för att sätta igång nåt att lyssna på eller titta på och sen lägger jag undan mobilen (och lyssnar på ljudbok/musik eller tittar på TV:n på det jag satt igång via mobilen). Andra ren information som jag visserligen skulle kunna få på datorn men har jag den i mobilen så slipper jag sätta igång datorn bara för att kolla vädret eller nyheterna.

Jag spelar nästan aldrig på min mobil. Så spelapparna är få och används i princip aldrig. Möjligtvis Wordfeud ibland.

Däremot har jag inga jobbappar på min privata mobil. Dels får vi inte då företaget vill ha koll på säkerheten och dels så vill jag verkligen inte ha nåt jobbrelaterat på den!
 
Använder väldigt lite appar. Det är väl messenger, bankid o så mina jobb-appar (2 st). Banken.
Sen ligger det ju några som bara ”är” som jag sällan trycker på, typ SOS och SMHI.

Vet inte vad man ska göra med fler? Hahahahha. Har inte tid eller lust att ”appa” hela dagarna.

Kollektivtrafik (olika i olika städer, så jag har tre-fyra), SJ, parkering (olika för olika bolag, jag har tre :down:), banken, bank-id, avanza, kivra.

Skype och zoom för att kunna vara med i möten även om något kör ihop sig på vägen.

Messenger, WhatsApp, Signal, för kommunikation med olika personer/grupper där de finns. (Hade gärna tvingat alla att använda samma lösning, men det funkar ju inte riktigt så.)

Kalender + kalenderwidget för att smidigt kunna hantera de ca 10 kalendrar jag har inlagda som prenumerationer.

Equilab för att logga ridningen, gymmet för att boka pass/bli insläppt.

Journalföring för djuren, körjournal för bilen.

Listapp för återkommande att göra-lista, shoppinglisteapp för att kunna dela inköpslista med resten av hushållet.

Alltså rena praktikaliteter = minst 20 st.

Poddar, radio, ljudböcker (tv och film, även om det är något jag sällan tittar på).

Sen har jag fem-sex fotoappar och ungefär lika många kartappar, men det är ju för att jag gillar att vara ute i naturen och fotar i snitt hundra bilder om dagen.
 
Jag har ca 40 appar som jag själv laddat ned, men använder även ganska många av de förinstallerade eftersom jag har en telefon från Google (så Gmail, Maps, Drive, Kalender osv).
En handfull grejer är till jobbet (Teams, Outlook), andra saker för nyheter (SVT, SR), lyssna (SR, Patreon, Spotify), socialt (Facebook, Instagram, Twitter)...
Så jag "appar" ganska mycket!
 
Jag gillar appar! Är ett väldigt stort fan av att ha allt samlat på samma ställe. Älskar appar som är praktiska och gör saker och ting smidigare. Vad jag inte gillar är att fylla telefonen ”bara för att” och appar som används bara sporadiskt raderas (om det inte är något speciellt - har tex en fågelbok som app som kanske inte används så frekvent, men den är ju fin och bra att ha om man skulle råka se någon underlig fågel. :D) Skulle inte spara en app jag behöver två gånger om året för att åka buss med ett visst bolag, utan hellre radera och ladda hem den igen när det är dags nästa gång… Jag är nog lite minimalistisk där. Har nog runt 50-60 appar totalt.

Fun fact: Jag var väldigt sen med hela smartphone-grejen. Eller ja. Jag hade inte ens knapptelefon under en stor del av tiden eftersom jag kände mig stressad av att det kunde ringa när som helst. Sedan skaffade jag en iPhone för kanske 3-4 år sedan… Nu skulle jag ALDRIG vilja (eller ens kunna) vara utan. :nailbiting:
 
Jag har ett gäng som gör livet enklare. En för inköpslistor tex, som både maken och jag kan redigera vid behov- supersmidigt!

Är dock väldigt selektiv vad jag installerar, hatar att alla företag vill ha en separat app för allt. Vägrar installera ett gäng appar och ge alla tillgång till mina betalkort bara för att kunna parkera i stan tex 🤢🤢

Easypark tycker jag är bra i det avseendet, de skickar en månadsfaktura per epost och sedan kan en välja hur en betalar den. Dock har Easypark avgift så som den snåljudas jag är använder jag Faluappen i sagda stad :angel: även om den behöver mitt kort. Den är avgiftsfri, du betalar bara för parkeringen.
 
Easypark tycker jag är bra i det avseendet, de skickar en månadsfaktura per epost och sedan kan en välja hur en betalar den. Dock har Easypark avgift så som den snåljudas jag är använder jag Faluappen i sagda stad :angel: även om den behöver mitt kort. Den är avgiftsfri, du betalar bara för parkeringen.
Jag parkerar i närmsta stad kanske 2 ggr om året. Hittils har de haft olika appar/system varje gång. De senaste gångerna har jag parkerat så långt ut från city att det är vanlig gammal betalautomat- det fanns inte som alternativ när jag var i city och försökte... 🙃
 
109st utöver de som kom med telefonen.
En hel hög är kopplade till bilen (laddstationer, parkeringsappar och bilens egna app)
En annan hög är olika matbutiksappar och den sista högen är olika "tv" appar.

Sedan är det mer spritt
 
Använder väldigt lite appar. Det är väl messenger, bankid o så mina jobb-appar (2 st). Banken.
Sen ligger det ju några som bara ”är” som jag sällan trycker på, typ SOS och SMHI.

Vet inte vad man ska göra med fler? Hahahahha. Har inte tid eller lust att ”appa” hela dagarna.
Jag har 5 väderappar som jag kollar flera gånger per dag, är typ besatt av att hålla koll på vädret för att avgöra vad hästen ska ha för täcke osv 😅
Började lista upp andra appar som jag använder väldigt frekvent men det blev jobbigt, för många!
 
Jag har ingen dator, bara min telefon. Så livet blir mycket enklare med appar. Det är ju bara program/system, förstår inte vad det konstiga med det är?
Problemet är att du ofta behöver sälja bort hela ditt privatliv. Appen ska ha tillgång till din kontaktlista i telefonen, den ska ha tillgång till dina foton, den ska ha tillgång till kameran, den ska få läsa dina meddelanden osv osv. I de allra flesta fall är det här uppenbart onödigt som när en väderapp kräver tillgång till fotoalbumet.
Om appar var just en programslinga och inte ett spionverktyg skulle mina invändningar mot dem försvinna.
 
Det finns ju appar för i princip allt numera men jag förstår inte varför man måste ha appar till allt?
T.ex. läste jag om nån som frågade efter en app för att hålla reda på bl.a. när hundens klor ska klippas. O_o :confused:
Man måste ingenting. En app är en applikation på en telefon eller en dator, en programvara vilken som helst, liksom, och det står var och en fritt att använda eller inte. Men det är verkligen inte alla appar som är kalenderbaserade och skulle kunna ersättas av en papperskalender - ingen av de appar jag använder skulle kunna det till exempel (för funktionen är inte "kalender" utan något helt annat eller något betydligt mer).
Kommer vi att komma till en punkt då människor inte klarar sig utan sina appar?
I ett bredare perspektiv ÄR mänskligheten redan i stor utsträckning beroende av IT-applikationer. Och det är ju sällan just apparna på folks telefoner som är de kritiska applikationerna/systemen, utan snarare styrsystem för el och annan infrastruktur, banksystem osv.
Om man förlitar sig på appar och telefonen/nätet/appen kraschar, hur gör man då när all info är borta?
Har ni backup i form av pappersanteckningar/kalender?
Den data som finns lagrad i molnet försvinner inte för att den enskilda telefonen eller datorn kraschar - det är liksom hela poängen med molnlagring. De som lagrar på riktigt viktig information, som sjukhus, banker, myndigheter osv, har dels självklart backuper (i plural, alltså flera) och dels redundanta system så att om t.ex. en server går ner, så finns det en annan med speglad data som genast tar över. Om nätet går ner för kortare eller längre tid betyder inte det att datat försvinner, bara att det är otillgängligt så länge nätverk inte finns (eller föralldel om man är utanför täckning). I de allra flesta fall så är de olika system som finns för backup och redundans betydligt säkrare än pappersanteckningar.

Vad gäller min personliga appdata så är det liksom ingen katastrof om jag skulle förlora information om mina träningsrundor med hästen eller mina löprundor, så där är jag inte särskilt noga (även om vi faktiskt har ett helt analogt system för att hålla koll på hästarnas träning på stallets whiteboard också - dock väldigt osäker datalagring där, ett svep med sudden så är allt borta :D ). När det gäller bank-id, så har jag flera olika, både på telefon och iPad, och har dessutom backup i form av en gammaldags dosa för inloggning till internetbanken. Men internetbanken är jag ju beroende av och det kan ju potentiellt vara ett betydligt större problem (vid långvariga strömavbrott och annat) än om de appar jag har på telefonen skulle bli otillgängliga.
Appar samlar ju också in info om oss, så jag tycker inte man ska ha fler än nödvändigt. :cautious: Fast jag kanske är lite ”paranoid light”.
Appar KAN samla in information, vissa av dem gör det. Men man ska ju ha fullständigt klart för sig att det inte bara gäller de appar som finns på telefonen, det gäller potentiellt också samtliga applikationer på en dator med internetåtkomst, alla dina kreditkort du använder osv. På de flesta telefonen finns funktioner för att begränsa olika appars dataåtkomst, när och hur de får använda positionsdata osv. Här tror jag att de flesta av oss successivt blir mer medvetna om att det går att och att man kanske bör skydda sin egen information när man hänger på sociala medier etc. Eller iaf veta vilken information man delar och inte.
 
Problemet är att du ofta behöver sälja bort hela ditt privatliv. Appen ska ha tillgång till din kontaktlista i telefonen, den ska ha tillgång till dina foton, den ska ha tillgång till kameran, den ska få läsa dina meddelanden osv osv. I de allra flesta fall är det här uppenbart onödigt som när en väderapp kräver tillgång till fotoalbumet.
Om appar var just en programslinga och inte ett spionverktyg skulle mina invändningar mot dem försvinna.
Appar ÄR program. De kan givetvis programmeras till att spionera, men just för att en applikation är installerad på en telefon så innebär inte det att den automatiskt börjar spionera. Vad gäller allt som apparna vill ha tillgång till så går det bra att neka. Jag har hittills inte varit med om någon app som inte fungerat som jag vill för att jag inte gett den åtkomst till kameran, mikrofonen, mina kontakter eller min platsinfo. Någon som vill läsa mina meddelanden har jag hittills inte stött på, men det skulle bli nej på det också :laugh:
 
Appar ÄR program. De kan givetvis programmeras till att spionera, men just för att en applikation är installerad på en telefon så innebär inte det att den automatiskt börjar spionera. Vad gäller allt som apparna vill ha tillgång till så går det bra att neka. Jag har hittills inte varit med om någon app som inte fungerat som jag vill för att jag inte gett den åtkomst till kameran, mikrofonen, mina kontakter eller min platsinfo. Någon som vill läsa mina meddelanden har jag hittills inte stött på, men det skulle bli nej på det också :laugh:
Jag har letat och letat efter hur jag ska neka men aldrig hittat den möjligheten.
Ansiktsboken har krävt att få läsa meddelanden. Ansiktsboken används inte på min telefon.
 
Jag har letat och letat efter hur jag ska neka men aldrig hittat den möjligheten.
Ansiktsboken har krävt att få läsa meddelanden. Ansiktsboken används inte på min telefon.
På min telefon (fruktvarianten) så brukar sådant dyka upp i samband med installation eller första användning - "App XX begär åtkomst till kameran" till exempel och så kan man godkänna eller neka. Vill de ha åtkomst till platsinformation (väderappar till exempel) så brukar också alternativet "tillåt medan appen används" finnas. Jag kan även gå in på varje app under inställningar och bestämma vad den ska få tillgång till. Plats, bilder, mikrofon, kamera och kontakter brukar vara vanliga saker som appar kan/vill ha åtkomst till. Samtliga kan jag styra.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp