Appendix quarter?

I

__Ida__

Skulle gärna vilja veta mer om denna ras (om man nu får säga att det är en ras?) appendix quarter! Skulle vara tacksam för svar då jag nyligen har träffat en sådan häst av denna ras. Går i hästköpartankar. Finns det någon som har erfarenhet av denna sorts häst? Passar den bra till westernridning, hoppning mm? Fördelar och nackdelar av dem som har erfarenhet. :)
 
en appendix quarter är ju en korsning 50% eng fullblod och 50% quarter...
Tror det kan vara en mycket allsidig "ras" och lite lättare i psyket än en ren quarter.
Men jag har ingen erfarenhet alls förutom av båda raserna var för sig, men det säger ju inte så mycket.

Vad ska du använda din häst till, det är det viktigaste du bör veta innan du bestämmer dig för ras.
 
Som sagt är det en korsning mellan Fullblod och Quarter och den har fått namnet Appendix eftersom den registreras i ett speciellt register hos AQHA i USA. :)
När en Appendix har "tjänat" ihop 10 AQHA poäng alltså på AQHA Shower blir den en "Quarter".

Vad gäller användningsområden så kan den precis som andra hästar användas till det mesta :angel:
En del Appendix blir mycket fullblodslika dvs resligare och ädlare än Quartern och då kan den ju gå långt både inom Western diciplinerna, Hunter, Pleasure och Trail.
Dessutom kan det ju fungera bra på kanske ffa hoppbanan.

Blir den tyngre mer biffig i typen är det kanske mest Westerngrenar man bör satsa på.
Jag menar att satsar man inte på den absoluta toppen så kan du använda den till det DU vill.

Jag vet en hel del trevliga Appendix, den nackdel som en del westernfolk menar finns med den är att den får mer fullblods temperament, dvs nervigare. Med förlov sagt att det är ingen regel men det är ändå så att quartern är mestadels en coolare häst. :cool:

Monke :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 668
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Jag skulle vilja uppmana alla som har bra hanhundar att spara sperma från era hundar för framtiden. Med bra hundar menar jag alltifrån...
2
Svar
30
· Visningar
2 235
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 190
Senast: Fetaost
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
918
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp