Apportering

Sv: Apportering

Jag vet inte vad Du vill att jag ska svara. :confused:

Jag har inte skrivit att jag är duktigast och mest kunnig på hund. Jag skriver mina åsikter precis som Du, Pangare och alla andra.

Sen får man plocka det man anser vettigt från var och en. Det är så jag gör när jag lär mig och jag lär mig fortfarande. Det finns många instruktörer som inte borde kallas instruktörer. Det finns även många rusktigt duktiga hundförare som inte har intresset för att lära ut sin kunskap till andra, utan bara tränar/tävlar sina hundar. Det finns hundägare som haft 20 hundar och tävlat i Elit som är sämre på hund än många "nybörjare".

Jag ifrågasätter alla oavsett deras nivå när det är något jag inte förstår eller håller med om. Jag har även ifrågasatt Anders Hallgren i en del frågor, men det har vi rett ut.

Vart man väljer att utbilda sig till instruktör är nog väldigt viktigt. Jag har inte gått via BK, då jag vill mer än så. De flesta IMMI- instruktörer är jag heller inte imponerad av, de jag träffat.

Att utbilda sig till instruktör är bara ett steg av många steg till att bli en bra/duktig hundmänniska. Man måste samla på sig erfarenheter och det gör man bara efter att ha tränat många olika hundar och hundägare.

Sen finns det ingen instruktör som kan allt.
 
Sv: Apportering

får jag fråga var du har utbildat dig till instruktör? och vad det kostade? jag funderar nämligen på att läsa till instruktör (inte nu, men någorlunda snart) och det som tilltalar mig mest är just IMMI. men den utbildningen kostar 12 papp och det är inget man hostar upp bara sådär. alternativet SBK kräver en rekommendation från en klubb, som väl också betalar utbildningen, men då måste man nog stanna på en och samma klubb lite längre än jag gjort och dessutom bör man nog hålla sig väl med klubben. nu vet jag inte hur länge jag stannar här i kalmar, det kan bli några månader eller år, och "gamla" klubben är jag mindre förtjust i.

så, finns det ett tredje alternativ?
 
Sv: Apportering

*host* det är tur att det inte verkar spela någon stor roll för dig hur länge man har haft hund, för i så fall skulle ingen lyssna på mig... ;)
 
Sv: Apportering

Finns många alternativ. Men jag anser att man ska kolla upp utbildningarna noga, då många verkar dåliga. Sen är det ju lite också om man tar till vara på utbildningen och i så fall hur.

Jag är utbildad hos Anders Hallgren.
 
Sv: Apportering

cillamuffins skrev:
*host* det är tur att det inte verkar spela någon stor roll för dig hur länge man har haft hund, för i så fall skulle ingen lyssna på mig... ;)

Är ju sånna som du som gör allt för att lära sig som kommer bli duktiga. Nu menar jag inte att du inte är det, men kom inte på något annat hur jag skulle skriva. Ibland hittar man inte orden :crazy:
Men du förstår nog hur jag menar.


Måste berätta en avstickare. För flera år sedan så kom en klubbkompis till mig och sa -Du, hon *namn* kan ju inte alltid vara så där snäll mot sina hundar när hon tränar? Jasså, varför inte sa jag. -Nä, det går inte. Man måste bli förbannad ibland och säga till hunden ordentligt.
Hon är sån sa jag, hon är otroligt duktig.
Men det trodde han inte på. Han var övertygad om att hennes hundar fick stryk ibland.
Kan jag säga att han aldrig kommer längre än till max 2:an med sina hundar. Eller så köper han en ny när det inte fungerar. Han är också hård mot sina hundar på ett elakt sätt. Han kommer aldrig lära sig, för han kör på samma sätt jämt. Så han är en person som kan ha hundra hundar, han kommer aldrig bli duktig iallafall.

Då kan man komma tillbaka lite till det tråden kom till att handla om. Att gör man rätt så får man resultat. Även om man ibland ställer krav, som tex jag gjorde när jag fick min att bära apporten. Så kommer man ingenstans med en kuvad och fel tränad hund.
Så, så som pangare tränar. Det kanske låter hårt här, men jag tror inte det är det i verkligheten. För han (ja, jag tror det är en han) skulle aldrig få bra resultat (på träning eller tävling, vet inte om han tävlar) på sina hundar om han tränade helt upp åt väggarna.
Men jag får erkänna, att jag också tycker det låter hårt ibland det han skriver. Men läser man mellan raderna så tror jag det är en duktig hundmänniska. Men jag håller inte med om allt.

Får väl tillägga så det inte blir missuppfattningar. Att jag tränar med possitiv träning när jag tränar mina hundar, och framförallt vid inlärning. Men jag kan också ställa krav.
 
Sv: Apportering

äh, jag är stolt nybörjare. hade jag hållit på lika länge med hästar så hade jag fortfarande varit blåbär. jag har sysslat med hästar i över 15 år men anser mig fortfarande inte som "duktig". hur skulle jag då kunna vara det med 4, snart 5 år med hundar?

just nu tror jag att det ibland kan krävas ett visst tvång/obehag på vissa hundar för att man ska få ordning på dom. men min vision är att jag ska kunna säga att det inte alls är nödvändigt och varför.

ja, ja, det ska bli spännande att lära schäfern apportera och jag kommer säkert få en hel del gråa hår, men jag lovar att dela med mig av de erfarenheterna (schäfern håller absolut inget i munnen som inte är ätligt och tvång funkar inte bra på henne. då blir hon bara låg och vill inte alls vara med längre).
 
Sv: Apportering

Självklart ska man ställa krav!

Jag ställer dagligen krav på mina hundar, men jag ser till att de vet och förstår vad jag kräver. Det är inga svåra krav, men de ska lyssna till 100% på det jag säger. De är väldigt fria, för jag har under deras inlärning lärt dem vad som är ok eller inte ok att göra. De vet att de t.ex inte får springa fram till främmande hundar/människor, så då behöver jag inte tjata om det. Men då jag vet att de kan detta så anser jag det som självklart och har det som krav på mina hundar.

Krav eller regler är väl samma sak, eller? Alla hundar har ju eller borde ha regler. De behövs för att få en trygg hund. Men då måste det vara regler som hunden kan och har möjlighet att leva upp till.
 
Sv: Apportering

ja, ja, det ska bli spännande att lära schäfern apportera och jag kommer säkert få en hel del gråa hår, men jag lovar att dela med mig av de erfarenheterna (schäfern håller absolut inget i munnen som inte är ätligt och tvång funkar inte bra på henne. då blir hon bara låg och vill inte alls vara med längre).

Det är just dessa erfarenheter man lär sig av. För varje hund man får rättsida på är man en lite liten bit på rätt väg.
 
Sv: Apportering

jo, hon är en riktig läromästare. läste du tråden "historien om min hund"? labben går allt så enkelt med (eller ja, men förhållandevis i alla fall) medan man inte får något gratis med henne.
 
Sv: Apportering

Det är enorm skillnad mellan lydnads- och tvångsapportering. Vid lydnadsapportering så ställer du krav, vid tvångsapportering så tillfogar du smärta.

Jag har sett många hundar som är tvångsapporterade och jag tycker faktiskt att det är en fröjd att se :o

Tvångsapportering är också förklaringen till att vissa ledarhundar försöker att greppa vita pinnen när de händer nått läskigt runt de. Man har inte råd att ha en hund som inte känner för att ta upp tappade nycklar etc.

Mina hundar skulle passa som ledarhundar för folk som vill leva lite spännande och spontant :d
 
Sv: Apportering

Grana skrev:
Jag tycker det verkar som flera här bara vill missförstå pangare. Vem har pratat om misshandel för man gör lydnadsapportering?

Jag vill inte missförstå Pangare, däremot så har jag en helt annan åsikt om hur man skall motivera en hund, och när krav skall läggas in. Lydnadsapportering har jag aldrig ansett vara misshandel, däremot tvångsapportering där man tillfogar smärta för att hunden skall göra föraren till lags. Jag tycker dock att lydnadsapportering är bäst på hundar som förstår kommandot, inte som ursprungsfrågan var ställd - på en hund som inte bär något spontat ens en gång. Där borde enligt mig A och O vara att få hunden att gilla att ha något i munnen.

Jag använde tvång när jag höll fingret i munnen på min hund så att hon inte kunde spotta ut. Så jag är inte främmande till att ett visst mått av tvång är nödvändigt ibland. Vad jag sedan gjorde - och som Pangare hägde upp sig på och hånade - var att jag belönade rikligt med godis för små framsteg. Någonstans verkar det som om vissa tror att man inte kan ställa krav samtidigt som man belönar med godis. Enligt min enkla filosofi ska inlärning ske med minsta möjliga tvång för att få mesta möjliga glädje i hunden. När hunden har en grundläggande glädje i det den gör är det lätt att lägga in krav utan att den förlorar den arbetsglädjen. Att krav alltid måste läggas in om man skall ha en fungerande hund för tävling, jakt etc., det är jag helt enig med övriga om.

Självklart är att man ibland förlorar tålamodet och helst skulle vilja knyta ihop öron och svans på hunden. Men att känna för, och faktiskt göra, är två skilda saker. Och inte kan jag väl rekomendera metoder som jag inte själv skulle utsätta min hund för med gott samvete?! Dessutom brukar jag bara bli förbannad när det är moment som jag VET att hunden behärskar i alla lägen. För det mesta blir jag mest irriterad på mig själv för att jag har slarvat med grundträningen någonstans. 49 gånger av 50 är det nämligen jag som har gjort någon miss i inlärningen, och inte hunden som djävlas.

Mvh,
Duvan
 
Sv: Apportering

GaurdianAngel skrev:
Självklart ska man ställa krav!

Jag ställer dagligen krav på mina hundar, men jag ser till att de vet och förstår vad jag kräver. Det är inga svåra krav, men de ska lyssna till 100% på det jag säger. De är väldigt fria, för jag har under deras inlärning lärt dem vad som är ok eller inte ok att göra. De vet att de t.ex inte får springa fram till främmande hundar/människor, så då behöver jag inte tjata om det. Men då jag vet att de kan detta så anser jag det som självklart och har det som krav på mina hundar.

Krav eller regler är väl samma sak, eller? Alla hundar har ju eller borde ha regler. De behövs för att få en trygg hund. Men då måste det vara regler som hunden kan och har möjlighet att leva upp till.

Ja, så har jag det också.
 
Sv: Apportering

Lånar ett nick för att kommentera flera inlägg.

Det låter på er som om jag är någon form av Dj...-ul som bara misshandlar och plågar mina hundar.

Jag ställer krav på mina hundar men tål absolut inte misshandel av hundar. Jag blir därför mycket sur när det kommer insändare där det klart framgår att hundarna inte mår bra. Jag har verkligen fått på skallen för att jag i flera fall har rekommenderat att hundarna ska avlivas i stället för fortsatt experimenterande.

I denna tråd så gör ni tolkningar som jag inte överhuvudtaget kan förstå. Var har jag rekommenderat att plåga hunden?
Jag har rekommenderat lydnadsapportering och det innebär inte att plåga hunden, om man inte räknar med att all dressyr är en form av tvång.
Ni har då kopplat direkt till tvångsapportering, jag har inte rekommenderat detta. Jag har sagt att en tvångsapportering kan gå fortare, men det är en helt annan sak.
När Duvan hackat tillräckligt länge så erkänner hon att hon använder lydnadsapportering!!!!
Varför då detta hackande?
Att jag anser att man inte behöver godis bottnar i att, om man har en hund med ordentlig motor, så kommer den att skita i godiset när lusten för annat tar överhand. Varför då tjafsa med godis när det fungerar lika bra utan?

När GA talar om sin utbildning så klarnar det mycket. Även jag har varit med om A. Hallgrens utbildning. Han kunde verkligen tala om hur duktig han var. Hur bra han var på att återanpassa hundar och hur duktig forskare han var. Han hade en schäfertik med sig som demonstrationsobjekt. Helskygg och bara sprang undan och gömde sig. Jag har fortfarande mardrömmar om eländet och kan inte förlåta mig själv att jag inte anmälde karln för djurplågeri. Det hade inget att göra med dressyr utan var bara självhävdelse.
Han försörjer sig ju som författare (barnboksförfattare????) och han har helt klart för sig vad buisness är för något. Han skriver vad som går hem hos småflickor och det ger god försäljning, och då blir det därefter.

Har jag varit tillräckligt elak för denna gång nu??
 
Sv: Apportering

Jag ska prova det där med fingret, bara för att se om han kan tänkas sluta spotta ut apporten nån gång. Fast det ska bli väldigt intressant att se om han fattar vad jag dillar om när jag ber honom apportera mitt finger. ;)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 209
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 541
Senast: machafuko
·
Övr. Hund Alltså jag sliter snart mitt hår... Har en småosäker och väldigt försynt retrievertjej som gärna bär på saker. Stort föremålsintresse...
Svar
12
· Visningar
1 490
Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 026
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp