Apporterings problem?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare hundar
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 371
H

hundar

Vänder mej till er som har efrarenhet av apportering.

Min flatte har jag lite smått. (en gång inne o en gång ute) erbjudit vilt dvs fågel. Inne bara för att se om han överhuvud taget tog vilket han gjorde. Sen ute provade jag att lägga ut o han får söka efter den. Han tar den o bär om än greppet inte är det bästa än. När jag några timmar senare skickar honom på ett dummy sök så hittar han snabbt en dummy plockar upp den springer några steg o sen släpper han den o fortsätter leta leta leta. Förmodligen efter någon fågel. Han hittar en dummy till men denna stannar han bara till vid o sen fortsätter han att söka efter annat. Får med lite stöttning till en inleverans av en dummy sen.

Är det vanligt att hundar gör så här när man har presenterat vilt för dom? Har inte kört sök med honom efter den händelsen för jag vill inte att han ska strula. Har dock kört vanliga markeringar med dummy o det är inga problem. Gjorde så även direkt efter ovanstående händelse o det funkade då med.

Sv: Apporterings problem?

Ja det är inte ett helt ovanligt problem. :) Unga/nya hundar som tränas på vilt tidigt har ofta problem med intresset för dummies sen, de blir inte lika intressanta igen.

Jag har inte haft problemet själv och har svårt att tipsa om råd men jag hoppas andra erfarna på buke kommer med bra svar.

Min hund plockade dummies så länge det fanns dummies. Men blandade man och hon insåg att det fanns fågel ute så tittade hon inte ens på en dummie. Jag gjorde ingenting åt det förutom att inte blanda.

Men skulle jag tränat skulle jag nog kört markeringar med blandat för att påvisa att man tar både och, och sen flyttat ut övningen "i fält". Något sådant. Varför jag skulle valt markeringar med just henne är för att det dels triggade hennes apportlust och sen att hon plockade i ordning = lättare för mig att påvisa att man tar apporten oavsett vad det är. För annan hund kanske det skulle vara bättre med ett linjetag med massa apporter på rad osv.

Du kan sätta kaninskinn alternativt fågelvingar på dummien för att göra den mer intressant eller göra som jag. När hunden apporterar in något som han tycker är meningslöst som ex en vanlig apportbock i trä så byter jag den mot något han verkligen tycker om, i hans fall ett kaninskinn. Då är det värdefullt att hämta något även om det inte är så intressant egentligen.

Jag skulle ha kört blandade markeringar, varannan ibland och var femte fågel ibland. Även linjetag med blandat vilt/dummys och visa att du absolut inte uppskattar om hon skulle springa förbi en dummy och/eller byta till vilt, men att du uppskattar VÄLDIGT MYCKET om han tar en dummy. Du uppskattar det så mycket att han får hämta fågel till och med :)

Hur gör du om hunden släpper en dummy under söket? Avbryter du och skickar om, fyar och säger till att plocka upp samma dummy igen? Peppar hunden till att hämta en ny?

Är hunden i vanliga fall stensäker på faktat att "hittar jag en dummy/vilt ska den in innan jag får söka igen" eller har den tidigare fått för sig att byta/söka vidare med dummy i munnen/släppa och söka vidare?

Tack för svar. Svarar alla

Ja han kommer alltid in med det han hämtar. Visst någongång kan det hända att han springer förbi mej. (Vi har inte apporterat så hemskt mycket brister lite i lydnaden samt att jag inte blåser inkallning) Men han har aldrig bytt. Och han har aldrig innan denna gången släppt en sak på söket utan hela tiden kommit in med den.

Menar ni då att jag ska blanda dummy o vilt. Har nämligen hört att man inte ska göra det. Ev kan man börja med dummy o sen ta vilt men aldrig lägga bägge sakerna på tex ett sök.

Att sätta vingar odyl på dummys är inget jag känner för att göra då han förut inte strulat med dummyn. Trodde det var mer något man gjorde om dom inte tog vilt o man började introducera dom. Inte heller att byta med något han tycker bättre om. Tänker lite så att det har ju funkat o borde så göra igen
Kanske tänker fel men är inte så "hemma" i apporteringen.

Ser igentligen inte det som ett problem att han släpper dummy o vill ha vilt istället. Det är ju bara det att skulle det fortsätta så blir ju all apporteringsträning mycket krångligare i fortsättningen. Planering o upptinande av vilt när man ska träna. En dummy kan man ju stoppa ner i fickan o använda när man helst vill. Om detta skulle fortsätta så har jag nog angenäma problem igentligen. För jag ser ju hellre att han tar vilt än inte.

Ser igentligen inte det som ett problem att han släpper dummy o vill ha vilt istället. Det är ju bara det att skulle det fortsätta så blir ju all apporteringsträning mycket krångligare i fortsättningen. Planering o upptinande av vilt när man ska träna. En dummy kan man ju stoppa ner i fickan o använda när man helst vill. Om detta skulle fortsätta så har jag nog angenäma problem igentligen. För jag ser ju hellre att han tar vilt än inte.

Och har du tänkt starta jaktprov och komma framåt måste han ta dummys klockrent eftersom elitprovet är dummys :)

:rofl::rofl::rofl:

Ha ha du är rolig du. Skulle vara glad om vi fixade en 1a i nybörjarklass. Apporterar göra jag bara för att få lite variation på träningen då det blir mycket tävlings lydnad här. Min kunskap sträcker sej knappt så att en nybörjar etta är tänkbart. Men det är klart man kan ju tänka om :D

:rofl::rofl::rofl:

Ha ha du är rolig du. Skulle vara glad om vi fixade en 1a i nybörjarklass. Apporterar göra jag bara för att få lite variation på träningen då det blir mycket tävlings lydnad här. Min kunskap sträcker sej knappt så att en nybörjar etta är tänkbart. Men det är klart man kan ju tänka om :D

Siktar du emot stjärnorna kommer du iaf till trädtopparna ;)

Men ja, jag menade att du ska blanda på linjetag och markering - men inte i söket! Utan bara under "kontrollerade" former där du ser precis hur hunden arbetar och var.

Siktar du emot stjärnorna kommer du iaf till trädtopparna ;)

Men ja, jag menade att du ska blanda på linjetag och markering - men inte i söket! Utan bara under "kontrollerade" former där du ser precis hur hunden arbetar och var.

Men man ska aldrig säga aldrig. Skulle max ta 1 första pris i LK 1 med Bella. 2 år efter första tävlingslydnadsträningen så blev hon SE LCH. Men liiiite lättare än att bli SE JCH:angel:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 116
Senast: __sofia__
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 349
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
893
Senast: ryujaneiro
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 439
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka