Bukefalos 28 år!

apropå allergier, depressioner och lite annat

Sv: apropå allergier, depressioner och lite annat

.... och medans alla runt omkring däckat i magsjuka och vinterkräk så har jag inte märkt ett skvatt.
Du tillhör antagligen de 30% som är genetiskt immuna.
http://www.aftonbladet.se/halsa/article12670592.ab
Det gör jag och det är mycket praktiskt.

Apropå depressioner, det är bara en känsla och inget man dör av .....
Jo det kan man dö av.
Bristen på signalsubstansen serotonin kan göra att kroppen helt kopplar ner och så dör man.
Eller hittar på något tokigt.
Det är INTE ett tillstånd som skall ignoreras.
 
Sv: apropå allergier, depressioner och lite annat

Om inte jag har helt fel för mig så är immunförsvaret "öppet" mellan man är nyfödd och 1 år ungefär och om man utsätts för en massa olika där, som pälsdjur och liknande så minskar det risken för allergier. Katt skulle visst vara det som minskar risken för allergier senare i livet mest.
Tyvärr lämnar många föräldrar bort sina djur JUST vid den tiden i livet.

Men visst är det så att vi är för renliga.
Jag har aldrig varit nån städgalning och jag har haft djur i hela mitt liv, mest schäferhundar men även några bondkatter. Jag har däremot flera allergier som jag fått när jag var runt tonåren. Detta trots alla hamstrar, kaniner, marsvin, råttor osv jag haft (som jag inte tålde så klart fast det har jag aldrig brytt mig om, det finns allergi- och astmamedicin :D). Laktosintoleransen har jag haft i många år nu dock och den har blivit värre tyvärr.

Mina barn är uppvuxna på samma vis som jag, med en massa olika djur, och de är oerhört friska! Friskast i klassen och medan många föräldrar pratar om att barnen är sjuka jämt så kan inte jag dela med mig av sådana erfarenheter :D

Eftersom jag är som jag är kommer mina allergier och sjukdomar inte hindra mig från att ha de djur jag VILL ha. Inte så länge jag kan hantera det med astma- och allergimediciner. Däremot vågar jag inte skaffa tamråttor nu när jag har katt och det grämer mig!:mad:
 
Sv: apropå allergier, depressioner och lite annat

Tänk vad glad jag och sambo skulle vera om det funkade så. Han är uppvuxen i ett extremt rörigt hem, med damm i typ alla hörnor. Han är allergisk mot typ alla pälsdjur, sådär riktigt astmatiskt, näsan rinner ögonen rinner-allergisk, som när allergenerna är borta däckar honom i minst 12 timmar till. Inga allergimediciner hittills har funkat. :-(. Det suger!

/Lavinia, lite allergisk mot pälsdjur, laktosintolerant (inte en allergi) och allergisk mot fisk, skaldjur, nötter och mandlar.

Det här gäller väl inte allt men jag tror att vi är så sjukligt renliga att våra immunförsvar pajar. Har läst någonstans att immunförsvaret kan vända sig mot "ofarliga" saker om det inte hålls sysselsatt med bakterier osv.
Inte hela sanningen, men i mitt huvud iallafall en del.
 
Sv: apropå allergier, depressioner och lite annat

Som min svägerska som för din sambo då. Uppvuxen på ett aktivt lantbruk, tok-allergisk. Min egen bror också, men han har astma inte allergi.
 
Sv: apropå allergier, depressioner och lite annat

Apropå depressioner, det är bara en känsla och inget man dör av så det är bara att skita i. Lite låga är alla lite då och då, helt naturligt och inget att springa till tokdoktorn för. .

Det är just sådana här felaktiga påståenden som gör att många skäms över sin sjukdom.
Ja det är en sjukdom - som går att behandla.

Lite låg då och då... Det är väl bara att bita ihop och ta sig samman? *suck*
 
Sv: apropå allergier, depressioner och lite annat

Tänk vad glad jag och sambo skulle vera om det funkade så. Han är uppvuxen i ett extremt rörigt hem, med damm i typ alla hörnor. Han är allergisk mot typ alla pälsdjur, sådär riktigt astmatiskt, näsan rinner ögonen rinner-allergisk, som när allergenerna är borta däckar honom i minst 12 timmar till. Inga allergimediciner hittills har funkat. :-(. Det suger!

/Lavinia, lite allergisk mot pälsdjur, laktosintolerant (inte en allergi) och allergisk mot fisk, skaldjur, nötter och mandlar.

Jag skrev ju att det inte gällde för allt och i alla fall. Men att det kan vara en del av sanningen.
Självklart beror inte alla allergier på att vi städar för mycket.
 
Sv: apropå allergier, depressioner och lite annat

Jag undrar mest hur depressioner platsar i den här tråden? Vad har det med saken att göra?

Fattar inte kopplingen till allergier, gluten osv.
 
Sv: apropå allergier, depressioner och lite annat

[/QUOTE] Apropå depressioner, det är bara en känsla och inget man dör av så det är bara att skita i. Lite låga är alla lite då och då, helt naturligt och inget att springa till tokdoktorn för. Sen verkar vissa leta efter diagnoser och sjukdomar, det behöver man inte leta efter för dom kommer självmant och bör ignoreras i största möjliga mån.[/QUOTE]

Det där inlägget gör mig faktiskt förbannad :mad: Menar du på största allvar att depression är = lite låg då och då??? :banghead:

Har du haft en depression själv? Det är inget roligt att fightas med kan jag lova dig och är en allvarlig och många gånger livshotande sjukdom. Jag har själv upplevt den och det är inget jag önskar andra. Först efter lång tid med både medicinering, KBT, struktur och motion känner jag mig nu på uppåtgående igen. Att ha självmordstankar och ständiga tankar på hur man "bäst" ska kunna förkorta sitt liv är ingen picknik :mad:
 
Sv: apropå allergier, depressioner och lite annat

Om du läser om glutenintolerans så kan du få fakta om att den ofta framkallar även depressioner. Det kan bli så innan diagnos ställs och personen mår mycket dåligt med ständiga magsjukeliknande besvär. Min pappa (nästan 80 år) drabbades av Celiaki (glutenintolerans förra året) och det tog lång tid att diagnostisera honom. Han var rejält magsjuk och dålig i flera månader. Han är 180 cm lång och vägde till sist bara 61 kg. Hade värk i lederna och blev också deprimerad, så det har ett samband.
 
Sv: apropå allergier, depressioner och lite annat

Jätteintressant föreläsning ikväll!!

Depression kan vara ett symptom av glutenintolerans el celiaki helt utan att personen upplever magbesvär eller andra symptom. Detsamma gäller andra autoimmuna sjukdomar, adhd, dåliga levervärden, anemi, kronisk trötthet, allergier, psoriasis, detmatit mm mm

En sak som var mycket intressant att höra var att kroppens serotonin huvudsakligen bildas i tarmen. Med glutenintolerans/celiaki är tarmarna antingen ordentligt skadade eller inflammerade varvid förmågan att ta upp näring ich skapa de ämnen kroppen behöver (bl a serotonin) - försämras markant. Dessutom försämrar celiaki / glutenintolerans ofta blodtillförseln till hjärnan, speciellt det område som styr nedstämdhet och depression! 73% av folk med celiaki/glutenintolerans visar avvikelser i blodtillförseln till hjärnan. I barn visar det sig ofta i samma beteendemönster som adhd.

Väldigt mycket intressant info!! Allt från medicinska rapporter med 10+ år på nacken, tester, mm. Även från Sverige / Karolinska. I genomsnitt tar det tydligen ca 17 år innan infon från rapporter mm innefattas i läkarvården. Få läkare tittar därför efter detta, de har helt enkelt inte lärt sig om sambanden. Nu finns även nya tester som ger ett mer korrekt svar på huruvida patienten är glutenintolerant el inte. Det som finns i Sverige nu letar bara efter reaktion på ett enda protein (det huvudsakliga), medan det är typ 10 st som faller in i kategorin för "giftig"gluten som kroppen faktiskt kan reagera på.
 
Sv: apropå allergier, depressioner och lite annat

Apropå depressioner, det är bara en känsla och inget man dör av så det är bara att skita i.

Fast det är ju verkligen inte sant alls, tvärtom är ju depression en av de vanligaste orsakerna till självmord. Depression är i högsta grad något man dör av, och därför ska man absolut söka vård om man är deprimerad.
 
Sv: apropå allergier, depressioner och lite annat

En sak som var mycket intressant att höra var att kroppens serotonin huvudsakligen bildas i tarmen. Med glutenintolerans/celiaki är tarmarna antingen ordentligt skadade eller inflammerade varvid förmågan att ta upp näring ich skapa de ämnen kroppen behöver (bl a serotonin) - försämras markant.

Det där läste jag i nån tidning nyligen. Verkligen intressant.
Nu fick jag i och för sig min diagnos kronisk depression för flera år sedan men jag har även en kronisk tarmsjukdom (den diagnosen fick jag dock för mindre än två år sedan). Det är ju inte utan att jag har börjat fundera på om det finns nåt samband eller om det bara är slumpen.
 
Sv: apropå allergier, depressioner och lite annat

Alltså jag tror ju att nyckeln till väldigt väldigt mycket sitter i mage/tarm. Mycket mer än vi någonsin skulle ana.

I mina öron låter ett samband med kronisk tarmsjukdom/depression på gränsen till logiskt.
 
Sv: apropå allergier, depressioner och lite annat

Jag håller helt med dig här. Det finns samtidigt en sanning i "du är vad du äter".
 
Sv: apropå allergier, depressioner och lite annat

Jag ger upp!
Ni får må som ni vill, själv förväntar jag mig inte att "Nån Annan" ska fixa mitt liv och mitt mående för jag vet att Nån Annan kommer inte. Jag har skapat ett fritt och intressant liv som depression inte ingår i, jag har helt enkelt valt bort det från scratch och grävt ner mig i mycket intressantare saker som berikar mitt liv och det tänker jag fortsätta med tills jag dör.


Sen har jag aldrig sagt att låg serotoninnivå är nåt som inte bör rättas till, det är det jag menar med "skapar ett läge som jag gillar", att ta ett piller och må bra alltså för det har jag aldrig sagt är fel, eller?

Själv är jag ju släkt med dom ur "mörkrets makter" så jag behöver inte mycket dagsljus alls för att må bra.
 
Sv: apropå allergier, depressioner och lite annat

Vem höll i föreläsningen?
Låter som magnesium- eller fitline.

Så psoriasis och ADHD kan vara symtom på glutenintolerans?
Ursäkta men sånt får mig alltid att vilja :banghead:

Ok om man är "nere"-"trött"- lite le på sitt inrutade liv, längtar efter nåt man inte förmår fixa, ingen sexlust, vill bara stanna hemma MEN; ändå stiger upp varje dag, går på toa, klär sig i rena kläder, sköter om och får iväg barnen dit de ska vara, presterar på jobbet, hämtar barn, steker korv och kokar makaroner fast man egentligen ville göra ragu på oxsvans- Så kanske man är LITE deprimerad på ett sätt som gluten, eller magnesium eller fitline eller flytta bort från elektricitet- kan fixa.

Det finns väl givetvis grader i helvetet. Och depression är ju ofta progressivt.

Jag tänker samma om ADHD. Alla har vi väl koncentrationssvårigheter och är stressade då och då. Beror det på gluten? fine. Beror det på adhd? To bad.

Jag kan tycka att det är kränkande att det i alla såna här hälso-föreläsningar så ska man dra upp ADHD. Hoppas de kommer med
ett medecinskt mätverktyg för ADHD snart då man slipper kasta in det lite varstans när det passar.

Kryddan sammantaget: Lindriga symtom
som inte gör dig så sjuk att det hindrar ditt liv; absolut värt att testa.
 
Sv: apropå allergier, depressioner och lite annat

Du har haft tur. Jag är glad för din skull. :)
 
Sv: apropå allergier, depressioner och lite annat

Om du läser om glutenintolerans så kan du få fakta om att den ofta framkallar även depressioner. Det kan bli så innan diagnos ställs och personen mår mycket dåligt med ständiga magsjukeliknande besvär. Min pappa (nästan 80 år) drabbades av Celiaki (glutenintolerans förra året) och det tog lång tid att diagnostisera honom. Han var rejält magsjuk och dålig i flera månader. Han är 180 cm lång och vägde till sist bara 61 kg. Hade värk i lederna och blev också deprimerad, så det har ett samband.

Ja alltså jag vet ju att glutenintolerans kan ge brist på b12 som kan ge depressiva symptom. Men i övrigt? Skulle det ökande antalet deprimerade människor bero på att vi alla egentligen är glutenintoleranta? O_o
 
Sv: apropå allergier, depressioner och lite annat

Fast nu tänker du på att vara just "lite låg". Depression är en helt annan sak. Till och med du och jag kan drabbas. Tyvärr.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp