Bukefalos 28 år!

apropå allergier, depressioner och lite annat

Sv: apropå allergier, depressioner och lite annat

Dessa.
Varför blir du arg på sådana påståenden? Det kommer direkt ur medicinska rapporter, förhållandevis gamla sådana.
Det var inget säljsnack, han hade inga produkter med sig. Detta var en gratisföreläsning under tiden han är i Sverige och håller heldagsseminarier för folk som jobbar inom vården. det handlade om information och att det är värt att fundera över om gluten kan bidra till varför "jag" mår som jag mår. Inte alla har glutenintolerans, inte alla mår bättre av en glutenfri diet.

Han säger alltså inte att adhd är pga gluten, utan att ett barn/en vuxen med glutenintolerans kan uppvisa samma symptom. Istället för att utesluta att det skulle kunna vara pga gluten ges medicin, vilket inte löser problemet, bara döljer en del av symptomen. Samma påstående gäller psoriasis. Eller migrän. Eller anemi. Osv.

De förklarar det ungefär såhär: är du glutenintolerant och konsumerar gluten, försätts kroppen i permanent inflammation. Den mänskliga kroppen kan inte bryta ner gluten helt, vare sig en är glutenintolerant el inte. Vissa är mycket känsliga, andra mindre känsliga, men är man intolerant och inte avstår från gluten Så blir det i sin tur är en sådan påfrestning för kroppen att den tillslut "brister" där en har sin genetiskt svaga punkt.
 
Senast ändrad:
Sv: apropå allergier, depressioner och lite annat

Nej, förstår inte vad du menar.
Hur man kan välja att "gilla läget" när man inte har nåt val. Kunde jag välja skulle jag ju välja att vara utan mediciner, men då skulle jag nog inte sitta här idag.
Det är ju inte en känsla som sätter igång en depression, det är ju en hel process i kroppen och hjärnan.

Jag är mest ute och cyklar nuförtiden men jag TROR att MacGyver menar att istället för att gilla läget när du fick din diagnos så skapade du ett läge som du finner ok, genom att ta din medicin. Att gilla läget är att sätta sig ner och vägra göra något. att skapa ett läge man gillar är att använda de förutsättningarna man har för att inte ge upp. Du hade ju två val när du fick din diagnos. Det ena var ju att sätta dig ner och dö typ och det andra var att börja med medicin. Du började med medicin och skapade ett läge du gillade (av de förutsättningarna du hade). Alla vill vara friska men det är nog inte riktigt det som menas.


Men som sagt, jag är bra på att cykla....:crazy:
 
Sv: apropå allergier, depressioner och lite annat

Jag tror inte alls att han menar så, utan att man ska bita ihop och inte bli sjuk.

Vilket är helt idotiskt då det kommer till depression.

Så tolkar jag det, eftersom han skriver
Jag har skapat ett fritt och intressant liv som depression inte ingår i

Som om alla med depression får skylla sig själva för att det tillåtit sig bli sjuka. :crazy::meh:
 
Sv: apropå allergier, depressioner och lite annat

Nu menar jag verkligen inte att man kan styra över sina känslor, för det kan man inte. Men nog kan man styra sitt liv genom att inte se sig som ett offer för en depression och nog kan man styra hur man hanterar sina känslor.
 
Sv: apropå allergier, depressioner och lite annat

Jag ger upp!
Ni får må som ni vill, själv förväntar jag mig inte att "Nån Annan" ska fixa mitt liv och mitt mående för jag vet att Nån Annan kommer inte. Jag har skapat ett fritt och intressant liv som depression inte ingår i, jag har helt enkelt valt bort det från scratch och grävt ner mig i mycket intressantare saker som berikar mitt liv och det tänker jag fortsätta med tills jag dör.


Sen har jag aldrig sagt att låg serotoninnivå är nåt som inte bör rättas till, det är det jag menar med "skapar ett läge som jag gillar", att ta ett piller och må bra alltså för det har jag aldrig sagt är fel, eller?

Själv är jag ju släkt med dom ur "mörkrets makter" så jag behöver inte mycket dagsljus alls för att må bra.

Vem säger att "någon annan" ska fixa ens liv? Det går inte. Någon annan kan inte fixa mig. Däremot kan man behöva hjälp ibland och då ska man inte behöva vara rädd eller skämmas för att be om hjälp. Att hålla sig aktiv och göra sådant man gillar, att ha en bra socialt nätverk är faktorer som skyddar från depression. Det är också sådant som kan hjälpa en ur en depression men det finns ju inga vattentäta skydd och ibland händer saker i ens liv som inte ens en strålande livssituation kan skydda en ifrån. Då behöver man hjälp.
 
Sv: apropå allergier, depressioner och lite annat

Ja alltså jag vet ju att glutenintolerans kan ge brist på b12 som kan ge depressiva symptom. Men i övrigt? Skulle det ökande antalet deprimerade människor bero på att vi alla egentligen är glutenintoleranta? O_o

Tarmsjukdom av olika slag kan hämma näringsupptaget, ibland ganska gravt. Brist på vissa näringsämnen kan kopplas till depression t.ex. brist på B-vitaminer och tryptofan. Man behöver inte vara glutenintolerant för att få nedsatt förmåga att ta upp näringsämnen, det finns rätt många mag-tarmsjukdomar. Dålig kosthållning i sig kan skapa en näringsbrist, men även magproblem vilket förvärrar ytterligare.

Nu börjar jag babbla, men vad jag vill komma fram till är att det inte är osannolikt att vi framöver kommer kunna koppla tex. depressioner till olika slags mag-tarmproblem.
 
Sv: apropå allergier, depressioner och lite annat

Fast nu tolkade inte jag det som om han pratade om att se sig som ett offer för depression då man drabbas av den, utan att helt enkelt inte bli deprimerad för att man inte vill.

Han skrev ju tidigare att depression bara är en känsla, så det kan man skita i (eller nåt liknande).

Det är som att säga åt alla deprimerade att det är deras fel, de borde bara "skita i känslan och skapa ett bättre liv". Jomenvisst...
 
Sv: apropå allergier, depressioner och lite annat

Jag tror inte alls att han menar så, utan att man ska bita ihop och inte bli sjuk.
Enya är den smartaste av er allihop, hon har läsförståelse och kan läsa det jag skriver och tolka det jag menar utan att läsa in egna "sanningar" i allt. ;)


Jag har sagt det förut och säger det igen, depression ingår I-N-T-E i mitt liv, jag har full kontroll över mig själv (och en massa annat) och kommer att fortsätta på den vägen resten av livet.


Förresten vad sitter jag här för, jag har ju ett par trunkkablar till planradarn som måste lödas om och en kontaktorspole som ska få ny lindning. Mycket mera givande än att läsa vad ni läst in och feltolkat, feltolkar ni mig på ren elakhet eller?
 
Sv: apropå allergier, depressioner och lite annat

Du förstår ju inte vad depression är. Depression är en sjukdom - du har missat det momentet. Och sjukdom kan man sällan välja om det ska ingå i ens liv eller inte. Tror du att skillnaden mellan dig och de deprimerade är att du gjort smartare val än de?

Att man sedan i viss mån kan välja hur man hanterar sin sjukdom - med medicin eller annat - det är en annan sak.
 
Sv: apropå allergier, depressioner och lite annat

Hur menar du förresten att Apropå depressioner, det är bara en känsla och inget man dör av så det är bara att skita i. Lite låga är alla lite då och då, helt naturligt och inget att springa till tokdoktorn för - ska tolkas på det generösa sätt som Enya erbjuder?

Och hur tänkte du att du skulle få medicin utan att "springa till tokdoktorn"?
 
Sv: apropå allergier, depressioner och lite annat

Enya är den smartaste av er allihop, hon har läsförståelse och kan läsa det jag skriver och tolka det jag menar utan att läsa in egna "sanningar" i allt. ;)


Jag har sagt det förut och säger det igen, depression ingår I-N-T-E i mitt liv, jag har full kontroll över mig själv (och en massa annat) och kommer att fortsätta på den vägen resten av livet.


Förresten vad sitter jag här för, jag har ju ett par trunkkablar till planradarn som måste lödas om och en kontaktorspole som ska få ny lindning. Mycket mera givande än att läsa vad ni läst in och feltolkat, feltolkar ni mig på ren elakhet eller?

Förstår du att det du påstår är detsamma som att säga att du kontrollerar ditt liv och därför är cancer inte en del av ditt liv?

Ja, det finns många faktorer som skyddar mot depression (som det finns även mot andra sjukdomar) men likt förbannat kan man drabbas.
 
Sv: apropå allergier, depressioner och lite annat

Jag har sagt det förut och säger det igen, depression ingår I-N-T-E i mitt liv, jag har full kontroll över mig själv (och en massa annat) och kommer att fortsätta på den vägen resten av livet.

Depression ingår inte i mitt liv heller, men som jag ser det så beror det knappast på att jag har så fin kontroll på mitt liv så att jag har valt bort det, utan helt enkelt att jag haft tur. Jag har vänner som har återkommande depressioner, och är det några som har full kontroll så är det de. Jag kan slarva lite, slita ont ett tag, sova för lite, och det enda som möjligen händer är att jag blir lite låg ett tag, och sen går det över av sig själv. Vännerna med depression, däremot, de måste sköta sin psykiska hälsa minutiöst, med medicinering, avpassa arbetet och livet så att depressionen inte triggas, osv, annars blir de sjuka på riktigt, och det går inte alls över av sig själv.

Att säga att den som har koll kan välja bort depression är ungefär lika listigt som att säga att den som har koll kan välja bort migrän eller diabetes - när man väl har sjukdomen kan man kanske hålla den i schack med en anpassad livsstil och medicinering, men om man är så lyckligt lottad att man sluppit så kan man vanligen slarva väldigt mycket mer med saker, och ha sämre koll, utan att det straffar sig på samma sätt.
 
Sv: apropå allergier, depressioner och lite annat

Jag är mest ute och cyklar nuförtiden men jag TROR att MacGyver menar att istället för att gilla läget när du fick din diagnos så skapade du ett läge som du finner ok, genom att ta din medicin. Att gilla läget är att sätta sig ner och vägra göra något. att skapa ett läge man gillar är att använda de förutsättningarna man har för att inte ge upp. Du hade ju två val när du fick din diagnos. Det ena var ju att sätta dig ner och dö typ och det andra var att börja med medicin. Du började med medicin och skapade ett läge du gillade (av de förutsättningarna du hade). Alla vill vara friska men det är nog inte riktigt det som menas.


Men som sagt, jag är bra på att cykla....:crazy:

Det är säkert vad han menar. Problemet är att det inte funkar så med depressioner.
 
Sv: apropå allergier, depressioner och lite annat

Jag har vänner som har återkommande depressioner, och är det några som har full kontroll så är det de. Jag kan slarva lite, slita ont ett tag, sova för lite, och det enda som möjligen händer är att jag blir lite låg ett tag, och sen går det över av sig själv. Vännerna med depression, däremot, de måste sköta sin psykiska hälsa minutiöst, med medicinering, avpassa arbetet och livet så att depressionen inte triggas, osv, annars blir de sjuka på riktigt, och det går inte alls över av sig själv.

Min man har depressionsproblematik. Jag har inga problem med att förstå det osv, men det där var ändå en bra formulering från en lite annan vinkel än mina vanliga. Tack!

(Jag hamnade i ett läge i morse där jag var frustrerad över att han är så försiktig med sig... utifrån att jag totalt sett får ett roligare liv om jag kastar mig ut i saker ibland.)
 
Sv: apropå allergier, depressioner och lite annat

Att säga att den som har koll kan välja bort depression är ungefär lika listigt som att säga att den som har koll kan välja bort migrän eller diabetes - när man väl har sjukdomen kan man kanske hålla den i schack med en anpassad livsstil och medicinering, men om man är så lyckligt lottad att man sluppit så kan man vanligen slarva väldigt mycket mer med saker, och ha sämre koll, utan att det straffar sig på samma sätt.

Det är det här som var så otroligt intressant under föreläsningen - de menade på att man man föds med en viss genetiskt uppsättning med styrkor och svagheter (förstås). Ett ihållande glutenintag för en glutenintolerant kan trigga dessa svagheter och "starta" sjukdomen eftersom kroppen med ett stadigt glutenintag konstant är inflammerad och s a s svag.

Då glutenintoleranta har en 30-70% högre risk att dö i förtid (av sagda sjukdomar), är det mycket viktigt att identifiera en intolerans redan i mycket tidig ålder.

Risken att dö för tidigt (av dessa sjukdomar) ökar drastiskt ju äldre man blir, eftersom en person med glutenintolerans och fortsatt glutenintag gör konstant och upprepande skada på kroppen. De menar alltså på att många med glutenintolerans / celiaki som har anlag för diabetes, migrän, depression mm ökar sina chanser markant att aldrig få dessa sjukdomar om intoleransen / celiakin diagnosticeras och behandlas (dvs GF kost). Har sjukdomen väl etablerats kan den inte botas genom GF, men livskvaliten kan förbättras avsevärt.

De försöker nu få in de nya, mer avancerade testerna för glutenintolerans i sverige och brasilien bl a. För tillfället finns de bara i USA, England och Irland.

Fortfarande är allt detta material från medicinska rapporter, tidningar, forskning mm. Även forskning alltså från bl a Karolinska. han som höll föreläsningen menar på att han åker omkring och föreläser, håller seminarier mm därför att han inte vill att det ska ta 17år innan den här informationen kommer fram till läkare och sedemera som praktisk hjälp till patienter. Informationen och forskningsresultaten har ca 10+ år på nacken redan.

Alltså verkligen superintressant!
 
Senast ändrad:
Sv: apropå allergier, depressioner och lite annat

Jag har sagt det förut och säger det igen, depression ingår I-N-T-E i mitt liv, jag har full kontroll över mig själv (och en massa annat) och kommer att fortsätta på den vägen resten av livet.
?

Vet du, det finns folk som tänker precis som du. Och plötsligt drabbas det av en sjukdom som kallas depression.

Du förstår verkligen inte. Snälla, läs lite mer om depression innan du häver ur dig nåt mer. Och ingen har missförstått dig. Du skriver ju klart och tydligt.
 
Sv: apropå allergier, depressioner och lite annat

Jag har sagt det förut och säger det igen, depression ingår I-N-T-E i mitt liv, jag har full kontroll över mig själv (och en massa annat) och kommer att fortsätta på den vägen resten av livet.
Man kan inte kontrollera allt...
Jag fick min av ett traumatiskt dödsfall i familjen för ett år sen som följdes av en kraftig chock som gjorde mig helt handlingsförlamad i flera veckor och sen depression. Det var inget jag kunde ha förhindrat på något vis. Däremot har jag arbetat med mig själv, vägrat kemisk medicin och focuserat på att äta rätt för att återställa obalansen i kroppen och bli frisk den vägen och vågar påstå att jag faktiskt lyckats. Idag mår jag bra. Sen säger jag inte att det är rätt väg att gå för alla, men det var den enda rätta vägen att gå för mig till läkarens stora förtret som inte trodde på min väg men i dag är motbevisad.
 
Sv: apropå allergier, depressioner och lite annat

..... vägrat kemisk medicin....

Helt ärligt, men då så kan det inte ha varit så farligt.
En riktigt djup depression går inte över så lätt.
Kemin i kroppen är då alldeles för skadad för att den skall kunna återhämta sig på egen hand.
 
Sv: apropå allergier, depressioner och lite annat

Serotonin skapas i tarmen då tarmen är mätt.
Jag är övertygad om att en trasig tarm förlorar sin förmåga att reglera serotoninnivån så att man mår bra.
 
Sv: apropå allergier, depressioner och lite annat

Man kan ha depressiva symtom som inte är depression. Särskilt efter dödsfall.
Precis som man kan ha psykotiska symtom (se/höra den som dött) utan att man är scitzofren eller psykotisk.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur valde ni uppfödare?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp