Apropå att flytta en äldre häst

Problematisk

Trådstartare
Läste i tråden om att sälja en äldre häst, och såg där åsikten att en gammal häst inte ska behöva byta miljö, flock, stall osv. Ser det lite då och då i olika liknande frågeställningar.
Det är ju naturligtvis skillnad på att sälja och låta hästen byta ALLT, och att flytta hästen till ett annat stall men ha kvar samma människa/människor runt sig osv, men jag undrar ändå.

Jag är nyfiken på hur ni ser på att FLYTTA en gammal häst, men alltså inte sälja/låna ut utan byta stall med nuvarande ägare kvar. Vad som är gammal häst är ju relativt, men jag tänker typ 20+ för "vanlig storhäst" och 25+ för mindre ponny, kallblod osv, så vi får ett hum om ungefär vad för ålder vi pratar om.
Hur stor roll spelar hästens tidigare liv (har den inte lämnat gården på 10 år vs den har varit på meeting flera gånger om året och är det fortfarande, liksom)?
 
Läste i tråden om att sälja en äldre häst, och såg där åsikten att en gammal häst inte ska behöva byta miljö, flock, stall osv. Ser det lite då och då i olika liknande frågeställningar.
Det är ju naturligtvis skillnad på att sälja och låta hästen byta ALLT, och att flytta hästen till ett annat stall men ha kvar samma människa/människor runt sig osv, men jag undrar ändå.

Jag är nyfiken på hur ni ser på att FLYTTA en gammal häst, men alltså inte sälja/låna ut utan byta stall med nuvarande ägare kvar. Vad som är gammal häst är ju relativt, men jag tänker typ 20+ för "vanlig storhäst" och 25+ för mindre ponny, kallblod osv, så vi får ett hum om ungefär vad för ålder vi pratar om.
Hur stor roll spelar hästens tidigare liv (har den inte lämnat gården på 10 år vs den har varit på meeting flera gånger om året och är det fortfarande, liksom)?

Jag hade inte haft några problem med att flytta en äldre häst.
 
Läste i tråden om att sälja en äldre häst, och såg där åsikten att en gammal häst inte ska behöva byta miljö, flock, stall osv. Ser det lite då och då i olika liknande frågeställningar.
Det är ju naturligtvis skillnad på att sälja och låta hästen byta ALLT, och att flytta hästen till ett annat stall men ha kvar samma människa/människor runt sig osv, men jag undrar ändå.

Jag är nyfiken på hur ni ser på att FLYTTA en gammal häst, men alltså inte sälja/låna ut utan byta stall med nuvarande ägare kvar. Vad som är gammal häst är ju relativt, men jag tänker typ 20+ för "vanlig storhäst" och 25+ för mindre ponny, kallblod osv, så vi får ett hum om ungefär vad för ålder vi pratar om.
Hur stor roll spelar hästens tidigare liv (har den inte lämnat gården på 10 år vs den har varit på meeting flera gånger om året och är det fortfarande, liksom)?

Jag flyttade min gubbhäst när han var ca 26 år. Det var en ponny, islandskorsning som var i full träning. Dvs en individ som inte var nedsatt av ålder på ngt vis än.

Stallet vi stått länge i, säkert 12 år, och trivts mkt bra bytte stallägare till såna som aldrig ens ägt häst och inte riktigt insett hur mkt jobb och hur dyrt det skulle bli. Stallet försämrades rejält och jag valde att flytta.
Det gick alldeles toppen!
Hästen blev 30 år och vi stod kvar i det stallet till dess. Han åkte och tränade och bodde borta i perioder och så ibland och blev inte upprörd av sånt.
 
Vissa hästar är jättegammla vid 20 andra inte alls.
Ja jag ser stor skillnad på om hästen inte lämnat gården på 10 år eller en som är van att åka runt.

Sedan beror det ju oxå på hur mycket som ändras vid flytt, ska det bytas från box och ute 6h till lösdrift eller är det från en lösdrift till en annan och någon/ några från gamla flocken som är med.
 
Jag lät min gubbe somna vid 23 år när vi blev tvungna att byta stall. Han började visa tecken på osäkerhet med de andra och började hålla sig lite för sig själv. Byta stall hade nog gått bra men att behöva byta flock kände jag inte att jag ville utsätta honom för. Blev lite spoky på äldre dar så antagligen började syn och eller hörsel förändras.
 
Har blivit tvungen att flytta med mig min gubbe några gånger, två gånger under året har var 26. Var inga problem alls, men har är väldigt klok! Jobbigaste är när flocken är ny och han inte kan slappna av 100%, men det är ju inte en garanti att flocken är samma bara för att man står i samma stall heller.
 
För mig handlar det mycket om ifall den gamla hästen har möjlighet att hitta en vettig plats i en ny flock. Min älskade tant började sjunka i rang runt 23 från att tidigare har varit bland de högsta. Hon gick tillsammans med en eller två av sina avkommor och jag upplevde att det skyddade henne när hon sjunkit riktigt lågt.

När hon var 26 var alla hästarna tvungna att flytta från stallet, och hade vi inte lyckats hitta ett ställe dit hela flocken kunde flytta hade jag övervägt att ta bort henne.
 
Läste i tråden om att sälja en äldre häst, och såg där åsikten att en gammal häst inte ska behöva byta miljö, flock, stall osv. Ser det lite då och då i olika liknande frågeställningar.
Det är ju naturligtvis skillnad på att sälja och låta hästen byta ALLT, och att flytta hästen till ett annat stall men ha kvar samma människa/människor runt sig osv, men jag undrar ändå.

Jag är nyfiken på hur ni ser på att FLYTTA en gammal häst, men alltså inte sälja/låna ut utan byta stall med nuvarande ägare kvar. Vad som är gammal häst är ju relativt, men jag tänker typ 20+ för "vanlig storhäst" och 25+ för mindre ponny, kallblod osv, så vi får ett hum om ungefär vad för ålder vi pratar om.
Hur stor roll spelar hästens tidigare liv (har den inte lämnat gården på 10 år vs den har varit på meeting flera gånger om året och är det fortfarande, liksom)?
Har träffat många hästar som trots samma ägare länge blir otroligt osäkra i nya stall och tar lång tid på sig att komma in i rutiner och i flockar, har ingenting med ålder att göra alls tycker jag. Vissa har lättare för det medans vissa inte har det. Givetvis ska man inte flytta en osäker äldre häst oavsett byte av ägare eller inte tycker jag. Ägaren är trots allt i stallet en otroligt kort tid på dygnet och hästen ska klara sig själv större delen. Så det hänger mest av allt tycker jag på hästens personlighet.

Sen överlag förstår jag inte folks problem när det gäller det här, man ställer väl alltid hästar i stall där omgivning och hagar och typer av andra hästar passar. Man bör inte envisas med att en äldre häst ska anpassa sig så som man kan vänta sig att yngre hästar tillslut gör. Lite sunt förnuft liksom, självklart kan äldre hästar flytta under rätt omständigheter.

Sen tycker jag det för övrigt det är tragiskt när folk tycker att hästar på 20 år är gammalt. Äldre absolut men inte gammal. Tyvärr så åldras ju många hästar dock i förtid pga fel stall och stress osv.
 
Tycker bägge dom här trådarna är konstiga, slutar hästar vara individer bara för dom är över 20 år? Avliva en fräsh 23 åring bara för den är 23 år. :(
 
Min 23-åring köpte jag i höstas (varit medryttare på honom för 8-9 år sen, i två års tid) och han har sen dess fått flytta två gånger av olika anledningar. Han är dock trygg i sig själv och nu trivs vi jättebra så förhoppningsvis kan vi stå kvar alla våra år tillsammans.
 
Jag köpte och flyttade en 20-årig häst som inte lämnat gården på flera, flera år.
Hon gillade inte att vara ensam i stallet i början (inte varit ensam inne senaste 10 åren kanske) men vande sig snabbt vid sitt nya liv. Hade inga tankar på att hon inte skulle hämta sig från flytten :)
 
Jag lät min gubbe somna vid 23 år när vi blev tvungna att byta stall. Han började visa tecken på osäkerhet med de andra och började hålla sig lite för sig själv. Byta stall hade nog gått bra men att behöva byta flock kände jag inte att jag ville utsätta honom för. Blev lite spoky på äldre dar så antagligen började syn och eller hörsel förändras.

Jag lät också min 23:åring somna in när vi blev tvungna att byta stall eller flock. Han hade börjat tackla av fysiskt och även mentalt, hade vi haft mer än två hästar i stallet så är jag ganska säker på att han hade tappat i rang. Han hade stått i samma stall i tio år, bara han och en häst till, och när den andra hästen skulle avlivas akut så valde jag att låta min häst gå också. Avlivade på klinik och hästarna var trygga tillsammans in i det sista. Är helt övertygad att det var det bästa slutet han kunde fått.
 
Så alla hästar på hästnet över 20, tycker ni ska avlivas också. Finns ju rätt många hästar som är till salu som är över 20.
 
Så alla hästar på hästnet över 20, tycker ni ska avlivas också. Finns ju rätt många hästar som är till salu som är över 20.
Finns 2 sidor med hästar/ponnyer just nu på hastnet som är över 20år, ett sto såldes till avel, en i övre 20års såldes för att den var t-märkt pga ålder :confused:, en annan var det tydligen ingen ålder på för den rasen brukar bli 40, en märktes det inte på att den var gammal men sedan drogs det upp massa saker som den inte klarade osv.

Så om säljaren inte redan känner köparen sedan innan och vet vad det innebär att ha äldre häst så nej.
 
Så alla hästar på hästnet över 20, tycker ni ska avlivas också. Finns ju rätt många hästar som är till salu som är över 20.
Det beror väl på om hästen är en "gammal eller ung 20 åring". Som någon annan sa beror det också på om hästen är trygg i sig själv och van att flytta eller om det är en ängslig individ som bott i skogen de senaste 10 åren.

Min häst är 23 och är inte helt fräsch, men förutom det tror att han hade klarat ett nytt liv bra.
 
Vet om en som ska sälja sin shettis nu, Han är runt 20 år och nyss fått fång. En sån kan jag tycka är bättre och avliva, Men som min som är 23 pigg och hyffsat fräsch fast han haft senskada för 3 år sedan och inte har problem med och flytta, varför skulle inte han kunna bli en go skogsmulle även om han rids igång sakta.
 
Vet om en som ska sälja sin shettis nu, Han är runt 20 år och nyss fått fång. En sån kan jag tycka är bättre och avliva, Men som min som är 23 pigg och hyffsat fräsch fast han haft senskada för 3 år sedan och inte har problem med och flytta, varför skulle inte han kunna bli en go skogsmulle även om han rids igång sakta.
Håller han för skogsmulle, mina är skogsmullar och rids hårdare än när jag tränade och tävlade. Att klättra i backar, långa härliga galopper och att ta sig fram över stock och sten är mer krävande än vissa tror så nä inget jag skulle använda en hyffsat fräsch häst till. Jag själv skogsmullar och mina har bättre flås än dom flesta hobbyridhästar eller är det promenadhäst du menar med skogsmulla?

Nä skadade, sjuka eller hyffsat fräscha tycker jag inte borde ligga på annons om det inte är under avel där stot utan problem klarar av att bära föl och inget ärftligt.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 205
Senast: Fiorano
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 292
Senast: Karamello30
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 801
Senast: shia
·
Hästmänniskan Jag sitter i en obekväm sits och jag behöver bara få ventilera mig lite men framförallt fråga, hur hade ni gjort? Det är så att jag har...
Svar
9
· Visningar
2 225
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp