APT utan tårta?

Jag är noll matmotiverad om det inte innebär att jag får ta med en påse hem då och äta den när jag vill. Jag avskyr att sitta på möten där det prasslas med bullpapper eller tuggas smörgåsar eller någon som utbrister oj det här var gott! Etc etc.

Vi har varje fredag en fredagsbulle men jag har nog bara tagit en enda under de 18år jag jobbat här och ganska ofta bjuds det på tårtbitar av olika slag om vi gjort något bra, jag tackar aldrig ja. Inte för att jag har något emot fika som så men fika vill jag endera göra med min familj hemma eller själv på ett pass i skogen. På jobbet vill jag jobba och på rasten vill jag vila själv helst i min bil på parkeringen.

Min motivering är endera högre lön eller att sluta tidigare med bibehållen lön. Fungerar inte det så duger det att bara jobba som vanligt. Jag tycker om min arbetsplats och mina kollegor så det är inte någon form antijobbet/kollegorgrej.
 
Jag är matmotiverad :d Vi är enormt bortskämda och får massor med goda saker. Vi har frukostbuffe varjedag och specialfrukost på onsdagar. Idag var det våfflor så då passade jag på att vara på kontoret idag :D Annars är det massor av fikor och aktiviteter/luncher om det kommer någon på besök eller så.
 
Jag önskar att jag kunde bjuda in alla er som inte får så mycket ätbart från er arbetsgivare till mitt jobb.

Vi bjuds på oändligt mycket fika/luncher. När någon fyller år, när vi når bra siffror, när vi fått in en stor affär, när någon börjar, när någon slutar, när folk går på semester, när folk kommer tillbaka från semester, när vi har besök från andra kontor, när vi har kundbesök, när vi har utbildning, när vi har månadsmöten, när någon bara får feeling, etc.

Åker jag ut på kundbesök är det sällan jag kommer tomhänt. Jag har oftast med mig en rejäl bullpåse/krans/annat från bageriet så under högsäsong brukar det bli fikainköp för någon eller några tusenlappar i månaden bara på mitt kort. Undra på att våra kunder oftast är väldigt positiva till besök 😂


Vi har till och med en kalender på jobbet med alla speciella dagar med mat-tema. November kommer att bli tuff att orka med!


(Och nej, jag jobbar givetvis inte i den offentliga sektorn 😂)

Visa bifogad fil 127410
Jag bor nära. Säg en plats och tid och jag sitter där :d
 
En gång i tidens begynnelse så jobbade jag på bredbandsbolaget. Där fanns det gratis läskautomater och oändliga korgar med frukt (och godis) och varje fredag aw med bubbel och snittar. Sedan gick det åt helvete och det första som försvann var läskautomaterna :D sedan aw och sist fruktkorgarna, vilket jag tyckte var lite snålt.
Jo det är snålt att dra in frukten. Ett företag jag jobbade på gjorde det för alla och sen när huvudkontoret klagade fick de tillbsks dem men inte vi på det enda filialkontoret.

Samma företag pressenterade vilka vilkor de hade angående närhet till service och kommunikationer när kontraktet för huvudkontoret gick ut. Lite opedagogiskt då det uppwnbarligen inye tillämpats för oss.
 
Jag menar, är det ens rimligt att hålla på med sånt. Allt jobb blir väl bättre med bra fika? Minns från tiden som företagsekonomistudent John Steinberg som förde sig med "management by Fiking" som ledarskapsfilosofi... Det är i min ringhörna banne mig. Jag är så förbannat matmotiverad att jag kan luras till nästan vad som helst bara det ingår en middag i paketet. Eller fika. Eller en liten kall pilsner och ett par krutonger... :up:

Är ni matmotiverade?
Och mest intressant; matar de folk på era jobb? Finns det tom en fikakultur av rang?
Jag älskar fika och är väldigt lätt att motivera med fika.
Vi har ingen fikakultur här, mer av en clash mellan renlevnadsmänniskor och folk som köper kakor :laugh:
(renlevnadsmänniskorna vill inte se kakor och bakverk alls på kontoret utan surar ihop lite av det)

Köpta kakor ser jag gärna på men äter inte lika gärna så jag är helt klart team hembakat -mer eller mindre misslyckat, allt går ned.

Kakorna levereras och bakas av kollegorna. Jobbet bjuder på väldigt gott käk vid jul i alla fall och om någon fyller jämnt har det hänt och ibland frukt. (fast idag fick jag en chokladmuffin till frukost mmm! (läs som i att jag skippade frukost eftersom jag visste att något fika skulle erbjudas på morgonen.)
 
Jag är absolut matmotiverad, allt blir mycket trevligare om det bjuds på fika. Dock händer det sällan, stort sett bara till jul eller vid planeringsdagar. De personalgrupper jag tillhört har inte heller varit jätte bra på att ordna fika på eget bevåg, tyvärr!
 
Jag kan tänka min chokladharar sedan i påsk på kaninköttets dag, men jag blir jättenyfiken på hur ni tänker fira benbuljong. Jag sätter en påminnelse i min kalender i november om att fråga hur det blev :D
Min rekommendation skulle vara att bjuda på exempelvis Pho Bo (ska väl vara lite dekorationer, men jag är inte så bra på vietnamesiska). "Riktig" verkar vara kokt buljong på märgben.
 
Jag är väldigt för uppmuntran och belöning med fika osv så vår enhet fika ganska ofta. Bjuder på frukost varje fredag, samt stor utvecklingsdag med alla måltider inkluderade. Därutöver så ser jag till att drivna medarbetare som är lösningsorienterade och drivna i sin tur får ordna worksshops/ träffar och då bjuda de som kommer, typ handledarträffar eller komma iväg tex på halvdagskonferens när det är något extra som behöver brainstormas kring. Jobbar som chef inom regionen och nu har vi precis fått uppmaningar om att spara in på allt sådant. Så himla trist. Våra anställda gör ett livsviktigt jobb och löser ut många av vårdens vardagsproblem utan att få erkännande eller lön värt namnet. Tror det är rent dumsnålt att spara in på sånt här.
Vad kostar inte vantrivsel och personalflykt?
 
Jag är väldigt för uppmuntran och belöning med fika osv så vår enhet fika ganska ofta. Bjuder på frukost varje fredag, samt stor utvecklingsdag med alla måltider inkluderade. Därutöver så ser jag till att drivna medarbetare som är lösningsorienterade och drivna i sin tur får ordna worksshops/ träffar och då bjuda de som kommer, typ handledarträffar eller komma iväg tex på halvdagskonferens när det är något extra som behöver brainstormas kring. Jobbar som chef inom regionen och nu har vi precis fått uppmaningar om att spara in på allt sådant. Så himla trist. Våra anställda gör ett livsviktigt jobb och löser ut många av vårdens vardagsproblem utan att få erkännande eller lön värt namnet. Tror det är rent dumsnålt att spara in på sånt här.
Vad kostar inte vantrivsel och personalflykt?
Det är trist och kontraproduktivt, jag kan dock förstå att man inkluderar även detta område när man tittar på besparingar men hoppas verkligen inte att det drivs till nästan ingenting kvar. Vi får då inrätta en fikafond till alla offentliganställda som är dedikerad i detta ädla syfte!
 
Jag är inte speciellt matmotiverad just, i den mening att jag faktiskt äter, däremot uppskattar jag det att arbetsgivaren bjuder till ibland. Vi får frukost en gång i månaden, semlor och kanelbullar på respektive dag samt fika och/eller lunch och middag i samband med t ex en del möten/konferenser, avdelningsträffar eller om det allmänt anses finnas någonting värt att fira eller belöna. Det är nog inte överdådigt men i mat- och fikaväg tillräckligt generöst som jag ser det. Vi har annars ingen direkt fikakultur oss anställda emellan att vi regelbundet bjuder varandra på fika.
 
Är ju bara inhyrd, men vi får frukt 2 ggr varje vecka. Sen är det alltid nån form av fika varje vecka, jag och vaktmästaren brukar få lite här och var då vi inte tillhör nån speciell grupp 😄

I somras var även frysen fullproppad med glass! Problemet är dock att folk är tjyvaktiga, det har försvunnit en del fika genom åren.
 
Mycket matmotiverad!
Vi har fri frukt, enklare frukost varje dag. Eftermiddagsfika när andan faller på. Semlor, kanelbullar och lussebullar på rätt dag förstås, jordgubbar runt midsommar. Personalaktivitet som innebär aktivitet + restaurang vår och jul och dessutom en kickoff typ nu. Bjuds på lunch om nån börjar eller slutar. Gemensam lunch varje månad, då är huvudregeln dock att man betalar själv men ibland bjuds det då också.
Tårta om vi har nåt speciellt att fira, som att vi fått en stor kund - eller sagt upp en riktigt dålig :angel1:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp