är ALLA supernöjda?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare almis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 50
  • Visningar Visningar 3 816
A

almis

Alla hundägare tycker ju att just deras vovve är underbar(verkar det som ;) ). men finns det någon som rent av tycker sin hund är jobbig och /eller
"i vägen"

Sv: är ALLA supernöjda?

Beror på hur kritisk man är när man väljer kennel/uppfödare. Väljer man en bara för att den säljer billiga valpar, har sjukt meriterade djur men bara har meriter i tankarna osv. Kan man nog råka få hem en hund som inte är så rolig i längden.

Min ena hund är aningen jobbig ibland, hans uppfödare satsade stenhårt på meriter och avlade med en hanhund med beteendefel. Min hunds pappa är avlivad för det felet och tror även ett av hans syskon gick den domen till mötes. Förmodligen hade min hund kunnat sluta sina dagar som avlivad för samma sak även han hos någon annan.

Jag har en dv schnauzer som kan vara jobbig ibland, då alla hundrna är ute på gården. Är det nån som börjat tomskälla så är det ju hon. Och så hakar de andra på... Kan vara mycket irriterande;)

Jag tycker att min hund är jobbig när hon ska spåra upp och jaga andra djur, när hon stirrar på mig med en leksak i munnen när jag ska tentaplugga, när hon stjäl mat från bordet och när hon försöker väcka mig genom att krafsa på mig alternativt lägga sig över hela ansiktet och "gosa"... :cool: Men på det hela taget är hon underbar :D

Det var en grov generalisering vill jag lova!
Det händer faktiskt att hundar inte fungerar i den flock man har, hur noga man än varit vid köp av hund, eller att den inte duger till det arbete den är avlad för.

Att skuldbelägga hundägare som inte fungerar med sin hund är inte så produktivt, bättre att hunden får ett bra liv med någon som den trivs med, än att tvingas gå kvar hos en ägare som inte klarar av den/fungerar ihop med.

Hm, nästan alla hundägare har väl säkert någon gång där de tycker hunden är jobbig. Det har jag också, däremot tycker jag aldrig att hunderiet/hunden är i vägen i allmänhet.

Jag har en border collie-valp just nu, ljuvlig och som en sommarbris jämfört med min förra bc. Jag avgudar henne men visst fan har jag lust att stoppa in henne i pannrummet ibland ändå! :p

Med min förra VAR livet jobbigt. Fruktansvärt dålig mentalt, många rädslor ihop med för mycket skärpa osv, separationsångest, otillgänglig och hela kittet. Det var verkligen jobbigt, det var inte roligt att ha hund eller leva ett aktivt hundliv. Det lilla som var roligt vägde till slut inte på långa vägar över allt som var dåligt, dessutom mådde hunden skit. Ingenting i vardagen gick smärtfritt, jag var alltid på helspänn och ingenting kunde göras utan tanke på hunden. Hunden var min ögonsten, helt beroende av mig för sin existens och min allra bästa vän, men nu kan jag verkligen känna igen hur mycket jag älskar hundlivet, när jag har min nya.

när hon stirrar på mig med en leksak i munnen när jag ska tentaplugga
när hon försöker väcka mig genom att krafsa på mig alternativt lägga sig över hela ansiktet och "gosa"...

Kalla mig konstig, men vad charmigt :love:

Alla hundägare tycker ju att just deras vovve är underbar(verkar det som ;) ). men finns det någon som rent av tycker sin hund är jobbig och /eller
"i vägen"

Jobbar med stress med min hund, så VARJE promenad är träning. Ibland går det fram, ibland bak. Det tycker jag är jobbigt, då vi aldrig kan gå ut och bara ta en slapptur.. Måste alltid ha godis och klicker med, kan inte ha handskar osv :/
Men utöver det är hon :love:

Älskar mina hundar över allt annat:love:
Men visst finns det något att gnälla lite på.
Labben krigar gärna med andra hanhundar och han har selektiv hörsel. Men allt det är ju en uppfostrings sak egentligen:D
Och så är jag inte helt nöjd med att min tax är lite sjuklig av sig, men det kan ingen hjälpa.

Jag är faktiskt löjligt nöjd med Leia. Vi har problem med att hon inte kan vara ensam hur som helst men det känns oftast som en bagatell i det stora hela.

En av mina tidigare hundar var dock en problemhund. Jag älskade naturligtvis henne lika mycket som mina andra men det var faktiskt jobbigt att vara matte till Ilona och aldrig kunna slappna av ute OM det skulle komma en annan hund/folk/barn... Det är först nu efter hennes död när jag har en okomplicerad hund som jag inser hur påfrestande det faktiskt var.

om jag hade tyckt att mina hundar var för jobbiga så hade jag omplacerat alt avlivat. det finns ingen mening med att ha kvar en hund man inte trivs med.

Fast man kan ju älska hunden trots att man tycker att den är skitjobbig...

Vi köpte en utställningsavlad golden. Men han har mer jakt i sig än en bekants jaktgolden.
Men vi tycker om honom i alla fall. Kräver lite mer än vad våra andra golden gjort dock. :)

Självklart är dom jobbiga och ivägen ibland. Men hade jag ansett att dom bara var dryga, hamnade ivägen konstant eller medförde sig annat negativt så hade jag inte hållt på med hundar.

Det finns nog ingen människa som inte anser att hunden är "till bekymmer" NÅGON endaste gång. Precis som att det inte finns en enda förälder som aldrig tyckt att deras barn har varit jobbiga..

Idag har jag tyckt att en av hundarna varit jobbig, och att sonen var jobbig. Livet är ju liksom så ibland.

om jag hade tyckt att mina hundar var för jobbiga så hade jag omplacerat alt avlivat. det finns ingen mening med att ha kvar en hund man inte trivs med.

Det skulle för mig vara oerhört jobbigt att aldrig få reda på orsaken till att min hund var jobbig innan jag gav upp utan att försöka. Men är säkert bara jag.

Supernöjd hundägare reporting in! Hade aldrig kunnat önska mig en underbarare hund, det enda som kan vara "jobbigt" är att jag inte kan ha honom lös i stallet. :)

De få gånger jag har känt så är när jag själv har haft orimliga förväntningar eller när jag haft bristande tålamod och inte ”orkat tänka steget längre” :angel:

Senast ändrad av en moderator:

Haha, jag kan inte ens räkna alla tillfällen då jag sagt "Passa dig så jag inte säljer dig på blocket för en krona" till min yngre hund. Hon kan vara förbannat jobbig, mest för att hon tänker väldigt mycket själv och har enorm mängd energi jämfört med många andra salukis. De som känner henne närmare och har varit hundvakt åt henne har flera gånger sagt att de inte förstår hur jag orkar med henne. (De som däremot bara träffar henne utomhus, eller hör mig prata om hennes fördelar blir avundsjuka och vill ha henne, eller "bara" tycker att hon verkar trevlig och lätt).

MEN jag blir mer glad än "icke-glad" av att ha henne. Jag älskar henne och hon är på många sätt allt jag kunnat önska, så att omplacera henne är något jag inte tänker göra (även om tankarna på omplacering funnits där, främst när hon var liten och jag mådde psykiskt åt helvete).

Min äldre hund kan vara jobbig ibland, för att hon har problem med andra hundar. Visst jobbar vi på det och visst är hon otroligt mycket bättre nu än när jag fick hem henne, men hon kommer nog aldrig bli så lätt som unghunden, som jag kan släppa ihop med vilken hund som helst, som går fint bredvid mig när vi möter hundar och tja, aldrig trasslar i sådana situationer. Till den äldre damens nackdel finns också att hon inte är så träningsvillig och ju mer hundintresserad jag blivit, desto roligare tycker jag det är att träna hund. (Men, till träningen har jag unghunden som är underbar att träna med :p)

Jag är supernöjd med mina hundar och oftast behövs det inte mer än att jag tittar på dem och tänker på vad vi gjort under dagen/ska göra, för att jag ska känna mig lycklig och tänka "Åh, vad underbart att jag har just de här individerna och ingen annan hund". Men visst fan är de jobbiga ibland, de är inte felfria och jag har ett sjuhelvetes pendlande humör. Det hade varit konstigt om det inte märkts då och då.

"I vägen" kan de nog vara, de gånger de står i vår trånga hall och vill ut och jag inte kommer åt mina skor, de gånger jag velat gå på bio och sovit över hos någon kille men inte kunnat ta med hundarna och haft svårt att hitta hundvakt, de gånger som unghunden vill leka och jag behöver plugga osv. Men tja, till vardags är de inte i vägen alls. De förgyller min tillvaro och är anledningen till att jag klarat av att inte bara få ordning på mitt liv, utan även utvecklats till att bli bättre än jag förr trott att jag kunnat bli.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund I mitt område finns några hundägare med reaktiva hundar. Ibland händer det att dessa hamnar bakom mig och min hund på promenaden om de... 2 3 4
Svar
77
· Visningar
4 132
Senast: sidensvans
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 596
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 193
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den... 4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 865
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet