Sv: är ALLA supernöjda?
Haha, jag kan inte ens räkna alla tillfällen då jag sagt "Passa dig så jag inte säljer dig på blocket för en krona" till min yngre hund. Hon kan vara förbannat jobbig, mest för att hon tänker väldigt mycket själv och har enorm mängd energi jämfört med många andra salukis. De som känner henne närmare och har varit hundvakt åt henne har flera gånger sagt att de inte förstår hur jag orkar med henne. (De som däremot bara träffar henne utomhus, eller hör mig prata om hennes fördelar blir avundsjuka och vill ha henne, eller "bara" tycker att hon verkar trevlig och lätt).
MEN jag blir mer glad än "icke-glad" av att ha henne. Jag älskar henne och hon är på många sätt allt jag kunnat önska, så att omplacera henne är något jag inte tänker göra (även om tankarna på omplacering funnits där, främst när hon var liten och jag mådde psykiskt åt helvete).
Min äldre hund kan vara jobbig ibland, för att hon har problem med andra hundar. Visst jobbar vi på det och visst är hon otroligt mycket bättre nu än när jag fick hem henne, men hon kommer nog aldrig bli så lätt som unghunden, som jag kan släppa ihop med vilken hund som helst, som går fint bredvid mig när vi möter hundar och tja, aldrig trasslar i sådana situationer. Till den äldre damens nackdel finns också att hon inte är så träningsvillig och ju mer hundintresserad jag blivit, desto roligare tycker jag det är att träna hund. (Men, till träningen har jag unghunden som är underbar att träna med

)
Jag är supernöjd med mina hundar och oftast behövs det inte mer än att jag tittar på dem och tänker på vad vi gjort under dagen/ska göra, för att jag ska känna mig lycklig och tänka "Åh, vad underbart att jag har just de här individerna och ingen annan hund". Men visst fan är de jobbiga ibland, de är inte felfria och jag har ett sjuhelvetes pendlande humör. Det hade varit konstigt om det inte märkts då och då.
"I vägen" kan de nog vara, de gånger de står i vår trånga hall och vill ut och jag inte kommer åt mina skor, de gånger jag velat gå på bio och sovit över hos någon kille men inte kunnat ta med hundarna och haft svårt att hitta hundvakt, de gånger som unghunden vill leka och jag behöver plugga osv. Men tja, till vardags är de inte i vägen alls. De förgyller min tillvaro och är anledningen till att jag klarat av att inte bara få ordning på mitt liv, utan även utvecklats till att bli bättre än jag förr trott att jag kunnat bli.