Är det dumt?

Fibusen

Trådstartare
Att bara ha en dressyrsadel,och inget mer till en unghäst? :o

Har allround nu och letar efter en dressyr,men ser att allrounden börjar bli för trång,så ska sälja den,och funderar på att lägga dom pengarna på en dressyrsadel.

Är det väldigt dumt? Hur pass stabilt sitter man i en sån om hästen får unghästsfnatt? :angel:

Eller bör man satsa på en allround igen?

Eftersom han är nyinriden så blir det ju inga träningspass än,utan bara ute i skogen och hitta balansen m.m,längre fram kommer jag träna dressyr.

Hjälp!

Sv: Är det dumt?

Varför skulle det vara dumt att bara ha en dressyrsadel?
Passar den er båda så funkar det ju hur bra som helst. Vill du ha en sadel där du sitter kvar oavsett vad hästen gör så är ju en dressyrsadel det bästa ;) Leta efter en passande modell med t.ex. älg i sitsen (eller väl insmord kalvskinn funkar också bra) och med stora knästöd så kommer du sitta kvar oavsett vad som händer...

man sitter mkt mkt mer stabilt i en dressyrsadel! så djup som möjligt med stora knästöd, då är det svårt at ramla av..

Åhh,vad trevligt! :D då kan jag lägga lite extra på en dressyrsadel istället för att köpa två sadlar!

Tips på nån djup som möjligt med stora knästöd som passar en rak rygg,ingen manke,och kräver en rätt så vid bom? :angel:

Lägger till:
Eftersom han är nyinriden så innebär det att jag kommer få byta sadlar hädanefter lika ofta som man byter trosor,plus att man aldrig vet vad som kan hända,så har tänk mig runt 0-5000:-,kommer leta efter begagnade märkessadlar!

Funderade på en griffin först,men vill helst ha en lädersadel..

Senast ändrad:

Vad kul att det verkar funka! Tycker allroundsadlarna är lite smått värdelösa,:angel:,och att det är så mycket snyggare med dressyrsadel!:bump:

Wintec Isabell Werth har jag:love:
Där kan du ju ändra bomvidden själv allt eftersom din unghäst växer.
Finns i läder oxå.
Bates innova har ju gigantiska stöd och den ändrar du oxå bara enkelt koppjärnan till den bom som behövs:love:

Mmm,har kikat på wintec,både vanlig och den du har,dock så tror jag (och andra) att den blir för svängd,ska kika på den andra du nämde! Beredd att lägga ut en del till ifall man kan ändra bommen.

Jusst innovan var ju lite dyrare än vad jag tänkt mig... Hur är dom övriga bates?

Jensen Exmoor är billig och bra. Dock inte nåt superdjupt säte och man får ju inte lika bra grepp som i Jensens dyrare sadlar, men putsar du sadeln regelbundet och använder helskodda ridbyxor så borde du sitta säkert ;)
Sen finns det ju äldre Jensen till bra priser och i en sån sitter du garanterat fast. Det går helt enkelt inte att ramla av. Jensen har också ändringsbar bom på alla sina sadlar.
Frank Baines och Crown borde du också prova, dock har de inte ändringsbar bom.

Det är nog super med en dressyrsadel!
Man sitter stadigt och bra, och så får du lättare en fin sits med.

Jag rider ut, hoppar och dressyrar i min dressyrsadel nu för tiden, när hoppsadeln blivit för liten för ponnyn :D det fungerar bra sålänge inte det är mer än 110 vi ska hoppa :p

Jusst innovan var ju lite dyrare än vad jag tänkt mig... Hur är dom övriga bates?

Dom är inte djupa alls, caprillin är som en vanlig allround. Om man ska jämföra djupet...nja man (du) vill nog ha djupare skulle jag gissa

Kieffer Lusitano, jag hade en innan men den passade inte mej. Man jag fick så jäkla ont mellan benen när jag satt ner och jobbade...gjorde ajaj.(Musdödare) Men det är inte så på alla, så prova. den kan man ju ändå värma om bommen på.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
8
· Visningar
1 461
Senast: Otherside
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 433
Senast: Miingla
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
17 034
Senast: Juli0a
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 151
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka