Är det ok att hämta hinder som tillfallit gården?

Sv: Är det ok att hämta hinder som tillfallit gården?

Vilken jävla människa.

Jag skulle bli fly förbannad och kräva att personen ifråga skulle bli straffad.
Inte just för hindrens skull i sig, men att hon faktiskt kom till DIN egendom och stal saker som i laglig mening faktiskt är dina.

Hade hon så jättehemskt gärna velat ha hindrena så hade det säkerligen gått att ordna på andra sätt.

Jag hoppas att jag får åsikter om det jag skriver om för jag är chockad och mår riktigt dåligt och vågar ej gå och sova efter det som hände igår natt.
Vi köpte en hästgård med ridhus för 4 år sedan. Jag frågade om hindren ingick i köpet men det gjorde det inte. Hon sa att jag kunde få låna dom ett tag. Ca ett halvår senare flyttade hon från stallet (vi hyr ut stallplats) och sa att hon skulle komma och hämta hindren och maganisera dom i en container vid sitt nya stall på travbanan. Precis när vi köpte gården så köpte jag en häst som hade stått på gården länge, ägaren till hästen hade ca 8 st hinderstöd och flera bommar samt en hemmagjord mur berättade hon för mig. Hon dog ca ett år senare och hade ej hämtat hindren. Vidare så står det i vår information till hyresgästerna att saker och ting som ej är bortplockat när man flyttar, tillfaller gården. Så dessa hinder efter den avlidna kvinnan var ju mina. Vidare så hörde jag ej ett ljud från hon vi köpte gården av trots att vi stötte på varandra ibland samt att hon ringde i panik till mig tidigare i år och berättade att A2 var på G i stallet på travet och frågade om jag kunde ta emot hennes två tävlingshästar, hon tävlar hoppning på hög nivå. Jag gjorde det, trots att jag ej egentligen inte hade plats, den lilla shettisen fick stå ensam i det lilla stallet. Jag ställde upp på henne, servade hennes hästar när hon var borta. Inte ett ord om hindren då heller förrän i fredags eftersom vi skall sälja gården. Då sms:ade hon och sa att hon skulle hämta hinderparken och jag skrev tillbaka att den lagligt tillfallit gården sedan fler år tillbaka, då extra kollat med mäklare, hon gick till attack med ett nytt sms som jag ej svarade på för det skulle bara bli pajkastning. Jag ville skriva ett brev och förklara hur det låg till. Nu i natt så (jag och alla här säkra till 100% att det är hon som hämtat hindren) har någon gått in i vårt ridhus och stulit alla hinderstöd och hinderbommar som till och med låg mellan maskinhall och manege, allt är borta, även bortplockat från ridbanan. Hindren är mina enligt lag. Hon har inte hämtat dom på 3.5 år, ej betalt hyra för lagring, aldrig ens pratat om dom. Bara tanken på att någon varit i vår anläggning nattetid/tidig morgon får mig att känna mig så vansinnigt kränkt. Mina barn är oroliga nu och jag kan inte sova. Är det ok att göra såhär? Ursäkta att det blev långt men jag är så upprörd och ledsen, man ställer upp till 100% och blir kränkt tillbaka. Hon är givetvis polisanmäld. (Hon har ingen användning för hindren för det finns hinder vid travet.):confused:

Om det finns en till person som är delägare i hindren kanske det krävs att du löser ut denna?

Enligt lagen var dom ju dina, så hon snodde = polisanmälan. Bra att du anmälde henne iaf.

Hon gjorde ju på sätt och vis inbrott också - hon gick ju in i alla möjliga ställen utan tillåtelse.

Det ska bli intressant att se hur den här historien slutar!

Jag kan inte se det som att det är en stöld, i och med att hindren uppenbarligen lånats ut till gårdsägaren, och denne inte uppmanat hinderparksägaren att hämta den.

Om jag lånar ut en häst, tillfaller den då automatiskt fodervärden om jag inte hämtar tillbaka den i rimlig tid?

Jag kan inte se det som att det är en stöld, i och med att hindren uppenbarligen lånats ut till gårdsägaren, och denne inte uppmanat hinderparksägaren att hämta den.

Om jag lånar ut en häst, tillfaller den då automatiskt fodervärden om jag inte hämtar tillbaka den i rimlig tid?

Om vi nu bortser från vem som äger hindren så är det fel att hämta dem mitt i natten utan lov. Olaga intrång helt enkelt.

En nyfiken fråga. Är det verkligen okej att säga när man flyttar att jag kommer och hämtar hindren, ska bara fixa en container för jag ska förvara dom vid mitt nya stall, vilket jag sa var bra. Jag har aldrig tackat ja till att låna hennes hinder och jag använde dom ej under dessa 6 månader hon stod här. Hindren är mellan 15-20 år gamla. Det fanns inga hästar kvar och vi visste ej om vi skulle ha hästar igen, vilket vi också sa. Vi hade sagt upp stallplatserna till kvinnan och en annan kvinna som också stod här. Självklart så tar man med sig allt av egna saker. Är det fortfarande okej att det tog 3.5 år innan hon hämtade sina och var fräck och tog även den döda kvinnans hinder mitt i natten och att hon ej sa något ens när hon stod uppstallad här för en månad sedan då jag räddade hennes skinn från att missa tävlingssäsongen pga A2? Jag gillar ej att låna saker och har ej medgett att jag vill låna nåt över huvud taget. En liten paragraf: hon tog med sig fast inredning från huset med som är direkt olagligt och har gjort en hel del annat. Vi har aldrig varit osams på något vis, kanske för att vi är diplomater och svalt det ena efter det andra men det finns gränser. Denna kvinna var ej rumsren mot oss och bröt löften så då blev ju detta droppen. Vidare så är kvinnan ett år yngre än mig, dvs snart 40 år och det skulle vara pinsamt att säga till en såpass gammal människa vad hon ska göra. Tävlar man profesionellt och är egen företagare och ekonomiansvarig så brukar man ha stenkoll på läget. Hon har stenkoll! Stallreglerna kom till på sommaren, för dåvarade stallfolk bad om skrivna regler då kvinnan hade muntliga regler som gällde efter hur hon mådde dag för dag när hon ägde gården. (Det är ett litet stall på 6 boxar bara.) Vidare så har jag svårt att jämföra en levande varelse med ett dött ting. Jag har själv lånat häst och är man seriös så skriver man ett fodervärdsavtal. Ett exempel: jag bodde hos en kompis, vars gård jag hade min extra bil på. När jag flyttade till Stockholm så frågade jag av hänsyn om det gick bra att bilen stod kvar och om jag skulle betala något för det. Det har alltid legat för mig att fråga om jag skall betala för att jag tar plats och om det är okej, att fråga hör till sunt förnuft. Men nog ska det bli skönt att få bli hyresgäst själv igen :rofl:

Senast ändrad:

Har själv nästan varit med om samma sak.

Vi lånade ett bete. Kvinnan som tigigare hade lånat betet från bonden ansåg att vi skulle betala henne för stängsel, stolp, vattenkoppar, slang samt nergrävning av denna.
Saken var oxå den att bonden hävdade att han hade kostat på både grävning och slang. Samt att stängselet vari sådant dåligt skick att vi redan hade bytt ut stora delar av det.

Hon blev så hotfull så att vi var tvungna att kontakta advokat som sa att det hon hade lämnat på bondens egendom efter avslutande hyrestid tillförde honom.
Med andra ord hade inte vi något med saken att göra överhuvud taget igentligen men det var mot oss kvinnan var otrevlig inte mot bonden.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 407
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 484
Senast: Lavinia
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag... 2
Svar
34
· Visningar
5 357
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 881

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka