Är det otrevligt att använda punkt i sms?

Bukefalos 30 år!

Tolkar du punkt i sms som argt/irriterat/surt?

• Ja - jag är 0 - 30 år.

Röster: 2 0,8%
  • Nej - jag är 0 - 30 år.

Röster: 4 1,6%
  • Ja - jag är 30 - 45 år.

Röster: 17 6,9%
  • Nej - jag är 30 - 45 år.

Röster: 114 46,3%
  • Ja - jag är över 45.

Röster: 4 1,6%
  • Nej - jag är över 45.

Röster: 105 42,7%

• Antal omröstningsdeltagare
    246
Jag är 37, född -89, så är väl lite i mittemellan-generationen. Inte så ung som de som verkligen är födda med telefonerna i näven men tillräckligt ung för att Internet och dåtidens sociala medier som Lunarstorm och MSN, och även sms kom medan jag var i tidiga tonåren. Jag använder punkt. Har nog inte fått så många reaktioner på just det, som just avsaknaden av emojis. Det är till och med kollegor (på en myndighet) som frågar "är du sur" om man inte använder emojis i ett mejl.

Håller även med om att äldre personer (typ 40-talister) som anammat den nya tekniken i alla fall i mitt flöde är väldigt duktiga på att använda (helt random och ologiska) emojis till typ allt. Lite "oh vilken härlig dag :heart 🌞🦋💪🐸🌸"

Har likt flera andra tolkat 👍som en emoji som går att använda på att bara bekräfta ett meddelande utan att direkt ge sig in i en diskussion. Avskyr denna jäkla emoji 🙂. Tycker den är helt creepy.

Jag är 37, född -89, så är väl lite i mittemellan-generationen. Inte så ung som de som verkligen är födda med telefonerna i näven men tillräckligt ung för att Internet och dåtidens sociala medier som Lunarstorm och MSN, och även sms kom medan jag var i tidiga tonåren. Jag använder punkt. Har nog inte fått så många reaktioner på just det, som just avsaknaden av emojis. Det är till och med kollegor (på en myndighet) som frågar "är du sur" om man inte använder emojis i ett mejl.

Håller även med om att äldre personer (typ 40-talister) som anammat den nya tekniken i alla fall i mitt flöde är väldigt duktiga på att använda (helt random och ologiska) emojis till typ allt. Lite "oh vilken härlig dag :heart 🌞🦋💪🐸🌸"

Har likt flera andra tolkat 👍som en emoji som går att använda på att bara bekräfta ett meddelande utan att direkt ge sig in i en diskussion. Avskyr denna jäkla emoji 🙂. Tycker den är helt creepy.

Herregud... Det skulle ALDRIG falla mig in att använda emojis i ett jobbmejl!

Om jag gjorde det skulle nog kollegorna undra om jag fått en sten i skallen.

Som flera redan varit inne på, tycker jag också att det är bra att vi vuxna använder vårt språk och sätt att skriva. Jag tycker till och med att vuxna som helt anammar yngres språk är... tja, obegripliga. Vuxna som skriver ja och de istället för jag och det uppfattar jag som infantila. Barn/unga (och dit räknar jag inte 30-åringar) ska få ha sitt språk ifred.

Jösses vad folk övertänker och överanalyserar.
Jag använder stor bokstav, kommatecken och punkt. Har aldrig tänkt tanken att en punkt skulle tolkas som tjurigt.
Varför inte bara läsa vad som står utan att hitta på en massa konstiga tolkningar?

För mig beror allt helt på vem som skriver. Precis som när man pratar irl. Är själv sämst på att använda punkt, har alldeles för många ! Eller glad smiley 😅 men tror det är så jag pratar också, eller det känns iaf inte som jag att skriva kort. Kan göra till min partner pga vet det aldrig misstolkas och vill hellre svara men har nog svårare till andra. Då blir det istället att jag läser och inte har ro att samla ihop mig till ett svar/en reaktion och sedan x antal minuter till månader senare svarar 😆

Edit: menar alltså att man märker ju när den som skriver skriver annorlunda och det betyder ju något. Men det fattar man ju? Eller har frågat när man lärde känna varandra liksom? Fattar jag inte (det är fan ofta) vad någon menar så frågar jag ju, antar inte att den är sur eller dyl.

Jösses vad folk övertänker och överanalyserar.
Jag använder stor bokstav, kommatecken och punkt. Har aldrig tänkt tanken att en punkt skulle tolkas som tjurigt.
Varför inte bara läsa vad som står utan att hitta på en massa konstiga tolkningar?
Fast det handlar ju inte om det, utan i genren chatt/sms bland många unga råder en del andra normer än i allmänspråket. Det finns ju olika standarder i alla möjliga genrer. Jag tror det är bra att vara medveten om sin och andras skriftspråksnormer, precis som det är bra att ha koll på olika dialekter och sociolekter.

Fast det handlar ju inte om det, utan i genren chatt/sms bland många unga råder en del andra normer än i allmänspråket. Det finns ju olika standarder i alla möjliga genrer. Jag tror det är bra att vara medveten om sin och andras skriftspråksnormer, precis som det är bra att ha koll på olika dialekter och sociolekter.

Absolut men även här i tråden så övertänks det rätt friskt av människor som inte direkt kan räknas som unga.

Absolut men även här i tråden så övertänks det rätt friskt av människor som inte direkt kan räknas som unga.
Hm, vill du ge ett exempel?

Jag tycker att det händer även med muntligt språk att man missförstår någons ton eller ordval eller så. Sen kan det visa sig att personen inte alls var sur eller irriterad, man har bara olika kommunikationsstilar.

Hm, vill du ge ett exempel?

Jag tycker att det händer även med muntligt språk att man missförstår någons ton eller ordval eller så. Sen kan det visa sig att personen inte alls var sur eller irriterad, man har bara olika kommunikationsstilar.

Det är ett gelt gäng, känner inte att jag behöver citera och peka ut någon speciell.

Visst är det då och då tänker jag att man faktiskt kan fråga. Det är ju så mycket enklare än att gå runt och tro att någon är sur.
Alternativt att snälltolka, det är väldigt underskattat.

Apropå att använda olika uttryck, du vet att boomer syftar på babyboomen som kom efter andra världskriget? Alltså personer födda 1946 - 1964? Jag vet inte, men känns inte som de använder så mycket emojis öht.
Är medveten, använde bara uttrycket som det användes i trådstarten :)

Apropå emojis, jag tycker den här används fel 🥲 när den ska beskriva en sorgsen känsla, för mig ser det ut som någon där snålvattnet rinner. Den är ju glad?!

Den här är ledsen. 😢
Nja, den första ler och gråter samtidigt. Man måste ju inte direkt vara ledsen för att gråta alla gånger :)

Det är ett gelt gäng, känner inte att jag behöver citera och peka ut någon speciell.

Visst är det då och då tänker jag att man faktiskt kan fråga. Det är ju så mycket enklare än att gå runt och tro att någon är sur.
Alternativt att snälltolka, det är väldigt underskattat.

Aha. Jag tycker nog bara att ämnet i tråden stötts och blötts ur olika vinklar. Fast vissa inlägg har haft en liten ton av ”unga gör fel och bör skärpa sig” 😬

Tja. Eftersom det tydligen är pinsamt att köpa toapapper* så kan det väl vara otrevligt med en punkt 😜

Jag använder punkter och andra skiljetecken i sms. Däremot använder jag aldrig ensam punkt före emoji, för jag anser att emojin är punkten :D

Alla varianter av ok/okej/tummar med eller utan punkter, som emoji, text eller reaktion kan vara lite vad som beroende på situation och person.

*Obs! Jag tycker inte det är pinsamt att köpa toapapper men minns någon undersökning eller liknande för många år sedan, där toapapper tydligen var något av det pinigaste man kunde köpa… 😅

Tja. Eftersom det tydligen är pinsamt att köpa toapapper* så kan det väl vara otrevligt med en punkt 😜

Jag använder punkter och andra skiljetecken i sms. Däremot använder jag aldrig ensam punkt före emoji, för jag anser att emojin är punkten :D

Alla varianter av ok/okej/tummar med eller utan punkter, som emoji, text eller reaktion kan vara lite vad som beroende på situation och person.

*Obs! Jag tycker inte det är pinsamt att köpa toapapper men minns någon undersökning eller liknande för många år sedan, där toapapper tydligen var något av det pinigaste man kunde köpa… 😅
Hahaaa. Det borde vara pinsammare att INTE ha nåt toapapper …?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Webinarier/minikurser

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka