Känns som vi kanske diskuterat detta förr, men hursom. Ett samtal med min dotter (snart 20) häromkvällen gjorde mig väldigt självmedveten över mitt skiljeteckensbruk när jag messar med yngre människor, t.ex. mina barn och deras vänner och partner. Enligt dottern framstår jag som aggressiv eller sur när jag använder korrekta skiljetecken, särskilt punkt, och värst av allt är det om jag inte kombinerar med glada emojier.
Jag vet sedan tidigare att det är vanligt bland unga att uppfatta punkt som surt i sms, men nu vill jag kolla hur det ligger till här på Buke och hur åldersspridningen ser ut. Uppfattar du det som surt/aggressivt/på annat sätt otrevligt att använda punkt (.) i sms, på messenger osv.?
Mejl är nåt annat, det ingår inte i frågan.
Men bonusfråga då: finns det nån emoji som du tolkar in nåt särskilt i, som kanske inte avsågs? Jag läste en artikel häromdan där
kallades "boomer-emoji", och jag kan bara hålla med - plus att jag börjat tolka den som passivt aggressiv (vilket säkert ofta är orättvist).
Jag vet sedan tidigare att det är vanligt bland unga att uppfatta punkt som surt i sms, men nu vill jag kolla hur det ligger till här på Buke och hur åldersspridningen ser ut. Uppfattar du det som surt/aggressivt/på annat sätt otrevligt att använda punkt (.) i sms, på messenger osv.?
Mejl är nåt annat, det ingår inte i frågan.
Men bonusfråga då: finns det nån emoji som du tolkar in nåt särskilt i, som kanske inte avsågs? Jag läste en artikel häromdan där