Är det otrevligt att använda punkt i sms?

Bukefalos 30 år!

Tolkar du punkt i sms som argt/irriterat/surt?

• Ja - jag är 0 - 30 år.

Röster: 2 0,8%
  • Nej - jag är 0 - 30 år.

Röster: 4 1,6%
  • Ja - jag är 30 - 45 år.

Röster: 17 6,9%
  • Nej - jag är 30 - 45 år.

Röster: 114 46,3%
  • Ja - jag är över 45.

Röster: 4 1,6%
  • Nej - jag är över 45.

Röster: 105 42,7%

• Antal omröstningsdeltagare
    246

Capybara

Trådstartare
Känns som vi kanske diskuterat detta förr, men hursom. Ett samtal med min dotter (snart 20) häromkvällen gjorde mig väldigt självmedveten över mitt skiljeteckensbruk när jag messar med yngre människor, t.ex. mina barn och deras vänner och partner. Enligt dottern framstår jag som aggressiv eller sur när jag använder korrekta skiljetecken, särskilt punkt, och värst av allt är det om jag inte kombinerar med glada emojier.

Jag vet sedan tidigare att det är vanligt bland unga att uppfatta punkt som surt i sms, men nu vill jag kolla hur det ligger till här på Buke och hur åldersspridningen ser ut. Uppfattar du det som surt/aggressivt/på annat sätt otrevligt att använda punkt (.) i sms, på messenger osv.?

Mejl är nåt annat, det ingår inte i frågan.

Men bonusfråga då: finns det nån emoji som du tolkar in nåt särskilt i, som kanske inte avsågs? Jag läste en artikel häromdan där 👍 kallades "boomer-emoji", och jag kan bara hålla med - plus att jag börjat tolka den som passivt aggressiv (vilket säkert ofta är orättvist).

Att skriva en korrekt mening med punkt osv är ju inga konstigheter. Däremot om man får svar ”okej.” kan jag bli provocerad 😅 även om svaret endast är 👍 (beroende på vem det är)
Blev också jätteirriterad på en person som hela tiden avslutade sina frågor med ??

Jag är 39.

Vill bara tillägga att det naturligtvis kan vara fullt korrekt och ändå uppfattas som surt. Dvs. det handlar inte om korrekt eller surt, utan mer om hur man uppfattar sms-etikett/sms-språk. Samma person kan skriva fullt korrekt enligt skrivreglerna i ett annat sammanhang och ändå inte använda punkt i sms.

Tummen upp betyder okej/jag håller med/det blir bra. Dvs man instämmer och har inte nåt mer att tillägga.

Okej. Kan jag förstå uppfattas som surt/passivt aggressivt.

Sen blir det komiskt när olika personer tolkar olika emojis olika. T.ex. 😂 En del (inkl jag) ser den som en som skrattar så tårarna sprutar. Något är väldigt roligt. Andra tolkar den som en som gråter och är ledsen och använder den i sina sammanhang. Vilket blir väldigt fel tycker jag.

Jag tolkar det som att användaren engagerat sig i att skriva och läser med mer positiva tankar om det som skrivs är väl formulerat inklusive skiljetecken. Om det helt saknas skiljetecken kan det också bli helt oläsligt och lätt att missförstå.

Emojis tycker jag 9 gånger av 10 är svåra att förstå vad de egentligen avser.

Min äldste tycker att "det är otrevligt att sluta ett sms med en punkt", likaså att bara svara med en tumme upp. Jag tolkar det inte som surt, men jag låter bli båda för att inte reta nån 😅 Mina kids tycker också att det "bara är gamlingar" som använder mer än en emoji på raken i text, så det är inte lätt att vara jag och kommunicera med dem i skrift... Vi har landat i att :heart är ok, likaså nån skrattande emoji samt 👍 i slutet av en mening.

Tummen upp betyder okej/jag håller med/det blir bra. Dvs man instämmer och har inte nåt mer att tillägga.

Okej. Kan jag förstå uppfattas som surt/passivt aggressivt.

Sen blir det komiskt när olika personer tolkar olika emojis olika. T.ex. 😂 En del (inkl jag) ser den som en som skrattar så tårarna sprutar. Något är väldigt roligt. Andra tolkar den som en som gråter och är ledsen och använder den i sina sammanhang. Vilket blir väldigt fel tycker jag.
”Okej” tolkar jag absolut som surt/passivt aggressivt.

Typ: Okeej… 🤨

Det neutrala är ”ok”. Tummen upp har lite samma betydelse, typ ”det blir bra”. Oftast då man kommit överens om nåt eller delgett information, typ ”Åker strax”. Det är lite korthugget.

Jag vet inte om det har så mycket med ålder att göra - kollar jag i min bekantskapskrets så är det mer person- än åldersberoende hur slängda folk är i att använda emojis.

Jag använder i princip alltid punkt, jag tycker det ser oavslutat ut annars. Jag kollade av nyfikenhet igenom mina SMS med andra, och det är blandad kompott. Ska man se nåt mönster så är det att männen använder punkt mindre än kvinnorna. Ålder är ingen faktor. De som sätter punkt minst är två män som är 60+.

Min dotter på 14 år hävdar också att det är otrevlig med punkt.
Skriver jag: Nu har ditt paket kommit.
Då får jag snabbt frågan om jag är sur.
Skriver jag: Nu har ditt paket kommit emoji emoji emoji
Inga problem
Nu har ditt paket kommit
Utan punkt eller emoji är acceptabelt, men kan också leda till frågan om jag är sur eftersom jag missade att skicka med emojis.

Jag kan bli helt tokig på det och har förklarat att punkter för min generation handlar om att vi lärt oss att skriva på det sättet och att det inte är en känsloyttring.

Så ibland skickar jag först ett sms, kommer på mig själv och skickar snabbt ett till med en miljon random emojis och kommentaren "För att du inte ska tro att jag är sur". Då brukar hon bli sur i stället :D

Min dotter på 14 år hävdar också att det är otrevlig med punkt.
Skriver jag: Nu har ditt paket kommit.
Då får jag snabbt frågan om jag är sur.
Skriver jag: Nu har ditt paket kommit emoji emoji emoji
Inga problem
Nu har ditt paket kommit
Utan punkt eller emoji är acceptabelt, men kan också leda till frågan om jag är sur eftersom jag missade att skicka med emojis.

Jag kan bli helt tokig på det och har förklarat att punkter för min generation handlar om att vi lärt oss att skriva på det sättet och att det inte är en känsloyttring.

Så ibland skickar jag först ett sms, kommer på mig själv och skickar snabbt ett till med en miljon random emojis och kommentaren "För att du inte ska tro att jag är sur". Då brukar hon bli sur i stället :D

Jag gissar att du inte kommer att kunna göra någonting rätt i hennes ögon egentligen, förrän hon blivit sådär en 20 år :p

Herregud, generation kränkt. Livet är inte bara glada smileys. Jösses vilka överreaktioner. PUNKT :rofl:
Alltså nja, jag håller nog inte med. Den där generationen (typ 20-ish och yngre) är ju infödda sms:are, medan vi som är över 35-ish inte är det. Jag tycker det är jätteintressant med de olika uppfattningarna - skriftligt språk kan ju orsaka knas och missförstånd även när det används enligt alla skrivregler, och kommer dessutom olika skriftkulturer och generationsskillnader in i bilden är det ju rimligt att ha koll på varandras uppfattningar.

Jag tror inte att de automatiskt är kränkta ("de" = di där unga), jag tror de har visst överseende med "oss". Typ som jag har med min mamma när hon envisas med att skicka exakt samma sak både på messenger och i sms. Jag kan himla lite med ögonen och påpeka att det inte behövs, men jag blir ju inte kränkt.

Jag tolkar en avslutande punkt som kort i tonen och ev lite irriterat. Det som irriterar mig mest med emojiis är att jag inte längre får lov att använda ASCII-varianterna utan att det överallt ändras till gula gubbar.

Jag är 45+ och har chattat online på olika sätt sen mitten av 90-talet om inte längre. Det kan påverka

Jag känner att en punkt utan någon smiley kan kännas lite kort och surt och jag blir osäker. Men jag är uppvuxen med smileys i slutet av meningar när man skriver till folk så kanske beror på det..

Alltså nja, jag håller nog inte med. Den där generationen (typ 20-ish och yngre) är ju infödda sms:are, medan vi som är över 35-ish inte är det. Jag tycker det är jätteintressant med de olika uppfattningarna - skriftligt språk kan ju orsaka knas och missförstånd även när det används enligt alla skrivregler, och kommer dessutom olika skriftkulturer och generationsskillnader in i bilden är det ju rimligt att ha koll på varandras uppfattningar.

Jag tror inte att de automatiskt är kränkta ("de" = di där unga), jag tror de har visst överseende med "oss". Typ som jag har med min mamma när hon envisas med att skicka exakt samma sak både på messenger och i sms. Jag kan himla lite med ögonen och påpeka att det inte behövs, men jag blir ju inte kränkt.
Fast också inte, våran generation alltså 35 plus iallafall är ju uppvuxna med chattar och msn och där var det ju mer eller mindre bara uttryck med smileys hela tiden. Jag använde det långt innan jag började med sms. Jag tror inte alls det är en generationsgrej just det där, där går vi nog ofta hand i hand faktiskt.

Sen så dom som inte var mycket på chattar och msn och sådant kanske har en annan upplevelse och därför nu skriver på ett annat sätt, jag vet inte men någon skillnad sen typ 98 tycker inte jag det har varit egentligen. Tror det handlar om vad man är van vid att se helt enkelt.

Jag tycker att det beror på meningen som punkten avslutar, och på ev konversation som meningen ingår i.

Punkten KAN uppfattas lite som "end of discussion" så som avslutning i en mening som i sig är kortfattad, så kan punkten förstärka det korta i tonen, i en konversation där det hade funnits utrymme för ett mer "smörjande" uttryck.

T ex om jag diskuterar olika alternativ och vi kanske inte haft samma prioriteringar, och behöver jämka ihop oss. Då skulle jag tolka ett "Okej." som kort och risk för surhet, och som "okej, vi gör som du vill, slut på diskussionen". Till skillnad från ett svar "Okej, det funkar för mig också, jag hör av mig innan jag åker imorgon." Och en 👍 hade passat bra, och jag hade tolkat det som ett "okej, no hard feelings från min sida när vi nu hittat något som funkar för båda". Medan bara en tumme som svar utan någon text alls, hade jag varit osäker på tolkningen av, och mer som att stänga diskussionen med oklarhet om vilket läge den andre är i.

Olika smileys och symboler kan se olika ut på olika skärmar, så de bör aldrig användas utan stödjande text tänker jag.

Så det beror på hur ord, meningar och skiljetecken (och emojis) kombineras, som i alla kommunikation.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka