Är det verkligen kris i byggbranschen (bland hantverkare i övrigt)?

bettysmatte

Trådstartare
Man hör om kris i byggbranschen. Vi måste få igång byggandet igen, osv. Jag har varit tvungen att försöka boka rörmokare, snickare, gräventreprenör och elektriker under året som gått och jag upplever det precis lika besvärligt som alltid. Ingen har tid. Ingen återkommer. Alla behöver tjatas på. Långa väntetider till allt. Kan det vara regionalt? Kanske är det mer kris någon annanstans i Sverige. Jag bor ju i södra Sverige. Här kanske branschen inte är i kris? Vad har ni andra för upplevelser?

OBS, det här är inte tänkt som en diskussion kring ROT utan om tillgänglighet till hantverkare :) !

Man hör om kris i byggbranschen. Vi måste få igång byggandet igen, osv. Jag har varit tvungen att försöka boka rörmokare, snickare, gräventreprenör och elektriker under året som gått och jag upplever det precis lika besvärligt som alltid. Ingen har tid. Ingen återkommer. Alla behöver tjatas på. Långa väntetider till allt. Kan det vara regionalt? Kanske är det mer kris någon annanstans i Sverige. Jag bor ju i södra Sverige. Här kanske branschen inte är i kris? Vad har ni andra för upplevelser?

OBS, det här är inte tänkt som en diskussion kring ROT utan om tillgänglighet till hantverkare :) !
Det är väl dock skillnad på hantverkare som gör jobb för privatpersoner och de som jobbar på byggen. Jag vet att en spor byggentreprenör drog fullt i bromsen för några år sen. Slutförde det bygge som var igång, la alla andra på is, stängde lokalkontoret och släppte hälften av dem som jobbade där. Det är ju då högt upp i kedjan så de underentreprenörer de brukar anlita står ju utan jobb och har nog tvingats vända sig till annat tills vidare.

Storstäderna har väl drabbats absolut hårdast men visst har konkurserns märkts här också. Försvinner de stora jobben, nybyggnation av bostäder och industri, så försvinner också hantverkarna och det blir svårare att hitta folk till små jobb hemma hos privatpersoner.

Många företag har det knapert, får in dåligt med nya jobb som lönar sig och de har väldigt lite kapital just nu. Ett bolag här i Skåne lämnade in konkursansökan för både el och vvs veckan innan påsk, det rör ca 100 personer.

Många firmor har dragit ner på personal rejält. För att de ska våga anställa igen krävs större byggprojekt. Att jag som privatperson behöver hjälp någon dag eller vecka är en droppe i havet.

Men jag upplever också att det i mellersta Sverige är svårt att få tag i hantverkare. I mitt fall handlar det om ca 50 hantverkstimnar, men alla jag kontaktat har fullt upp.

Jag har också svårt att få tag på hantverkare för mina små privatpersonsuppdrag. 🙁
Tycker att det är lite dumt att hantverkare hellre går i konkurs än jobbar med privatpersoner, när det uppenbarligen finns folk som behöver hjälp. Kan man göra privatpersonsuppdragen lönsammare/populärare på nåt sätt? 🤔

Många firmor har dragit ner på personal rejält. För att de ska våga anställa igen krävs större byggprojekt. Att jag som privatperson behöver hjälp någon dag eller vecka är en droppe i havet.

Men jag upplever också att det i mellersta Sverige är svårt att få tag i hantverkare. I mitt fall handlar det om ca 50 hantverkstimnar, men alla jag kontaktat har fullt upp.
Det låter som en ond cirkel som kommer att bli besvärlig att ta sig ur. Kanske måste man försöka lägga om arbetet så att tillgången matchar efterfrågan bättre?

Det är överlag jättesvårt att få seriösa duktiga hantverkare att ta mindre jobb hos privatpersoner upplever jag och så känns det som det har varit så länge jag haft bostadsrätt i över 20 år. Det är inte lönsamt i lika stor utsträckning att ta små jobb hos privatpersoner. Får man tag i en hantverkare så blir det oftast förseningar upplever jag. Som privatperson med små jobb som behöver bli gjorde kommer man aldrig vara attraktiv kund som prioriteras.

Det är väl främst (storskaligt) nybyggande det handlar om. Vilket kommer av de ekonomiska förutsättningarna av att göra lönsamma projekt av lägenhetsbyggen.

Det finns ett stort behov av billiga(re) bostäder. Men det är bygga för mer bemedlade kundgrupper som är det företagsmässigt lukrativa.
Likaså vill man bygga lägenheter att sälja, men inte hyreslägenheter på den mark som är tillgänglig. (mer pengar tillbaka snabbare)

Och det är i sin tur kraftigt beroende av att dessa köpare har goda prognoser för sin arbetsmarknad och kan beviljas stora lån.
Eftersom det finns en tidsram från påbörjad planering till färdigt bygge (=försäljningspengar in) har man en stor känslighet för osäkerhetsfaktorer i ekonomiska prognoser etc. En eventuell framtidsrisk för dåligt säljläge leder snabbt till restriktivitet med att starta byggprojekt.
Det är därför branschen är mer påverkad av konjunkturer än behov av boende.

En gång i tiden var lösningen att allmännyttan skulle tillhandahålla rimliga boenden efter behov, och med ett långsiktigt perspektiv på förvaltning och kostnader. Idag är resonemanget mer att man ska få företagen att vilja bygga sådant de inte själva har intresse av att bygga.
Med andra ord ändra ingångsfaktorerna i deras marknadsmässiga överväganden. Det är lite svårt att uppnå om man inte ger rena ekonomiska incitament. Men samtidigt ska direkta subventioner inte ges till uppbyggnad av privatägt kapital, så utbudet av verksamma metoder är skralt.

Därav ett ständigt prat om att 'få igång' byggande...

Jag har också svårt att få tag på hantverkare för mina små privatpersonsuppdrag. 🙁
Tycker att det är lite dumt att hantverkare hellre går i konkurs än jobbar med privatpersoner, när det uppenbarligen finns folk som behöver hjälp. Kan man göra privatpersonsuppdragen lönsammare/populärare på nåt sätt? 🤔
Helt annan kompetens på flera av yrkesgrupper. Att jobba på nybygge och att på egen hand bygga/renovera hos privatperson. De går hellre inte i konkurs. Inte vad jag vet iaf. Det finns många faktorer som stökar till det.

Men jag tar gärna information om varför de hellre går i konkurs. Jobbar med fastigheter men aldrig stött på någon företagare som kunnat välja att ställa om till privatperson med sina 20-50 anställda.

Det låter som en ond cirkel som kommer att bli besvärlig att ta sig ur. Kanske måste man försöka lägga om arbetet så att tillgången matchar efterfrågan bättre?
Det är inte helt samma jobb att massproducera efter instruktioner i en miljö där saker redan är planerade och tillrättalagda efter vad som ska monteras.
Enstaka reparationer och ändringar i befintliga hus, men spår av olika åtgärder genom åren innefattar en annan typ av problemlösande och kunskap. Och en annan typ av kundkontakt och administration.

Vissa personer/firmor är mer intresserade/lämpade för det ena eller det andra.
Det är bara delvis samma marknad och samma kompetens.

Det har absolut varit lågkonjunktur och många konkurser senaste åren. Däremot ser prognosen för 2025-2026 ljusare ut.

Nu jobbar jag egentligen med helt andra frågor i branschen så följande blir en gissning, men jag tror att många företag skalar ner snarare än att sitta och rulla tummarna med full personalstyrka och vänta på jobb. Så upplevelsen som kund blir kanske densamma, att det är tidsbrist. Det jämnar kanske ut sig också med ett gäng konkurser, att det blir tryck på de som står kvar.

Det har absolut varit lågkonjunktur och många konkurser senaste åren. Däremot ser prognosen för 2025-2026 ljusare ut.

Nu jobbar jag egentligen med helt andra frågor i branschen så följande blir en gissning, men jag tror att många företag skalar ner snarare än att sitta och rulla tummarna med full personalstyrka och vänta på jobb. Så upplevelsen som kund blir kanske densamma, att det är tidsbrist. Det jämnar kanske ut sig också med ett gäng konkurser, att det blir tryck på de som står kvar.
De skalar ner för att det inte finns jobb. Löner ska betalas oavsett.

Till privatkund är det oftast andra företag som jobbar. Dess kompetens är det brist på . Iaf pålitliga och i närområde . Nybyggen har otroligt mycket folk på plats som inte bor i närheten .De är där för endast detta bygge.

Varför måste du gissa och svara på en fråga? Går alldeles utmärkt att låta bli.

Sorry att jag blir hård .
Nu skrev du att du gissade. Därför frågar jag

Vi ska renovera badrum och tvättstuga och vi upplevde att det var lätt att hitta hantverkare, och typ alla kunde börja ganska omgående.

Jag la upp en förfrågan på Dorunner och fick väldigt många svar, aldrig använt den tjänsten förut. Vi valde dock en helt annan hantverkare på en grannes rekommendation. Han kunde i princip börja riva samma vecka om vi hade velat, det jobbet han egentligen hade på G hade inte fått sitt lån.

Många här som skriver att det är svårt att få sina "privata" små"byggen" gjorda. Då är ju regeringens insats en lysande sak. Iom att de stora byggena lär INTE komma igång på ett bra tag. Årstafältet i Sthlm ska ju byggas med en "helt ny stadsdel" typ. De annonserade stenhårt när de skulle börja, dvs innan covid. Efter... Inte hänt nånting, de annonserar inte om att det ska byggas. Nu jobbas det ju på fältet iom att de gör om infrastrukturen dvs vatten och avlopp, men de har det hållt på med sen innan covid som sagt. Å det tar definitvt inte 5 år... De byggena ligger i fryspåse tills vidare.

De skalar ner för att det inte finns jobb. Löner ska betalas oavsett.

Till privatkund är det oftast andra företag som jobbar. Dess kompetens är det brist på . Iaf pålitliga och i närområde . Nybyggen har otroligt mycket folk på plats som inte bor i närheten .De är där för endast detta bygge.

Varför måste du gissa och svara på en fråga? Går alldeles utmärkt att låta bli.

Sorry att jag blir hård .
Nu skrev du att du gissade. Därför frågar jag

Därför att diskussioner brukar föras så. Det är ju ingen här som sitter på fakta kring varför just TS upplevelse är som TS upplevelse är. Men du bekräftar ju dessutom det jag gissade, att det skalas ner.

Vilket tråkigt svar? Måste väl gå utmärkt att dra till med en gissning, det bidrar ju också till diskussionen?
Nja. Varför gissade när någon frågar? Iofs ärligt att skriva det.

Jag gillar inte det uppenbarligen. Föredrar fakta.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka