Är du beredd? Preppertråd.

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Luff
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 577
  • Visningar Visningar 28 533
Att ha vatten bunkrat är bland det lättaste du kan göra. Så varför gör du inte det?
Antar att jag är för lat och aldrig riktigt tänkt att det kommer inträffa någon kris.
Jag känner mig lite för trygg för att ta tag i det. Det känns som någonting som aldrig kommer behövas (fast jag förstår givetvis att det faktiskt KAN hända något även i Sverige, även om tanken är väldigt främmande i dagsläget).

Antar att jag är för lat och aldrig riktigt tänkt att det kommer inträffa någon kris.
Jag känner mig lite för trygg för att ta tag i det. Det känns som någonting som aldrig kommer behövas (fast jag förstår givetvis att det faktiskt KAN hända något även i Sverige, även om tanken är väldigt främmande i dagsläget).
Tanken kan vara främmande för dig, men vi som jobbar med det vet att det är bara en tidsfråga. Och det har varit nära flertal gånger.

Gå nu och köp dig ett par dunkar, fyll de med vatten och ställ de svalt och i skugga. Kommunerna kommer inte kunna erbjuda hjälp till friska människor inom en period när det händer något väldigt stort. Alla måste ta ansvar för sitt liv och hälsa.

Tanken kan vara främmande för dig, men vi som jobbar med det vet att det är bara en tidsfråga. Och det har varit nära flertal gånger.

Gå nu och köp dig ett par dunkar, fyll de med vatten och ställ de svalt och i skugga. Kommunerna kommer inte kunna erbjuda hjälp till friska människor inom en period när det händer något väldigt stort. Alla måste ta ansvar för sitt liv och hälsa.
Precis. Det är på samma nivå som att ha ett brandlarm/ brandsläckare wvr.

Jag har funderat många gånger gällande det fasta telenätet, är det så klokt att lägga ner det i händelse av kris? Mobiltelefonerna slås lätt ut och allmänheten har ingen tillgång till Rakel och det är nog försvinnande få som har satelittelefon.

Intressant det här föremålet som de hittade i Gälve, jag tror vi har främmande makt väldigt mycket närmare än vad många tror.

Jag har för övrigt flera vattendunkar, 25 l, hur länge kan man förvara en dunk vatten innan man bör byta vattnet och ska jag desinficera dem mellan gångerna?

Nu lär jag väl få halva buke på mig, men jag tycker att rädslan är överdriven. Det värsta som kan hända är väl en cyberattack, orkan/storm eller terrordåd. Krig tror jag verkligen inte på. Jag har vatten i stallet, borrad brunn, har bensin i bilen så då kör jag helt enkelt till stallet och stannar där. Där har dom även jordkällare.

Sånt där ska man akta sig för att tänka. Alla måste ta eget ansvar i kris.
Jo det ska man och bunkra själv men det är som sagt kommunens ansvar att se till att det finns vatten att hämta vid en kris och hjälpa invånarna i så gott det går .Det är det vi har cevilförsvaret till att hjälpa när det är kris eller katastrof i samhället

Nu lär jag väl få halva buke på mig, men jag tycker att rädslan är överdriven. Det värsta som kan hända är väl en cyberattack, orkan/storm eller terrordåd. Krig tror jag verkligen inte på. Jag har vatten i stallet, borrad brunn, har bensin i bilen så då kör jag helt enkelt till stallet och stannar där. Där har dom även jordkällare.
Och hur får du vatten ur den borrade brunnen? Eller menar du grävd?

Men krig har inget med vattenförsörjning av göra. Det kan hända tusen andra saker som gör att vatten och el försvinner. Du får göra som du vill, men klaga inte när du inte får hjälp då.

Jo det ska man och bunkra själv men det är som sagt kommunens ansvar att se till att det finns vatten att hämta vid en kris och hjälpa invånarna i så gott det går .Det är det vi har cevilförsvaret till att hjälpa när det är kris eller katastrof i samhället

Kommunen kommer prioritera enligt en prio-plan. Jag antar att du menar civilförsvaret, det finns inget civilförsvar så jag vet inte vad du menar med att hjälpa till.

Men krig har inget med vattenförsörjning av göra. Det kan hända tusen andra saker som gör att vatten och el försvinner. Du får göra som du vill, men klaga inte när du inte får hjälp då.

Vem har sagt att jag är den som skulle klaga? Ja, det kan hända tusen andra saker, men krig kommer inte ske inom dom närmsta åren om ingenting drastiskt händer i den internationella politiken, om det händer så hinner jag förbereda mig. Jag bor i Stockholm och här finns allt i överflöd inom en minimal radie.

Jag har ett tips. Gå in på er kommuns hemsida o titta igenom vad kommunen har för något inom krisberedskap. På många hemsidor står där vart man ska ta vägen för att få info om kommunikationerna faller, hur de arbetar, hur de värderar risker osv.

Jag tycker att det är viktigare att oroa sig över andra, mer närliggande problem än att skapa en onödig rädsla för att dö pga svält eller uttorkning

Vem har sagt att jag är den som skulle klaga? Ja, det kan hända tusen andra saker, men krig kommer inte ske inom dom närmsta åren om ingenting drastiskt händer i den internationella politiken, om det händer så hinner jag förbereda mig. Jag bor i Stockholm och här finns allt i överflöd inom en minimal radie.
Vad menar du med överflöd?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Diskbråck
  • Syringomyeli eller något annat?
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka