Är du beredd? Preppertråd.

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Luff
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 577
  • Visningar Visningar 28 533
och @Petruska jag tycker inte det är så konstigt. Jag åker oftast till min stuga när jag vill vara ifred alltså söker jag inte umgänge med omgivningen när jag är där, dessutom är jag rätt privat i vanliga fall. De andra i mitt stugområde verkar umgås, men jag har liksom inget större intresse vi är dessutom på ganska olika platser i livet (de är nästan alla pensionärer med extra familjer som minglar runt). Ju fler de är och mer ute ju mer är jag inne och håller mig undan ;). Jag deltar snällt på alla städningar och samtalar med folk och hälsar och så. Men jag håller mig för mig själv.
Ja, jag är ju med i vägföreningen, tex. Och jag hälsar ju på alla som man ska på landet. Och jag brukar bjuda när mina persikor är mogna på trädet.

Men då pratar vi om samma hälsningsfraser i decennier. Det händer aldrig något i relationerna. Jag tänker helt enkelt att de kulturella skillnaderna i landet är MINST lika stora mellan olika grupper av "svenskar sedan generationer", som mellan olika etniciteter inom landet. Tex de iranska grannarna i stan är mycket lättare att känna gemenskap med.

Jag har läst någonstans att stadsbor känner sig mer lika stadsbor i andra länder än landsbygdsbor i sitt eget land. Men det är ju på gruppnivå, inte individnivå.

Plus att när det blåser full storm (händer rätt ofta i fjällen) så funkar de inte heller.

Jag är inte enormt insatt men skulle gärna vilja se en realistiskt livscykelanalys på en snurra. Jag tror inte det ser så himla bra ut som det utmålas. Dessutom, vem ska ta reda på dem när de är uttjänta? Markägaren? som med största sannolikhet inte har resurserna för det. De innehåller också högteknologiska metaller... som vi tydligen inte ska bryta i Sverige *ja, jag är lite less och bitter idag*
Vindkraftverket ägs av bolaget och de har också ansvar för att demontera dom när bygglovstiden är slut. Man har ju karterat landet och tittat på vart det är som gynnsammast för just vindkraft och jag bor i ett sådant område. Ja de innehåller trista metaller det gör nästan varenda teknisk pryl vi har från telefonen till solceller.

Vindkraftverket ägs av bolaget och de har också ansvar för att demontera dom när bygglovstiden är slut. Man har ju karterat landet och tittat på vart det är som gynnsammast för just vindkraft och jag bor i ett sådant område. Ja de innehåller trista metaller det gör nästan varenda teknisk pryl vi har från telefonen till solceller.

Och vad händer om bolaget går i konkurs?

"Trista" metaller? Tämligen föraktfullt, många av dem går att producera i Sverige. Förutom då att antigruvlobbyn verkar var helt ok med att använda sina iPads även om metallerna producerats i tredje världen under vidriga förhållanden. NIMBY i sin prydno.

Ur självhushållning/preppersynpunkt så är det mindre elförsörjning man är ute efter. Då kan ett litet vindkraftverk vara perfekt. Det stör dessutom ingen vilket de stora monstren gör på många sätt.
Jag skulle vilja ha ett litet vattenkraftverk i det lilla fall som finns i vår bäck. Skulle räcka gott till att hålla igång frysen vid kris. Finns ju minisaker nu som inte stör flödet alls.
Och solfångare för varmvatten.

Och vad händer om bolaget går i konkurs?

"Trista" metaller? Tämligen föraktfullt, många av dem går att producera i Sverige. Förutom då att antigruvlobbyn verkar var helt ok med att använda sina iPads även om metallerna producerats i tredje världen under vidriga förhållanden. NIMBY i sin prydno.
Jag hyser inget mineralförakt så jag vet inte riktigt vad du går igång på. Vad jag vet har vi inga rena energiformer tillgängliga för tillfället, vi har mer eller mindre smutsiga varianter att välja på.

Klarar mig hyfsat.
Värme, vedeldning, kaminen är bra placerad i mitten av huset på nedervåningen med trappan upp brevid, erfarenheten visar att det blir varmt i mitten av huset och lite kallare i rummen längt ut när fläkten inte är igång.

Mat, inga problem men lite tråkigt med kött och potatis för länge.

Vatten, under Gudrun kunde vi hämta på närmaste bensinstation i dunkar till både folk och fä, skulle det inte funka finns 2 källor som användes förr mindre än 500m bort och en till som jag vet även går att hämta ifrån även vid många många minus (dom närmst vet jag inte om det går att få upp vatten vid sträng kyla).

Sjukvård, har ett bra hemmaapotek till både folk och få.

Skulle det bli så långvarigt att folk böjar stjäla så har många jag känner har både vapen och licens får det så får väl gå ihop några i så fall för att vakta matförråden.

Skulle det bli så långvarigt att folk böjar stjäla så har många jag känner har både vapen och licens får det så får väl gå ihop några i så fall för att vakta matförråden.
Alltså, det där. Jag blir nyfiken och jag fattar verkligen inte. Nu är ju ftågan hypotetisk, men ändå. Känner du verkligen att ett sådant liv vore att föredra framför självmord?

Själv känner jag att ett liv utan generell tillit till folk nog är det som avses med helvetet, så då kan jag ju lika gärna vara död. Typ.

Herregud!
Jag har ohyggligt svårt att föreställa mig ett scenario där folk börjar stjäla!

Om man ser till de erfarenheter som finns från kriser så är det gemensamma att folk går samman och hjälper varann.

För hundra år sedan när Sverige var ett fattigt land så fanns vanligt folkvett och anständiget ändå.

Jag ser det som i helt uteslutet att det skulle bildas mobbar som stal vid en kris i nutid.

Ja, då säger du ju det själv. De som inte är intresserade av prepping har antagligen ingen aning? Det är ju ett intresse/hobby som inte alla har..alltså inget man bara vet för att man bor i en by.
Jag måste fråga: är prepping ett intresse/hobby? (Inte riktat mot dig på något sätt, blir bara lite chockad om det stämmer.)

:crazy:

Jag måste fråga: är prepping ett intresse/hobby? (Inte riktat mot dig på något sätt, blir bara lite chockad om det stämmer.)

:crazy:
Åh, lyssnar du inte på P1?

Jag tycker de intervjuar preppingfanatiker stup i kvarten. Det är svårt att avgöra vad som är det bakomliggande motivet hos journalisterna. Jag skulle inte ha känt till fenomenet utan P1 och DN.

Jag uppfattar det hela som extremt obehagligt och mycket anti-socialt. Snarare ökar än minskar beteendet samhällsriskerna, tror jag.

Herregud!
Jag har ohyggligt svårt att föreställa mig ett scenario där folk börjar stjäla!

Om man ser till de erfarenheter som finns från kriser så är det gemensamma att folk går samman och hjälper varann.

För hundra år sedan när Sverige var ett fattigt land så fanns vanligt folkvett och anständiget ändå.

Jag ser det som i helt uteslutet att det skulle bildas mobbar som stal vid en kris i nutid.
Jag är så neurotisk att jag tror att preppergrejen ökar den risken.

Åh, lyssnar du inte på P1?

Jag tycker de intervjuar preppingfanatiker stup i kvarten. Det är svårt att avgöra vad som är det bakomliggande motivet hos journalisterna. Jag skulle inte ha känt till fenomenet utan P1 och DN.

Jag uppfattar det hela som extremt obehagligt och mycket anti-socialt. Snarare ökar än minskar beteendet samhällsriskerna, tror jag.
Att det finns fanatiker kan jag tänka mig, det gör det nog på de flesta områden. Men intresse/hobby? För mig låter det inte så lite skruvat att ägna sin fritid åt katastroftänk. Jag har antagligen en depressiv personlighet - jag tror att det mesta ska gå åt helvete - så jag försöker så gott jag kan minska mitt katastroftänk. Att skapa ett fort av resurser som håller även efter zombieapokalypsen skulle på intet vis minska det, tvärtom. Ungefär som att jag försöker att undvika att springa till doktorn för att minska min hypokondri.

Alltså, det där. Jag blir nyfiken och jag fattar verkligen inte. Nu är ju ftågan hypotetisk, men ändå. Känner du verkligen att ett sådant liv vore att föredra framför självmord?

Själv känner jag att ett liv utan generell tillit till folk nog är det som avses med helvetet, så då kan jag ju lika gärna vara död. Typ.
Som det ser ut nu i välfärdstid så har jag svårt att se mig att jag skulle göra det, men vet oxå att det finns en otroligt stor överlevarinstinkt i mig.

Att det finns fanatiker kan jag tänka mig, det gör det nog på de flesta områden. Men intresse/hobby? För mig låter det inte så lite skruvat att ägna sin fritid åt katastroftänk. Jag har antagligen en depressiv personlighet - jag tror att det mesta ska gå åt helvete - så jag försöker så gott jag kan minska mitt katastroftänk. Att skapa ett fort av resurser som håller även efter zombieapokalypsen skulle på intet vis minska det, tvärtom. Ungefär som att jag försöker att undvika att springa till doktorn för att minska min hypokondri.
Om det är en hobby eller snarare drar åt något psykiatriskt tillstånd kan man säkert vara oense om.

Men ja, jag har uppfattat det så. Som nära kopplat både till en rådande - om än rätt liten, så klart - självförsörjarvurm och till den här ökade uppmärksamheten kring krisberedskapen i hemmen. Först var det ju 72 timmar, nu en vecka.

Och jag uppfattar också att det på buke och andra sociala media blir alkt vanligare att folk berättar om sina reservelaggregat och sina enorma matförråd.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hur tycker du att din hund ser ut?
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka