Är du utseendefixerad?

Sv: Är du utseendefixerad?

Är en 1 med inslag från 2an. Visst är det kul om det matchar lite men huvudsaken är att det passar

*knapplån*

Åhhh, vilken roligt tråd! :)

Själv är jag nog en 2:a. Matchar gärna (alltid till träning), men har inga som helst problem med att matcha med billigare saker, köpta på Hööks/REA/begagnat. "Slit och släng" produkter som strykkappor och vardagsschabrak är ju rena penga-förstöringen att köpa dyrt, enligt mig.

En del saker köper jag dock ibland dyrt; tävlingsutrustning till framförallt hästen, men i viss mån mig själv oxå. Funktionstäcken så som regntäcken (de MÅSTE hålla tätt och andas) samt funktionsjackor till mig själv (samma sak, MÅSTE hålla tätt och andas) t ex. Läderprodukter tycker jag oxå visar upp stor skillnad i kvalitet, ofta är dyrare bättre.

Annars finns det ju faktiskt mycket snygga schabrak/ridbrallor/jackor/tröjor/lindor osv som absolut inte kostar skjortan.

KL

Jag är egentligen en 3:a men har på senare år med skogsmullehäst blivit mer av en 2:a.

Vissa saker som jag inte "snålar" med:
*sadel och täcken till hästen - enbart dyra och bra kvalitet
*bra vinterkläder och skor/stövlar (och strumpor!!) till mig själv - eftersom jag är en fryslort, HATAR att frysa och för det allra mesta rider i skogen & stallet är kallt
*ridbyxor köper jag enbart dyra märkes
*jag är också en sucker för snygga boxtavlor, hinkar och höpåsar - inga gamla slitna här inte... :D

På det hela taget tycker jag det är döviktigt med funktion och att det ser propert ut. Skulle aldrig ha trasigt eller smutsigt - vare sig till mig eller hästen.

KL

Det beror väl på vad som ska köpas in, men en huvudregel är att jag väger kvalité mot pris. Jag struntar totalt i vad jag har för märke på grejerna, med detta dock inte sagt att jag inte har lite märkesprodukter, dessa har doxk köpts in under noga övervägande :rofl:

Som regel så ser det väl ut såhär:
Hoppsadlar = 10,000:- klassen
Dressyrsadlar = mellan 15,000 och 25,000:-
Träns = under 500:- men bra kvalité och mjukt (här kan man göra riktiga fynd)
Täcken = dyra till mitt sto, lite mer slit och släng till unghästen då han ändå tar i sönder dem (dock fortfarande andas + vattentätt)
Jackor etc = Kyra K (för att de är bäst helt enkelt)
Spön = svindyra (jag kan inte rida om de inte är rätt balanserade)

I övrigt så hittar man mig oftast, kännande, luktande och funderande i ridsportsaffärer då kvalité och märke absolut inte behöver vara samma sak :rofl:

Matcha? Joo.. förr var det så men när man kommer till stallet efter åtta på kvällen, har två hästar och ska upp igen 5 på morgonen då stryks det här med att matcha illa kvickt. Jag är glad om jag kommer i¨håg att ta med mig allt ;)

Hrm svårt att säga, men någonstans 1 och 2. Det är sällan jag köper begangnat men jag är defenetivt stammis på börjes och hööks, dock inte vad gäller sadlar. De har kostat allt från 2000 till 12 000, har haft en del då hästens rygg tillhör ett av universums mysterier. Över lag kan man säga att jag försöker se så bra ut som möjligt, inte på märket utan på "färgskalan". Svart sadel = svart träns, klara färger och passpoal på schabraken etc. Men framför allt tycker jag att en välryktad skinande hårrem klår alla märken i världen, så de så! ;)

Enligt denna lista står jag väl på 1:an efter som jag råkar handla på börjes, har en jofa hjälm och tycker det är viktigare att sakerna passar hästen än är snygga.

Jag slänger inte ut hundralappar på något som är snyggt, men jag skulle aldrig sätta på min häst någor så gamalt och slitet att det kan skava eller på annat vis vara dåligt för hästen. Och när jag väl köper något nytt så snålar jag inte, det ska sitta bra på hästen och ha en funktion. Men jag försöker ju ändå matcha, se lite snyggare ut i allafall.

Enligt mig behöver saker inte va dyra för att vara snygga.

Jag ligger väl mer åt 2an men lite åt 1an också, då jag gärna handlar från hööks, börjes med mera och har en massa slit o släng vojlockar som egentligen borde kastas men som kan vara bra att ha medan man tvättar dom andra schabraken. Dessutom har jag mitt underbara bruna träns till min älskade svarta sadel, men jag bryr mig inte. Ska jag tävla så kanske jag byter ut tränset mot nåt annat eller så skiter jag i det! Men i övrigt vill jag gärna se ganska ordentlig ut, det är ingen slit o släng pålle jag rider så lite noggrann är jag med utrustningen och hur jag ser ut på hästryggen!

Däremot skulle jag aldrig köpa ett par benskydd för flera tusen eller ett träns som är lika dyrt som en sadel. Näe, då köper jag hellre lite billigare och kanske byter ut det efter nåt år. Köpte ett slit o släng träns till förra pållen och tänk - för en hundring fick jag ett underbart träns som håller över 9 år senare! Så jag skiter i märken, bara det är hållbart och inte kostar multum!

Jag har en blandning av det mesta :D men får ju anpassa mig efter plånboken.
Billigare saker och småsaker, köper jag oftast på Hööks eller liknande. (grimmor, grimskaft, hovkrats, tröjor att ha i stallet, reflexer, schabrak..även min westernpad, till min egen förvåning..)
Handskar (när jag väl använder dem..) är det inte högsta prisklassen som gäller, men jag är långt ifrån ovillig att betala bra för ett par bra skinnhandskar.
Mina egna ridkläder är jag mindre petig med, de ska vara bekväma och hålla ett tag. Köper gärna billiga jeans på rea i klädaffärer och rider i :D ska jag ha "riktiga" ridbyxor är det dock den lilla affären vid ridskolan som gäller, tror märket är Mountain Horse. Inte alltför dyra, bekväma och jag har haft flera av mina par i 3år nu och det är bara ett pyttehål nånstanns (PYTTE, nån mm..). halleluja!
Hjälmen betalar jag gärna en hel del för, en bra hjälm är trots allt en livförsäkring..samma med väst (fast det använder jag i stort sett bara när jag måste, t.ex. distansritter...:angel:).
Sadel vägrar jag köpa märkeslös, men den behöver inte kosta massor heller. Drömmen är en Montsegur (ska beställa nästa år, när jag får råd)...:love: . i nuläget är den engelska sadeln en Thorowgood. westernsadeln är okänt märke, men den ligger bra på hästen (köpte den begagnad, i väntan på Montseguren.)..
Träns m.m. köper jag Running Bear (biothane). Ska jag ha i läder kommer jag hedanefter att gå till en sadelmakare och hosta upp lite mer för att få kvalitet (gjorde misstaget att köpa ett träns på Hööks, westernhuvudlag. stenhårt efter en vecka :eek: no more...). Läder överhuvudtaget är det jag är mest petig med.. (utbildningen och mitt blivande yrke sätter sina spår :D).

ja..vad är jag för typ...???
försöker se representativ ut, men inte för vilket pris som helst ;) är mer noga ute på tävling eller dylikt än hemma.

Senast ändrad:

Glömde lägga till att jag är hysteriskt noga med att läder och spännen ska matcha! Även nu när jag ska börja vänja lillan vid träns skall nackstyckets spännen och bettringarna matcha ordentligt! :love:

Jag är en 1.5
Jag bryr mig inte om var jag köper grejerna, bara de är billiga. Dock försöker jag hålla mig prydlig och hyfsat matchad.

Hm, ligger både i 2 och 3, fast oftast mer åt 3 hållet.
Kan inte rida omatchad, jag tycker att det är roligt att matcha.
Har mkt märkesgrejor då jag föredrar saker som håller länge.
Men vissa grejor är lite billigare har t.ex ett träns från hööks och ett från börjes men de är lite uppfräschade och väldigt välsmorda.

Tycker det är ROLIGT att känna mig fin och välklädd, men det betyder inte att jag inte kan känna mig så med märkeslösa grejer eller billigare märken.

Det här stämmer rätt bra in på mig också.

Egentligen stämmer dom här grupperingarna inte alls på mig utan skulle vilja ha en fjärde punkt - de som prioriterar funktionen så högt att utseendet/matchningen ibland måste bortprioriteras, och så blanda det med nummer 1 och 2 så tror jag det skulle passa in på mig.? :p

Jag gillar kvalitet, helst i kombination med för mig tilltalande utseende. Men plånboken säger ju ifrån rätt mycket tyvärr. Å andra sidan är det desto större anledning till att köpa bra grejer som jag kommer ha användning för och som förhoppningsvis håller länge när jag väl köper något! Ibland blir det begagnat för att kunna köpa "dyra" grejer mer i min prisklass, ibland får man bortprioritera utseendet för kvalitet/funktion. Ibland får jag planera långt i förväg för att ha råd med det där som för mig var ganska dyrt för att inte behöva tumma på utseende, funktion eller kvalitet.

Men märken skiter jag i. Förutom när det gäller märken som har rykte om sig att vara i en klass för sig kvalitetsmässigt eller funktionsmässigt - som t ex HW´s täcken. Och jag skulle inte köpa något jag vet är av "dåligt" märke (alltså ur t ex kvalitetsaspekt), men ser skillnad på slit-och-släng saker t ex grimskaft som ändå har en tendens att vara förbrukningsvaror, mot grejer där kvalitén faktiskt spelar roll.
Håller hårt i pengarna på så vis att jag aldrig skulle betala flera tusen extra enbart för märket, vill få tag på så bra som möjligt till så bra pris som möjligt! :)

Jag är nog en ganska klar 2:a. Tycker om snygga/bra saker :) men inte till vilket pris som helst. Vill gärna matcha färger.

Köper gärna HW:s täcken som jag tycker blir prisvärda i längden eftersom de har bra passform och är rivstarka. Viktigt att lädret är mjukt, men märket är mindre viktigt.

Sadlarna skall ha bra passform till hästen, men får gärna vara begagnade kvalitétssadlar. När jag köper dyrare märken är det ofta i bra begagnat skick på Tradera till ett bra pris. Skulle aldrig köpa en hjälm för 5000 kr :crazy:

Glömde lägga till att jag är hysteriskt noga med att läder och spännen ska matcha! Även nu när jag ska börja vänja lillan vid träns skall nackstyckets spännen och bettringarna matcha ordentligt! :love:

:D jag är superpetig med att inte använda brunt läder tillsammans med svart läder (ska dock prova att sätta ihop ett svart och MÖRKbrunt träns när jag får råd och lust...reparerade en sadel åt en vän för några månader sen, den var svart och mörkbrun och väldigt snygg :love: dock väldigt mörkt brunt..) - sadeln är svart, då använder jag INTE bruna eller grå vävribbtyglarna :rofl:

:D jag är superpetig med att inte använda brunt läder tillsammans med svart läder (ska dock prova att sätta ihop ett svart och MÖRKbrunt träns när jag får råd och lust...reparerade en sadel åt en vän för några månader sen, den var svart och mörkbrun och väldigt snygg :love: dock väldigt mörkt brunt..) - sadeln är svart, då använder jag INTE bruna eller grå vävribbtyglarna :rofl:

Ne sånt är jag jättenoga med! Hittade en jättefin bild på Cardento & Peter men stör mig såååå på att träns och sadel inte riktigt matchar :rofl:

Jag tycker det är viktigt att se välvårdad ut i alla lägen, även till häst, men det räcker med att all utrustning är hel och ren. Att köpa ett schabrak för 500+ är bara onödigt tycker jag. Visst de kan vara snygga som sjutton, men så där kvalitetsmässigt tror jag inte de spelar så stor roll på ett schabrak som kostar 200 och ett som kostar ca det fyrdubbla. Och det går ju faktiskt att hitta snygga schabrak till lägre priser också. Till exempel.
Sedan har jag helt enkelt inte ekonomin att köpa alla de där fina märkesprylarna jag så gärna skulle vilja ha, men det är väl mer utav ett i-landsproblem :grin:

Jag är nog en 2:a iallafall när de gäller hästen. Matcha rätt & ha en välskött utrstning. Medans jag själv sitter & rider i mukisbrallor o tygskor. :D

Jag är en 1-2. Bryr mig inte alls om vad som är "inne" men har gärna saker som matchar och är snygga. Men aldrig typ schabrak över 300 ;)

Liknande trådar

Gnägg Visste inte om jag skulle lägga tråden här eller i utrustning, men provar här. Tittade igenom en blogg jag hade för många år sedan, och...
Svar
0
· Visningar
825
Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 364
Senast: WildHorse
·
Utrustning En ny häst är på intågande, och till denna kommer en helt ny utrustning köpas då jag inte vill använda min gamla hästs grejer, de är... 2
Svar
24
· Visningar
2 964
Senast: SaraB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka