Är du utseendefixerad?

Sv: Är du utseendefixerad?

Jag är en 2.5:a :) Eller något i den stilen.
Har mestadels märkesprylar såsom JW, GG, Scapa, HL, Kingsland, Pikeur osv. och vill i princip bara ha märkessaker, stilen är väldigt viktig för mig och kosta vad det kosta vill, typ :angel:
Men visst, lite småsaker osv. har jag från Hööks, Jacson & Hansbo, bara det är snyggt och funkar och inte skyltar med att det ex. är Jacson utåt så tycker jag att det är okej.

är nog 2a, fast jag måste erkänna att pålles träns är svart och sadeln ljusbrun. Jag hatar det dock men tjänar ju inga egna pengar än och mamma skulle aldrig byta ut ett träns bara på grund av att det inte matchar sadeln :(

Jag är en 2;a :) Fast med lite inslag av 3 också ;) Vissa saker är dyra märkesgrejer , men långt ifrån alla ^^

Läger 1 : de som inte bryr sig alls. Tycker att mode och utseendefixering inom hästvärlden låter absurt och "ska det verkligen vara så, vavava !?!". Funktion framför allt!
Eller så billigt som möjligt, bara det funkar så spelar inte utseendet någon roll. Lite så är mottot? Här placerar jag urtvättade vojlockar, mixar som brunt träns/svart sadel, jofahjälmar, plastridstövlar osv . Allt från gekås/börjes eller möjligtvis hööks.

Läger 2:
Bryr sig och försöker se hela, rena och någorlunda fina ut. Matchad utrustning och vill hålla sig uppdaterade, men inte till vilket pris som helst.

Läger 3. Exklusivt skare va!
Skulle aldrig någonsin köpa ngt från hööks, hansbo, jacson osv. Det ska va veredus, pikeur, jw, scapa och rg
Så dyrt och fint som möjligt. Matchning otroligt viktigt här också, med här räcker det inte med snygg och ren utan märken framför allt!

jag hamnade helt klart i läger 2,det som inte stämde där va att jag inte håller mig uppdaterad av något slags mode i hästvärlden.men jag älskar att matcha färger,hästen ska hållas ren (skitaktig skimmel) men jag har märkt att jag gör detta för mig själv för att jag mår bra av att saker är hela,rena och fina.handlar gärna begagnat,bryr mig inte om andra rider förbi i gympaskor,träningsoverall och diverse blandade färger på hästens utrustning.

Mvh Arabizar

Läger 2: Jag vill gärna se väldigt snygg och matchad ut men köper inte för mycket märkesgrejs.

Jag är nog en 2a, med lite 1a inblandat. Jag har en förmåga att VILJA men inte kunna/ha råd/orka matcha BÅDE häst och ryttare xD Det är lätt hänt att det blir blått schabrak och gröna ridbyxor :p Dock är det viktig för mig med kvalite på tex sadel och täcken, men jag köper gärna schabrak för 150 spänn. Köper gärna saker från hööks och horze tex. Jag är noga med att hästen ska vara ren och ha hela grejor, medan jag själv skruttar runt i fläckiga ridbyxor och en ful gammal t-shirt haha.

Jag är en solklar 2:a. Är matchningsnörd och försöker vara noga med att vi ska se snygga och prydliga ut, men är väldigt prismedveten och bryr mig inte ett dugg om märken. Hållbara och funktionella saker finns även i lägre prisklasser, det gäller bara att göra sin research innan man shoppar. Det är lite av en sport för mig att få mesta möjliga kvalitet till lägsta möjliga pris. Håller mig hyfsat uppdaterad men följer inte trender för egen del.

Det händer dock emellanåt att jag har en lat dag och inte orkar pyssla, utan bara slänger ett gammalt schabrak över min dammiga häst för att inte jeansen ska bli skitiga när jag skruttar ut barbacka. Då rider jag dock i skogen där ingen ser mig. :angel:

Läger 2:
Bryr sig och försöker se hela, rena och någorlunda fina ut. Matchad utrustning och vill hålla sig uppdaterade, men inte till vilket pris som helst.

Någonstans mellan 2 och 3, och det av nödvändighet.

Herridbyxor växer inte på trän, så det fick bli ett par Euro-Star. (Å andra sidan skönt att bli "tvingad" till att inte kunna köpa ridbyxor vars yta redan i butiken känns som torktumlarludd.) Handskar är också problematiskt. Dels pga storleken och dels pga att jag har svårt för alla "smarta" syntetmaterial. Men ett par passande hjortskinnshandskar behöver inte kosta skjortan. Hittade ett par Newface för 200:-

Ridhjälmen är en sammetskask från Jacson. Kanske inte världens mest exklusiva hjälm, men den ser åtminstonde stilig ut.

Stövlarna är ett par Aigle Start som kommer att pensioneras snart.

Ridspöt vet jag inte vad det är av för märke, men det är helt i läder och svart. Förstår inte poängen med ridspön i femtielva olika färger och "smarta" handtag.

Vad gäller övriga kläder så är stilighet A och O. Dock så behöver de inte heller kosta skjortan. Det finns billiga pikétröjor, t-shirts och koftor som ser anständiga ut.

Senast ändrad av en moderator:

ligger nog på 2:an men är nog sakta men säkert påväg mot 3:an, köper ständigt nya saker och har på senaste tiden börjat kolla på de mer exklusiva märkena men jag kan fortfarande köpa tex Jacson saker även om jag hellre vill ha "finare" märken :P

Jag är en klar tvåa! Jag vill se snygg & hel ut, men har inte pengar till dyra märken. Nu på vintern har jag nog inslag av ettan också, täckbyxorna är av modell lågpris (dock mycket sköna och trevliga!) och jackan är en urtvättad klubbjacka :angel:

jag är en 2:a..

schabrak och sånt kan jag nog köpa för en billig peng, och grimmor mm, men typ benskydd och sånadärna lite "viktigare" saker sätter jag mera pengar i.. är ju trots allt 16 och betalar all utrustning till pållen sj..

är inte så speciellt utseendefixerad.. hellre att utrustningen funkar bra och uppfyller sin uppgift än att det ser bra ut ;)

Blandning 1 & 2 men mest 2a..
Vill ha rätt färger på saker, vill se hela, rena och snygga ut.
Men nu har vi brun sadel och svart träns tillsvidare..

nånstans mellan 1 och 2. helt och rent, javisst, och gärna att åtminstone lädret matchar, men jag har inga somhelst problem med att rida i helly hansen-tröja a la 70-tal och gummistövlar.

Jag hamnar nog i läger 2, med reservationen att jag gärna fyndar, både till mig själv och hästen. Mitt estetiska sinne skulle dock explodera om saker och ting inte matchade överhuvudtaget (brunt träns, svart sadel, grön vojlock, röda tyglar). Å andra sidan funkar "hel och ren" även i hästvärlden, så det gör ingenting att mina kritvita, välskötta och välsittande ridbyxor inte är Pikeur. Min häst behöver inte ha skräddarsytt schabrak som matchar hans regntäcke - han har ju aldrig båda på sig samtidigt. :)

Jag skulle dock aldrig köpa en sadel bara för att den var billig. Sadlar får kosta nästan hur mycket som helst, och skickas ofta iväg för professionell genomgång. Vissa saker skall man inte spara på, och sadlar (och foder!) hamnar i den kategorin.

Läger 2:

Läger 3. Exklusivt skare va!
Skulle aldrig någonsin köpa ngt från hööks, hansbo, jacson osv. Det ska va veredus, pikeur, jw, scapa och rg :D
Så dyrt och fint som möjligt. Matchning otroligt viktigt här också, med här räcker det inte med snygg och ren utan märken framför allt!)

Jag är nog en blandning av 2 o 3, även lite av 1:an. När jag är hemma bryr jag mig inte så mkt om saker matchar osv, eller vad jag har på mig. Men åker jag bort på träning eller tävlar ska allt vara snyggt och rent och det är då märkessakerna åker fram. Hemma har jag bara "slit och släng" sakerna, om det inte är något speciellt.

Jag är nog en blandning mellan 2 och 3 men mest lutar det åt 3. Är kanske 2,8 då :p
Självklart kan jag köpa saker från hööks (pollen står just nu med ett stalltäcke från hööks som jag tycker är jättesnyggt och hållbart)
Men när det gäller såna jag andvänder mycket varje dag, som skydd, träns, schabrak o.s.v köper jag helst lite dyrare märken. Just för att jag tycker det är snyggast och har bäst kvalitet.
Jag köper inte dyra saker för att det är dyrt, utan för att jag har bäst erfarenhet av de märkena i snygghet, kvalite och passform.

*kl*

Jag skulle nog kvala in som en trea tyvärr. Jag får väl skylla på att jag är yrkesskadad :D

Kan dock erkänna att jag nog inte till 100% endast har dyrare märkesvaror. Men till största del. De märken som dominerar i garderoben är helt klart Kingsland och Pikeur (plus några slattar Kyra K). Men har även några användbara fleece från MH och jacson.

Finschabrak från Scarpati och Equiline samt vardagsschabrak från Lamicell och Mias. Utegångstäcken är till 90% Bucas samt något Horseware. Ulltäcken och bävernylon från Mias. Senskydd från Veredus. Träns från Dyon och GG. Sadel från Butet.

När jag köper saker så prioriterar jag alltid passform, kvalitet samt utseende (=stilrent). Kläder är till för att användas och skall hålla tvätt efter tvätt. Har hellre kvar en pikétröja i fem år och betalar 600 spänn för den än att måsta köpa nya som endast håller någon tvätt. Sen har jag nojja på att allt måste matcha någorlunda så färgmässigt blir det mycket marinblått och grått vilket gör att Kingsland lätt kvalar in som nr 1 på färgskalan. Är totalt allergisk mot en massa färger hit och dit norrlänning som jag är :rofl:

Liknande trådar

Gnägg Visste inte om jag skulle lägga tråden här eller i utrustning, men provar här. Tittade igenom en blogg jag hade för många år sedan, och...
Svar
0
· Visningar
825
Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 364
Senast: WildHorse
·
Utrustning En ny häst är på intågande, och till denna kommer en helt ny utrustning köpas då jag inte vill använda min gamla hästs grejer, de är... 2
Svar
24
· Visningar
2 964
Senast: SaraB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka