Är Hööks bomlösa stadigare än Börjes?

Sv: Är Hööks bomlösa stadigare än Börjes?

Tycker det ser ut som om den ligger lite långt fram, men det är kanske sommarmagen som du skrev innan:D Annars ser den mycket skön och stadig ut. Högt och bra bakvalv!

Jag beställde en Barefoot Cheyenne idag i Danmark, ska hämta den nästa söndag, håll tummarna för att den oxå passar..

Har du vanliga stigläder till din sadel?

Tror du att du har small 13" eller medium 15"

På vad då? Padden? Sadeln vet jag att det står att den motsvarar 16,5-17 tum. Padden är jag mindre säker på, men jag kan försöka komma ihåg att kolla nästa gång jag rider.

Ja, jag har helt vanliga stigläder.

Japp, ska försöka sadla längre bak, men vette sjutton om det gör så mycket skillnad just nu. Fast sadeln verkar inte störa henne i läget den ligger i nu. Det funkar bra att klättra uppför och nerför, samt rida i alla gångarter.

Ska bli kul att höra vad du tycker om din Barefoot Cheyenne!

Går det att sätta på en svanskappa? För att förhindra att sadeln glider framåt? Den gör ju lätt det oavsett sadel på den typen av häst.... Tror du att den sadel du har passar på en ardenner också?

Har sett en antiglidpadd (italiensk någonting) som ska vara väldigt bra men frågan är då de flesta paddarna till bomlösa sadlar verkar vara i ett glattmaterial. För sätter man antiglidpadden som man brukar mellan häst och padd så bör sadeln glida på padden ändå.

För som jag har fattat det så är det bara Höökspadden som man kan fästa ordentligt i Höökssadeln?

För hade det funkat så borde en riktigt bra antiglidpad + en svängd sadelgjord kanske funka. Har själv haft en svart med hål som varit ok men en i stallet bredvid har den italienska gelpadden under sin bomsadel på en häst som har en rejäl buk och den håller den sadeln helt på plats.

För som jag har fattat det så är det bara Höökspadden som man kan fästa ordentligt i Höökssadeln?

Höökssadeln har samma typ av ringar som Börjessadeln. Man kan därför fästa precis på samma sätt, dvs i ringen bak på sadeln och sedan runt frampommeln. Om man vill kan man titta på torsion.se under "padd/schabrak" så ser man hur padden sätts fast.

Då borde det funka bra med gelpadden under och en svängd gjord

Jag tycker att Pfiff-sadeln låter precis som jag upplevde Börjes-sadeln. Bredare än barbacka och väldigt stor i sitsen. Med Hööks-sadeln fick jag inte ont under mina lår, så jag satt mycket mindre brett.

Vet inte exakt hur bred min pålla är, men jag skulle tro ca 120 grader. Hon är näst intill helt platt över ryggen.

Nej, jag skulle inte kalla den "fast". Visst, jag upplever den som mindre sladdrig än Börjes-sadeln, som inte har någon stabilitet alls, men den är ju inte så fast som t. ex. en Freemax. Den är lite mittemellan, helt enkelt :D!
Hugger ett inlägg här och passar på att fråga om någon har provat/köpt en Freemax? Erfarenheter?

Var jättesugen på en men den var för lång tyvärr (har en islänning)

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 343
Senast: lillamy73
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 328
Senast: Lavinia
·
Utrustning Jag skulle jättegärna vilja höra vad ni tror om den här situationen: Tog en nordis på foder förra hösten. Han hade ridits i en bomlös... 2 3
Svar
52
· Visningar
7 130
Senast: mahlmt
·
Utrustning Jag har två islandshästar varav den ena mycket kräsen med sadelval. Han gillar inte alls bomsadlar om de är över 35cm långa(har hittils... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 706
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈