Är Hööks bomlösa stadigare än Börjes?

bettysmatte

Trådstartare
Jag var en sväng på Hööks igår och provsatt då en av deras bomlösa Torsion-kopior. Jag lyfte och kände också lite. Har ju haft en Börjes Torsion-kopia, men sålde den pga att jag satt för brett. Är det någon som har erfarenhet av båda, och som kan säga mig om skillnaderna jag märkte var inbillning eller äkta? Jag tyckte nämligen för det första att Hööks bomlösa kändes "stadigare" när man lyfte i den från sadelbocken (och även lättare, tror jag). Den kändes helt enkelt mindre sladdrig än Börjes-modellen. När jag provsatt tyckte jag att Hööks-sadeln verkade lite mer uppbyggd i sätet. Inbillning?? Någon som testat båda?

Sv: Är Hööks bomlösa stadigare än Börjes?

Jag har inte testat dem men kikat på hööks.
Att Hööks-sadeln känns mindre sladdrig är kanske för att den är ny? Jag tror nog den blir mjuk när man använt den ett tag.
Skulle tro att de är i princip lika breda, kanske känner du skillnad om du hoppar direkt från den ena till den andra, men modellen på sadel gör fortfarande att den blir hemskt bred...

Var det den nya bruna eller den gamla svarta du provsatt på Hööks?

Såg Hööks nya mindre i brunt och på bilderna ser den ut att ha djupare säte och mer uppbyggd men bilder kan ljuga. Har inte sett den live och ringde Hööks för att få reda på hur lång den var. Den jag pratade med hade ingen aning och den som visste var på semester.

Fast min Börjes-sadel kändes sladdrig från början. Den kändes aldrig så fast som Hööks-sadeln.

Jag tror att den var den svarta jag satt i, men den bruna jag lyfte i. Den "lilla" såg rättså liten ut, faktiskt.

Vad svårt förresten att ge ett svar på hur lång sadeln är :smirk:. Tumstock, måttband??? Ibland blir man tokig på hur dålig kundservice kan vara på vissa ställen :mad:!

kan inte svara på någon av dina frågor men skriver ändå..öh.
Jag har ju provsuttit, pfiffs, knights och barefoot och måste säga att när jag provade hööks så tyckte jag det va förskräckligt brett säte. Dock kanke det är så att teddyn på underrsidan är tjockare vilket gör att det iaf är mjukt o bekvämt. Men som sagt de lite dyrare sadlarna känns smalare. Har även en granne som hade en barefoot nevada förut men hade ekonomi problem så hon sålde den o köpte en hööks, hon tyckte också hööks var bredare.
om börjes sadel vet jag dock inget

Men ta o köp hem en hööks annars, de är ju 60 dagar öppet köp. Lägg en filt eller stort schabrak under o provrid lite försiktigt, de brukar va rätt tålmodiga på hööks. Bara lämna tillbaka o ta med kvittot om du ej är nöjd. Kolla innan du tar hem sadeln bara så den är rak sydd.

När jag ringde Hööks ett par veckor sedan fick jag till svar att den svarta är 66 cm lång och den bruna är 54 cm lång allstå totallängden

Nu (igår) har jag beställt den bruna bomlösa sadeln från Hööks! Får väl återkomma med recension när jag fått sadeln (hoppas att den kommer FORT!!). Då kan jag även mäta alla möjliga saker, om det är någon som vill ha fler mått (på t. ex. sitsen). Säg bara till :D!!

Vet inte om Hööks är smalare än Börjes, men ett tips är att Torsion Dressage med 3/4"+1/2" paden är mycket smalare att sitta i än vad t.ex. Barefoot är.
Sen så om du vill få sadeln smalare kan du ju lägga lite liggunderlag eller nåt under sitsen (för jag antar att man kan ta bort sitsen från Höökssadeln) så du kommer upp lite...

Mm, jag får se vad jag kan göra! Nu går det ypperligt att rida "barbacka" (med bomlös padd + ridgjord) på henne. DÅ känns hon inte alls för bred för att det ska vara bekvämt. Får se hur det blir med padd och Hööks-sadeln...

Lånar denna tråden lite.
Jag skulle vilja veta för och nackdelar med just Hööks bomlösa. Av er som har erfarenhet av dem.
Ska i vinter börja rida med just en sådan, den bruna, det är lite skillnad på dem.
Är det sant lr inte att det inte går att hoppa upp på hästen på traditionellt sätt osv.
Undrar också hur man sköter om den på bästa sätt, har inte erfarenhet av nubuck alls.
/frågvis

har du fått sadeln ännu?

Jag väger mellan den och en Barefoot Chayenne, det är ca 1500 som skiljer..

Nej, inte fått den ännu. Jag beställde i fredags och sadeln fanns för "omgående leverans", vad nu det betyder...? Har aldrig beställt från Hööks förut, så jag vet inte hur pass snabba de är med leveranser.

Har hämtat sadeln i på Hööks i Halmstad (ca 9 mil enkel resa) nu. Blev trött på att vänta. Leveranstiden är 10 dagar under högsäsong, säger de.

Nåja, sadeln ser trevlig ut. Den känns bra mycket smidigare (och stabilare) än Börjessadeln, och jag ser fram emot att testa den ikväll!

Har du provat den???

:bump: Otålig :bump:

Japp, nu har jag provat den :D! Mycket, mycket nöjd :D!!! Jag tyckte om den redan när jag lade den på hästen. Den såg ut att ligga bra, helt enkelt.

Sedan red jag en runda på några kilometer, på MYCKET pigg häst. Min magkänsla, att man skulle sitta "smalare" i sadeln, visade sig vara rätt. Den kändes inte alls så bred som min Börjes-sadel. Den ÄR dessutom stadigare. Inte lika "pannkaksplatt" som Börjes-sadeln. Hästen är bred över ryggen, ingen manke, och med betesmage. Sadeln åkte kanske fram en aning pga detta? Det var inte så att det störde (vi skrittade raskt, travade en del, samt galopperade upp för en backe), utan ritten flöt på bra ändå. Men om man ska vara kritisk så!

MEN, om man har en rumpa större än ca byxstorlek 38/40 kan man nog inte ha sadeln... Den passade min rumpa rättså perfekt, men om man har en lite större så sitter man nog på bakvalvet (och det ska man ju absolut inte göra!). Annars var detta också en sak jag gillade med denna sadel, att det kändes som om man satt relativt djupt mellan framvalv och bakvalv. Jämförelsevis så verkar Börjes-sadeln flat och platt.

Något annat ni vill veta? Kan försöka fota lite nästa gång jag rider, om någon är intresserad av det.

Hur ser din häst rygg ut skulle vara kul att veta? min är oxå bred men också nersjunken alltså hon är inte så rak i ryggen (ska träna upp det). Så om du ville ta några bilder på ryggen och manken och sedan en profil bild på hästen så vore jag jätte tacksam.

Köpte du padden oxå ifrån Hööks?

Ta gärna ett kort med hästen med sadeln på, om du har tid..

Uppskattas verkligen!

Senast ändrad av en moderator:

Nej, jag hade redan en padd från Börjes som jag köpte för ett tag sedan för att rida "barbacka" med. Tycker att den är mycket bättre än sitt rykte...

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 343
Senast: lillamy73
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 328
Senast: Lavinia
·
Utrustning Jag skulle jättegärna vilja höra vad ni tror om den här situationen: Tog en nordis på foder förra hösten. Han hade ridits i en bomlös... 2 3
Svar
52
· Visningar
7 130
Senast: mahlmt
·
Utrustning Jag har två islandshästar varav den ena mycket kräsen med sadelval. Han gillar inte alls bomsadlar om de är över 35cm långa(har hittils... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 706
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka