Är Hööks bomlösa stadigare än Börjes?

Sv: Är Hööks bomlösa stadigare än Börjes?

En till som vill veta mer och gärna bilder. :bow:

Jag har oxå 38/40 på rumpan och har en islänning så behöver en lite kortare sadel. Testade en pfiff i förrgår som var helt ok men kändes onödigt stor i sitsen för mig + att man satt bredare än barbacka. Skulle tänka mig att den känns som Börjes bomlösa. Den var helt ok men skulle inte säja nej tack till en som man satt lite smalare i.

Hur bred är din häst? På min är wintecs widaste järn för smalt och har för mig att det är 105 eller 110 grader.

Är sadeln väldigt "fast"? Tänkte då min är lite överbyggd om den kommer att ligga mot och skava och skjuta fram sadeln

Här är ett par bilder så länge tagna för ett par månader sedan. Ska ta fler på ryggen när jag får tid.

belle_juni_07001.jpg

belleochcloetta010.jpg

Tror inte att det spelar så stor roll om din häst är rak eller svängd i ryggen? Hööks-sadeln är ju ändå av den sorten som är flexibel och mjuk.

Jag tycker att Pfiff-sadeln låter precis som jag upplevde Börjes-sadeln. Bredare än barbacka och väldigt stor i sitsen. Med Hööks-sadeln fick jag inte ont under mina lår, så jag satt mycket mindre brett.

Vet inte exakt hur bred min pålla är, men jag skulle tro ca 120 grader. Hon är näst intill helt platt över ryggen.

Nej, jag skulle inte kalla den "fast". Visst, jag upplever den som mindre sladdrig än Börjes-sadeln, som inte har någon stabilitet alls, men den är ju inte så fast som t. ex. en Freemax. Den är lite mittemellan, helt enkelt :D!

På bilderna ser våra hästar ut att ha samma rygg förutom min har mer svängd rygg så då borde den passa på min oxå.

Går det att hoppa upp som i en vanlig sadel när hästen är så bred? har du köpt till andra såna där inlägg i "framvalvet" eller passade det som satt i sadeln? vilken pad tror du är bäst? börjes eller hööks?

Jag brukar inte hoppa upp "som vanligt", utan jag använder antingen pall eller låter någon hålla emot lite i stigbygeln på andra sidan. Jag har inte provat utan hjälp med den här sadeln, men det kanske går att hoppa upp utan.

Det finns inga extra inlägg till framvalvet. Men det går ju att ta ut det som sitter i och lägga i, t. ex., skumgummi istället.

Egentligen anses väl varken Börjes- eller Hööks-paddarna vara bra, men jag tror att Börjespadden är bättre än sitt rykte. Det är den jag använder. Höökspadden har jag aldrig provat.

Har för mig att bakvalvet ej är öppningsbart heller på hööks sadeln?

Har din sadel ringar för stiglädren eller är det säkerhetsfästen?

Hejsan, lånar lite här..

min mamma har köpt en hööks bomlös häromdagen som beg. Provade den igår, å shit vad otäckt det kändes. Ska man sadla på nåt visst vis el som vanligt? Sitta som man brukar eller mer åt western stuket? Sorry för dumma frågor men det kändes så skumt :)

Börjes padden ser "bättre" ut hööks padden var så stor sen så är det kardborre framtill med fula knästöd. vilken sadel har du den bruna eller svarta? vilken strl på padden?

Bakvalvet är ej öppningsbart, men framvalvet är (dragkedja) så där kan man ju byta till vad man vill.

Det är ringar, eller rättare sagt stora fyrkanter, som stigläderfästen. Skulle önska säkerhetsfästen, men jag tror inte ens Torsion har det?

Jag har den bruna sadeln (och, jag tror, den mindre storleken på padden), och äntligen fick jag till bilder på sadeln på hästen! Det var VÄLDIGT varmt (26 grader, tror jag, och hög luftfuktighet) att rida, men vi tog bara en liten sväng...

Här är pålle med sadel. Sadeln skulle säkerligen egentligen ligga lite längre bak, men gigantiska magen drar fram allt ändå...
belle_augusti_07001.jpg

Här är då jag i sadeln. Skulle kanske inte peta ut tårna så mycket, men annars sitter jag hiskeligt bekvämt i den här sadeln :D
belle_augusti_07003.jpg

Det såg ju bra ut så det är väl bara att åka och köpa sadeln på hööks i morgon och sedan mäta gjorden och beställa den och två paddar från börjes, ska ha en sådan till shettisen oxå. För dom är väl tvättbara? paddarna alltså.

Jag satt här och tänkte lite, det är ju konstigt att hööks sadeln är stadigare för det är ju likadana som dom säljer eller? alltså börjes och hööks svarta, ser likadana ut och heter samma, lite mysko, men det skiljer ju bara 100kr.

Nej, Börjes och Hööks sadlarna ser inte riktigt likadana ut. Börjes heter Free och Hööks heter Tree Free. Börjes är helsvart, medan Hööks är svart med lite brunt också. Men jag har i och för sig inte provat den svarta, så jag vet inte om det är den bruna som skiljer sig mer från Börjessadeln.

Ja, paddarna är tvättbara. Det är bara att plocka ur iläggen och tvätta fodralet!

Okej såg nästan likadana ut. åker och köper min sadel nu om typ en timme ;) så får mn se hur den ligger på tösen, bra hoppas jag :d

Vet inte riktigt hur jag ska svara dig. Nej, man sadlar inte på något speciellt sätt. Skulle tro att det du upplever som otäckt är att stigläderfästena sitter längre bak än de normalt gör på de flesta sadlar. Det tog mig ett tag att vänja mig vid det, och också att experimentera med längden på stiglädrena. De får inte vara för långa, för då sträcker det garanterat i låren, men ej heller för korta eftersom det då känns som om man skulle tippa framåt. Lite knepigt, men om du fortsätter att rida med sadeln ett tag tror jag att du vänjer dig. Nu känns det helt naturligt för mig att skänklarna hamnar där de gör, dvs enligt en mer lodrät sits.

Ska bli intressant att höra vad du tycker när du provat sadeln! Är det den mindre bruna du ska köpa, eller den större svarta?

Har rotat fram lite gamla bilder på hästen i sin Börjes bomlösa, för en jämförelse.

Här är börjessadeln:
nebellochbomls001.jpg

Här är höökssadeln:
belle_augusti_07001.jpg

Här är jag i börjessadeln (dum bild snett framifrån):
nebellochbomlsfrminskad.jpg

Här är jag i höökssadeln:
belle_augusti_07002.jpg

Vad är skillnaderna? Själv tycker jag att börjessadeln ser väldigt platt och oformlig ut i jämförelse med höökssadeln.

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 343
Senast: lillamy73
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 328
Senast: Lavinia
·
Utrustning Jag skulle jättegärna vilja höra vad ni tror om den här situationen: Tog en nordis på foder förra hösten. Han hade ridits i en bomlös... 2 3
Svar
52
· Visningar
7 131
Senast: mahlmt
·
Utrustning Jag har två islandshästar varav den ena mycket kräsen med sadelval. Han gillar inte alls bomsadlar om de är över 35cm långa(har hittils... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 706
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka