Är hööks syntetsadel bra?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Jollypolly
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 54
  • Visningar Visningar 5 145
Sv: Är hööks syntetsadel bra?

Nej, CH syntetsadeln är inget att ha på en häst.
Förutom mycket annat som redan tagits upp så har den dålig fördelning av trycket från sadelgjordsstropparna.
// Linda

Jag köpte en begagnad CH allround med vid bom för att ha vid hoppning, rider bomlöst annars och jag tycker den är riktigt skaplig. Kan inte se några tendenser till att den skulle ha blivit knölig. Bra grepp tycker jag att det är också.

Ch sadeln är skräp, du behöver stoppa om den inom en månad (enligt de som arbetar på hööks) eftersom den då är så knölig att den inte ska vara i närheten av någon hästrygg, de på hööks tyckte att det var helt normalt att den blev så knölig så jag fick inte reklamera den utan det var bara att slänga:mad:

Vi köpte den för att vi akut behövde en sadel medans hästen musklade sig, hade ju inte tänkt ha den så länge men jag trodde inte att jag skulle behöva slänga den utan hade tänkt sälja den vidare.

Men hur länge hade de haft den sadeln då? Är du inte nöjd med den så har du ju bytes/ångerrätt? Nån garanti måste det ju finnas.

I övrigt måste man ha ett gott kunnande om man skall köpa sadel, billig eller dyr, det finns säkert sadlar av bägge prisklasserna som passar hästar och ryttare.

Givetvis kanske det är skillnad i läderkvaliten men det finns säkert "måndagsexemplar" även av en dyr sadel.

Vet man inte säkert bör man nog anlita sadelutprovare. :)

hoppas att de bara säljer sadlar med normal bom

Det är det de inte gör. Tyvärr har jag sett många sneda sadlar men framför allt sadlar med så dålig stoppning att jag aldrig skulle lägga en sån på min hästs rygg.
Att de sen är en plåga att rida i hjälper ju inte heller till.

Varför kan du inte köpa en bra sadel begagnat istället? Det är inte så mycket dyrare med en griffin eller wintec beg.

Det blir ingen syntetsadel utan mamma köper en 'riktig' sadel till mig och ponnyn istället :)

Men hur länge hade de haft den sadeln då? Är du inte nöjd med den så har du ju bytes/ångerrätt? Nån garanti måste det ju finnas.

I övrigt måste man ha ett gott kunnande om man skall köpa sadel, billig eller dyr, det finns säkert sadlar av bägge prisklasserna som passar hästar och ryttare.

Givetvis kanske det är skillnad i läderkvaliten men det finns säkert "måndagsexemplar" även av en dyr sadel.

Vet man inte säkert bör man nog anlita sadelutprovare. :)

Nej bytes/ångerrätt gäller bara oanvänd vara, våran var använd.
Den var tänkt att användas tills hästen hade musklat sig något, han hade haft erlichias innan vi köpte honom och var knappt riden på ett halvår, så att lägga ut stora summor ville jag inte i det läget.

Jag anser mig ha tillräcklig kunskap för att kunna köpa en sadel, givetvis trodde jag inte att en ch från hööks skulle vara en superbra sadel, men jag trodde att den skulle klara dotterns 45 kilo i en månad utan att bli knölig, eftersom han inte var igång så skrittades han ju dessutom de första tre veckorna.

Det var alltså inget fel på passformen eller att den var sned någonstans, det var "bara" att jag tyckte att en sadel borde hålla länge än en månad, även om den kostar 1500 kr.

Ok de sista tre meningarna gällde övrigt i tråden, förlåt att jag inte var tydlig :)

Ok jag trodde att det var ångerrätt men läste nu på deras sida att det bara gällde oanvända varor, knasigt, kunde du inte sälja den då? tråkigt att bara få slänga en sadel, om än billig.

Ok de sista tre meningarna gällde övrigt i tråden, förlåt att jag inte var tydlig :)

Ok jag trodde att det var ångerrätt men läste nu på deras sida att det bara gällde oanvända varor, knasigt, kunde du inte sälja den då? tråkigt att bara få slänga en sadel, om än billig.

Jo visst kunde jag sålt den till någon okunnig stackare men det ville jag inte, ingen sadelmakare ville ju stoppa om den och en så knölig sadel ska ingen häst behöva ha.

Det blir ingen syntetsadel utan mamma köper en 'riktig' sadel till mig och ponnyn istället :)

Hur mkt ska ni lägga på den då?

Jag har gått från dyra sadlar i 10 000 kr-klassen ner till Wintec igen bara för att jag trivs så bra i dem (och att pållan älskar dem). Jag anser Wintec, Griffin, KLH mf vara riktiga sadlar.

Varför stoppade du inte om sadeln helt enkelt? Lätt åtgärd istället för att slänga den.

Jo visst kunde jag sålt den till någon okunnig stackare men det ville jag inte, ingen sadelmakare ville ju stoppa om den och en så knölig sadel ska ingen häst behöva ha.

Du kunde ju sålt den till "vrakpris" och skrivit att den var i behov av omstoppning,den som köpte den kanske hade en sadelmakare som ville stoppa om den?

Men men slängt är ju slängt :)

Hur mkt ska ni lägga på den då?

Jag har gått från dyra sadlar i 10 000 kr-klassen ner till Wintec igen bara för att jag trivs så bra i dem (och att pållan älskar dem). Jag anser Wintec, Griffin, KLH mf vara riktiga sadlar.

Jag vet inte ;) Ska kolla på fina begagnade, och hittar vi en bra som passar och inte är tokdyr köper vi väl den :) Det är ingen direkt summa så ^^

Håller med!! det viktigaste är att den passar sin häst inte priset :):)

Bara för att en sadel är billig så betyder det inte att själva sadeln bommen ska vara mer farlig bara för de står 1500 ist för 15000 på prislappen.
För att få in sån billig sadel har man kapat på massa onödiga saker ist.
Ist för dyrt exlucivt läder där en kändis har sitt namn på som ska ha pengar för de så har man tagit tyg/syntet och har inge märke alls förutom sitt egna företag på sadeln.
Kanske lägger produktionen av sadlarna i ett annat land å på så sätt får ner priset avsevärt än om man skulle ha företaget hemma i sverige mm mm

Men man gör ju sadlarna på precis samma vis och med samma höga krav på att sadeln ska va bra sydd och stoppad.

Har man turen att billiga sadlar passar sin häst och tycker sadlen är skönt ser jag inge hinder att man inte ska kunna köpa sadeln..

Sen om sadeln bara håller i 5 år innan tyget går sönder känns helt oki då kan man köpa en ny sadel då och slänga den gamla. Och har bara lagt ut 3000 på 10 år på sadel=)

Det som jag lägger största vikten på är om sadeln passar HÄSTEN och inte vad som står på prislappen!:grin:

Om man tar bort märket på alla sadlar och sedan lägger alla sadlarna på hästen och en ryttare får provrida sedan plocka ut den som låg bäst och var skönast att rida i kan jag nog lova att det inte kommer bli den sadeln som var dyrast!;)

Håller med!! det viktigaste är att den passar sin häst inte priset :):)

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
186
Utrustning Hej! Jag skall snart åka på sadelutprovning för att prova kemnevall sadlar. Har hört så mycket bra om dessa . Vad tycker ni som har... 2
Svar
27
· Visningar
3 377
Senast: Elise4321
·
R
Utrustning Jag skulle vilja fråga om nån har tips på ben skydd som INTE blir för varma! För som nog domflesta vet så är det ju inte bra för senorna...
Svar
13
· Visningar
1 007
Senast: ako
·
Hemmet Jag ska ha ut en snickare för att sätta in 3 nya fönster (inte byta ut gamla, utan tre nya fönster som inte funnits tidigare för att få...
Svar
2
· Visningar
368
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka