Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ch sadeln är skräp, du behöver stoppa om den inom en månad (enligt de som arbetar på hööks) eftersom den då är så knölig att den inte ska vara i närheten av någon hästrygg, de på hööks tyckte att det var helt normalt att den blev så knölig så jag fick inte reklamera den utan det var bara att slänga
Vi köpte den för att vi akut behövde en sadel medans hästen musklade sig, hade ju inte tänkt ha den så länge men jag trodde inte att jag skulle behöva slänga den utan hade tänkt sälja den vidare.
hoppas att de bara säljer sadlar med normal bom
Men hur länge hade de haft den sadeln då? Är du inte nöjd med den så har du ju bytes/ångerrätt? Nån garanti måste det ju finnas.
I övrigt måste man ha ett gott kunnande om man skall köpa sadel, billig eller dyr, det finns säkert sadlar av bägge prisklasserna som passar hästar och ryttare.
Givetvis kanske det är skillnad i läderkvaliten men det finns säkert "måndagsexemplar" även av en dyr sadel.
Vet man inte säkert bör man nog anlita sadelutprovare.![]()
Ok de sista tre meningarna gällde övrigt i tråden, förlåt att jag inte var tydlig
Ok jag trodde att det var ångerrätt men läste nu på deras sida att det bara gällde oanvända varor, knasigt, kunde du inte sälja den då? tråkigt att bara få slänga en sadel, om än billig.
och du får inte glömma hö*ks helt fantastiska mirakulösa pessoa bett med hävstångs effekt!
Det blir ingen syntetsadel utan mamma köper en 'riktig' sadel till mig och ponnyn istället![]()
Jo visst kunde jag sålt den till någon okunnig stackare men det ville jag inte, ingen sadelmakare ville ju stoppa om den och en så knölig sadel ska ingen häst behöva ha.
Hur mkt ska ni lägga på den då?
Jag har gått från dyra sadlar i 10 000 kr-klassen ner till Wintec igen bara för att jag trivs så bra i dem (och att pållan älskar dem). Jag anser Wintec, Griffin, KLH mf vara riktiga sadlar.
Bara för att en sadel är billig så betyder det inte att själva sadeln bommen ska vara mer farlig bara för de står 1500 ist för 15000 på prislappen.
För att få in sån billig sadel har man kapat på massa onödiga saker ist.
Ist för dyrt exlucivt läder där en kändis har sitt namn på som ska ha pengar för de så har man tagit tyg/syntet och har inge märke alls förutom sitt egna företag på sadeln.
Kanske lägger produktionen av sadlarna i ett annat land å på så sätt får ner priset avsevärt än om man skulle ha företaget hemma i sverige mm mm
Men man gör ju sadlarna på precis samma vis och med samma höga krav på att sadeln ska va bra sydd och stoppad.
Har man turen att billiga sadlar passar sin häst och tycker sadlen är skönt ser jag inge hinder att man inte ska kunna köpa sadeln..
Sen om sadeln bara håller i 5 år innan tyget går sönder känns helt oki då kan man köpa en ny sadel då och slänga den gamla. Och har bara lagt ut 3000 på 10 år på sadel=)
Det som jag lägger största vikten på är om sadeln passar HÄSTEN och inte vad som står på prislappen!
Om man tar bort märket på alla sadlar och sedan lägger alla sadlarna på hästen och en ryttare får provrida sedan plocka ut den som låg bäst och var skönast att rida i kan jag nog lova att det inte kommer bli den sadeln som var dyrast!![]()