Bukefalos 28 år!

AR - hur börja?

T

Troll_Jahn

Jag har en liten undran: Om man är totalt "grön", dvs helt och hållet nybörjare när det gäller AR - hur bär man sig då åt för att börja lära sig och pållen?

Jag vet ju självklart att det ordnas helgkurser o dyl här och där men en sådan kurs kan jag tänka mig att man kanske har mer nytta av om man redan ÄR igång med sin träning och har en viss insikt i vad det är fråga om.

Vad jag är ute efter är om det finns bra tränare som är villiga att ge privatlektioner, precis så som man kan göra när det gäller hopp och dressyrträning? Så att man i lugn och ro kan börja från grunden? Hur har ni andra gjort en gång när Ni började? :confused:
 
Visst kan du ta privatlektioner. Det gäller bara att hitat en tränare i närheten.

Vart bor du?

Du kan titta in på: http://www.akademiskridkonst.se

Där finns det flertalet länkar till tränare så du kan kolla vart de håller hus.

Jag tror dock att du kan få ut mer (teori) av en kurs än privatlektioner! På i princip alla helgkurser är det alltid teori och vet de att det är en helt grön med så brukar de ta med lite från början även om de kommit längre i teorin. Samt att du får en massa folk att fråga och diskutera med. Samt att se andra ekipage rida; där lär man sig mycket!!


Så leta reda på en tränare och/eller en kurs som du kan börja med. Och sen är också ett tips; läs allt du kan komma över och var kritisk till allt du ser, läser och hör! Och väga ställa mycket frågor. ;)
 
Min rekommendation är: Ta kontakt med ngn som redan rider AR och åk och titta. Jag åkte till en mycket trevlig AR-ryttare vid namn Immer! :) Sen är det bara att boka sig på ngn AR-kurs i närheten, gärna till fots första gången. Sen rullar det bara på! :)
 
Jag gick med som fotfolk ett par tillfällen, så att jag fick veta lite mer kring teorierna och "vad, hur och varför?" Sedan tog jag med hästen på en helgkurs och det tyckte jag fungerade jättebra. På en helgkurs blir det en lite mer intensiv start.Då är det lättare att fortsätta öva hemma sedan. Det är också inspirerande att prata med andra AR-fantanster. :idea: Lycka till!
Linn
 
hmm, och var i NV skåne kan denna mycket trevliga AR-ryttare bo? :angel:
 
Jag bor i Helsingborg.
Jag brukar ofta vara på kurs tillsammans med ett gäng från dina trakter. Är du intresserad kan jag förmedla kontakt.

Immer
 
hej, jag har försökt få tag på en tränare inom skåne. vet du någon?
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 312
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 678
Senast: machafuko
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
18 286
Senast: sorbifolia
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 032
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp