Är inte acceptabelt att de sätter livet till

Två hästar har dött.
En tävling har avbrutits och dressyrens stjärnor kom aldrig till start.
Ryttar-VM har drabbats av en orkan - i dubbel bemärkelse.
Nu kan bara en svensk hoppframgång förbättra ridsportens rykte på hemmaplan.
 
Det är klart att det inte är acceptabelt att hästar dör för att vi hanterar dem fel. Oavsett om det är hobbyhästar eller elithästar.

Sen beror det ju på varför de dör såklart. Man kan ju alltid ställa sig frågan om det är ok att starta en 20 år gammal häst i VM i distans oavsett hur frisk hästen är (har inte travet en maxålder för hästarna?). Man kan också ställa sig frågan om det är ok att pressa hästarna så mycket att ryttaren känner att hen måste slänga sig av hästen medan den fortfarande travar precis efter mållinjen så som många gjorde i terrängritten.

Sen kan en häst trampa fel och bryta benet även i hagen liksom på tävlingsbanan. Men att rida hästarna till sån utmattning att över 50 st måste ha dropp eller att ryttaren känner att hen måste slänga sig av hästen direkt efter målgång känns inte ok tycker jag. Jag tycker aldrig att det är ok att pressa det där sista ur en häst. Helt ok att hästen är trött, inte ok att den är utmattad. Stor skillnad.
 
Det var en norsk travhäst född 2012 som dog under ett lopp igår tror jag och det är knappast den första travhästen att dö eller avlivas i samband med travtävlingar i år. Skriver Expressen några negativa krönikor om travtävlingar?
Travhästar reser också kors och tvärs och flyger en hel del skriver Expressen något negativt om det?
Och drivningarna under travtävlingar i Europa tex Frankrike ska vi bara inte tala om :cry: här i Sverige är det ju bättre om än inte bra
Travet har åldersgräns för hästarna, olika i olika länder tror jag, men de hästar som har trillat ihop och dött har ibland inte varit mer än 3-4 år
 
Det var en norsk travhäst född 2012 som dog under ett lopp igår tror jag och det är knappast den första travhästen att dö eller avlivas i samband med travtävlingar i år. Skriver Expressen några negativa krönikor om travtävlingar?
Travhästar reser också kors och tvärs och flyger en hel del skriver Expressen något negativt om det?
Och drivningarna under travtävlingar i Europa tex Frankrike ska vi bara inte tala om :cry: här i Sverige är det ju bättre om än inte bra
Travet har åldersgräns för hästarna, olika i olika länder tror jag, men de hästar som har trillat ihop och dött har ibland inte varit mer än 3-4 år

Nej men om en häst trillar ihop och dör vid ett lopp när den är 3-4 år gammal, var det sannolikt - faktiskt - någon anatomisk avvikelse bakom det inträffade.

Ja, inom travet har man åldersgräns - 12 år för varmblodsvalacker, 9 år (har jag för mig, lite osäker) för varmblodsston. 15 år för kallbloden.

Nej, det är klart att man inte har skäl att ifrågasätta travhästarnas flygresor - de resorna betalas ju inte av SvRF eller liknande, utan av hästägarna och -tränarna.
 
Det är klart att det inte är acceptabelt att hästar dör för att vi hanterar dem fel. Oavsett om det är hobbyhästar eller elithästar.

Sen beror det ju på varför de dör såklart. Man kan ju alltid ställa sig frågan om det är ok att starta en 20 år gammal häst i VM i distans oavsett hur frisk hästen är (har inte travet en maxålder för hästarna?). Man kan också ställa sig frågan om det är ok att pressa hästarna så mycket att ryttaren känner att hen måste slänga sig av hästen medan den fortfarande travar precis efter mållinjen så som många gjorde i terrängritten.

Sen kan en häst trampa fel och bryta benet även i hagen liksom på tävlingsbanan. Men att rida hästarna till sån utmattning att över 50 st måste ha dropp eller att ryttaren känner att hen måste slänga sig av hästen direkt efter målgång känns inte ok tycker jag. Jag tycker aldrig att det är ok att pressa det där sista ur en häst. Helt ok att hästen är trött, inte ok att den är utmattad. Stor skillnad.
Nej men om en häst trillar ihop och dör vid ett lopp när den är 3-4 år gammal, var det sannolikt - faktiskt - någon anatomisk avvikelse bakom det inträffade.

Ja, inom travet har man åldersgräns - 12 år för varmblodsvalacker, 9 år (har jag för mig, lite osäker) för varmblodsston. 15 år för kallbloden.

Nej, det är klart att man inte har skäl att ifrågasätta travhästarnas flygresor - de resorna betalas ju inte av SvRF eller liknande, utan av hästägarna och -tränarna.

Vanligaste orsaken att en travhäst faller ihop och dör är att något brister invändigt. Dvs omöjligt att förutspå. Vilket händer även ridhästar, men ovanligare.
Angående ålder så får varmblodiga ston vara 10. Ponnytravare tror jag får vara typ 18-20?
 
Vanligaste orsaken att en travhäst faller ihop och dör är att något brister invändigt. Dvs omöjligt att förutspå. Vilket händer även ridhästar, men ovanligare.
Angående ålder så får varmblodiga ston vara 10. Ponnytravare tror jag får vara typ 18-20?

Tack, bra att du rättade mig vad gäller stona!
 
Jag tycker bara det är så tråkigt att ridsporten får så mycket kritik av Expressen när liknande saker sker inom travet utan den enorma kritik som ridsporten får ta emot.
Travet får också enorm kritik, men hur många ser en vanlig travdag från Norge (en häst dog där förra veckan) och hur många ser VM i hoppning/terräng? När commander Crowe var uppenbart halt i elitloppet blev det ett enormt liv om det. Så det handlar nog mer om tittarsiffror än om hur upprörda folk blir.
 
Travet får också enorm kritik, men hur många ser en vanlig travdag från Norge (en häst dog där förra veckan) och hur många ser VM i hoppning/terräng? När commander Crowe var uppenbart halt i elitloppet blev det ett enormt liv om det. Så det handlar nog mer om tittarsiffror än om hur upprörda folk blir.
Just nu tycker jag just Expressens krönikörer är väldigt negativa till ridsporten ;)
Men det är sant mångas ögon är ju fokuserade på ridsport just nu :)
 
Fast för oss som är aktiva i travet är det väldigt tydligt att det blir ett jävla liv på allting ifrån djurrättsaktivister till ibland kändisar och människor i ridsporten varje gång en travhäst dör i samband med tävling.
Då heter det att hästarna piskas/drivs/hetsas/körs ihjäl och alla har bestämt sig för att travhästarna hetsas i 190 dagarna i ända och mår jättedåligt.
Och som Unafraid tog upp var det ett väldigt rabalder om Commander Crowes hälta. Med all rätta, förstås. Även fast vissa (läs: SVT mfl) till och med lyfte fram det som om den hästhatande, djurplågande publiken buade åt hästen när han var halt. Fast det såklart var åt kusk/tränare.

Sedan att det inte blir krönikor om varje olycka i travet i Expressen handlar nog mer om det som Unafraid också säger. Att VM i ridsport syns, hörs och lyfts på ett helt annat vis än vad ett helt vanligt vardagstravlopp, dessutom i Norge, gör.

Sedan är ju Expressens krönikörer - sportkrönikörer överhuvudtaget - som de är.
De är på något sjukligt plan tyvärr säkert bara glada att de får anledning att skriva skit om hästsport.
 
Håller med om att hästar inte ska behöva drivas till den nivån att dom behöver vård, men ett feltramp som i fälttävlan kan alla hästar drabbas av. Distansen håller jag dock med om är mindre trevlig då jag med tycker att hästarna drivs för hårt, att veterinärerna håller med säger ju den del dessutom.

Att hästar faller ihop och dör kan dom ju göra även hemma i hagen men just att dom drivs så hårt att dom behöver vård efteråt, det är inte okej. Dom ska inte behöva bli så utmattade att dom behöver dropp osv efter en tävling.

Att olyckor händer, det är ju dock ingenting som går att göra något åt, dom kan lika gärna snubbla på vägen ut från boxen och skada sig. Men just att dom drivs hårdare än vad dom fysiskt mår bra av, det är aldrig okej.

Men det är väl som med all elitsport, elitnivå stärker ju sällan utan det bryter ner och det gäller även hästar. Det är för höga krav helt enkelt ibland på hästarna för att dom ska må fysiskt bra av tävlingen.
 
Senast ändrad:
Just nu tycker jag just Expressens krönikörer är väldigt negativa till ridsporten ;)
Men det är sant mångas ögon är ju fokuserade på ridsport just nu :)
Men just nu så är det ju faktiskt inte mycket positivt, det är för många hästar som drabbats av problem pga tävlingarna. Dock att trampa snett eller snubbla tycker jag inte hör dit, det har inte med sporten i sig att göra utan det är ju bara en olycka. Men att utmattade hästar i distansen osv, det är inte okej.

Dressyrhästarna är väl för övrigt dom hästarna som inte tagit någon direkt skada alls vad jag förstått av detta vm, dom ställde ju inte det pga stormen och inte pga att hästarna inte mådde bra eller klarade av det så det förstår jag inte varför dom tar upp ens.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 214
Senast: zarmino
·
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 955
Senast: Mkb
·
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
21 630
Senast: Otherside
·
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna...
18 19 20
Svar
381
· Visningar
13 899

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp