Är ni rädda för att bli brottsutsatta?

Tänkte faktiskt på den här tråden tidigare ikväll...
Var på väg hem från ett event med studentföreningen vid 00-tiden. Bussen skulle inte gå förrän om typ 30 min, så jag gick upp från stationen, med musiken dunkandes på högsta volym i hörlurarna som vanligt. Drygt 1 km, enbart uppförsbackar. Bara det att alla gatlyktor på ungefär 700 m av dessa sammanlagda 1 100 m var trasiga, så det var i princip helt svart ute. Och jag kände verkligen bara lugn och trygghet. Det kändes som en så fridfull och rofylld kontrast till diskomusiken i mina lurar när det var så svart och tyst... Många andra hade nog reagerat med obehag.
Ganska tydligt exempel på den väldiga trygghet jag faktiskt känner ute nattetid.
Det här tycker jag är en riktigt idiotgrej att göra, helt ok att gå själv när det är mörkt ute, men att gå med hörlurar och så hög musik att ett godståg skulle kunna köra över dig utan att du ens märkte det är otroligt naivt och dumdristigt. Det är en sak att vara orädd, en helt annan att vara oansvarig.

Det här tycker jag är en riktigt idiotgrej att göra, helt ok att gå själv när det är mörkt ute, men att gå med hörlurar och så hög musik att ett godståg skulle kunna köra över dig utan att du ens märkte det är otroligt naivt och dumdristigt. Det är en sak att vara orädd, en helt annan att vara oansvarig.

Men vad du tar i! :eek: Jag brukar också gå med hög musik i öronen i mörkret ibland och jag anser mig varken vara naiv, dumdristig eller oansvarig. Förutsatt att man inte går mitt i vägen så att man riskerar att bli överkörd så ser jag inte problemet?

Jag har lärt mig den hårda vägen att alltid låsa ytterdörren, efter att ha flyttat ihop med en man med katt

... som gärna öppnar dörren själv och går ut :banghead::rofl:

Annars hade jag nog inte kommit mig för att låsa när jag är hemma eller ute med hunden. Ibland när jag står i duschen (badrum i anslutning till hallen) blir jag nojjig över att jag inte ska ha låst, men det är nog det enda :p

Jag tänkte först att jag låser aldrig dörren när jag är hemma, men så läste jag detta och inser att jag låser just för att jag inte vill att fel katt ska smita ut

Denna hade jag missat. Men jag önskar du fick åka med lite olika poliser i deras vardagsjobb nångång, så du kunde se hur deras "lek" ser ut.

Men tills dess kan man ju alltid sitta online och snacka "maskulinitetsuttryck".
Missat? Jag riktade mig ju inte till dig. Man måste inte kommenters allt, vet du. Särskilt inte sådant man inte förstår, och dessutom i nedlåtande ton.

Fattar vad du menar! Märks inte minst i språkbruket: "Polisen skyddar Vanligt Folk mot Buset". Det är så poliser pratar och ser på verkligheten.
Har aldrig hört en polis säga så, faktiskt. Däremot står det i polislagen att skydd av allmänheten ingår i polisens uppgifter.

2 § Till Polismyndighetens uppgifter hör att
1. förebygga, förhindra och upptäcka brottslig verksamhet och andra störningar av den allmänna ordningen eller säkerheten, 2. övervaka den allmänna ordningen och säkerheten och ingripa när störningar har inträffat,
3. utreda och beivra brott som hör under allmänt åtal,
4. lämna allmänheten skydd, upplysningar och annan hjälp, när sådant bistånd lämpligen kan ges av polisen,
5. fullgöra den verksamhet som ankommer på Polismyndigheten enligt särskilda bestämmelser. Lag (2014:588).

Är det något konstigt med det?

Din kritik är så märkligt vag och slängig. Polisen är polare med nassar, de vill utöva våld, de gillar uniformer och kortklippta frisyrer, de säger att de vill skydda allmänheten mot buset. Det låter ungefär lika konkret och precist som "Politiker bara roffar åt sig och vill sko sig på våra skattepengar". Politikerförakt, alltså. Och jag tycker inte att det ena föraktet är bättre än det andra.

Har aldrig hört en polis säga så, faktiskt. Däremot står det i polislagen att skydd av allmänheten ingår i polisens uppgifter.

2 § Till Polismyndighetens uppgifter hör att
1. förebygga, förhindra och upptäcka brottslig verksamhet och andra störningar av den allmänna ordningen eller säkerheten, 2. övervaka den allmänna ordningen och säkerheten och ingripa när störningar har inträffat,
3. utreda och beivra brott som hör under allmänt åtal,
4. lämna allmänheten skydd, upplysningar och annan hjälp, när sådant bistånd lämpligen kan ges av polisen,
5. fullgöra den verksamhet som ankommer på Polismyndigheten enligt särskilda bestämmelser. Lag (2014:588).

Är det något konstigt med det?

Din kritik är så märkligt vag och slängig. Polisen är polare med nassar, de vill utöva våld, de gillar uniformer och kortklippta frisyrer, de säger att de vill skydda allmänheten mot buset. Det låter ungefär lika konkret och precist som "Politiker bara roffar åt sig och vill sko sig på våra skattepengar". Politikerförakt, alltså. Och jag tycker inte att det ena föraktet är bättre än det andra.
Jag tänkte besvara @Trani med poliscitat ur vardagen i stil med "vi hade bängjagen".

Just det där med språket är en av de saker som har gett mig den där tjuv och polis-känslan. Ett språk som i väldigt hög grad skapar en sorts hierarki mellan just tjuvar och poliser - och så då de som faktiskt vill ingå i den. Nej, jag tycker att det är svårt.

Givetvis skriver de inte på det viset i dokumenten! Det hade väl ändå varit lite väl långt över gränsen.

Jag tänkte besvara @Trani med poliscitat ur vardagen i stil med "vi hade bängjagen".

Just det där med språket är en av de saker som har gett mig den där tjuv och polis-känslan. Ett språk som i väldigt hög grad skapar en sorts hierarki mellan just tjuvar och poliser - och så då de som faktiskt vill ingå i den. Nej, jag tycker att det är svårt.

Givetvis skriver de inte på det viset i dokumenten! Det hade väl ändå varit lite väl långt över gränsen.
Jag menade heller inte att det skulle sådär i lagen, ville bara visa på att en av polisens uppgifter är att skydda allmänheten.

Vi hade bängjagen, varifrån kommer det?

Sedan polisen slutade prata om negrer har jag inte stött på något språkbruk som jag reagerat särskilt starkt på när jag pratat med dem. Och tro mig, jag skulle reagera om de sa något utanför ramarna.

Jag menade heller inte att det skulle sådär i lagen, ville bara visa på att en av polisens uppgifter är att skydda allmänheten.

Vi hade bängjagen, varifrån kommer det?

Sedan polisen slutade prata om negrer har jag inte stött på något språkbruk som jag reagerat särskilt starkt på när jag pratat med dem. Och tro mig, jag skulle reagera om de sa något utanför ramarna.
Det var en polis på min gata som orerade inför några ungar häromåret.

Jag associerar uttrycket med Nationalteatern och med böcker i stil med Grundbulten. Dvs ett kulturarv äldre än den där polisen själv. Han kunde i alla fall sina klassiker!

Det var en polis på min gata som orerade inför några ungar häromåret.

Jag associerar uttrycket med Nationalteatern och med böcker i stil med Grundbulten. Dvs ett kulturarv äldre än den där polisen själv. Han kunde i alla fall sina klassiker!
Om det var något gammalt som han citerade på skoj så skulle det inte bekymra mig särskilt.

Senast ändrad:
Men vad du tar i! :eek: Jag brukar också gå med hög musik i öronen i mörkret ibland och jag anser mig varken vara naiv, dumdristig eller oansvarig. Förutsatt att man inte går mitt i vägen så att man riskerar att bli överkörd så ser jag inte problemet?
Tar i? Jag bor inte så väldigt lågt ifrån tjejen som mördades i motionsspåret för ett par år sedan, vill man ta dumma risker så varsågod, jag är inte rädd för att röra mig ute när det är mörkt, men att gå med hörlurar på så man inte hör någonting alls tycker jag är ren idioti vem det än är som gör det.

Ja, alltså jag hade ju aldrig gjort så om jag hade tvingats gå på/nära större vägar o.dyl, givetvis inte. Men nu pratar vi om breda trottoarer där hastighetsbegränsningarna på intilliggande vägar är 30-40 km/h, som ligger i en liten håla, där man normalt sett inte ser en enda bil den tiden på dygnet.

En tanke jag får nu är.. att känna sig säker säger inte alltid så mycket om hur säker man faktiskt är. Det går ju både att vara överdrivet rädd och underdrivet rädd så att säga. Det hemska är att det ofta krävs något slags close call för att man ibland skall få en rimlig uppfattning om hur stora risker man ibland utsätter sig för.

Har inte läst hela tråden, ska jag säga, utan svarar bara på trådstarten.

Jag är generellt ganska orädd (/naiv/tror bara gott om folk) men har samtidigt ptsd efter överfall som ställer till det för mig ibland. Är till exempel för tillfället utsatt för en stalker på mitt jobb och det här ger ångestringar på vattnet så jag blir rädd för att vara ensam, har fått skruva ner min ringklocka för jag blir rädd var gång den ringer, rädd för fotsteg utanför mitt kontor, reflektioner i kaffemaskinen... men det är nog inte lika mycket en rädsla för att bli utsatt för brott som en automatisk reaktion som kommer ur min ptsd. Jag drar mig inte för att jobba sent eller gå hem ensam på kvällen, liksom.

Tar i? Jag bor inte så väldigt lågt ifrån tjejen som mördades i motionsspåret för ett par år sedan, vill man ta dumma risker så varsågod, jag är inte rädd för att röra mig ute när det är mörkt, men att gå med hörlurar på så man inte hör någonting alls tycker jag är ren idioti vem det än är som gör det.

Alltså, jag ser ju då inte "att bli mördad pga att jag inte hör mördaren närma sig" som en reell risk i min vardag. Därför tycker jag det är lite väl starkt att börja idiotförklara folk som rör sig ute i samhället med hörlurar på.

Liknande trådar

Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
16 397
Senast: qitis
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ... men jag står stilla, fortfarande väntandes på att livet ska börja trots att det nu bara är ett år kvar till 30. Det är på dagar som...
Svar
4
· Visningar
676
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 102
Senast: __sofia__
·
Övr. Katt Vi har en hona på 10 år, hon har fått två kullar för länge sen där vi har behållt en hane som nu är 8 år. Nu fick vi en ny kattunge för...
Svar
11
· Visningar
914
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka