Är ni rädda för att bli brottsutsatta?

Instämmer. Jag skulle personligen tycka att mitt liv begränsades mycket mer av att inte kunna lyssna på ljudbok/poddar till och från jobbet varje dag eftersom jag pendlar typ 2 h om dagen, eller att behöva jogga kvällstid utan ljud i öronen (hur sjutton motiverar man sig då?) än av att ev. råka springa ihop med en älg, en lös hund, ett vildsvin eller en väskryckare. Ta väskjävlen då och ha så kul med mina nässprayer, handcremer och min gamla trasiga plånbok utan kontanter.
Jag är varken kampsportare eller elitidrottare, den dagen en våldtäktsman som gett sig fan på att överfallsvåldta just mig dyker upp i parken mitt i stan på väg till bussen så kommer inte ev. varseblivning några sekunder tidigare hjälpa är jag rädd ändå.
Eller så håller man ett öga på sin väska för att slippa allt jävla meck med spärrande av kort, skaffa nytt körkort, spärra mobil, försöka rekonstruera i skallen vad det var som försvann egentligen. Det är ju inte i alla sammanhang man bara bär med sig de värdelösa saker du nämner.

Absolut, kivra är bra också!

Vilka fakturor har du märkt inte funkar som e-faktura? Jag har samtliga mina där nu, det enda som skulle avvika vore typ hantverkarfakturor när jag haft nån elektriker hemma eller nått. Men ingen regelbunden faktura har jag i pappersform. Nu när man kan lägga e-fakturor på autobetalning också så blir det ganska svårt för mig att missa nån (mvh en som betalat många påminnelseavgifter förut...)
Jag har köpt en ny kickspace på nätet och fick mailfaktura iofs från SVEA Ekonomi, men det stör mig att jag inte kunde lägga upp den som e-faktura även om den inte är regelbunden.

Jag hoppas att den här tråden inte ska bli triggande för någon. Jag har upptäckt att jag har Investigation Discovery och fastat i krim-maraton senaste dagarna. Hur rädda är ni att drabbas av brott, och skyddar ni er på något vis? Vilket eller vilka brott i så fall?

I mitt vardagliga liv är jag faktiskt inte alls rädd för att utsättas för brott. Kanske har att göra med var jag bor nu, för han nog känt mig lite mer nervös när jag bodde i storstad. Inser ju att man kan bli utsatt var som helst och när som helst, men känner mig ändå tryggare här ute på landet av någon anledning. Jag dubbelkollar dock alltid att jag låst dörren innan vi ska gå och lägga oss, men det är nog det.

Det enda jag kan komma på att jag gör i övrigt är att jag inte har min adress eller telefonnummer offentligt, t ex i telefonkatalogen eller nåt sånt då. Det har att göra med mitt yrke som socialarbetare där jag ibland stöter på gränslösa klienter som kan vilja kontakta mig privat. Kanske inte direkt ett brott, men jag har som ung haft en stalker under en period och det var inte kul, så det är mer det jag försöker vidta åtgärder mot. Skulle någon absolut vilja ha mitt nummer skulle hen säkert kunna få tag på det på något sätt ändå, men då har jag i alla fall gjort det lite svårare. De personer jag haft att göra med i mitt yrke och som jag upplevt gränslösa går jag inte och är rädd för, tror inte att någon av de jag har i åtanke skulle göra mig illa, men skulle inte vilja hitta dem hemma på gården ändå, och det hade nog kunnat hända..

Jag har köpt en ny kickspace på nätet och fick mailfaktura iofs från SVEA Ekonomi, men det stör mig att jag inte kunde lägga upp den som e-faktura även om den inte är regelbunden.

Förstår, ja, skulle också vilja att SVEA kunde gå som efaktura då mina flesta internetköp går via det och Klarna. Men klarna iaf kan man betala direkt snabbt vid köpet, det tycker jag är det bästa för internethandel. Oavsett slipper man förlita sig på brevlådan åtminstone :D

Nu har jag varit tvungen att analysera min förtjusning i uniformer. Jag gillar nog när det är tydligt. Jag hatar mjukisbyxor innerligt. Gräsligare klädesplagg finns knappt. Jag gillar linjer och tydliga former, och att klä ut mig. Jag har närmast en jobbuniform såtillvida att jag har en stor uppsättning likadana eller snarlika svarta jobbklänningar.
Uniform i bemärkelsen ”kostymuniform” är hemvant och naturligt. Jag har liksom aldrig sett mina föräldrar i mjukisbyxor heller. Detta till trots var jag aktiv på vänsterflanken i tonåren, och är fortfarande vänster. Men jag har aldrig upplevt ex polisen som ett hot, däremot var jag tacksam när jag jobbade i serviceyrke att de var snabbt tillgängliga. Hot och stölder var vardag, jag blev tjenis med varenda uniform i stadsdelen.
Väktare i varselkläder däremot är jag skeptisk mot, där tänker jag på våld, maktmissbruk osv.

Eller så håller man ett öga på sin väska för att slippa allt jävla meck med spärrande av kort, skaffa nytt körkort, spärra mobil, försöka rekonstruera i skallen vad det var som försvann egentligen. Det är ju inte i alla sammanhang man bara bär med sig de värdelösa saker du nämner.
Telefonen har jag aldrig i väskan, eftersom jag alltid lyssnar på ngt eller pratar i den, så den har jag automatiskt koll på (den kommer ingen åt ändå i och för sig, med tanke på mitt jobb så ligger den bakom en miljard säkerhetsspärrar typ med autoradering osv men det vore så himla jobbigt att vara utan den till dagen efter när jag kan få en ny dock, så den är jag rädd om).

Vad gäller koll på väskan så hänger den på samma sätt över kroppen som den skulle om jag inte lyssnade på något eller pratade i telefon, jag ser ingen direkt koppling mellan att vara på sin vakt rent allmänt med varseblivning via hörseln och att ha usel uppsyn över sina saker. I det myller av människor, ljud och dofter som t.ex. Nordstan utgör är jag tämligen övertygad om att det hjälper mig föga att ev. höra en ficktjuv som behöver komma mig direkt inpå kroppen för att antingen råna mig (eftersom väskan inte kan ryckas av axeln utan att först träs över huvudet på mig) eller skära upp väskan och plocka dess innehåll. Nyttan av att inte störa hörseln med självvalt ljud vad avser minskad risk för stöld kontra uppoffringen överväger inte för mig. Hade jag blivit bestulen flera gånger, på sådant sätt att jag hade kunnat värja mig om jag haft bättre hörsel, hade jag kanske tänkt annorlunda. Hittills har jag aldrig drabbats, varken här hemma eller utomlands. Ryggsäck går jag dock i princip aldrig runt med, förutom kanske på någon dykutfärd med båt utomlands, den typen av väska är för mig för svår att ha någon som helst koll över. Jag kör axelrem och väskan liksom instucken under armen så att jag alltid har kontakt med den.

Men man behöver väl inte "utveckla något djupare förtroende" för att man inte hakar på slängigt polisförakt? Jag tycker att jag läser tillräckligt om konkreta brister hos polisen för att det ska räcka att jag tänker på det.
Jag lutar nog åt att förakt är ett för starkt ord. Att jag INTE skulle känna mig kritiskt skeptisk till uniformerade personer med vapen kan jag inte ens föreställa mig. Och lite då och då får jag fog för det.

Egentligen enbart på buke, har jag ju även kunnat se att det faktiskt finns personer som hyser någon sorts mycket positiva - kanske idoliserande - känslor för polisen. Det tycker jag bidrar till att berättiga andras skepsis.

Det handlar inte om risken att bli mördad, det handlar om att man inte hör öht om något eller någon kommer och att man inte märker det förrän det kan vara försent. Det kan vara en lös hund, en älg, en väskryckare eller vad som helst.

Jag tycker det är oansvarigt, jag tror ju inte att jag blir mördad för att jag är utomhus i mörkret, då skulle jag ju sitta inomhus större delen av dygnet vintertid. Om jag hör någonting komma mot mig i mörkret kan jag däremot välja hur jag ska agera istället för att överraskas av vad det nu än är.

Jag nämnde endast mord eftersom du tog upp den mördade joggaren som exempel.

Jag har hittills aldrig behövt försvara mig mot (eller ens sett) vare sig lösa hundar, älgar eller kriminella människor när jag varit ute i mörkret, så vi har nog olika referensramar.

Jag har hittills aldrig behövt försvara mig mot (eller ens sett) vare sig lösa hundar, älgar eller kriminella människor när jag varit ute i mörkret, så vi har nog olika referensramar.
Lösa smågalna hundar uppskattas av mig :love: och jag kan fö. meddela att man kan bli "förföljd" av en älg som smyger sig på och som man inte märker förrän den börjar nosa i nacken (ja det har hänt mig). :D

Jag litar till 110% på djuren och det verkar vara ömsesidigt, dock har jag av erfarenhet svårt med tilliten till vissa människor i vissa områden.

Jag nämnde endast mord eftersom du tog upp den mördade joggaren som exempel.

Och det har jag tror du? Jag anser det vara oansvarigt att gå utan reflexer längst med en mörk landsväg men inte brukar jag köra på folk för det, jag genar inte genom mörka parker nattetid på väg hem från krogen men jag blivit förföljd genom centrala Sthlm ändå. Då var då iaf jag glad att jag hörde stegen bakom mig och valde vägar med fler människor än kortaste vägen.

Det sista jag såg av min förföljare var när jag drog igen porten framför näsan på honom och jag såg honom stirra in genom glasdörren medan jag gick uppför trappan till hissen. Med hörlurar på hade jag antingen inte kommit hem eller haft sällskap in genom porten.

Kom just på att jag är rädd för att utsättas för trafikbrott! Bilister bete sig ofta för djävligt mot folk som cyklar.
Men det vet du väl att cyklister räknas som vilt och är lovliga att jaga året runt. ;)
Där har vi 2 grupper mot varandra, cyklister vs. bilister och båda grupperna är lika duktiga på att bete sig som svin mot den andra gruppen och med totalt 0 hänsyn ibland, likadant gångtrafikanter som bara stövlar rätt ut i vägen oavsett väglag. Det kanske inte GÅR att stanna på 5 meter på blankis med friktionsdäck så av hänsyn och omtanke kommer aldrig sådana att sitta på min bil utan bara bra dubbdäck för bilisten får alltid fan för vad andra ställer till med oavsett fel eller inte.

Och det har jag tror du? Jag anser det vara oansvarigt att gå utan reflexer längst med en mörk landsväg men inte brukar jag köra på folk för det, jag genar inte genom mörka parker nattetid på väg hem från krogen men jag blivit förföljd genom centrala Sthlm ändå. Då var då iaf jag glad att jag hörde stegen bakom mig och valde vägar med fler människor än kortaste vägen.

Det sista jag såg av min förföljare var när jag drog igen porten framför näsan på honom och jag såg honom stirra in genom glasdörren medan jag gick uppför trappan till hissen. Med hörlurar på hade jag antingen inte kommit hem eller haft sällskap in genom porten.

Vad du har eller inte har erfarenhet av har jag ingen susning om, jag bemöter bara det du skriver. Först var det mord i motionsspår som var ett exempel på varför det var oansvarigt, sen var det lösa hundar, älgar och väskryckare. Du tog upp dem som exempel och jag förklarade att jag aldrig stött på såna problem, så det är inget jag garderar mig mot i vardagen.

Hade jag haft en karl bakom mig genom hela stan på så nära håll att jag kunde höra hans steg bland alla andra stadsljud så hade jag rimligen vid något tillfälle också uppfattat hans närvaro på något annat sätt än hörseln, under förutsättning att jag inte hade enorm huva på jackan eller typ...skygglappar. De gånger jag haft folk efter mig på nära håll så har jag märkt det utan att behöva höra dem.

Vad du har eller inte har erfarenhet av har jag ingen susning om, jag bemöter bara det du skriver. Först var det mord i motionsspår som var ett exempel på varför det var oansvarigt, sen var det lösa hundar, älgar och väskryckare. Du tog upp dem som exempel och jag förklarade att jag aldrig stött på såna problem, så det är inget jag garderar mig mot i vardagen.

Hade jag haft en karl bakom mig genom hela stan på så nära håll att jag kunde höra hans steg bland alla andra stadsljud så hade jag rimligen vid något tillfälle också uppfattat hans närvaro på något annat sätt än hörseln, under förutsättning att jag inte hade enorm huva på jackan eller typ...skygglappar. De gånger jag haft folk efter mig på nära håll så har jag märkt det utan att behöva höra dem.
Oj, jag hade ingen aning om att du hade så dålig hörsel att du inte hör om en man går bakom dig kl 01 på natten, jag beklagar verkligen. Det här var sommar och jag har till skillnad mot dig mycket bra hörsel och naturligtvis fattade jag att han var där, annars hade jag ju inte vetat om att jag var förföljd. :meh:.

Jag brukade lyssna på hög musik och med hörlurar som stänger utanför ljud omkring mig. Men jag har för mig att det var i samband med olyckan där en buss skenade in på Södermalmstorg som det pratades om hur lite folk i allmänhet har koll på vad som händer omkring dem och riskerna det för med sig. Jag hade nog inte märkt någonting om bussen var precis bakom mig, så efter det lyssnar jag på lägre volym för att kunna vara lite mer uppmärksam. Inte för att jag känner att risken är stor att något skulle hända, men det känns lite bättre.

Läst någon enstaka här i tråden som inte låser hemma.
Borde väl bli problem med försäkringsbolaget då vid ev inbrott skulle jag gissa.

Oj, jag hade ingen aning om att du hade så dålig hörsel att du inte hör om en man går bakom dig kl 01 på natten, jag beklagar verkligen. Det här var sommar och jag har till skillnad mot dig mycket bra hörsel och naturligtvis fattade jag att han var där, annars hade jag ju inte vetat om att jag var förföljd. :meh:.
Du kanske uppfattar mer med sinnet än med hörseln också? Jag gör det och det har aldrig slagit fel hittills, jag kan känna av om nåt inte stämmer och då vaknar reptilhjärnan. Vissa saker är medfödda och sitter i generna men vaksamheten mot djur har jag helt tappat,,,,,,och det vet dom troligen om, det är troligen därför det aldrig blir några farliga situationer.

Läst någon enstaka här i tråden som inte låser hemma.
Borde väl bli problem med försäkringsbolaget då vid ev inbrott skulle jag gissa.
Försäkringsbolag", vad är det för tocke nymodigheter? Jag vet en som försäkrade en sugga och när hon självdog fick han inte ut ett öre så försäkringar är inget att lita på. :cool:

*Och, nej, jag har inget av värde som är värt premien och det vet Pelle-pundare iom. att flera i det klientelet känner till mig, (nej jag har inga sådana vänner och heller inga sådana fiender) inget av mitt har ett värde i dom kretsarna. Bästa försäkringen är att dom VET. *

Kvinnan som dog i motionsspåret hade troligen inte hörlurar på sig och inget hon gjorde kunde påverkat utgången. Man ska vara försiktig med att lägga skulden hos offret.

Jag bär sällan hörlurar mest för att jag lätt hamnar i dagdrömmar och skulle kunna gå ut rakt framför ett tåg.

För det första: vilken omotiverat otrevlig och raljerande ton, vad är dealen med det? :confused:

För det andra: min poäng var att man oftast märker en förföljare med andra sinnen också och inte bara behöver förlita sig på hörseln. Min erfarenhet är att man känner på sig om någon går bakom en, utan att för den skull behöva ha dem så nära att de flåsar en i nacken.

Försäkringsbolag", vad är det för tocke nymodigheter? Jag vet en som försäkrade en sugga och när hon självdog fick han inte ut ett öre så försäkringar är inget att lita på. :cool:

*Och, nej, jag har inget av värde som är värt premien och det vet Pelle-pundare iom. att flera i det klientelet känner till mig, (nej jag har inga sådana vänner och heller inga sådana fiender) inget av mitt har ett värde i dom kretsarna. Bästa försäkringen är att dom VET. *
Skulle gissa att just ditt hem inte tillhör majoritetens då.

Liknande trådar

Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
16 397
Senast: qitis
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ... men jag står stilla, fortfarande väntandes på att livet ska börja trots att det nu bara är ett år kvar till 30. Det är på dagar som...
Svar
4
· Visningar
676
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 102
Senast: __sofia__
·
Övr. Katt Vi har en hona på 10 år, hon har fått två kullar för länge sen där vi har behållt en hane som nu är 8 år. Nu fick vi en ny kattunge för...
Svar
11
· Visningar
914
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka