Bukefalos 28 år!

AR-ryttare; varför sporrar?

janny

Trådstartare
En fråga till alla AR-ryttare som rider med sporrar; Varför gör ni det?

/Nyfiken och vetgirig.
 
Sv: AR-ryttare; varför sporrar?

Är det någon skillnad på AR-ryttare som rider med sporrar jmf någon annan disciplin tänker du?
*också nyfiken*
 
Sv: AR-ryttare; varför sporrar?

Hej!

Jag rider varken vanligt eller AR med sporrar, men jag kan väl tänka mig att orsaken är densamma oavsett ridstil. Man vill kunna vara exaktare med skänklarna och kunna göra mindre hjälper, eller vad det nu brukar heta.

/Lavinia
 
Sv: AR-ryttare; varför sporrar?

Lägger till efter att ha läst på lite..

"Sporren ska inte behövas för drivning, den ska ge samling." (Gerd Heuschmann)

Fast han är inte heller ren AR såklart.. Hur många är det idag??

/Lavinia
 
Sv: AR-ryttare; varför sporrar?

Ja, jag vet inte hur man använder sporren inom t ex engelsk dressyr och hoppning heller. Har man sporrar för att hästen inte lyssnar på skänkeln? För att få den att gå fram bättre? Att flytta sidvärtes bättre? Som en förstärkare? Jag förstår inte hur man kan använda den för att få finare, mindre hjälper.

Vill inte vara "uppkäftig" eller anti på något sätt.

Jag tänker att man inom AR inte rider så mycket på att "gå undan tryck" och att hästen ska vara självgående. Tänker också att det inom AR inte är så att tryck med hälen på olika positioner på hästens buk betyder olika saker, flytta framdel, bakdel etc.
 
Sv: AR-ryttare; varför sporrar?

Nej man använder sporrarna för att förfina hjälperna, för att bara behöva snudda hästen
fjärilsmjukt med sporren istället för att använda "hela hälen".

Min ponny blir vansinnig om jag använder hälen eller vaden. Så jag använder en rullsporre.
 
Sv: AR-ryttare; varför sporrar?

Kan man inte nudda fjärilsmjukt med hälen?

Hmm, jag måste kanske prova att rida med sporrar för att förstå?
 
Sv: AR-ryttare; varför sporrar?

Jag använder sporrar för att få finare hjälper. Han är nästintill skänkeldöd och med sporrar kan jag vara lättare och mer hjälpsam, han lyssnar uppmärksamt och blir helt annan att rida. Dressyrar jag utan sporrar blir han lite död. Jag tvingar honom absolut inte med sporrarna, jag behöver knappt nudda när jag använder dom och det blir så himla mer roligt att rida då.
 
Sv: AR-ryttare; varför sporrar?

Klart man kan men då kommer ändå åt hästen med hälen, vilket är en större yta än en liten sporre.
 
Sv: AR-ryttare; varför sporrar?

*kl*
När jag läser allas beskrivning av sporrens funktion, så låter det som precis samma argument som för repgrimma: "en mindre yta som fördelar trycket, man behöver använda hjälpen mindre" osv, och ändå är det så många som tycker att repgrimma är förskräckligt och sporrar hur normalt som helst?

Självklart kan man vara lättare i hjälperna om man petar med en liten pinne istf mjuka hälen, det känns mycket mer på hästen.
Dessutom skulle jag tippa att en sån liten yta är såpass "obehaglig" att hästen sällan väljer att stå emot i trycket, precis som med repgrimma, jämfört med en "stor" häl eller bred grimma.
 
Sv: AR-ryttare; varför sporrar?

Eller så gör hästen som min förra och stänger av med sporrar. Ju mindre yta desto mindre brydde hon sig. Chockartat första gången jag testade med sporrar, frustrerande när vi tävlade (eftesom man måste ha sporrar).

Jag är ingen motståndare till sporrar om de används rätt, tyvärr har jag sett alldeles för mycket felanvändning (ibland med blodiga sår som resultat!) för att själv anse att jag kan rida med sporrar.

/Lavinia
 
Sv: AR-ryttare; varför sporrar?

Då är det kanske så att sporrarna är en starkare hjälp, så därför måste man använda den svagare/finare?

Men jag undrar ff, AR-ryttare; när lägger ni till sporren?
 
Sv: AR-ryttare; varför sporrar?

När jag vill att hästen ska samla sig lite till??

Dvs i samma läge som när jag rider vanlig dressyr??

/Lavinia, som inte förstår uppdelningen AR/vanligt här
 
Sv: AR-ryttare; varför sporrar?

Jag är inget proffs på varken AR eller engelsk dressyr, men jag tänker att man inom AR mer samlar hästen genom sätet, vinklar sitt eget bäcken. Men säger du att man kan samla hästen med hjälp av skänkeln säger jag inte emot. Jag gör inte så men jag har inte kommit så långt på min AR-vandring.
 
Sv: AR-ryttare; varför sporrar?

För att samla genom att korta steget in mot tramp används säte och vikt först o främst, på en häst med bra framåtbjudning (utan framåtbjudning tycker jag inte man bör samla så mycket att hästen trampar, då sätter man den i skiten sen när den skall komma ur).
Upptäcker man att hästen plötsligt blir trött, tappar framåtbjudningen mitt i övningen, kan man få hjälpa till med den och driva lite med skänkel för att den ska komma ihåg att trycka på och rida fram den (med eller utan sporre). Behöver jag be hästen trycka på har jag antagligen krävt lite för mycket, men shit happens och man får lösa det, och då är skänkel fram ett sätt att ta sig ur den för höga samlingen, utan att förstöra avsevärt. För mig är skänkel alltid bara framåt, inte "kom in under kroppen med bakbenen" (som är vanligt inom AR-liknande inriktningar, benen there done that, och har fått jobba med att få tillbaka bjudning). Att låta skänkel betyda "kom in med bakbenen" gör det väldigt svårt att få samlingaövningar att komma framåt om man muskeltränar, och det finns risk att den går för långt in i samlingen istället för att pusha sig upp hela tiden. Den sätter sig istället för att lyfta sig, och det betyder att den inte är fullt igenom i kroppen. Hästen ska alltid vilja fram, hur djupt den än samlas.
 
Sv: AR-ryttare; varför sporrar?

Tack för svar!

Liknelsen mellan sporren och repgrimman var bra tycker jag. För att man inte ska behöva ta i så hårt, så använder man ett skarpare/tydligare redskap.

Jag har någon slags förförståelse/fördom att man inom AR skolar sina hästar till att lyssna på ryttarens kropp och att använda små, små signaler. Att man inte ens använder hälen som skänkel utan att det räcker att kanske spänna en muskel i lår eller rumpa eller att vibrera lite med foten eller trampa i stigbygeln. Kunde därför inte förstå vad man ska med en sporre till.

Min förförståelse/fördom om sporren i engelsk dressyr är att den används när hästen inte lyssnar på skänkeln och att man måste ha sporrar när man tävlar.

Lite klokare har jag blivit men skulle gärna vilja ha fler svar.
 
Sv: AR-ryttare; varför sporrar?

Jag är inget proffs på varken AR eller engelsk dressyr, men jag tänker att man inom AR mer samlar hästen genom sätet, vinklar sitt eget bäcken. Men säger du att man kan samla hästen med hjälp av skänkeln säger jag inte emot. Jag gör inte så men jag har inte kommit så långt på min AR-vandring.

Jag kan säga att inom AR så sker ingen samling alls.. sporrar eller ej

Nej du måste inte ha sporrar när du tävlar.. du kan rida ända upp till LA dressyr utan sporrar på lokal tävling.
 
Sv: AR-ryttare; varför sporrar?

Jag kan säga att inom AR så sker ingen samling alls.. sporrar eller ej

Det där är ju bara ett fånigt svar. :grin: Oavsett om man tränar som tävlingsryttarna, enligt integrerad ridkonst eller enligt AR (eller för den delen någon annan inriktning eller blandning av olika) så kan man förstås en ryttare som är så pass långt i sin ridutbildning, samla hästen.

Till TS kan jag säga att för mig spelar inriktningen ingen roll. Jag använder väldigt sällan sporrar oavsett vilken typ av häst jag rider, (och hur den tränas) men vissa hästar funkar bättre med sporrar och då använder jag det.
 
Senast ändrad:
Sv: AR-ryttare; varför sporrar?

Jag har någon slags förförståelse/fördom att man inom AR skolar sina hästar till att lyssna på ryttarens kropp och att använda små, små signaler. Att man inte ens använder hälen som skänkel utan att det räcker att kanske spänna en muskel i lår eller rumpa eller att vibrera lite med foten eller trampa i stigbygeln.

Jag skriver nästan under på detta. Innan man kommer dit kan man, precis som i "vanlig" ridning, behöva en något tydligare hjälp. Underskänkeln kan behövas ibland, t.ex. för att be om mer böjning, för att be hästen att använda sina magmuskler mer. För egen del använder jag sporren då jag inte når min häst med underskänkeln utan att dra upp knät (rund häst, långa ryttarben).
 

Liknande trådar

Träning Har kollat igenom gamla säsonger av Ponnyakuten som ligger på SVT play. Här pratas det mycket om hästar som är bortskämda, ouppfostrade...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 914
Senast: Takire
·
  • Artikel
Hästnyheter Sedan den 1 januari i år är det valfritt att rida med sporrar i internationell dressyr. Vid helgens femstjärniga tävlingar i Doha valde...
Svar
0
· Visningar
204
Senast: Gunnar
·
Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 009
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Hästnyheter Förra fredagen blev litauiska Justina Vanagaite historisk när hon startade en 5* Grand Prix utan sporrar. Inte nog med det tog hon en...
Svar
0
· Visningar
135
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 8 månader
  • Färsk/frystorkat foder
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp