Är shettis "lämplig" sällskapsponny till storhäst?

Det beror ju alldeles på individen. Jag har haft större ponnyer (en B- och en maxad C-ponny) som båda fått fång, samt att min nuvarande (liten D) har det i generna, så henne får jag passa "lika mycket" som en mindre ponny. Min C-ponny var dessutom av en "ädlare" ras som vanligtvis inte har de problemen. Min D-ponny är nästan omöjlig att ha med stora hästar (eller, egentligen hästar med betydligt större behov av mat) och hon blir smällfet av att gå på fri tillgång, och då är hon ändå ganska "stor" om man jämför med en shettis.

Nu står jag inackorderad, men hade jag haft eget stall hade jag skaffat en mindre ponny som sällskap. Men då är skillnaden mellan min nuvarande ponny och den mindre inte så stor, och de har ju i så fall "samma" problem (såvida inte den mindre ponnyn kräver mer foder än den stora, så klart!). Jag skulle nog dock välja en större B-ponny, men då är jag extremt liten för att vara vuxen och en större B-ponny skulle jag kunna rida själv någon gång i veckan, så det är väl enda anledningen.
 
Men något jag undrar är varför man skaffar en häst vars enda uppgift i livet är att vara sällskap?
Något som gör shetlandsponnyer mindre lämpliga till enbart sällskap är deras intelligens. Visst finns det undantag, men min erfarenhet (efter cirkus 20 år som uppfödare av rasen) är att de flesta behöver någon form av mental stimulans för att inte börja hitta på egna saker - som t.ex att hitta på kreativa sätt att ta sig till andra sidan staketet...

Det "förstår" inte jag heller... tycker synd om hästar som bara "finns till". Syftet att jag, i mitt fall, överhuvudtaget skaffar ponnyn är såklart sällskap. Men ingen häst mår väl bra av att bara finnas till för andra... inte heller jag som hästälskare mår bra av att ha en häst som bara finns till. Min vision, om det t ex blir en shettis är att kunna trickträna, köra lite, promenera med den för att aktivera. Sen har jag två andra hästar som kräver mycket stimulans (ena tävlas och andra måste också hållas igång friskt av hälsoskäl) så jag har inte tid för aktivering så många av veckans dagar, men håller helt med om att även en shettis behöver sitt.

Ååå vad jag filurar. Kanske en större ponny vore lämpligare. Vill inte att den lilla pållen ska bli sjuk, och vill verkligen ha den i samma hage som mina storhästar. Mina hästar går aldrig på regelrätt bete på somrarna. De sover inte ute nätterna, men är däremot ute läääänge om kvällarna. Vi har inte hur många eller stora hagar som helst heller. Jag kommer såklart att passa shettisen för fång. Men samtidigt vill man ju kunna slappna av och känna sig trygg, inte grubbla o filura ifall det är för bra gräs eller om det är okej.

Jag vill ha en ponny och ingen storhäst i alla fall. Kanske bättre med något större ponny då... men självklart inser jag att det inte finns några garantier.
 
Nej, några garantier finns aldrig.
Det är inte så att det alltid blir fång bara för att det råkar vara en shetlandsponny som går i en hage med tre grässtrån i. Utan jag vill nog ändå påstå att de flesta slipper fång, framförallt om de motioneras. Jag har haft några fångponnyer, men då har det också passerat säkerligen bortåt 50 shetlandsponnyer hos mig. Och de flesta har, som sagt, klarat sig.
Man kan ju också hitta antingen barnfamilj som lånar och rider eller någon körintresserad som vill motionera ett par ggr/vecka. Ser att du bor i min närhet, här finns ju även travet och det finns en del kuskar som har licens men ingen ponny - om du kan tänka dig att låta den tävla lite också.
 
Hej!

Jag hade inte skaffat en shettis som sällskap till en storhäst- med ett undantag, den ponnyn som gått med min prinsessa. Han är en av få hästar som kan gå med henne- de är lika ranglåga bägge två.

De flesta shettisar behöver lite mat och mycket motion för att inte bli feta och även om de inte får fång så sliter övervikten på hästen. Stora hästar behöver ju ofta ganska mycket mat. När min gått med shettisen fick de dela på 2 kg silage/fodring dagtid och sen fick min massor med mat i boxen nattetid för att balansera upp det hon inte fick i hagen. Nu går hon inte med shettisen för han är för fet...

/Lavinia
 
Näh. Vår shettis blir jättetjock och skulle behöva jättemagert bete. Dessutom rymmer den KONSTANT. Flera gånger om dagen om den kan. Bra ström, delvis uppgrusat, rejäl hage mycket hö, uppvärmt vatten. Men den rymmer ändå för att den kan, trasslar sig in i hagen igen när den är hungrig. Bockar omkring där utanför och retar gallfeber på en. Har nu fått ner rymningsfrekvensen från 5ggr/ dag till ca 1ggr per månad genom att bygga om ca 800m staket så det finns bräda +2 elrep i shettishöjd. Men den börjar nog snart igen ska vi se :mad: (hade 5 elrep/band innan c-c ca 25 cm. Var bara lite snubbligt att gå ut tyckte shettisen)

Lagom kul om den knäcker nån stolpe när det är tjäle ute. Så nej, skulle köpa en lite större varmblodig ponny med lägre matintresse.

Alltså förlåt. Jag förstår att det inte alls är roligt. Men jag kunde inte låta bli att fnissa åt din beskrivning om att den trasslar in sig i hagen igen när den är hungrig och bockar omkring utanför. såg det hela framför mig :love::rofl:
 
Jag hade en shettis som sällskap till min övervuxna ponny för några år sedan. Det fungerade väldigt bra, då de båda var väldigt lättfödda, klarade sig bra på magert bete och hade samma sinnelag (lugnt).
Sedan flyttade det in en ung halvblodshingst i hagen. Då fungerade det inte längre, shettisen blev konstant vallad och det blev också problem med fodringarna ute eftersom halvblodet skulle ha så mycket mat.
Så det beror nog på vad den stora hästen är för typ!
 
Hos mig har det funkat hur bra som helst. En shettis ihop med några stora halvblod. Shettisen kom från ett stuteri där de alltid gav fri tillgång på ensilage och aldrig hade haft fång på sina ponnysar. För mig har det varit nästan gratis att ha den :) Ingen rymmare och hur snäll som helst.
 
Jag har fått anpassa. Köpte en shettis i somras som sällskap till min d-ponny. Betedbegränsare dagtid och båda instängda i nedbetad "svälthage" på natten.

Köpt en automatisk fodergrind så att de får lunchhö i hagen automatiskt.

Älskar denna lilla goa varelse och även om det är mer pyssel än jag tänkt ångrar jag mig inte. Hon kan lämnas själv i hagen, 3 trådar, står som ett ljus i transporten, funkar med d-ponnystoet, aldrig några sura miner.

Håller på att köra in henne så det ska bli lättare att motionera henne.

Blir lite bökigt till sommaren men då har jag bete hemma så då kan jag flytta dem fram och tillbaka enkelt. Men jag vågar inte ha henne utan munkorg.

Varning dock för de hårda Greenguard, den lilla fick slipskador på framtänderna på bara en månad, som sagt endast Greenguarden på dagtid. Mkt bättra med hinkmodell med mjukt gummi, där hamnar hålet framför framtänderna och det blev inte alls samma problem. Min försöker inte heller få av sig den, tack och lov.
 
Vad anser ni?
Är de egentligen mer fångbenägna än andra ponnies? :meh:

Jag vill ha en ponny som tål att gå i samma hage som mina storhästar. Vi har inte värsta beteshagarna på sommaren, men visst finns det gräs. Och på vintern ger jag mycket hö i hagen för att de ska ha att göra. (Snudd på fri tillgång på hö)

Vad är eran erfarenhet av shettisar angående ovanstående? :bump:

/D-G

Min erfarenhet är att en sällskapsshettis på fri tillgång är en arg och fet individ. Bara för att shettisar är små så innebär det inte att dom på något vis trivs som rekvisita. Det är en arbetshäst i miniformat...

Behöver du sällskap skulle jag rekommendera en äldre individ som mer än gärna nöjer sig med ett par fina sista år som sällskap och promenadhäst.
 
Jag hade hellre satsat på ex en varmblodstravare som sällskap eller annan häst som bara får gå som hagsällskap. Anledningen att jag tänker på varmblodet är att jag har erfarenhet av att de flesta är mer eller mindre åt hållet svårfödd snarare och klarar fri tillgång bra ofta och är inte så fångdrabbade..dvs kan vara en god kandidat att bara vara ett sällskap.
Många travare m permanenta skador letar hem som kan leva ett gott hagliv.
Eller en äldre häst som ska leva pensionärsliv sina sista år.

Skulle nog så långt som möjligt undvika att ha för olika hästtyper i lag. Stor häst med stor häst, liten häst med liten häst och sedan även lättfödd med lättfödd/svårfödd med svårfödd
 
Jag hade nog kunnat ha en shettis som sällskap till min nuvarande fjordvalack, då han är lättfödd deluxe. Jag tror (läs: tror) att det skulle kunnat fungera, särskilt om jag kunde få tag i t.ex. bra halm att blanda ut grovfodret med i hagen. Men min häst kan inte heller gå på bete, alls - i somras fick han inte gå mer än ett par veckor på gräs, sedan blev det gräsfri hage...
I scenariot som du beskriver hade jag faktiskt hellre valt en lite större ponny, med lite mer samma behov (foder/näring) som dina hästar. En som inte är så lättfödd, kanske. Just för att jag upplever att det ofta blir väldigt knepigt om hästarna ska gå i samma hage men har helt olika näringsbehov. Utöver fodret, är min erfarenhet av shettisar (min tidigare hovis familj föder upp och driver ridskola med i huvudsak shettisar) att det är små arbetshästar - dvs, de behöver ofta en hel del stimulans och motion, inte bara för att hållas i fin form. Det gäller iofs många hästar; många behöver inte motioneras varje dag för att trivas och "fungera", men många behöver trots allt hållas igång lite mer än bara "promenadmotion" i längden. Med bakgrund av det hade jag nog satsat på en ponny som börjar bli lite till åren och trivs som pensionär. En fördel med en lite större ponny är ju dock att det kanske finns möjlighet att hitta en lämplig medryttare, t.ex., som kan hjälpa till med motionen ett par dagar i veckan.
Storleken i sig behöver inte alls bli ett problem hästarna emellan, enligt min erfarenhet. Iaf inte för ponnyn. I de flesta hagar jag stött på (inkl "min" med min förra häst, en period) där en shettis/liten ponny går med större hästar, är det den lille som bossar :devil:
 
i mitt förra medryttarstall fanns en shettis, oklart vad den skaffats till? (travstall) Fanns inga barn på gården (dock en medryttare som kom ut en gång i veckan, men som inte var så ridintresserad och som bara skrittade runt några varv) och ingen vagn, han blev jagad av de andra hästarna han prövades att släppas ihop med så han fick gå själv i hagen.. jag gick några promenader med honom men han var oerhört ouppfostrad att leda, hade han varit större hade han varit riktigt farlig. synd när det blir så.. där finns dock inget bete så just det har inte varit något problem.
 
Jag har alltid haft shettisar som sällskap, mina ridhästar får aldrig gå på bete så just det är inget problem, de går i gräshage på sommaren men väldigt lite. Jag har inget emot att ha hästar som "bara finns till", det är vi som ofta tycker det är viktigt att de ska arbeta, inte hästarna. Har man lång utevistelse i bra hagar så tror jag inte ett dugg på att hästarna känner att de måste jobba, de är gjorda för att gå och beta. Eftersom mina dessutom går på magert bete så får de gå och pilla och leta. Jag har alltid haft och kommer fortsätta att ha shettisar som sällskap till mina hästar. Bästa lösningen. Inga problem med att de rymmer heller, erbjuder man en bra hage som de trivs i brukar de inte rymma. Går bra att ha ihop med alla hästar, vi brukar ha ardenner och shettis ihop, gissa vem som bestämmer.
 
Tror shettisar är lite mer fångbenägna än andra hästraser och mer lättfödda. Men, så länge man är medveten om detta, följer med på hälsan och begränsar deras matintag därefter så tror jag det kan gå bra. Finns många ponnyraser som är lättfödda så det gäller en del fler typer än bara shettisar.

Det som jag tror mer på, som ameo också ta upp, är stimuli. Det shettisar jag träffat på som är endast sällskap upplever jag ofta som understimulerade småbusar vilket kan bli lite problematiskt beroende på vad för bus dom välger att hitta på. Du skriver inte om du ska använda ponnyn till något så det kan ju hända att du eller någon annan kommer att göra det :)
 
Det är naturligtvis individuellt.
Jag har en 4-årig minishettis som går ihop med mina halvblod. Ute serveras ett par mål om dagen och inne får han så pass att han sällan ätit upp allt på morgonen, som mina stora. Han får en halv dl müsli på kvällen för att äta sina mineraler. Rids mycket sporadiskt, tömkörs och löshoppas ibland. På våren/sommaren får kan gå kvar i vinterhagen ett par veckor medan de andra betar av det värsta gräset men sedan går han i sommarhagen han också. Jag tar dock in mina nattetid även på sommaren.
Såhär såg han ut 25 augusti:
2A826F6B-0F71-490C-ABC3-2D04D5215388_zpszxlho7im.jpg
Åh, så FIN!!!:love: "Lite" kär i färgen, har en islandsvalack i samma färg och din kille ser ut som en "minivariant" av honom (hade velat ha din som matchande accessoar, typ! :D)
 

Liknande trådar

Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 573
Senast: Solis
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 999
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 353
Foder & Strö Finns det något kraftfoder som är mer lättsmält än annat? Min gammla ponny 30+ faller ur under våren när han fäller trotts att han får...
Svar
11
· Visningar
1 655
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp