Arab som familjehäst (första häst)!?

M

MamaJustify

Vi ska köpa häst framöver, familjehäst, som hela familjen kommer vara delaktig i, främst jag och döttrarna men även min man är engagerad.
Har alltid tyckt om araben för utseendet, red några i min ungdom och tyckte dom var mysiga.
Mycket mytbildning kring arabiskt fullblod gällande temperament och att dom är "svåra"
Ni som har araber, vad tror ni om rasen som familjehäst?
 
Sv: Arab som familjehäst (första häst)!?

Jag tycker absolut att araben är en kanonbra familjehäst. Det är en intelligent, trofast och rolig ras att arbeta med.

Välj en individ som passar er, så kommer det bli jättebra. Se till att ha en bra dialog med säljaren och ställ mycket frågor så ni får så mycket information som möjligt och åk gärna och provrid och titta på hästen i sin hemmiljö flera gånger.

Lycka till! Jag hoppas ni blir med arab :) Men ja, jag är partisk ;)
 
Sv: Arab som familjehäst (första häst)!?

Min arab är helt ljuvlig och tog hand om mig som mycket orutinerad 12-åring när jag fick henne. Hon har varit den mest fantastiska läromästare man kan tänka sig! Skulle rekomendera vem som helst som söker en snäll men rolig kompis att skaffa en arab.

Har faktiskt aldrig stött på någon arab som varit hispig eller stressad av sig, men liksom alla andra hästar blir de såklart vad man gör dem till! :)
 
Sv: Arab som familjehäst (första häst)!?

Japp araber är väl en bra häst som så många andra raser.

Jag har själv haft en arab och stallkompisen har bla en arab som familjehäst och allt beror ju på individen som med allt annat.

Det finns såklart hispiga araber men så finns de ko lugna med, den som står i vårt stall nu kan det smälla en bomb bredvid utan att han skulle vicka på ett öra, min islänning däremot flyger till månen av att det ligger löv på marken...
Å islänningar som är "sååå lugna trygga familjehästar" njae de flesta islänningar jag känner är allt annat än ko lugna jätte trygga individer som man kan göra vad som helst med...

Så leta upp en bra arab som passar era behov och som verkligen smälter in i hjärtat på er så kommer det nog gå alldeles utmärkt bra :)
 
Sv: Arab som familjehäst (första häst)!?

Hej!

Jag har inga problem att se en arab som familjehäst. Bara ni hittar rätt individ. Men så är det ju med alla raser:-)

/Lavinia, stolt arabägare, dock med en mer "enmanshäst"
 
Sv: Arab som familjehäst (första häst)!?

Efter 40ar med araber kan jag ju bara vara partisk. Har just nu har en 2 1/2 arig hingst och ett sto som ar nastan 5. Bada ar under utbildning, ja jag ar "sen" i andras ogon men det ar just det.. Det senare man borjar rida dem, sa mkt langre racker de. Jag red min 28 aring dagligen..
Dock, kop inte forsta basta arab ni hittar, utan titta pa manga och provrid, spendera tid med dem, och som forslag kanske ett sto runt 10-12 ar som har haft ett lugnt liv. Garna en eller tva agare totalt... Sen forstas blir det lite annorlunda nar ni har hittat hasten ni vill ha och far hem dem.. Men det mest viktiga med araber ar talamod och behandla dem "nastan" som en manniska.. De ar sa kloka och den mest "people oriented" ras jag har traffat pa. De spenderar hellre tid med manniskor an andra hastar.. Jag gar ut i hagen har och aven om de star och ater kommer de fram och vill bli klappade och gullade med..
Det gar inte att tvinga en arab, man ber vanligt och forklara saker till dem. De vill gora allt i varlden for att deras agare skall vara lyckliga med dem..
Min yngsta dotter var 18 manader nar hon red sjalv pa mitt gamla sto, i skritt men hon holl i tyglar och red.. Hon ledde stoet till hagen manga ganger ocksa utan problem.. En gang blev de andra hastarna skramda medans Sheba bara stod dar och lat dotter knata vidare, aven om hon egentligen ville fly som de andra..
Om du vill ha olika folk att se hastar hos, sand mig ett pm och jag ger dig garna forslag.. Det finns flera bra uppfodare/agare var du bor eller inte langt darifran..
Lycka till med framtida arab agande..
 
Sv: Arab som familjehäst (första häst)!?

Jag tycker absolut att araben är en kanonbra familjehäst. Det är en intelligent, trofast och rolig ras att arbeta med.

Välj en individ som passar er, så kommer det bli jättebra. Se till att ha en bra dialog med säljaren och ställ mycket frågor så ni får så mycket information som möjligt och åk gärna och provrid och titta på hästen i sin hemmiljö flera gånger.

Lycka till! Jag hoppas ni blir med arab :) Men ja, jag är partisk ;)

Tack för tipsen, ja vi ska ta god tid på oss, det är så stort att allt måste bli rätt:)
 
Sv: Arab som familjehäst (första häst)!?

Japp araber är väl en bra häst som så många andra raser.

Jag har själv haft en arab och stallkompisen har bla en arab som familjehäst och allt beror ju på individen som med allt annat.

Det finns såklart hispiga araber men så finns de ko lugna med, den som står i vårt stall nu kan det smälla en bomb bredvid utan att han skulle vicka på ett öra, min islänning däremot flyger till månen av att det ligger löv på marken...
Å islänningar som är "sååå lugna trygga familjehästar" njae de flesta islänningar jag känner är allt annat än ko lugna jätte trygga individer som man kan göra vad som helst med...

Så leta upp en bra arab som passar era behov och som verkligen smälter in i hjärtat på er så kommer det nog gå alldeles utmärkt bra :)

Ja att hitta rätt individ är såklart jätteviktigt. Vi har inte bråttom, ska utbilda oss lite mer innan vi blir med häst också:)
 
Sv: Arab som familjehäst (första häst)!?

Efter 40ar med araber kan jag ju bara vara partisk. Har just nu har en 2 1/2 arig hingst och ett sto som ar nastan 5. Bada ar under utbildning, ja jag ar "sen" i andras ogon men det ar just det.. Det senare man borjar rida dem, sa mkt langre racker de. Jag red min 28 aring dagligen..
Dock, kop inte forsta basta arab ni hittar, utan titta pa manga och provrid, spendera tid med dem, och som forslag kanske ett sto runt 10-12 ar som har haft ett lugnt liv. Garna en eller tva agare totalt... Sen forstas blir det lite annorlunda nar ni har hittat hasten ni vill ha och far hem dem.. Men det mest viktiga med araber ar talamod och behandla dem "nastan" som en manniska.. De ar sa kloka och den mest "people oriented" ras jag har traffat pa. De spenderar hellre tid med manniskor an andra hastar.. Jag gar ut i hagen har och aven om de star och ater kommer de fram och vill bli klappade och gullade med..
Det gar inte att tvinga en arab, man ber vanligt och forklara saker till dem. De vill gora allt i varlden for att deras agare skall vara lyckliga med dem..
Min yngsta dotter var 18 manader nar hon red sjalv pa mitt gamla sto, i skritt men hon holl i tyglar och red.. Hon ledde stoet till hagen manga ganger ocksa utan problem.. En gang blev de andra hastarna skramda medans Sheba bara stod dar och lat dotter knata vidare, aven om hon egentligen ville fly som de andra..
Om du vill ha olika folk att se hastar hos, sand mig ett pm och jag ger dig garna forslag.. Det finns flera bra uppfodare/agare var du bor eller inte langt darifran..
Lycka till med framtida arab agande..

Ja dom verkar verkligen speciella, så tillgivna och det är nog det som lockar mig..:)
Kommer inte tveka att fråga om jag behöver hjälp, tack:)
 
Sv: Arab som familjehäst (första häst)!?

Jag vet inte hur mkt du vet om arabens historia?

Men iaf, araben sov ju ofta i tälten med sin/a ägare, med hela familjen, bland barn och allt. Hästar som inte klarade av detta, blev för stressade eller inte tog hänsyn till barnen osv sållades snabbt ut!

Så mitt svar är att du nog inte kan hitta en häst bättre lämpad för det, sedan är de givetvis individer som alla andra.

Nu är jag partisk, arabhästägare sedan många år tillbaks, och jag lär aldrig köpa nåt annat heller :cool:
 
Sv: Arab som familjehäst (första häst)!?

Jag vet inte hur mkt du vet om arabens historia?

Men iaf, araben sov ju ofta i tälten med sin/a ägare, med hela familjen, bland barn och allt. Hästar som inte klarade av detta, blev för stressade eller inte tog hänsyn till barnen osv sållades snabbt ut!

Så mitt svar är att du nog inte kan hitta en häst bättre lämpad för det, sedan är de givetvis individer som alla andra.

Nu är jag partisk, arabhästägare sedan många år tillbaks, och jag lär aldrig köpa nåt annat heller :cool:

Det är jätteviktigt att hästen och barnen funkar med varandra, dom ska även rida hästen.

Dom verkar som sagt väldigt tillgivna och vänliga och det är det som lockar mig och deras vackra utseende förstås:d
 
Sv: Arab som familjehäst (första häst)!?

För några år sedan hade jag en familj inackorderad med fyra hästar, varav en arab. Jag ska erkänna att jag hade lite fördomar som grodde men ÅH, vilken trevlig häst!
De hade köpt honom när han var fem år, tror jag och jag vet inte hur många ungar som lärt sig rida på den där underbara lilla hästen. Han var väl ingen stjärna eller något avancerat utbildad i någon diciplin egentligen, men vad gjorde det? Lagom känslig för barnens fina händer och hjälper och stabil i psyket och tålmodig som tusan.
Han är fortfarande going strong som läromästare, vad jag vet.
 
Sv: Arab som familjehäst (första häst)!?

Araben är en utmärkt häst i alla hänseende och skulle säkert fungera utmärkt som familjhäst.
MEN! Jag ser en familjhäst som något hela familjen ska ha nöje av. Även dom som inte är intresserat av ridning.
Därför rekommenderar jag alltid en travhäst. Där kan man köpa en häst som kan köras och ridas och är professionellt utbildat.
Att köra häst och vagn kan bli ett nöje för hela familjen och rida kan dom som vill.
Vist kan en arab dra en vagn, men det är inte lika lätt att hitta en inkörd arab som en travar.
Det är ju inte säkert att det är det ni vill, men kanske värt att lägga fram på nästa "familjmöte".
 
Sv: Arab som familjehäst (första häst)!?

Jo de flesta travarna är ju inkörda, men hur många är speciellt bra inridna?
Sen är min personliga åsikt att det är mer ångvält över travare än tex araber vilket inte är speciellt bra om barn ska hålla på.
Även om det finns underbara travare med...
 
Sv: Arab som familjehäst (första häst)!?

och hur manga araber ar inte inkorda?? ja jag vet inte med sverige men korning ar ju inte en san stor sport har som i andra lander..
de flesta jag kanner som avlar araber har dem inkorda nar de ar 3.. och de ar utmarkta som korhastar.. som example, min snuffie var 2 1/2 nar han plogade upp mitt potatisland.. ha.. en arabhingst framfor plogen.. ni kan tro att grannarna tittade.. men det gick alldeles utmarkt.. sa visst kan man kora dem. och rida dem och leka med dem och ha dem i talt.
 
Sv: Arab som familjehäst (första häst)!?

jag skulle inte rekomendera en travare, det gör jag iof aldrig . det ligger otroligt mycket jobba bakom en välriden och schysst travare som ska vara ridhäst och hålla som ridhäst i många år. Och helt ärligt så är det inte så överdrivet många bra travare ute på annons, det är mest" skräp hästar" om man tittar genom ridningens ögon. Och som behöver en hel del utbildning och uppbyggnad, och då tänker jag mest på hästens skull inte på ryttaren/ryttarnas. Men inte att förglömma så är ju travarna avlade för att prestera och har ofta en vinnarskalle som heter duga. Och det är inte ovanligt att de både är heta och hårda i munnen, vilket går att träna bort. men det kräver som sagt en hel del jobb. Travare är allt som oftast också arbetsnarkomaner, inte alla självklart men många!


Men jag anser att man ska titta mer på individ mer än på ras!

till ts: lycka till med framtida hästköp till familjen!
 
Senast ändrad:
Sv: Arab som familjehäst (första häst)!?

Araben fungerar alldeles utmärkt som körhäst om man vill det. Jag kör min dam, och hennes son ska köras in nu i vår.
 
Sv: Arab som familjehäst (första häst)!?

En travhäst är nog det jag rekommenderar sist p g a många är svåra att rida och det krävs en rutinerad ryttare för att få dem att gå som en ridhäst. Däremot är de ofta väldigt lätthanterliga.

Araben är en fantastisk hästras, men liksom inom alla andra raser så finns det stor individuell variation. Men hittar man "rätt" är det en fantastisk häst. De kan vara lite mer av en enmanshäst och det kan ta ett tag att vinna deras förtroende men sen är de lättare att hantera än en Golden retriver. De är också allsidiga och kan användas till det mesta även om de sällan har grand prix-kapacitet. Men det är nog inte det man söker i en familjehäst.
Det jag gillade med vår i alla fall var hans intelligens och hans "servicemind". Han ville verkligen göra det man bad honom om och han blev upprörd när han misslyckades. Så där fick man ha stor känsla för att inte "såra" honom när man sa att det inte riktigt var galoppombyte man menade varje gång man passerade A bara för att man gjort det en gång.:D
 
Sv: Arab som familjehäst (första häst)!?

Haha, det där med galoppombyte vid a bara för att man gjort det en gång var riktigt mitt i prick när det gäller araber!

Jag är också partisk, arabägare/uppfödare sedan många år och fast besluten att det alltid ska finnas minst en arab på gården! Just som familjehäst måste det vara den ultimata rasen, eftersom de är så underbara när det gäller att ta hand om yngre medlemmar av familjen. De är också så allsidiga att de som är vana ryttare kan ha en massa roligt med dem och träna olika discipliner.

Sedan håller jag med övriga talare om att de är speciella, man måste komma underfund med deras mentalitet och inte ta deras snabba reaktionsförmåga och kroppsspråk för hispighet. De blir otroligt tillgivna sina ägare och man kan utveckla en nästan telepatisk förmåga att kommunicera med dem om man tar sig tid att lära känna dem ordentligt.
 
Sv: Arab som familjehäst (första häst)!?

Håller med andra om att araben är en bra familjehäst. En häst som är mer rädd om människan än den får man leta efter. Ofta väldigt medveten vart den har sin kropp och sina ben vilket kan vara till fördel när småfolk finns i stallet :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 154
Senast: inverterad
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 798
Senast: shia
·
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 834
Hästmänniskan Hej på er! Hoppas tråden hamnade rätt nu, är lite ny och vimsig här ;) Jag ska snart börja leta häst och jag vill ha en ponny (eller...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
6 789
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp