Arab som familjehäst (första häst)!?

Sv: Arab som familjehäst (första häst)!?

Hej!

Jag har en arab sedan snart 4 år tillbaka.
En riktig klippa som fyller 6 nu i April, köpte henne när hon precis fyllt 2 år och vi har gjort precis allt tillsammans.

Jag har själv utbildat och ridit in henne och tagit henne till den nivån hon är idag - nu är hon såklart inne i en liten trottsperiod och vill inte riktigt samarbeta när man ber henne om saker:P:grin:

Jag tycker att araben är en super familjehäst - Den blir vad man gör det till!
Min är väldigt bra i huvudet ( inte alls stissig som alla säger att araber är), inte heller någon av min kompis 3 araber är stissiga.

Visst är dom lyhörda och känsliga men uppfostrar man dom till ett "bra tänk" och ett lungt sinne så tycker inte jag alls att det är något problem.
Min är lite bakskygg när man sitter på, men hon e trotts allt bara 5.

Hon är idag ( om man tar bort unghäst trottset just nu) redo att starta en LC och hoppningen ( hon älskar att hoppa och hoppar med jätte fin teknik) har hon hoppat totalt 1.10.. Om jag inte missminner mig så är det LB på stor häst?
Just nu håller vi oss dock på en LD nivå och ska starta 90 nu i vår:)

Araben är en riktig allround häst!
Och som jag sa innan så tycker jag att det är en toppen familjehäst!:love:

Btw - Min arab är min första häst;)

Härligt att läsa:)
 
Sv: Arab som familjehäst (första häst)!?

Kanske, men inte just nu. Har varken tid eller råd med mer än en häst nu när jag pluggar.
 
Sv: Arab som familjehäst (första häst)!?

jag slår ett slag för PRE hästen förstås:love::love:

Bättre familjehäst får man leta efter !!
Tesora
 
Sv: Arab som familjehäst (första häst)!?

Ja det är din åsikt!

Jag personligen sätter hellre upp en ryttare på 100 kg som kan rida än en på 30 kilo som inte kan rida, men det är jag det.

Jag skulle inte sätta upp varken en 100-kilos ryttare eller en 30-kilos ryttare som inte kan rida på någon av mina hästar. Inget av det är nämligen bra. :cool:
 
Sv: Arab som familjehäst (första häst)!?

En välmusklad viktbärande häst bär tämligen lätt upp 100 kg. Som sagt så är minimivikten på distansmästerskap 75 kg, och tänk då på att det är minsta tillåtna, många går med mer vikt! Och det är över 160 km.

Hästen jag har idag är iaf inte idag viktbärande.
 
Sv: Arab som familjehäst (första häst)!?

Viktbärande och viktbärande.. en stackars rygg ska inte behöva belastas med 100 kilo. Det är vad jag tycker. Och distans.. 75 kilo säger du, kan den gränsen ha satts eftersom att de flesta hästdamerna är ganska så breda om höfterna? ;) Snackar vi galopp så har vi helt plötsligt en helt annan vikt till exempel.
 
Sv: Arab som familjehäst (första häst)!?

75 kilo säger du, kan den gränsen ha satts eftersom att de flesta hästdamerna är ganska så breda om höfterna?

Snarare eftersom även män rider distans.

Snackar vi galopp så har vi helt plötsligt en helt annan vikt till exempel.

Naturligtvis, ingen häst springer lika fort med 75 kg på ryggen som de med 55.
 
Sv: Arab som familjehäst (första häst)!?

Viktbärande och viktbärande.. en stackars rygg ska inte behöva belastas med 100 kilo. Det är vad jag tycker. Och distans.. 75 kilo säger du, kan den gränsen ha satts eftersom att de flesta hästdamerna är ganska så breda om höfterna? ;) Snackar vi galopp så har vi helt plötsligt en helt annan vikt till exempel.

Jag är ganska övertygad om att hästar är mer tåliga än vad många på forumet här verkar tro. Det är inga porslinsfigurer
 
Sv: Arab som familjehäst (första häst)!?

Naturligtvis, ingen häst springer lika fort med 75 kg på ryggen som de med 55.

Men varför har då inte distansen den gränsen som galopphästarna har då? Distans går ju också ut på att springa fortast i mål. :angel:
 
Sv: Arab som familjehäst (första häst)!?

Jag är ganska övertygad om att hästar är mer tåliga än vad många på forumet här verkar tro. Det är inga porslinsfigurer.

Jag är ganska så övertygad om att det inte är speciellt trevligt för en häst att bära upp 100 kilo ryttare. Jag förstår faktiskt inte varför man överhuvudtaget ska ge sig upp på en häst om man väger så mycket.
 
Sv: Arab som familjehäst (första häst)!?

Jag är ganska så övertygad om att det inte är speciellt trevligt för en häst att bära upp 100 kilo ryttare. Jag förstår faktiskt inte varför man överhuvudtaget ska ge sig upp på en häst om man väger så mycket.

Och jag är HELT övertygad om att det finns massor av hästar som bär ryttare som väger 100 kg och mer som inte mår ett dugg dåligt över det. Det beror väl på hur ryttaren rider och hur hästen är byggd/musklad och vad den är van vid.

Till TS: Jag har inte så jättestor erfarenhet av just araber men de jag har träffat på har varit kloka individer men pigga och lite "tittiga". Allt händer snabbt med ett fullblod. Det är min erfarenhet i alla fall. Tror dock inte att det har så mycket med ras att göra vad som passar just er som förstahäst. Lycka till i letandet!
 
Sv: Arab som familjehäst (första häst)!?

Och jag är HELT övertygad om att det finns massor av hästar som bär ryttare som väger 100 kg och mer som inte mår ett dugg dåligt över det. Det beror väl på hur ryttaren rider och hur hästen är byggd/musklad och vad den är van vid.

Till TS: Jag har inte så jättestor erfarenhet av just araber men de jag har träffat på har varit kloka individer men pigga och lite "tittiga". Allt händer snabbt med ett fullblod. Det är min erfarenhet i alla fall. Tror dock inte att det har så mycket med ras att göra vad som passar just er som förstahäst. Lycka till i letandet!

Individen är avgörande och vi vill ha en trygg häst såklart men är övertygad att vi kan hitta en sådan arab sen om det blir den rasen i slutändan får vi se:)
 
Sv: Arab som familjehäst (första häst)!?

Individen är avgörande och vi vill ha en trygg häst såklart men är övertygad att vi kan hitta en sådan arab sen om det blir den rasen i slutändan får vi se:)

Ja, jag tror absolut att det finns araber som kan passa er! Det är otroligt vackra och kloka hästar! Lycka till!
 
Sv: Arab som familjehäst (första häst)!?

Nej, där har du fel. Distans går ut på att visa hästens uthållighet, och det är en större utmaning med mer vikt. Det går även ut på att ryttaren ska visa hur pass duktig denne är på att läsa av sin häst.

Galopp handlar bara om den som kommer snabbast i mål, distans är väldigt mkt mer komplicerat än så.
 
Sv: Arab som familjehäst (första häst)!?

Jag är nu inne på min andra arab och svaret är ja - och nej. Storleksmässigt ja. Oftast är de lätthanterliga och intelligenta. Men alla araber är inte helt lättridna - det är en fullblodshäst med med känsla och nerv, och det finns andra raser som är mer förlåtande mot mindre rutinerade ryttare. Araber kräver att man förstår deras lite speciella temperament. Är man orutinerad och vill ha en häst som tål lite misstag kanske man ska välja en ras med lite mindre temperament - det är en enorm skillnad att rida tex en fjording och min arab. Araben kräver också mycket motion, och den kräver stimulans för hjärnan. En understimulerad arab får lätt mycket sprattel i benen och går mer upp i luften än på marken... Tycker man inte att det är kul ska man välja en annan ras, tycker jag. Även min gamla arab, som var världens snällaste, kunde tända till i vissa lägen och var då inte helt lättriden. Alternativ som ni kan titta på är i mitt tycke fjording, connemara, New Forest, Welsh cob, eller varför inte ett litet halvblod eller en korsningsponny/liten häst? Det viktigaste är att ni kollar upp individen noga - är det första hästen är det bra att köpa en som är lite under vad ni har kapacitet för att klara ridmässigt, än tvärtom. Lycka till!

Håller inte med dig. Jag köpte min första arab, en klok och mogen herre, efter 25 års riduppehåll, och skakade som ett asplöv första gången jag satt upp på honom. Han bar runt mig länge som om han bar på en dyr porslinsvas - senare, när han märkte att jag hade fått upp självförtroendet och börjat rida lite aktivare, då visade han upp sin pigga sida :p men alltid med en enorm lyhördhet. Mina barn red också på honom och han hittade aldrig på något tok. En häst som tog med sig halva mitt hjärta när han dog :(

Det som jag då skulle säga som slutsats är att araben är fruktansvärt duktig på att läsa av sin ryttare och då gäller det att det är rätt sorts häst helt enkelt.

Betr nerv så visst ska man komma ihåg att det är ett fullblod, men jag tycker att arabens nerv består mest i en enorm vakenhet och intelligens som ibland kan ställa till det för dom. De mest explosiva och "besvärliga" hästar som jag personligen mött har alla varit halvblod.

Återigen - individen, individen, individen.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 154
Senast: inverterad
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 798
Senast: shia
·
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 843
Hästmänniskan Hej på er! Hoppas tråden hamnade rätt nu, är lite ny och vimsig här ;) Jag ska snart börja leta häst och jag vill ha en ponny (eller...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
6 789
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp