Arab som familjehäst (första häst)!?

Sv: Arab som familjehäst (första häst)!?

Ja det är din åsikt!

Jag personligen sätter hellre upp en ryttare på 100 kg som kan rida än en på 30 kilo som inte kan rida, men det är jag det.
 
Sv: Arab som familjehäst (första häst)!?

Man får verkligen hoppas att jag inte är för fet för att rida i min pålle då! 65 kg jag, 2,5 år han...

Av egen erfarenhet skulle jag inte rekommendera en gammal travare som förstahäst. Har fött upp travare tidigare, de är snälla men "klumpiga" och stora. Har de gått för vagn så sitter oftast tävlingsinstinkten i och de kan bli heta när de hamnar i sitt rätta element. Visst funkar de att rida men är inte lika lyhörda eller villiga som en arab.

Araben däremot är känslig (man får inte vara "spattig" själv) och lyhörd. Där får man vad man ger - är man snäll och lugn blir de likadana tillbaka.
 
Sv: Arab som familjehäst (första häst)!?

Som de alra flesta har sagt tycker jag också att araben kan vara en underbar familjehäst, men självklart bör man alltid titta mer på individen.
Som någon också har sagt kan även morganhästen vara ett alternativ, eller en morab *skrattar* korsning alltså..

Jag har själv haft arab i drygt 11 år, och grannen föder faktiskt upp morganhästar. Åringen hon har nu är bara att dö för!!!
 
Sv: Arab som familjehäst (första häst)!?

Vad kul att du också gillar båda raserna! Vad heter stuteriet som ligger vid dig? Jag var på Riks i somras, och såg många fina morganhästar, och börjar få lite koll på dem.
 
Sv: Arab som familjehäst (första häst)!?

Araber är inte svåra eller dumma, men dom är väldigt känsliga och tål mindre än andra raser av människors dumhet....

Min arab är ganska het och kan bli panikslagen i vissa situationer. Men så har han inte haft det så lätt i livet heller, stackarn har varit genom mkt svårigheter och det är nästan otroligt att han är så snäll och god som han är. :)

Precis som med alla andra raser så är det tal om individer, så tänk inte att du bara ska köpa en arab, leta efter en som är lugn och trygg och som har haft ett stabilt liv.

Jag som eg är "halvblodsmänniska" tycker att araben är en fantastisk fin ridhäst med en otrolig will to please. Behandlar man den bra så vill den verkligen göra allt för sin ryttare och det är kloka hästar som tar hand om små barn/nybörjare. :)

Vi ska inte låsa oss vid en bara en ras men arab lockar mig och nu även min man, vi gillar dess speciella utseeende och lynne. Men vi ska absolut titta på individ, det är ju superviktigt, hästen ska passa hela familjen och vara lugn, snäll och stabil. Vi är ju nybörjare på detta så vi vill ha en "lätt" häst.
 
Sv: Arab som familjehäst (första häst)!?

Man får verkligen hoppas att jag inte är för fet för att rida i min pålle då! 65 kg jag, 2,5 år han...

Av egen erfarenhet skulle jag inte rekommendera en gammal travare som förstahäst. Har fött upp travare tidigare, de är snälla men "klumpiga" och stora. Har de gått för vagn så sitter oftast tävlingsinstinkten i och de kan bli heta när de hamnar i sitt rätta element. Visst funkar de att rida men är inte lika lyhörda eller villiga som en arab.

Araben däremot är känslig (man får inte vara "spattig" själv) och lyhörd. Där får man vad man ger - är man snäll och lugn blir de likadana tillbaka.

Vi kommer ju vara ganska "nya" på allt när vi köper hästen och jag har blivit varnad för travare av många nu då de kan vara väldigt heta..
Vi ska vara väldigt noga med hästköpet och inte rusa in i något och även ha hästkunniga med vid köp
 
Sv: Arab som familjehäst (första häst)!?

Som de alra flesta har sagt tycker jag också att araben kan vara en underbar familjehäst, men självklart bör man alltid titta mer på individen.
Som någon också har sagt kan även morganhästen vara ett alternativ, eller en morab *skrattar* korsning alltså..

Jag har själv haft arab i drygt 11 år, och grannen föder faktiskt upp morganhästar. Åringen hon har nu är bara att dö för!!!


Ska kika:)
 
Sv: Arab som familjehäst (första häst)!?

Vi ska inte låsa oss vid en bara en ras men arab lockar mig och nu även min man, vi gillar dess speciella utseeende och lynne. Men vi ska absolut titta på individ, det är ju superviktigt, hästen ska passa hela familjen och vara lugn, snäll och stabil. Vi är ju nybörjare på detta så vi vill ha en "lätt" häst.

Jag tycker du tänker rätt - folk brukar säga "man ska titta på individen inte rasen" men man kan ju börja med att titta på rasen och sen hitta en bra passande individ av den rasen. Jag är också arabfantast och jag försökte förmå mig själv att titta på andra sorters hästar men det var egentligen bara araber som gällde. Man får helt enkelt följa sitt hjärta.

Ni får vara noga med att tala om för köparna hur ni vill ha det när ni letar arab, så sållar ni snabbt bort dom som inte passar.

Lycka till med hästköpet :banana:
 
Sv: Arab som familjehäst (första häst)!?

Jag tycker du tänker rätt - folk brukar säga "man ska titta på individen inte rasen" men man kan ju börja med att titta på rasen och sen hitta en bra passande individ av den rasen. Jag är också arabfantast och jag försökte förmå mig själv att titta på andra sorters hästar men det var egentligen bara araber som gällde. Man får helt enkelt följa sitt hjärta.

Ni får vara noga med att tala om för köparna hur ni vill ha det när ni letar arab, så sållar ni snabbt bort dom som inte passar.

Lycka till med hästköpet :banana:

Tack för rådet och lycka tillet:)
Ja det var likadant när vi köpte vår första hund, vi ville ha schäfer men många ojade sig och sa att det kan man inte köpa som första hund, dom är alldeles för svåra. Men det gick utmärkt och vi är lyckliga schäferägare och det har alltid gått bra med henne:)
 
Sv: Arab som familjehäst (första häst)!?

Det heter Ironwood Morgans of Sweden.
(ägaren är från USA)

Hon har inte haft allt i drift så länge, men har två jättefina ston som båda är dräktiga. De fölen ska troligen säljas men åringen hon har nu blir kvar som avelshingst. Ångrar hon sig om honom står jag lätt först i kön!! :love:
 
Sv: Arab som familjehäst (första häst)!?

Jag tycker faktiskt inte ens att en häst ska behöva bära 100 kilo oavsett vad det är för ras.

En tung men följsam ryttare är betydligt bättre än en lättare ryttare som skumpar omkring i obalans och ofta försöker hålla balansen med tyglarnas hjälp. Och längden på ryttaren har oftast större inverkan än tyngden. En lång ryttare i obalans inverkar mer på hästen än en kort tung ryttare – tänk er en lång ryttare som hamnar i framvikt på en liten kort häst!

Jag hade en arab som lånehäst i två år, en underbar häst som jag saknar än idag. Jag skulle gladeligen köpa en arab och kan varmt rekommendera rasen som familjehäst, distanshäst och tävling på lägre nivåer. Däremot är den kanske inte den bästa om man vill tävla dressyr på högre nivå – den kan utan problem lära sig alla rörelserna men tyvärr imponerar inte arabens rörelsemönster på domarna.
 
Sv: Arab som familjehäst (första häst)!?

Jag är nu inne på min andra arab och svaret är ja - och nej. Storleksmässigt ja. Oftast är de lätthanterliga och intelligenta. Men alla araber är inte helt lättridna - det är en fullblodshäst med med känsla och nerv, och det finns andra raser som är mer förlåtande mot mindre rutinerade ryttare. Araber kräver att man förstår deras lite speciella temperament. Är man orutinerad och vill ha en häst som tål lite misstag kanske man ska välja en ras med lite mindre temperament - det är en enorm skillnad att rida tex en fjording och min arab. Araben kräver också mycket motion, och den kräver stimulans för hjärnan. En understimulerad arab får lätt mycket sprattel i benen och går mer upp i luften än på marken... Tycker man inte att det är kul ska man välja en annan ras, tycker jag. Även min gamla arab, som var världens snällaste, kunde tända till i vissa lägen och var då inte helt lättriden. Alternativ som ni kan titta på är i mitt tycke fjording, connemara, New Forest, Welsh cob, eller varför inte ett litet halvblod eller en korsningsponny/liten häst? Det viktigaste är att ni kollar upp individen noga - är det första hästen är det bra att köpa en som är lite under vad ni har kapacitet för att klara ridmässigt, än tvärtom. Lycka till!
 
Sv: Arab som familjehäst (första häst)!?

Men alla araber är inte helt lättridna - det är en fullblodshäst med med känsla och nerv, och det finns andra raser som är mer förlåtande mot mindre rutinerade ryttare. Araber kräver att man förstår deras lite speciella temperament. Är man orutinerad och vill ha en häst som tål lite misstag kanske man ska välja en ras med lite mindre temperament - det är en enorm skillnad att rida tex en fjording och min arab. Araben kräver också mycket motion, och den kräver stimulans för hjärnan.

Jag håller inte alls med dig där. Det finns väl inget som är så förödande för en orutinerad ryttare som att skaffa en "förlåtande" och okänslig häst som kräver övertydliga hjälper? Det resulterar oftast i en ryttare som är hård i hand och skänkel med en instabil sits som är anpassad för att kunna ta i ordentligt - ofta bakåtlutande vid nedsaktning och framåtlutande vid pådrivning. Det är inte rätt väg att gå om man vill lära sig rida och sådant kan vara svårt att komma till rätta med när det väl har satt sig.

Araben är i mina ögon som en felindikator som talar om vad du behöver jobba på, vilket du har nytta av med vilken häst du än ska rida sen. Känsligheten gör att man direkt märker när man gör "fel" - om man sitter lite snett, är starkare på ena sidan eller liknande. Det är också lättare att lära sig dom små finesserna - hur sätet kan påverka hästen och skillnaderna på var du lägger till skänkeln.

Visst kan det bli lite vobbligt i början men eftersom dom är så känsliga märker man också tydligt när man är på rätt väg. Jag tycker alla borde lära sig rida på en arab och dom mer rutinerade ryttarna borde köra en "arabperiod" emellanåt för att hålla olaterna borta. ;)

Håller inte heller med om att araber kräver mer motion och stimulans än andra hästar. Går dom ihop med andra sysselsätter dom sig med nya påhitt hela tiden. Fast givetvis är det olika från individ till individ, precis som med alla hästar.
 
Sv: Arab som familjehäst (första häst)!?

Jag är nu inne på min andra arab och svaret är ja - och nej. Storleksmässigt ja. Oftast är de lätthanterliga och intelligenta. Men alla araber är inte helt lättridna - det är en fullblodshäst med med känsla och nerv, och det finns andra raser som är mer förlåtande mot mindre rutinerade ryttare. Araber kräver att man förstår deras lite speciella temperament. Är man orutinerad och vill ha en häst som tål lite misstag kanske man ska välja en ras med lite mindre temperament - det är en enorm skillnad att rida tex en fjording och min arab. Araben kräver också mycket motion, och den kräver stimulans för hjärnan. En understimulerad arab får lätt mycket sprattel i benen och går mer upp i luften än på marken... Tycker man inte att det är kul ska man välja en annan ras, tycker jag. Även min gamla arab, som var världens snällaste, kunde tända till i vissa lägen och var då inte helt lättriden. Alternativ som ni kan titta på är i mitt tycke fjording, connemara, New Forest, Welsh cob, eller varför inte ett litet halvblod eller en korsningsponny/liten häst? Det viktigaste är att ni kollar upp individen noga - är det första hästen är det bra att köpa en som är lite under vad ni har kapacitet för att klara ridmässigt, än tvärtom. Lycka till!

Tänkvärt! Vi ska absolut inrikta oss på en "lättriden" häst då vi är gröna och det ska vara kul och inte kämpigt, allrahelst då barnen ska få utbyte av det
 
Sv: Arab som familjehäst (första häst)!?

Jag håller inte alls med dig där. Det finns väl inget som är så förödande för en orutinerad ryttare som att skaffa en "förlåtande" och okänslig häst som kräver övertydliga hjälper? Det resulterar oftast i en ryttare som är hård i hand och skänkel med en instabil sits som är anpassad för att kunna ta i ordentligt - ofta bakåtlutande vid nedsaktning och framåtlutande vid pådrivning. Det är inte rätt väg att gå om man vill lära sig rida och sådant kan vara svårt att komma till rätta med när det väl har satt sig.

Araben är i mina ögon som en felindikator som talar om vad du behöver jobba på, vilket du har nytta av med vilken häst du än ska rida sen. Känsligheten gör att man direkt märker när man gör "fel" - om man sitter lite snett, är starkare på ena sidan eller liknande. Det är också lättare att lära sig dom små finesserna - hur sätet kan påverka hästen och skillnaderna på var du lägger till skänkeln.

Visst kan det bli lite vobbligt i början men eftersom dom är så känsliga märker man också tydligt när man är på rätt väg. Jag tycker alla borde lära sig rida på en arab och dom mer rutinerade ryttarna borde köra en "arabperiod" emellanåt för att hålla olaterna borta. ;)

Håller inte heller med om att araber kräver mer motion och stimulans än andra hästar. Går dom ihop med andra sysselsätter dom sig med nya påhitt hela tiden. Fast givetvis är det olika från individ till individ, precis som med alla hästar.

Härligt att höra. En arab verkar vara som en hästvärldens schäfer fast kanske lite vekare då:)
 
Sv: Arab som familjehäst (första häst)!?

Jag har en 14-årig arabvalack, och dessvärre passar han inte alls som en familjehäst. Eller visst, min mamma och lillasyrra kan skritta på honom om jag går brevid, inget mer i princip. (Båda två skulle vara intresserade av att rida, men "vågar" inte).. Det är lite synd.. Hade vi haft en annan häst hade dem garanterat varit delaktiga, men nu är det bara min häst liksom. Men han är supersnäll att hantera osv, så då är det inget problem. Men det är bara jag i familjen som kan rida honom, han är en väldig enmanshäst..
 
Sv: Arab som familjehäst (första häst)!?

Hej!

Jag har en arab sedan snart 4 år tillbaka.
En riktig klippa som fyller 6 nu i April, köpte henne när hon precis fyllt 2 år och vi har gjort precis allt tillsammans.

Jag har själv utbildat och ridit in henne och tagit henne till den nivån hon är idag - nu är hon såklart inne i en liten trottsperiod och vill inte riktigt samarbeta när man ber henne om saker:P:grin:

Jag tycker att araben är en super familjehäst - Den blir vad man gör det till!
Min är väldigt bra i huvudet ( inte alls stissig som alla säger att araber är), inte heller någon av min kompis 3 araber är stissiga.

Visst är dom lyhörda och känsliga men uppfostrar man dom till ett "bra tänk" och ett lungt sinne så tycker inte jag alls att det är något problem.
Min är lite bakskygg när man sitter på, men hon e trotts allt bara 5.

Hon är idag ( om man tar bort unghäst trottset just nu) redo att starta en LC och hoppningen ( hon älskar att hoppa och hoppar med jätte fin teknik) har hon hoppat totalt 1.10.. Om jag inte missminner mig så är det LB på stor häst?
Just nu håller vi oss dock på en LD nivå och ska starta 90 nu i vår:)

Araben är en riktig allround häst!
Och som jag sa innan så tycker jag att det är en toppen familjehäst!:love:

Btw - Min arab är min första häst;)
 
Sv: Arab som familjehäst (första häst)!?

Vår första häst var också en arab, någonting som jag absolut inte ångrar.. Hon var väldigt känslig och lyhörd, och lärde oss i princip allt jag kan idag. Vi hade lite kommunikationsproblem i början som helt berodde på oss tvåbeningar eftersom vi var vana med stora starka kallblod. Hon var en häst som ville bli behandlad med silkesvantar, otroligt känslig var hon för kroppspråk och hade ett enormt behov av att få vara till lags. Alla i våran familj kunde hantera henne. från minstingen i familjen som var 2 till pappa som är 40. Hon var gudasnäll åt alla barn. När man själv red krävde hon lite mera, men om någon liten satt på så gick hon så försiktigt hon bara kunde..

Sen skulle jag också rekommendera en lite äldre läromästare, någon som är van med barn och deras upptåg. Jag skulle också ta med barnen, familjen när jag åker och tittar på hästen i fråga.. Titta på många hästar och leta tills ni hittar den rätta.

Bifogar n¨gra bilder eftersom de säger mera än ord.





 
Sv: Arab som familjehäst (första häst)!?

Å, jag vet precis vem Alecia är som har stället. Hon är superhärlig!
 
Sv: Arab som familjehäst (första häst)!?

Vår första häst var också en arab, någonting som jag absolut inte ångrar.. Hon var väldigt känslig och lyhörd, och lärde oss i princip allt jag kan idag. Vi hade lite kommunikationsproblem i början som helt berodde på oss tvåbeningar eftersom vi var vana med stora starka kallblod. Hon var en häst som ville bli behandlad med silkesvantar, otroligt känslig var hon för kroppspråk och hade ett enormt behov av att få vara till lags. Alla i våran familj kunde hantera henne. från minstingen i familjen som var 2 till pappa som är 40. Hon var gudasnäll åt alla barn. När man själv red krävde hon lite mera, men om någon liten satt på så gick hon så försiktigt hon bara kunde..

Sen skulle jag också rekommendera en lite äldre läromästare, någon som är van med barn och deras upptåg. Jag skulle också ta med barnen, familjen när jag åker och tittar på hästen i fråga.. Titta på många hästar och leta tills ni hittar den rätta.

Bifogar n¨gra bilder eftersom de säger mera än ord.






Underbara bilder:love:

Ja vi ska inrikta oss på en äldre häst och vi ska vara med alla i familjen när vi letar häst, den ska ju passa oss alla
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 154
Senast: inverterad
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 798
Senast: shia
·
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 834
Hästmänniskan Hej på er! Hoppas tråden hamnade rätt nu, är lite ny och vimsig här ;) Jag ska snart börja leta häst och jag vill ha en ponny (eller...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
6 789
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp