Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Det kan nog inte bli fel! Stoet var underbart och Eurythmics är jättefin. Ska försöka ta mig ut i hagen och fota min lilla tjej. De är inte så dumma de där korsningarna....

madde++++
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Hej o välkommen hit.
Blir säkert en lyckad kombination. Hingsten ser jättefin ut. Kul att jag fick tag i din hemsida till min hemsida. Den hade jag inte sen tidigare.

Aenglah....fölis ser jättefin ut.
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Tack för vänliga ord:)
Stoet är faktiskt helt fantastiskt. Hon har vunnit allt hon varit med på i utställningsväg.
Jag får väl räkna med en produktionstid på 6-7 år innan jag har en ridbar ponny åt barnen, så jag får se till att betäcka henne nästa vår. 2008 hoppas jag dock att jag har en urläcker sekt C fölis i stallet.:banana:
Jag vill supergärna se bilder på korsningar Welsh/arab om någon har liggande!
Hemsidan och stuteriet Norrskensaraber tillhör min lillasyster Linnèa. Jag vallar mina 3 barn på dagarna och funkar bara som hennes fan-club, chaufför och tillfällig hjälpreda emellanåt. Några skogsturer i veckan blir det iallafall tillsammans med mannen i mitt liv, El Nobel, och försöker även hinna med att utbilda ponnydamen Cara.
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Hej alla arabfantaster som verkar kunna det mesta. :) Har lite färgfunderingar och generella funderingar kring mitt stos bakgrund inom arabvärlden och tänkte att ni kanske vill dela med er. Hennes far är arab e: Probat, u: Erita, hon själv är arabkorsning.

Namnen och härstamningen bakåt är ee: Probat då, som jag vet lite om så ffa är det väl eue: Algier euue: Bilbao euuue: Jager som skulle vara kul att veta lite om. Färggener som sagt (hittar bara skimmel och brun, gömmer sig fux någonstans?), meriter både utställning och ridmässiga.

Hon har själv nu fått ett föl e: Hip Hop 1045 men där araben slått igenom rejält i ansikte. :D
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Inte bara dressyr o hopp här inte:D
Algier va cirkushäst:p
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Alla ni som har partbreed, i år finns det ju chans för er att ställa ut era hästar och få en bedömning. Varför tar ni inte den?

Finns partbreed både på Riks i Strängnäs 21 juli och 18 augusti i Sigtuna och 15 september i Arboga.

madde++++
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Jag slog upp PROBAT, den första fuxen i hans led är på pappa POHANIEC´s sida, nämligen stoet Naturalistka 1937 och bakom henne finns det många fuxar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Ah, missat den. Såg på allpedigree.... bara en ch och det var bakom henne såg jag nu.

tsarabians: Ska jag vara ärlig visste jag faktiskt inte om det. Såg nu att anmälan gått ut för Riks. Hade ju varit kul med fölis då jag inte får visa henne i ASVH-sammanhang. Men Arboga till hösten kanske. :idea: En bit att åka blir det ju.
Alla tre ställena ligger ju förhållandevis nära varandra vilket är lite tråkigt, dock "centralt".
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Ah, missat den. Såg på allpedigree.... bara en ch och det var bakom henne såg jag nu.

tsarabians: Ska jag vara ärlig visste jag faktiskt inte om det. Såg nu att anmälan gått ut för Riks. Hade ju varit kul med fölis då jag inte får visa henne i ASVH-sammanhang. Men Arboga till hösten kanske. :idea: En bit att åka blir det ju.
Alla tre ställena ligger ju förhållandevis nära varandra vilket är lite tråkigt, dock "centralt".
Tänkte bara bidra med lite färgstatistik. Det bästa sättet att få reda på vilka färggener en häst bär på är ju att kolla dess avkommor, speciellt när det gäller en hingst som Probat som har så många avkommor.

Probat har 661 registrerade avkommor. Av dem är:

ca 57% bruna.
ca 17% fuxar.
ca 26% skimmlar (med skimmelmammor, såklart).
Plus 1 svart avkomma som känns som en felregistrering. Det borde ha blivit fler om han verkligen burit på en svart gen.

(Källa: ArabDataSource)

Jag antar att anledningen till din fråga om fux bakom Probat gällde möjligheten att han kan ha fört vidare en fuxgen? Svaret är ja, det kan han uppenbarligen ha gjort. :D

Carina på Silver Arabians

PS När det gäller Erita är det svårare. Hon har bara fått 9 avkommor och ingen är fux, så där vet man ju inte riktigt. Algier har däremot fått 10 avkommor som är fuxar (av 55 st), så han kan ju ha lämnat en fuxgen till henne.
 
Senast ändrad:
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Måste bara fråga: Mitt tvåårs-sto e. Metro är helt vanligt brun med bläs och tre vita kotor. Dessutom har hon något som Metro också har, nämligen vitt tagel i den annars svarta manen. Inte i svansen, jo, kanske lite runt roten, men ganska mycket i manen. Mamman är mörkbrun e. Noir u. Kaisa Will som är fux. Vad är det för anlag, tror ni? Skulle hon i sin tur kunna ge föl med lite spännande färg om man valde "rätt" hingst? Böjer mig för er stora sakkunskap här på denna tråd!!:bow:

Cornelia
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Måste bara fråga: Mitt tvåårs-sto e. Metro är helt vanligt brun med bläs och tre vita kotor. Dessutom har hon något som Metro också har, nämligen vitt tagel i den annars svarta manen. Inte i svansen, jo, kanske lite runt roten, men ganska mycket i manen. Mamman är mörkbrun e. Noir u. Kaisa Will som är fux. Vad är det för anlag, tror ni? Skulle hon i sin tur kunna ge föl med lite spännande färg om man valde "rätt" hingst? Böjer mig för er stora sakkunskap här på denna tråd!!:bow:

Cornelia
Det låter som om det kan vara Sabino-anlag. Du har ingen bild? Har hon några vita fläckar på kroppen? Har hon vit underläpp? "Rinner" bentecknen uppåt eller är de rakt avskurna?

Sedan beror det väl lite på vad du anser vara "spännande"? Det du kan få är väl brun, fux, eller svart. Eller skimmel om du väljer en skimmelhingst. ;) Sabino-anlaget kan ge mycket vitt om du tycker om det.

Tyvärr är det omöjligt att veta om ditt sto bär på en fuxgen innan hon får en fuxavkomma själv. Det enda du vet just nu är att hon kan få bruna avkommor och skimmel om du väljer en skimmelhingst.

Carina på Silver Arabians
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Det bror ju på vad du menar med "spännande färg"??;);)

Du kan ju få svart med en homozygot svart hingst. Det ligger ju svart bakom.

madde++++
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Exelencja (flugskimmel)

Har fått lite spännande färger.

2 fuxar
1 brun
2 skm (en av hingstarna var skm)

Det är skönt att hon inte bara nedärver skm :P
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Madde!
Vet du hur dessa partbreed kommer att bedömmas? Är det utifrån hur mycket arab som syns eller utgår man från bägge föräldrars rasstandar? Pratade just om detta med en god vän som fött upp 2 st partbreed och den ena ser ut som en arab inte den andra (dock mycket fina hästar bägge två) Skulle vara kul att vet lite om detta.
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Hej!:)
Fråga till er som har hästar med vita fötter: Har era hästar problem med hovarna? Mugg? Om ni har hästar med både svarta och vita hovar, märker ni någon skillnad?
Tycker det är en intressant fråga, eftersom jag har funderat över varför det var populärt med araber utan mycket vitt tidigare (och kanske i viss mån fortfarande!) och undrar om det kan ha med det att göra. Det sägs ju att vita hovar är mer problembenägna än svarta.

Cornelia
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Tack, tack! :bow:

Är de där dryga 600 avkommorna totalt sett eller de han fick i Sverige? Det är en ansenlig hög hur som helst. :D

Någon som vet mer om meriter och användningsområden på övriga nämnda, även Probats anfäder är av intresse att få info om. :)
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Hej alla! Nu vill jag också vara med... :)

Har smygläst ett tag men nu kände jag att jag kanske kunde bidra med något...

Lite info och bilder om både Algier och Probat, m.fl. finns på min hemsida, www.winddrinker.se. Klicka på Arabian Index till vänster och sen Stallions.

Algier är för övrigt morfar till mitt sto, Mirva (Balon x Minerva - Algier) och Probat en gammal favorit efter att ha jobbat med många ljuvliga avkommor till honom. :love:

Hej från L
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Wow! Tack för den länken! :bow: Hittade ju bilder och info om en hel hög, både ston och hingstar som finns bakåt hos min där. Vad kul! :) Nu ska jag bläddra vidare, var tvungen att tacka först.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 333
Senast: Grazing
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 842
Senast: Juli0a
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 453
Senast: Migo
·
Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 068
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp