Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Hej!

Har ett arabsto, fux med helstrumpor bb, hon får mugg fram på sina fuxfärgade ben under sommaren, men inte bak... Måste dock säga att hon är den enda häst jag känner inte får mugg först på pigmentarad hud. Ingen skillnad på hovkvaliten, har gått barfota 2 år nu men har bra hovar som skodd också.

Mvh Johanna
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Min förra häst var en helpolsk Probatdotter. Jättetrevlig ridhäst med mkt gång och bra ridhästexteriör men inget för utställningsringen. Jag både hoppade och red dressyr med henne, inga tävlingar dock.

Ganska het, lite skarp och rastlös dam, en riktig enmanshäst. Tror det kom från hennes mor som var likadan, andra Probatavkommor jag träffat har varit ganska lugna.

Hon var en av de bruna f.ö. Inga sabinoanlag där inte. :D
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Mitt sto får bara mugg på benet med den vita kotan, de mörka har det aldrig varit ngt med. Men jag vet dem som det är tvärtom på också.

Har inte märkt någon skillnad i hovkvalitet varken på henne eller andra araber med ljusa hovar.
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Tack, tack! :bow:

Är de där dryga 600 avkommorna totalt sett eller de han fick i Sverige? Det är en ansenlig hög hur som helst. :D

Någon som vet mer om meriter och användningsområden på övriga nämnda, även Probats anfäder är av intresse att få info om. :)
Näe, det är totalt såklart... :D I Sverige registrerades ca 140.

Det finns förresten en TOPPLISTA över fadershingstar genom tiderna. Probat ligger på 21:a plats.

Carina på Silver Arabians
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Hm, vet inte riktigt vad jag tänkte med. :angel: För att komma upp i 600 svenska skulle han väl fått alla ston alla år han fanns i Sverige. :eek:

Winddrinker: återigen, TACK! Hittade mer eller mindre alla ättlingar, även på stosidan, inte Probat då. Jättekul med bilder!

Ang mugg, min har en vit fot och det är den enda hon aldrig haft mugg på. Har dock inga problem att dryfta över alls gällande den åkomman. *pepparpeppar*
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Jag har varit och tittat på mitt tvåårs-sto och ser att hennes vita tecken på benen liksom fortsätter lite i en "skuggning" av vitt innan det svarta tar över, som stickelhår, nästan. Hon har ingen vit underläpp, men hon har mer vitt i manen än vad jag har lagt märke till tidigare. Jag tycker att det är spännande, har bara haft vanliga bruna och skimlar tidigare!!:banana:
Kanske skulle leta upp en ljus fux med mycket tecken till henne nästa år?! Någon som har nåt på förslag?

Cornelia
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Tack Kirre! :) Vad kul att du gillade min sida. Säg bara till om det är bilder på någon annan häst som du (eller någon annan) saknar, har en hel del i "arkiven". Mest polskt... Härstamningsnörd som man är så är det ju intressant att se hur alla släktingar ser ut även långt bak i leden, och även syskon etc.. ;)

www.winddrinker.se
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

knapplån

jag sitter här och letar efter lööfs arabers hemsida men verkar ha tappat bort den helt... har sök på google men hittar ingenting!

när jag ändå håller på...

Vad hände med deras hingst arpeggio? att han är såld vet jag, men sen har jag inte hört ett ord! han fick väl rätt bra på avelsvärderingen, 39 exitör och 41 på ridprovet (om jag inte minns helt fel...)

någon som vet nåt?
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Tyvärr är det omöjligt att veta om ditt sto bär på en fuxgen innan hon får en fuxavkomma själv.
Men man kan ju ta Red Factor-test så får man ju reda på om den har en fuxgen eller inte? Min sabino med tänkbara rabicano-inslag ser brun ut men är troligen fux eftersom han inte har några svarta strån på benen (däremot har han tagel som SER svarta ut i man och svans, men även röda och vita.. eh.. jo, jag vet att han är en knepig liten häst...). Honom ska jag ta red factor-test på för att få bekräftat att han ÄR fux fast han ser brun ut. Han är nämligen född helröd och det står fux i passet.
Så här ser han ut förresten:
mag1.jpg

Så här ser t.ex. hans enda ben som inte har något vitt tecken ut, vilket ju får en att osökt tänka INTE BRUN:
fot.jpg

Konstig svans har han också, och man... och han har sabinostänk och magfläck oxå.
th_kulsvans.jpg
th_man.jpg
th_sabinostnk.jpg

Mageeshe är u. Shaheera (Shaheer x Sheetanga) e. Magraf (Gapro x Maniera)

Det är jättekul med färg tycker jag! :bump:
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Lööfs hemsida funkar inte fn. http://user.tninet.se/~ymw159e/loof2/index.html
Vet inte vad som har hänt med den. :confused:

Ingen aning om var Arpeggio finns nu för tiden, men det kanske någon annan här vet?

Arpeggio är såld till Norge och visades där på Norwegian International Show, Linnesvollen 16-17 juni. Han ägs av Mariann Thorstensen och kom 4:a i äldre hingstklassen med 86,67 poäng. Han gjorde en fin visning trots regn. En flott hingst med bra rörelser och en fantastisk hals.

Anette Mattsson
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Såg en läckert tecknad fux idag, kolla på distanslistan, sök på namnet Saht Marah. Intressant med stammen vem detta kommer från:love:
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Du har ju både engelskt blod och Espartero via Espri där. Har sett en hel del Espribarnbarn med mkt vitt.

Mamman Alezia har vi f.ö. haft en helsyster till med rätt mkt vitt på.
 
Senast ändrad:
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Denna kille fick vi i år, verkar behålla sin fuxfärg oxå.
Han är e:Majster(Misza-Mustafar) u:Diama(Diamant-Grojor)
Majster har ett felvänt frågetecken, här blev det ett rättvänt:-)
(vet ej om fotot kommer in här)
pic_show_id11677473.html
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Hej!

Jag leasade ett skimmelsto med Angel som morfar. Pappan till hästen är åxå skimmel, likaså hans föräldrar. Fölet blev en klockren fux med perfekt bläs. Otroligt vackert fuxfärg och vackert tecknad. Tyvärr hingst, jag som beställde ett sto :(
Bild:

Emilio3.jpg

Foto: M Magnusson

Jag var HELT övertygad om att det skulle bli en skm, så allt blev som jag ville, utom könet *s*

Li
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Måste ju bara säga att det var ett underbart tecknat föl!!:D Fantastiskt med ett frågetecken i pannan, får man undra vad han ska heta??
Ser jättefin ut, och vilken härlig gammal stam!:bump:

Cornelia
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Kul att du tycker det:)
Han är döpt efter Majster, då vi tycker att han påminner så mycket om honom, så namnet blev Majster Q(lite dålig humor kanske angående Q=Que?:).
Skulle inte bli ledsen heller om han efter sin mor får en pannlugg ner till mulen, som hon har lämnat till de flesta av sina avkommor:)

Majster fick även ett skäckföl, modern är en knabstrupper, han är oxå helt otroligt fint tecknad, foto finns här:
http://www.pixbox.se/pic_show_id11682322.html

Måste ju räknas som pintoarab? Fast modern är knabstrupper....
 
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Hej Lena, vad kul att du att du har hittat hit! kan berätta att vi har flyttat alla "fotbollar" till en hage med mindre bete ikväll, förhoppningsvis så spricker de inte då.

Angående partbreedutställningarna så kommer de bedömmas efter hur de ser ut, korrekthet, ridbarhet osv. inte arabtyp. Det går inte att bedömma arabtyp på hästar som inte är rena araber, vissa är korsning med nordsvensk och andra med fullblod eller welsh. De kommer nog inte att vara så lika, men alla kan ju få en rättvis bedömning iaf, efter sina förutsättningar.

madde++++
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 333
Senast: Grazing
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 828
Senast: Juli0a
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 453
Senast: Migo
·
Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 068
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp