Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Amonita(Amoon Raa-Ramses) ska betäckas med Moses el Din
Wielmah(Matal-Wiesniak) ska betäckas med Moses el Din
Zhocholate(CC Chagall-Zloty Rog) betäckt med Moses el Din
My Red Darling(Red Baron-Eol) betäckt med Moses el Din
Diama(Diamant-Grojor) ska betäckas med Moses el Din
Natalyah(Saltomortal-AH Manhattan) betäckt med Moses el Din

Vad roligt med så många betäckningar med Moses! Jag är Moses förra ägare och ser fram emot alla hans avkommor! /AFF
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Såg en avkomma e. Moses hos Nettan, Björkehills. Min Alouise, Nimbusz x Darlina (skiiit, skulle aldrig ha sålt henne) var mamma. söt liten kille.

madde++++
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Såg en avkomma e. Moses hos Nettan, Björkehills. Min Alouise, Nimbusz x Darlina (skiiit, skulle aldrig ha sålt henne) var mamma. söt liten kille.

madde++++

Jepp, jag hade Alouize på betäckning hos mig när jag ägde Moses så jag känner Nettan sedan dess. (Vi bor bara en mil från varandra) Alouize är underbart vacker! /AFF
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Grattis AC till din lilla söta stoflicka!
Nu myser du förstår jag:)

TACK Ankan! JAAAAA jag njuuuuter av dagarna som går nu. Är i hagen titt som tätt och gosar med lilla Loucia. Hon är helt underbar, både att se på och i skallen. Jag kan stryka henne över hela kroppen inklusive alla fyra benen och hon njuter av kontakten. När jag gått omkring i hagen för att fotografera henne har det inneburit lite problem eftersom Loucia lämnar sin mor och i stället följer efter mig. :love: Går jag långt ifrån henne stannar hon och gnäggar efter mig! Det är riktigt hjärtskärande att höra!

Hon älskar helt enkelt människor och det är ömsesidigt. Det är en gåta hur jag ska kunna sälja denna lilla tös. Jag har tyvärr ingen möjlighet att behålla henne även om jag vill.

Har du några bilder på dina småttingar Annika? *vill se* Du får gärna maila mig foton på nightwish2@passagen.se

/AFF
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Det ska bli spännande att se Moses avkommor nästa år, alltid kul att se vilka ston som passar vilken hingst bäst.
Den dagen man blir likgiltig inför det ska man nog lägga av med avel:)
Och Moses trivs med tjejer helt klart, han är en riktig gentleman.
Grattis till ditt föl e:Kulak AC!
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Varför kommer alltid ARAB hästmagasinet så sent?
Det är alltid flera "sista dagen för anmälan eller inskick av material" som redan varit.
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Örsta Kulle
Japp nu är det snart dags för årets Show. Det är rekordår med 78 anmälda hästar från hela norden och JA, Showen lördag kväll blir spektakulär:) All info finns på nyheter sidan på SAHFs hemsida.
Hoppas på bra väder, glada människor och vackra hästar.

Syns på Örsta
Linn
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Nu vill jag bara göra alla uppmärksamma på att vi snart har 100.000!!!!!!!visningar. Kanske är det så att det är samma gamla vanliga som är här och gluttar, men många man pratar med har hört talas om eller varit inne och följt tråden. Faktiskt tom såna som inte riktigt vågar erkänna det.........:o :o

Otroligt mycket fakta finns samlat här och vi har ju haft besök av många fantastiskt duktiga människor. ETC, Salaterka tex Det finns ju många fler men de är väl två extremt kunniga, trevliga människor som delar med sig av sina kunskaper.

madde++++
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Mina ston som betäcks i år:
Dasvidanijah ( Eldorado - Dobrah) med Gomir ( Gokart PL - Mirza)
Gancia ( Samurai - Sharante GB) med Gomir ( Gokart PL - Mirza)
Sahara Sundance GB ( Golden Samurai GB - Sunlea Darreana GB) med Silva Dollar GB ( Dorian GB - Silva Flare GB)
Dijanah ( Ghazal - Dobrah) med Bayard ( Red Baron - Elfrida)
Ingela
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

KL
Liten utsvävning från trådens ämne men vad kostar ett arabföl i genomsnitt?
Ni som köpt o ni som säljer, vad är dagens priser?
// Linda
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Det beror på allt mellan 5000:- och 150000:-

Jag tar från 15000:- + moms, men då har jag ju egen hingst och inga extrakostnader så.

Sen beror det ju på om det är sto eller hingst, hur de ser ut, vilka föräldrar. Ja, listan kan göras lång.

madde++++
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Kan ju försöka att specificera lite; Hingstföl, svenska föräldrar och "ridhäst".
// Linda
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Vi har äntligen fått hem vår nya, vackra hingst Falkhan's Viking, svartbrun, med spännade härstamning, Blacklord Falkhan-´Raffon Darkrystal-Iman-Galeon.
Han kommer att betäcka några av våra ston, har lämnat jättefina föl tidigare i Danmark.
:) :) :)
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Kan ju försöka att specificera lite; Hingstföl, svenska föräldrar och "ridhäst".
// Linda

Hej Linda!
Jag tycker många väljer att ta för lite betalt för sina hästar.
Och många tar för mycket betalt för lite häst ;)

Med andra ord så tror många att dom har en guldklimp i stallet men den saknar meriter eller exteriör, då tar dom mycket för dom kanske hörde vad "grannen" sålde sin för.

Eller så tar dom för lite betalt för dom "håller ner" sin egen häst - tror sig inte så mycket om ex exteriören.

Är man osäker tycker jag man ska fråga någon man litar på om hur hästen verkligen ser ut - styrkor och brister.
Har man en snygg välriden, välmeriterad häst så finns det ingen anledning att hålla ner priset.
Välstammat korrekt stoföl: 50-200 000
Välstammad korrekt hingstunge: 30 - 100 000
Stora variationer förekommer såklart. Men då gäller det att man inte är hemmablind, har lagt ner tid på hästen osv. Kunna vara ärlig att se vad man har.

Har hört sååå många som blivit "blåsta" på priset och tagit för lite betalt.
Jag har gjort samma tabbe en gång och aldrig mer. Idag vet jag vad man får betala för en BRA häst.

Jag lägger ner mycket krut på mina hästar och hanterar, utbildar dem samt använder mig av bra hingstar.

Låt säga att jag får fram ett fint föl som jag säljer för 75 000 och nästa år får jag fram ett "sämre" u: samma mamma.
Då tar jag inte samma pris som på det bättre fölet.
Jag sätter inte samma pris på föl av den anledningen att dom har bättre och sämre kvaliteer. Olika typ och olika förutsättningar i livet.

Vill dom ha en utställningshäst så är jag så pass "ärlig" att jag säger vad jag tycker. Har den sämre typ så har den. Den kanske blir en underbar ridhäst istället?

Li
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Det blir för långt att skriva, men PMa mig så kan vi ringas, lättare att förklara på telefon.

Resultat från Kumla!!!!!!!!!!

Tyvärr bara hingstklass och de två första i äldre sto klassen, hade ingen koll på de andra.

Hingstar 4-7 år

1 Perignon al Amar 89,?? HINGSTCHAMPION!
2. Patriarch 89,??Res CHAMPION
3. Hajar al Kamar 86-87p ???
4. Propakt 84??


Hingstar 12 år och äldre

1. Ege PL 88,42p
2. Luxor 88,00p
3. Saltomortal 86,?? p
4. Nordique 84,??p

Äldre ston

1. Sakaia 90, ??p
2. Nieszpora 89,42p

Jag var visserligen på Örsta, men har tyvärr ingen kolla på vad som egentligen hände. Många danska hästar, många skånehästar. Kul!

Tror att alla championaten stannade i Sverige iaf.

madde++++ (stolt matte till Ege)
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

varför avlar man på hingstar som väver och inte presterat något? han såg ju ok ut... men det är poppis med mörka araber kanske?
Jag håller ju på med helt andra hästar men jag skulle aldrig använda en hingst utan meriter eller godkännande... samt med olater..

Moses är dock fin har sett honom på annons med Rex gotthard..

föder du upp både araber och Hannoveranare?
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Du har helt rätt ang. att det är poppis med mörka araber.

Att använda eller äga en svart arabhingst är väl högsta drömmen för många. Tyvärr så är det så att de flesta tittar på färgen och skiter fullständigt i hur de ser ut eller vad de har gjort. Många av de "svarta" är inte ens svarta utan mörkbruna!!! Jag sitter väl i en taskig sits att klaga eftersom jag ändå har en svart, men om alla varit lika noggranna i sitt val av hingst så hade vi inte haft alla dessa halv- och tom HEL-taskiga hingstarna i avel.

Stoägare! Titta på vad hingstarna lämnat, vad det finns för kvalitéer på ALLA hingstar, oavsett färg, om de har gjort något (gäller även föräldrarna). Var inte så trångsynta och snåla att ni använder grannens hingst för att han står nära och är billig. Fölet ni får sedan, har NI fått fram och det är ERT ansvar att se till att det blir individer som för aveln framåt och att är korrekta och att åtmistone hingsten är röntgad för cystor, gärna stoet också.

Det kostar inte mer att föda upp en bra arab än en dålig. Många av de "bättre" (de med meriter) hingstarna är inte dyrare än de dåliga.

madde++++
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Vi föder upp både araber och halvblod, ja, sedan många år.
Anser inte att vävandet är ärftligt, min åsikt, utan ffa är det hantering och miljön som är det viktiga.
Har aldrig själv haft en uppfödning som har vävt, varken hos oss eller i sina nya hem.
Varför vi köpte Falk är hans stam, som är intressant för oss, och hans exteriör, gångarter och psyke, det är mycket viktigare för oss
än vad han har presterat. Han har dessutom en riktig galopp, ingen studsande "arabgalopp"
Och färgen är bara ett plus, hade vi enbart gått på färgen hade vi köpt en helsvart, inte en brunsvart:crazy:
Han är bara 6 år, visad en gång som 2-åring med silver.
Dessutom har han lämnat 8 avkommor, varav jag har sett 7 av dom, otroligt korrekta, underbart psyke och mkt bra gångarter.
Inte riden mycket pga den tidigare ägaren var för osäker för att rida en hingst. Därför sålde hon honom.
Så vad säger att han inte kan prestera något? När han inte har fått chansen ännu?
Då ska man ju låta bli alla hingstar som är yngre, och inte godkänna de som 3 och 4-åringar, då har de ju inte presterat något, eller har jag fel? Detta gäller alla raser.
Det är otroligt många arabhingstar som inte har presterat något, tex vår Moses el Din, visad en gång o kom på andra plats, sedan avelsvärderad klass 1, men sen?
Moses förra ägarnas(flera) personliga problem, skilsmässa, sjukdomar mm har gjort att han inte har presterat något, ska man döma ut han då?
Döm inte ut en hingst innan du tar reda på fakta, är mitt tips!
Stall Cavalon
som är otroligt nöjda med sina hingstar...........:)
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Hej igen Barocktok.
dessutom såg jag nu vem du var och ditt påhopp är personligt då vi har problem privat med varandra, så det behöver ju inte diskuteras här, eller?
( Du avlade ju själv på en häst med olater............)
Detta ska ju vara ett "trevligt forum" utan att enskilda individer ska ta upp sina personliga problem med varandra, eller vad säger moderatorn?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
11 728
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 159
Senast: Hedinn
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 040
Senast: linlar1
·
Hästvård Hej! Vi har en valack som igentligen är 8 år, men mer som 6 i huvudet. Kenta som han heter, är otroligt snäll att hålla på med, han är...
Svar
2
· Visningar
783
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp