Bukefalos 28 år!

Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Jag är inte så säker på att han rör sig nämnvärt bra.
Bakbenen rasar på och frambenen studsar.
Kanske jag har sett för lite av honom bara och han kan ge mer.
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Tror inte det. Men han finns på film, Athena Arabians har film från Hingstvisningen 2006. Går att köpa.

Ska bli spännande att se vilka som vill vara med på hingstvisningen nästa år. Ingen törs väl, de blir kanske rädda att bli "dissade" i våran tråd.:p :p Vi får väl nämna oss "arabmaffian".

Slutar med att Ege och Bullen är ensamma. hihi Men det blir ju jättebra då är det inte så mycket att välja på. Glömde Diesel han brukar ju också komma. Han bangar nog inte!
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Eftersom jag vill använda mina araber som ridhästar och även tävla dom, så hade jag väldigt höga krav på HINGSTENS ridbarhet och även hans avkommors RIDBARHET. Det här låter väl illa, men ridbarheten var viktigare för MIG än utställningsresultaten.

Håller med dig om att ridbarheten är mycket viktig, den är ju en av våra arabers starkaste sidor. Och mer eller mindre alla vill väl använda sina araber, även om vi har olika ambitioner?!

Jag vidhåller fortfarande att det finns en rasstandard och den ska följas. Tappar vi arabtypen (och nu menar jag INTE ett sött huvud utan helheten, dvs. arabtypen) så tappar vi automatiskt många av de egenskaper som gjorde att vi alla valde arabhästen.
Håller med Annika, som skrev:
"Om man följer, så gott det går, rasstandarden som finns idag
så ligger ju kraften och tekniken i just den modellen.
Skall vi, vilket redan sker, trixa bort egenskaper, så är
allroundeffekten puts veck och hur det gagnar rasen är mig en gåta."

Det är ingen omöjlighet att få fram snygga araber som är duktiga att prestera. Däremot krävs det mer av uppfödaren och en bättre selektering! Ser mycket fram emot avelsgruppens arbete! Vilken framtid vi går till mötes, eller hur? :banana:

Bifogar bild på två hästar från Polen, som båda gjort bra ifrån sig inom både utställning och på galoppbanan. Exempel på ett avelsarbete där man använder sig av BÅDE utställning (för en exteriör bedömning) och galopp (för prestation) i sin avels-selektering.

Den första är Elandra (Monogramm-Erlanda/Eukaliptus). Hon löpte på galoppbanan under två säsonger med 19 starter (2-3-4-4-3), blev
2:a i Oaks och 4:a i Piechur Stakes. Hon är dessutom World Champion Top Ten Mare, 2003 European Champion Mare, 2003Poznan International Reserve Champion Mare, 2003 Polish National Reserve Champion Mare.
Elandra såldes till USA 2005 för 290 000 Euro.
Elandra0350.jpg


Elandra239.jpg


Nummer två är hingsten Espadero (Eldon-Esparceta/Fawor), som gick 20 starter under två säsonger (6-6-2-3-1). Han vann Derby, Michalow Stakes och Wielki Szlem Stakes. Espadero är dessutom Polish National Top Five Junior och Senior Stallion. Han fick 2003 pris som Best Racehorse of the Show.
Espadero såldes till Australien 2006 för 210 000 Euro.
Espadero0041.jpg


Anette
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Mums!
Så ska det se ut! Det kallar jag arabtyp!:banana: :banana:

Domarna har tyvärr ett enormt, enormt stort ansvar för arabhästens framtid.
Deras bedömningar avgör i vilken riktning aveln går, och i förlängningen får vi denna förhatliga, löjliga indelning i show- eller brukshästar. Okunskap, tycker jag.

Men, om vi inte kan fortbilda eller påverka domarna, så kan vi åtminstone fortbilda oss själva! Då kan man se med nyktra ögon på såväl show- som bruksmeriter och verka för en sund OCH vacker arabhäst från gräsrotsnivå. Många bäckar små...
;)
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Jo, jag håller med dig att det ska kunna gå att kombinera utseende med ridbarhet, se bara på Kordelas som ett ex. Nu är jag ju westernfreak och sitter och dreglar över dessa westernridna araber:bow:. Men om jag skulle hamna i ett läge där jag skulle betäcka mitt sto och det stog t ex mellan två hingstar så skulle hingsten meriter i ridsammanhang gå före meriter i utställningssammanhang om du förstår vad jag menar.

MVH
Linda
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Mkt fina! Espadero har jag ju sett mer bilder av på ABH-forumet. :d Trevligt att se en hingst och ett sto som har könskaraktär också.

En sak som jag funderat på är att om man kollar på "trenderna" vad gäller blodslinjer (och kanske show också?) så verkar vi här i Sverige spana allt mer på USA medan amerikanarna själva har börjat spana "tillbaka" hit och se hur hästarna ser ut och även visas här. Vad tror ni? Är det så?
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Mattsson! Lägg ut någon bild och berätta om Europejczyk. Han presterade väl om någon. Obesegrad på banan OCH nat champion.

madde
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Men, om vi inte kan fortbilda eller påverka domarna, så kan vi åtminstone fortbilda oss själva! Då kan man se med nyktra ögon på såväl show- som bruksmeriter och verka för en sund OCH vacker arabhäst från gräsrotsnivå. Många bäckar små...
;)

Och vi börjar med den här tråden och lär varandra.......:bump: Jag tror att vi alla kan lära oss något från varandra, om man inte 105 år och har fött upp i 100 av dem. Sen har vissa mer att lära ut än andra bara.

Madde
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Mkt fina! Espadero har jag ju sett mer bilder av på ABH-forumet. :d Trevligt att se en hingst och ett sto som har könskaraktär också.

En sak som jag funderat på är att om man kollar på "trenderna" vad gäller blodslinjer (och kanske show också?) så verkar vi här i Sverige spana allt mer på USA medan amerikanarna själva har börjat spana "tillbaka" hit och se hur hästarna ser ut och även visas här. Vad tror ni? Är det så?

Europa och även svenska uppfödare har under de senaste åren varit starkt influerade av Amerika (främst USA och Brasilien), tänker då mycket på El Shaklan och Padrons Psyche.

Vad tycker de då i USA? Faktum är att många av de uppfödare i USA som jag känner inte har något, eller mycket lite Magnum Psyche-blod i sina hästar, de tycker inte att de har de ridegenskaperna de söker. Då tycker de att Padrons Psyche är bättre. Amerikanarna är det folk som utan tvekan använder sina hästar mest. Träffade en dam i augusti, som har fött upp araber hela sitt liv. Nu när hon passerat 60 hade hon avyttrat en hel del och hade "bara" 8 kvar, för "det var vad hon orkade med att träna och tävla".
Se bara på deras stora utställningar, ca 2200 hästar och det stora intresset ligger på performance-klasserna.
Jag har suttit i timmar med flera av mina vänner från USA och resonerat, och detta är deras erfarenhet.

Jag vill inte vilja kritisera några av de Magnum Psyche-hästar som är/har varit i aveln här, eftersom de i mitt tycker har varit bra och dessutom korsats med svenska ston. Avkommorna till exempelvis CE Magnum är jättebra och det blir spännande att se dem växa upp. Han har verkligen passat med de svenska stona. Det som är viktigt är sedan vad man betäcker dessa avkommor med tror jag och det gäller alltid när man för in nytt blod, oavsett vad det är. Outcross är jättebra, men återvänd sedan till ursprunget... det är vad jag har fått lära mig.

I USA är det hetaste just nu (och de senaste två åren) polska hästar och Al Shaqab-hingstarna Gazal Al Shaqab och Marwan Al Shaqab. På US Nationals förra veckan blev de polska stona El Dorada (Michalow) och Pianissima (Janow Podlaski) US National Senior resp. Junior Mare, så intresset för de polska hästarna kommer nog att bara öka.
Marwan-avkommorna har gått otroligt bra på utställningar (de är lite unga än för något annat) och Goddess of Marwan och QR Marc gick väldigt bra på Nationals. QR Marc blev Reserve Junior Champion och han kommer ju att finnas tillgänglig här i Sverige via semin 2007.

Sedan är alla Boggs-influerade uppfödare i USA fortfarande väldigt mycket för Magnum Psyche. Boggs själv har betäckt MP-döttrar med Magnum Chall, som är efter MP... det kan aldrig bli för mycket av det goda, eller... ?:crazy:

Själv njuter jag bara av den renässans som den polska hästen har nu :banana: :bump: :banana: och kan berätta att den senaste hästen som leasas ut från Polen till USA är vackra Olita (Ecaho-Orawa/Argo)! Många kommer säker ihåg den vita skönheten som blev Champion Sto på Blommeröd 2002. Nästa års US National Champion Mare...?
Olita001.jpg


Anette
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Mattsson! Lägg ut någon bild och berätta om Europejczyk. Han presterade väl om någon. Obesegrad på banan OCH nat champion.

madde

OK, skyll dig själv! :rofl: :rofl:
Europejczyk var min absoluta favorithingst, och en son till min stora passion - El Paso! :D

Europejczyk föddes 1982 på Janow Podlaski och han var en mycket lyckad kombination med Kuhailan-hingsten El Paso (Czort-Ellora/Witraz) som far och Seglawi-stoet Europa (Bandos-Eunice/Comet) som mor. Europa är ett av Janows bästa ston genom tiderna och en helsyster till Eukaliptus.
Europejczyk löpte på galoppbanan under två år och var där obesegrad, han blev även Polish Triple Crown vinnare genom att vinna Derby, Kriterium och Produce Stakes. Han blev vald till Polish Race Horse of the Year.
Han visades två gånger i Polen, 1987 Polish National Reserve Champion Stallion och 1988 Polish National Champion Stallion.

Jag såg honom i Polen 1989 och han var helt sagolik, ett enormt vackert huvud som inget foto jag sett på honom har gjort rättvisa och en väldigt fin kropp. Mycket mild och trevlig i sitt temperament. Jag kommer mycket väl ihåg när han sattes in i aveln efter sin galoppkarriär. Redan då var det något magiskt över honom och alla pratade om denna obesegrade kanonhingst.

Europejczyk leasades ut till Paramount Arabians i USA och såldes senare till Meadow Wood Arabians. 2000 fick Mary Jo Wertheimer, Oakwerth Arabians, den stora äran att överta honom och där fanns han till sin död i fjol.

Europejczyks avkommor blir liksom många polska hästar bättre och bättre med åren. Här i Sverige har döttrarna Dekoracja och Exanadu (helsyster med Ege och Efta Royal) blivit Svensk Rikschampion Sto resp. Ungsto.
Eges meriter har nog Madde gett er redan :D Han påminner mycket om sin far tycker jag.

Precis som sin far El Paso har Europejczyk lämnat avkommor som har varit framgångsrika i princip i alla discipliner samt i utställning.

Mitt hjärta har alltid klappat hårdast för El Paso och hans avkommor. Otroliga temperament, fantastiska halsar och väldigt bra exteriör. Som en bonus brukar de ha väldigt mycket tagel också. :D

Mitt första egna sto, Sapala, var efter den hingst som jag hade på väggen under min uppväxt, Cadyk (El Paso-Cumparsita/Gwarny). Han hade löpt på galoppbanan i 6 år innan han som 10-åring togs in till Sverige och premierades med mycket bra kritik. Premieringsförrättarna var mycket imponerade över hans starka ben.
Salaterka är dotter till Sapala och hennes far Elton har Cadyk som morfar. Att dubbla honom (han ligger i andra och tredje led) var ett medvetet val från min sida för att förstärka egenskaperna från Cadyk/El Paso och Salaterka är mina drömmars häst. :love: :love: :love:

Salaterka som ettåring (hade inget nyare kort i datorn...)
salaterka.jpg


Om ni vill läsa mer om El Paso finns det en artikel om honom här: http://www.fotografmattsson.com/articles.html

Bild på Europejczyk taget 1989:
Europejczyk.jpg


Anette
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Tack, en aldrig sinande källa av information!:bow:
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Om ni skulle välja en SVENSKFÖDD hingst, vilken skulle ni välja till era ston då??

Jag har använt Preference (Pers-Ceremona/Algomej) och Elton (Etnograf-Elizbieta/Cadyk), som jag båda skulle kunna tänka mig att använda igen.

Preference kommer jag att använda igen på Salaterka (Elton-Sapala/Cadyk). De fick en dotter 2003, Sawaneczka, som är exporterad till Norge. Jag är jättenöjd ,med henne och kommer att göra om den kombinationen.
Preference är dubbel Rikschampion (junior 1992 och senior 2002). Han är utbildad i western, men har inga egna tävlingsmeriter. (Hannah som äger honom har fullt upp med 4 hingstar i aveln och ca 30-40 ston/år) Han har avkommor som tävlar i hoppning och körning.

Jag har själv fått två avkommor efter honom och de är båda väldigt trevliga, har otroligt bra rörelser och väldigt fina ben. Sawanka (u. Sapala) står i Örnsköldsvik (ägd av Jenny Norgren), i år dräktig med Eurythmics (Wadim-Emancypacja).
Preferences far Pers har själv väldigt bra galoppresultat och har lämnat mycket framgångsrika avkommor i Polen och Sverige. Polackerna har haft flera avkommor i galopp och distans, som varit väldigt framgångsrika.
Preferences mor Ceremona är efter Algomej och undan Cesa, en gammal härlig polsk härstamning signerad Blommeröd. Ceremona har lämnat flera avkommor som tävlas.

Preference00600.jpg


Preference02000.jpg


Elton har tävlats i Medelsvår Internationell körning och har även avkommor som är inkörda i enbet och par. En mycket trevlig, korrekt hingst som liksom Preference har helt otränad vunnit sin klass både på Riks och Blommeröd. Även Elton har en gammal, fin, polsk härstamning.

elton.jpg


elton2.jpg


elton_huvud.jpg


Anette
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Ja nästan så att man snyftar till.
Skall pussa extra på mina gammelpolska ston ikväll:banana:

Anette!
Abu Afas, vad har du för info om honom?
Vad som har framkommit till mina öron så var han en
rörelsemaskin...

Annika
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Anette, Anette, ANETTE!
I love you, så himla intressant att läsa! Tusen tack! :love: :love:

Och sedan...vilket vackert sto Elandra är. Jag bara dånar!

Li
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Jag har nog fått samma intryck som du ang USA och Europa. Tycker också att det är kul med de fina polska hästarna som vinner "over there". Vad tycker du om Ecaho på tal om Olita?

Jag har inte sett så mkt bilder av Preference förut men vilka korta fina skenor han ser ut att ha! Elton är också jättefin, gillar hans bål.

Har du några bilder på avkommorna? *nyfiken*
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Jag har nog fått samma intryck som du ang USA och Europa. Tycker också att det är kul med de fina polska hästarna som vinner "over there". Vad tycker du om Ecaho på tal om Olita?

Jag har inte sett så mkt bilder av Preference förut men vilka korta fina skenor han ser ut att ha! Elton är också jättefin, gillar hans bål.

Har du några bilder på avkommorna? *nyfiken*

Ecaho är en stor favorit! Han är en enormt trevlig hingst med en enormt häftig hals och utstrålning! Hans avkommor är väldigt trevliga, han sätter en lång, välansatt hals på dem alla och de blir ofta väldigt eleganta. Ecaho själv är väldigt korrekt med en väldigt stark rygg.
Hans mor Etruria (Palas-Etna/Faher) var ett supersto, som även lämnade hingstarna Etman (e. Gil) och Etogram (e. El Paso), samt Aloes-döttrarna Ettoria, Etana, Enaria och Etruska. Etruria fick även Fawor-dottern Esparceta, som tyvärr dog i ung ålder. Hon hann dock lämna hingstarna Esculap (e. Primo) och Espadero, som jag la in en bild på tidigare.
Man kan se på långt håll vilka som är Ecaho-avkommor genom att titta på halsarna. Pepton var en ganska svår hingst i aveln, men lämnade en hel del värdefulla ston och hingstar efter sig.

En bild på Pepton innan han exporterades till USA:
Pepton.jpg


Menar du avkommor till Preference eller Elton, eller båda två...?

Här är bilder på mina avkommor efter Preference, Sawanka (u. Sapala) och Sawaneczka (u. Salaterka), båda är 1 år på bilderna.

sawanka.jpg


sawaneczka.jpg


Anette
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Ja nästan så att man snyftar till.
Skall pussa extra på mina gammelpolska ston ikväll:banana:

Anette!
Abu Afas, vad har du för info om honom?
Vad som har framkommit till mina öron så var han en
rörelsemaskin...

Annika

Abu Afas hade mycket riktigt väldigt bra rörelser, men inte fullt så korrekt i sina ben. Han var en ganska högrest hingst (trots att han bara var 150 cm) med en djup bål, och var vackrare och hade mer typ än sin far Bad Afas.
Han såldes till Östtyskland efter att ha stått till avel på Nowy Dwor, där han bland annat lämnade Comet.

Jag hade förmånen när jag var ung att ha en Abu Afas-son som ridhäst, Cid Ben Afas (u. Cyneraria/Sedziwoj) och han hade också enormt bra rörelser och var väldigt högrest. Jag har aldrig någonsin ridit en sådan uthållig häst! Han hade tävlat i fälttävlan i Östtyskland och var ganska svårriden, men oerhört rolig att rida. Tyvärr fick de flesta upp ögonen för honom när det var för sent, för han är en enorm tillgång i en distanshärstamning tack vare sin uthållighet och styrka!

Anette
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Mmmm du förstår väl att jag sitter och gottar mig rejält nu!
Gwiazdas farfar är Bask och hennes morfar Abu Afas.

Tack för info :bow: :bow: :bow: :love:
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Mmmm du förstår väl att jag sitter och gottar mig rejält nu!
Gwiazdas farfar är Bask och hennes morfar Abu Afas.

Tack för info :bow: :bow: :bow: :love:

Mmm. hon har en riktig goding-stam! Jag skrev härstamningsanalyserna till Egholm-auktionen tillsammans med Erik Melander när Gwiazda var med, så hon finns med i någon av mina pärmar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
11 212
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
11 150
Senast: Hedinn
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 019
Senast: linlar1
·
Hästvård Hej! Vi har en valack som igentligen är 8 år, men mer som 6 i huvudet. Kenta som han heter, är otroligt snäll att hålla på med, han är...
Svar
2
· Visningar
778
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp