Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

De finns på min hemsida :) Stoet med Metat (e:Etat) som pappa heter Noora och hingsten som jag lånat av eks-arabians heter Ekselent. En hingst i toppklass enligt mig :love:

Även Nasaska som finns på hemsidan är betäckt med Ekselent.
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Ah, då vet jag...Carolines lilla bebis!

Eksterna pappa väl? Det kan bli intressant att se vad det månne bliva...

Li
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Är det? Det hade jag ingen aning om ha ha! :) Då ska man vara lite glad över att ha en sån hemma då ;)
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Jaa det stämmer att pappan är Ekstern! Jag är jättespänd på vad det blir, han är verkligen ursnygg, kompakt, jämn i kroppen med ett väldigt sött huvud och han liknar sin far otroligt mycket *slurp*
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

KL
Kan vi inte gå tillbaka till trådskaparens fråga
"Vilka Arabhingstar är intressanta nästa år"?
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

I anknytning till TS grundfråga:

Är det någon som vet om några planer på inleasning av spännande hingstar från utlandet inför betäckningsäsong 2007?
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Det enda jag vet är att Magnus Tingshagen, MT Trainingcenter,
är för medlare av skick från USA nästa år.
Annika
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Massproduktion är väl bättre än skitproduktion?
Nu används en väldigt massa hingstar som absolut inte har i avelsboxen att göra, det är knappast mer seriöst att betäcka med en av dem bara för att en bra hingst inte ska få mer än ett tjugotal ston.
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Om inte Drug vore så dyr hade han nog varit mitt förstaval säsongen 2007 på mitt äldre sto... *MUMMS*

Men tyvärr, jag är inte miljonär :cry:
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Tänk om Bask hade stått gömd i skogen!
Vilken förlust!
Annika
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

En kalashingst som just i helgen vann en 120km distansritt är Barett. (Metat-Baletta/Figaro) Han har ett otroligt bra psyke och är minst sagt välriden. Dessutom res. champion förra året, dvs han ser ruskans bra ut också.

En annan mycket fin hingst är Pamir (Nadejni-PReria/Elfur) som fått guld i utställning och lämnat massor av avkommor som rids, går lysande i galoppen och distansen. (Bra hoppförmåga på hans avkommor) Tex Black Jack, Lill Sham, Pamill, Pamor osv osv. Pamir fick årets WAHO-trophy pga sin fantastiska insats i aveln.

Ytterligare en fin hingst som är mycket välriden och ser bra ut är Majestic Prince (Prince Egypt - Nabilah/Ramses).

Glöm sedan inte bort Samsheik (Sambor-Cassels Genua/Brusally Zbrueno), en mycket välbygd prestationskille med mycket stabilt psyke som rids nu.

Tittar vi på seminalternativ har jag även där ett par hjärtebarn:
Sambist (Balaton-Stihia/Topol)
Normativ (Mascat-Narta/Topol)
Drug (Prizrak-Karinka/Aswan)
Piligrim (Balaton-Popova/Podsnejnik)

Alla är vackra som 17, alla har mycket atletiska kroppar, alla ger storlek, alla är ridna, alla utom Piligrim har gått mycket bra på galoppbanan. (Tror inte Piligrim är startad alls)

Sedan finns det många fler, men dessa var de jag kom på just nu.
Jo, förresten, jag gillar verkligen svenska Karnawal också. (Etap-Kasta/Wielki Szlem)
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Hej hopp!
Jag är så kluven med detta med arabhingstar.
Har som ett kriterium att de ska vara klass I med minst 38 p, men å andra sidan så utesluter jag då många prestationshingstar som är minst lika viktigt att beakta.
Kombination? Javisst, men i HUR många fall? :confused:
Någonstans måste man ju "tulla" lite och jag vet inte om jag är så sugen på att tulla på exteriören...abslout inte benen. Inte tpen heller...och inte halsen....å inte.... å inte....*s*
Men å andra sidan HAR dom ju bevisligen en hållbar exteriör, så det är både och. :smirk:
En del av ovannämde hingstar har inte en "korrekt" exteriör, men återigen...vad ÄR korrekt? Vad är bra och inte?
Då måste man vända sig till sina mål, allas mål ÄR olika och inget är mer eller mindre rätt...eller? :crazy:

Li
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Det är ju svårt i och med att det inte finns några perfekta hästar. Vi har ett talesätt i min familj: Alla hästar har fel. Frågan är vilka fel du kan leva med? ;)

Angående hingstar så tror jag nog att det kan finns en hel del godbitar undangömda hos uppfödare världen över som inte har haft ekonomin eller möjligheten att matcha sina hästar på samma sätt som många av "världskändishästarna" har blivit.
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Vad tycker ni om hingstarna på kossack? I mina ögon är flera fina, och inte så dyra heller. Holland är ju inte så farligt långt bort, har bilat dit ett x antal gånger ;)

http://www1.kossack.com/
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Hej hopp!
Jag är så kluven med detta med arabhingstar.
Har som ett kriterium att de ska vara klass I med minst 38 p, men å andra sidan så utesluter jag då många prestationshingstar som är minst lika viktigt att beakta.
Kombination? Javisst, men i HUR många fall? :confused:
Någonstans måste man ju "tulla" lite och jag vet inte om jag är så sugen på att tulla på exteriören...abslout inte benen. Inte tpen heller...och inte halsen....å inte.... å inte....*s*
Men å andra sidan HAR dom ju bevisligen en hållbar exteriör, så det är både och. :smirk:
En del av ovannämde hingstar har inte en "korrekt" exteriör, men återigen...vad ÄR korrekt? Vad är bra och inte?
Då måste man vända sig till sina mål, allas mål ÄR olika och inget är mer eller mindre rätt...eller? :crazy:

Li

Sedan är det där odefinierbara "DET", som jag tror till slut fäller avgörandet. En hingst kan ha "alla rätt" men vissa gör helt enkelt inget för mig ändå, förstår ni?
Finns "DET" - ja då är saken klar. Den blir det. Läste nyligen en bok om Crabbet Stud och deras urvalsmetoder när de köpte in hästar under sina ökenresor. En av kriterierna de sökte var vad de närmast kunde beteckna som att hästen hade en inställning och ett beteende som visade "klass".
Såg Kubinec live för några veckor sedan i en liberty-uppvisning. Gissa om den hästen visade "klass"?! Han visste sitt värde, ojojoj!

Och NU kom jag på en självskriven hingst till (semin), nämligen Gomel. (Peleng-Miest/Salon) som är 22år gammal idag, men som fortfarande visar sig med världsklass (Championhingst 6 ggr första visningsåret) och därefter har han tävlat dressyr upp till Prix St Georges och vunnit 44ggr av 54 starter... Han är helt underbart vacker och vilken panage! (En av få ryska hästar utan Aswan-blod)
 
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Vad tycker ni om hingstarna på kossack? I mina ögon är flera fina, och inte så dyra heller. Holland är ju inte så farligt långt bort, har bilat dit ett x antal gånger ;)

http://www1.kossack.com/


Jag betäckte med Drug i år (2 ston) samt har ett 2006-stoföl efter Voronez Kossack. Voronez snöptes pga för få betäckningar (7-8 per år) och såldes för 7500Euro på auktionen i år. Stofölet ser kanonfin ut och vi väntar med spänning på Drug-fölen. En som såg överraskande fin ut live var E.S. Proshnec (Kubinec x Promessa by Muscat). Han är ung (-03) och oprövad, men det är någon jag kommer att hålla ögonen på. Han är billig än så länge, tot 850 Euro)

Inför nästa säsong kommer jag troligtvis att gå på Remington Steele, outstanding distanshingst fr USA som dessuton varit top 10 i Nationals i både USA och Canada + Championhingst flera ggr. (Fast han kostar... 2000Pund vill de ha!
Sedan är det inte klart ännu - Piligrim, en Drug till eller... Vi får se. Lite prisförhandlingar också...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
11 732
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 191
Senast: Hedinn
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 042
Senast: linlar1
·
Hästvård Hej! Vi har en valack som igentligen är 8 år, men mer som 6 i huvudet. Kenta som han heter, är otroligt snäll att hålla på med, han är...
Svar
2
· Visningar
783
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp