Arbete och lönebidrag

De gånger jag stött på arbetsträning har det varit AF/FK som kontaktat AG och frågat om personen får komma dit. Eftersom det ska vara noll krav på att lyckas prestera känns det jättekonstigt att gå på utannonserade tjänster, där de rimligtvis är beroende av att få tillsatt med någon som börjar producera direkt. Borde du inte kunna ringa runt och bara fråga om du får vara på önskad arbetsplats, för det ska väl inte vara en sak som kostar dem något, så är du inte beroende av utannonserade tjänster.

"Arbetsträning innebär att du är på en arbetsplats och gör det du kan, utan några krav på prestation. Någon annan ska ha ansvaret för att arbetet blir gjort." https://www.forsakringskassan.se/wp...768/4107-rehabilitering-16-02.pdf?MOD=AJPERES
Ska man inte vara sjukskriven när man arbetstränar?
Får inte ihop det med att söka riktiga jobb samtidigt.

Är det någon annan AF-insats som menas. Typ praktikaktigt... kanske det som kallas aktivitetsbaserad utredning? https://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Stod-och-service/Funktionsnedsattning.html
Fördelen är väl att du sedan kan berätta bättre när du söker de riktiga jobben vilka anpassningar du behöver och hur mycket du klarar av (kanske underlag att beräkna hur stort lönebidraget ska vara?)
 
Hoppas det går bra:) f-kassan o AF kan hjälpas åt med plan om det blir plan c. O prova vad dom funkar o inte. Håller tummarna!!!
Det är jobb där jag är utbildad inom som jag söker. Funkar inte det har vi sk en plan B. Funkar inte det har vi inte någon plan c dock utan då vette fan vad jag ska göra, men då vet vi ju vilka arbetsuppgifter som jag INTE kan göra och kan välja bort jobb pga uteslutningsmetoderna som finns. Man får börja någonstans och det kändes nog enklast att börja där jag hade utbildning inom, tror jag, vilket ju också är ett jobb jag vill jobba inom även om det kan vara lite svårt inom vissa bitar.
Hoppas att hon jag ska på möte hos ser fördelen av det i alla fall i så fall.
pas
 
Lönebidrag är inga konstigheter, i början är det möten oftare, sedan övergår det (om allt funkar) i en i stort sett vanlig anställning förutom att bidraget förhandlas med AF en gång per år. Personen ska vara med i lönerevision, ha medarbetarsamtal etc
 
De gånger jag stött på arbetsträning har det varit AF/FK som kontaktat AG och frågat om personen får komma dit. Eftersom det ska vara noll krav på att lyckas prestera känns det jättekonstigt att gå på utannonserade tjänster, där de rimligtvis är beroende av att få tillsatt med någon som börjar producera direkt. Borde du inte kunna ringa runt och bara fråga om du får vara på önskad arbetsplats, för det ska väl inte vara en sak som kostar dem något, så är du inte beroende av utannonserade tjänster.

"Arbetsträning innebär att du är på en arbetsplats och gör det du kan, utan några krav på prestation. Någon annan ska ha ansvaret för att arbetet blir gjort." https://www.forsakringskassan.se/wp...768/4107-rehabilitering-16-02.pdf?MOD=AJPERES
Ska man inte vara sjukskriven när man arbetstränar?
Får inte ihop det med att söka riktiga jobb samtidigt.

Är det någon annan AF-insats som menas. Typ praktikaktigt... kanske det som kallas aktivitetsbaserad utredning? https://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Stod-och-service/Funktionsnedsattning.html
Fördelen är väl att du sedan kan berätta bättre när du söker de riktiga jobben vilka anpassningar du behöver och hur mycket du klarar av (kanske underlag att beräkna hur stort lönebidraget ska vara?)
Du har rätt! Jag fick broschyren som heter Aktivitetsbaserad utredning och tyckte det verkade konstigt då hon pratade om arbetsträning. Jag mailade henne i går och frågade om det här med arbetsträning och vad hon menade med det och det är typ praktikaktigt, ordet har använts lite felaktigt med andra ord, vilket jag inte har vetat om förrän ni påpekade det här. Tänk vad ett ord kan göra. Tack för hjälpen!:bow:

Det här är helt nytt för mig så jag har ingen aning om något utan gör liksom bara som jag blir tillsagd, men jag föreslog att det kanske var bättre att också söka praktikplatser, blir kanske fler "ja" för mig då, men fick till svar att det egentligen är bättre att söka utannonserade tjänster redan från början för då vet man att arbetsgivaren behöver personal. Jag antar att det kanske annars skulle kunna finnas en risk att de tar emot en person som ska se hur mycket den kan arbeta och när det är gjort så vill den inte anställa, lite som att utnyttja gratis arbetskraft?
 
Hoppas det går bra:) f-kassan o AF kan hjälpas åt med plan om det blir plan c. O prova vad dom funkar o inte. Håller tummarna!!!

pas
Försäkringskassan är inte inblandad annars är de nog duktiga på att komma på förslag på jobb :D

I dag var jag på intervju i alla fall, jag hoppas att det gick bra, men jag vet inte. Det är lite som med prov och tentor. Om man tycker att det kändes bra så har det gått åt skogen, kändes det dåligt så har det gått bra i själva verket. Det kändes som det nog kan ha gått rätt ok. Hur ska jag tolka det då. Fan också. Hon gav mig i alla fall en chans att komma dit och berätta om mig och så och det är mer än vad jag fått göra till de andra jobben jag sökt. Det är bra gjort av den här kvinnan, bra bara det att sträcka sig så långt! Sedan om det räcker hela vägen fram för mig, det vet jag inte. Men jag hoppas förstås. Jag behöver tur i mitt liv, det har bara varit konstant otur de senaste åren.
Ge mig tur. Ge mig jobbet. Så jag kan flytta hemifrån. Igen. Och tjäna lite pengar. Och åka till Australien.
:bump::banana:
 
Lönebidrag är inga konstigheter, i början är det möten oftare, sedan övergår det (om allt funkar) i en i stort sett vanlig anställning förutom att bidraget förhandlas med AF en gång per år. Personen ska vara med i lönerevision, ha medarbetarsamtal etc
Det låter bra! Hoppas den jag var hos i dag också tycker det! :)
 
Vad ska jag annars göra? Med största sannolikhet klarar jag av att arbeta, bara inte 100% och bara inte riktigt i samma hastighet som de andra med samma tjänst. Utan hjälpmedel är det kört.Då är det inte ens lönt att testa. Men hjälpmedel har jag rätt till och har ju till viss del.

Sök praktikplatser istället. Jag har aldrig varit med om att AF vill att jag ska söka utannonserade jobb.
 
Försäkringskassan är inte inblandad annars är de nog duktiga på att komma på förslag på jobb :D

I dag var jag på intervju i alla fall, jag hoppas att det gick bra, men jag vet inte. Det är lite som med prov och tentor. Om man tycker att det kändes bra så har det gått åt skogen, kändes det dåligt så har det gått bra i själva verket. Det kändes som det nog kan ha gått rätt ok. Hur ska jag tolka det då. Fan också. Hon gav mig i alla fall en chans att komma dit och berätta om mig och så och det är mer än vad jag fått göra till de andra jobben jag sökt. Det är bra gjort av den här kvinnan, bra bara det att sträcka sig så långt! Sedan om det räcker hela vägen fram för mig, det vet jag inte. Men jag hoppas förstås. Jag behöver tur i mitt liv, det har bara varit konstant otur de senaste åren.
Ge mig tur. Ge mig jobbet. Så jag kan flytta hemifrån. Igen. Och tjäna lite pengar. Och åka till Australien.
:bump::banana:

Håller tummarna! Du har varit på intervju:) det är jättebra!
 
Sök praktikplatser istället. Jag har aldrig varit med om att AF vill att jag ska söka utannonserade jobb.
Det vill inte AF att jag ska göra och hon förklarade det med att det ska finnas jobb för mig där efter praktikperiodens slut, vilket kan vara bara några veckor.

Och vi vet ju alla vad som händer om man inte gör som AF säger och vill så jag nog snällt fortsätta söka jobb. ;)
 
Det vill inte AF att jag ska göra och hon förklarade det med att det ska finnas jobb för mig där efter praktikperiodens slut, vilket kan vara bara några veckor.

Och vi vet ju alla vad som händer om man inte gör som AF säger och vill så jag nog snällt fortsätta söka jobb. ;)

Jag hade inte tagit emot någon på praktik för att bedöma om det finns arbetsförmåga. Min arbetstid kostar också.

Jag har alltid fått jobb efter avslutad praktik även om arbetet inte var utannonserat innan.
 
Jag hade inte tagit emot någon på praktik för att bedöma om det finns arbetsförmåga. Min arbetstid kostar också.

Jag har alltid fått jobb efter avslutad praktik även om arbetet inte var utannonserat innan.
Hur ska jag då göra? Vad är ditt förslag? Du tycker ju det är fel att jag söker jobb, om jag förstod dig rätt?
 
Hur ska jag då göra? Vad är ditt förslag? Du tycker ju det är fel att jag söker jobb, om jag förstod dig rätt?

Sök praktikplatser. Har skrivit det innan med.

Skicka in ditt CV till dom företagen du vill arbeta på.

Lägg fram möjligheten till praktik som något bra tex att möjligheten att kunna gå en upplärning på arbetsplatsen under din praktik. Du måste vinkla det positivt.

Gör även så om du söker platser som är utannonserade.
 
Sök praktikplatser. Har skrivit det innan med.

Skicka in ditt CV till dom företagen du vill arbeta på.

Lägg fram möjligheten till praktik som något bra tex att möjligheten att kunna gå en upplärning på arbetsplatsen under din praktik. Du måste vinkla det positivt.

Gör även så om du söker platser som är utannonserade.
Fast jag får ju inte söka praktikplatser som inte erbjuder jobb efter praktik. Och meningen med "praktik" är att se vad jag klarar av att göra inom yrket, det är därför hon kallar det arbetsträning, så det är ju inte vad som helst som jag kan söka inom och som jag kan läras upp inom utan jag har ju en utbildning i grunden i yrket. Jag är ju så att säga upplärd men har ingen yrkeserfarenhet.
Praktiken är ju inte till för att jag ska lära mig något nytt utan för att se vad jag kan arbeta med för sysslor med tanke på mina handikapp.
 
Fast jag får ju inte söka praktikplatser som inte erbjuder jobb efter praktik. Och meningen med "praktik" är att se vad jag klarar av att göra inom yrket, det är därför hon kallar det arbetsträning, så det är ju inte vad som helst som jag kan söka inom och som jag kan läras upp inom utan jag har ju en utbildning i grunden i yrket. Jag är ju så att säga upplärd men har ingen yrkeserfarenhet.
Praktiken är ju inte till för att jag ska lära mig något nytt utan för att se vad jag kan arbeta med för sysslor med tanke på mina handikapp.

Ja och det är precis det som hänt på mina praktiker med.
 
En arbetsträning brukar vara förlagd så att man går utöver ordinarie personal. Man börjar ofta med några timmar i veckan och ökar sakta upp till den nivå man klarar. Det brukar ta betydligt längre tid än några veckor att komma upp i den tid man klarar under en längre tid (på några veckor är det omöjligt att utvärdera det). För de flesta som inte har jobbat på länge är det asjobbigt att komma igång igen även om de är helt friska. Jag har haft flera helt friska, både ungdomar och vuxna människor som har gått arbetslösa länge som praktikanter och de är helt slut bara av att ha tider att passa, att planera matlåda och att ha ett arbete att sköta varje dag den första tiden. Efter några månader så kan de själva inte ens förstå hur de kunde tycka att det var så jobbigt men det är tufft att komma igång igen. En arbetsträning är ju något som ligger till grund för att fastställa var din arbetsförmåga ligger och det måste få ta tid att utvärdera det.

Ibland kan man ha tur och få jobb där man har arbetstränat men ofta söker man sig vidare till utannonserade tjänster när arbetsförmågan väl är fastställd.

Din handläggare på af kör en helt bakvänd metod enligt min åsikt. Det kommer vara jättesvårt att få till en bra bedömning av din arbetsförmåga om du ska börja på 50% direkt och köra på för att få behålla jobbet efter provanställningens slut. Om du istället hade fått en vettig arbetsträning där din tid på arbetet får höjas gradvis till den nivå som passar dig så är chansen större att det kommer falla väl ut och fungera sedan.

Jag tycker att du ska höra med hens chef om det verkligen är så en arbetsträning ska gå till.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 216
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 689
Senast: Dorinda
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 715
  • Låst
  • Artikel
Dagbok ...som jag hade mellan 2006 och 2022 och har beviljat fram till juni 2024 som det är just nu... Idag var det bistert. En av låsgubbarna...
Svar
3
· Visningar
698
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp