Arbetsförmedlingen, tacka nej till arbete.

rock_89

Trådstartare
En person jag känner söker arbete aktivt för att få pengar från soc, men personen vill inte jobba. Varför behöva jobba när man kan få pengar ändå genom att ljuga och bara vara hemma? Måttligt irriterad blev jag när denne personen blir erbjuden ett bra dagtidsjobb i 3veckor över sommaren och tackar nej då personen har så fullt upp ändå. Personen är heltidarbetslös annars, men ljuger till folk som hen inte känner och säger att hen här semester för att få högre status i deras ögon eller nått. Själv vet jag att det är personen själv som gräver sin egen grav, men har god lust att anmäla till arbetsförmedlingen så hen får ett uppvaknande, om det ens går.. :banghead:
 
Sv: Arbetsförmedlingen, tacka nej till arbete.

Låter sjukt. Tror inte arbetsförmedlingen blir så glada om de får reda på hur de ligger till. Mig har de försökt tvinga att flytta men då satte jag mig på tvären rejält men de har massa orsaker, men iaf de vill att man ska ta de jobb man får helt enkelt!
 
Sv: Arbetsförmedlingen, tacka nej till arbete.

I det läget hade nog nästan mina sämre sidor kommit fram och jag hade tipsat arbetsförmedlingen. Med tanke på att det finns folk som vill jobba, som inte får den tid/stöd från af de kanske behöver, så ska inte folk som inte vill jobba "få hjälp" som de inte vill ha och skiter i, tycker jag.
På samma sätt som soc-bidrag i min värld är till för folk som inte kan hjälpa att de hamnat i en ekonomiskt dålig situation, d.v.s. sjuka och de som skulle ta alla jobb för att få en inkomst. Inte folk som tycker sig vara "för bra" eller "för upptagen" för jobb när de till och med blir erbjuden jobb.

Så ja, jag hade nog varit ett asshole och tipsat af.
 
Sv: Arbetsförmedlingen, tacka nej till arbete.

Jag resonerar som så att det är bättre att någon som mår dåligt psykiskt av att inte ha ett jobb får det där jobbet.
De lata och ovilliga kommer ändå inte att bättra sig.
 
Sv: Arbetsförmedlingen, tacka nej till arbete.

Lägg dig inte i, säger jag.
Det kan finnas omständigheter som du inte känner till, och den här personen kan ha haft goda skäl att tacka nej till jobbet som hen blev erbjuden. Arbetsförmedlingen ställer för övrigt väldigt höga krav på aktivitet hos arbetssökande så att vara inskriven är knappast speciellt glassigt och absolut inte någon semester. Man får liksom jobba en hel del för att få ut några pengar.

Sedan tycker jag det börjar kännas väl mossigt att gnälla på "lata" arbetslösa ungdomar(?) i ett land med nästan 30 procents ungdomsarbetslöshet, men det är ju en annan fråga.
 
Sv: Arbetsförmedlingen, tacka nej till arbete.

Jag tycker inte arbetsförmedlingen ställer krav allsi princip... iaf inte på oss som faktiskt VILL jobba.
 
Sv: Arbetsförmedlingen, tacka nej till arbete.

Ska börja arbetsträna i höst här hemma så de löste sig ändå! Af och jag har vart osams länge men de är en annan historia!

Då löste det sig åtminstone.
Jag blir nämligen lite provocerad när folk gärna lyfter bidrag men inte är beredda att flytta till ett jobb. (Därmed inte påstått att du är en sådan person.)
 
Sv: Arbetsförmedlingen, tacka nej till arbete.

Jaså?
Jag har det senaste halvåret varit med om en handfull 90-talister som tackat nej till arbete och hellre valt att gå arbetslösa. Vissa har sjukskrivit sig och istället åkt på festival (smart drag att skriva det på Facebook...). Vi som utbildar folk på arbetsplatser har en helt annan syn på ungdomsarbetslösheten.
 
Sv: Arbetsförmedlingen, tacka nej till arbete.

Då löste det sig åtminstone.
Jag blir nämligen lite provocerad när folk gärna lyfter bidrag men inte är beredda att flytta till ett jobb. (Därmed inte påstått att du är en sådan person.)

Jag vill iget hellre en att få ett jobb men jag har saker som sätter lite stopp för de och de är inte speciellt glassigt att leva på mamma & pappa när
Man är 22 år ;)
 
Sv: Arbetsförmedlingen, tacka nej till arbete.

Jag vill iget hellre en att få ett jobb men jag har saker som sätter lite stopp för de och de är inte speciellt glassigt att leva på mamma & pappa när
Man är 22 år ;)
Vad har du för saker som sätter stopp för en flytt? (Du behöver självklart inte svara om du inte vill :) )
 
Sv: Arbetsförmedlingen, tacka nej till arbete.

Själv känner jag många 90-talister (och är själv en) som i princip skulle vara beredda att ta vilket jobb som helst men ändå inget får. Problemet är verkligen inte lata ungdomar - att någon på allvar kan ha den bilden är för mig obegripligt. Har du exempelvis hört talas om det lilla fenomenet att unga människor flyr Sverige för Norge i brist jobb? Bortskämda ungdomar jomenvisst!
 
Sv: Arbetsförmedlingen, tacka nej till arbete.

Nej har skador i kroppen och haft/har psykiska hinder. De tog mig inte på allvar förens jag kom in med en bunt papper. Numera går jag hos samverkans teamet som de kallas. Flytt är inget alternativ då jag behöver min familj som stöd när allt kraschar.
 
Sv: Arbetsförmedlingen, tacka nej till arbete.

Själv känner jag många 90-talister (och är själv en) som i princip skulle vara beredda att ta vilket jobb som helst men ändå inget får. Problemet är verkligen inte lata ungdomar - att någon på allvar kan ha den bilden är för mig obegripligt. Har du exempelvis hört talas om det lilla fenomenet att unga människor flyr Sverige för Norge i brist jobb? Bortskämda ungdomar jomenvisst!

Ja min sambo har jobbat som vikarie och timanställd i 6 år nu. Sökt otaliga jobb senast nu där han jobbar som vikarie. Men de hjälpte inte och nu har han börjat ledsna och pratar om att söka jobb i Norge ( inom vården ) .
 
Sv: Arbetsförmedlingen, tacka nej till arbete.

Men då är ju problemet i sig inte flytten utan de fysiska och psykiska bekymmer du har/haft.
 
Sv: Arbetsförmedlingen, tacka nej till arbete.

Har din sambo koll på LAS? (Lagen om anställningsskydd.) Jag vet förstås inte om det är samma arbetsgivare men om det är det kan LAS vara till hjälp.
Har du/ni funderat på utbildning? Om det nu är något som ni kan tänka er gör er mer attraktiva på arbetsmarknaden.
 
Sv: Arbetsförmedlingen, tacka nej till arbete.

Det finns jobb i Sverige, även för ungdomar. Men kanske inte just där man vill bo...

/
23 år, heltidsstudent med två jobb varav ett fast. Blir erbjuden ytterligare anställningar hela tiden. Välkommen till malmfälten.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
21 296
Senast: Klara
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 373
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
8 014
Senast: Dimmoln
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 343
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp