Arbetsförmedlingen, tacka nej till arbete.

Sv: Arbetsförmedlingen, tacka nej till arbete.

Nu har jag ingen koll på Örebro men att det finns jobb utannonserade innebär ju inte att det bara är att börja. 200-300 sökande per tjänst på okvalificerade jobb (även mindre attraktiva) fick jag höra från arbetsförmedlingen förra veckan.

Nej, men söker man jobben så ökar chansen drastiskt.

Som jag skrivit så kan jag säkert inte relatera till problemet riktigt. Jag har fått nästan alla de jobb jag har sökt och har aldrig varit arbetslös.
Men, i många fall handlar det definitivt om kräsenhet och lathet.
 
Sv: Arbetsförmedlingen, tacka nej till arbete.

Malmfälten är Kiruna, Gällivare och på sätt och vis även Pajala. Överflödet av jobb är dock som störst i Kiruna, och i Pajala har inte gruvboomen ännu fått resten av samhället att blomma riktigt.

Alla som kan jobba får jobba, ålder spelar ingen roll. Finns lediga jobb inom det mesta, just nu ligger 142 jobb i Kiruna på platsbanken och det är stor variation på jobbet. Vissa tjänster ligger även hos manpower och uniflex. Kommunen annonserar delvis ut tjänster på sin egen hemsida, men ber man om att få skriva in sig i deras vikarielista kommer telefonen pipa tills du blir galen. Nyligen gick NSD ut med att antalet lediga lärartjänster ökar i länet. Första halvåret fanns det 135 lediga lärartjänster i Kiruna. Brist på läkare, SSK och USK också.

Gruvan "äter upp" allt folk, och skriker efter fler. Har du C eller CE och gör ett bra jobb vill jag lova att du inte behöver gå arbetslös en dag här. Har du maskinförarbevis likaså. Fordonsreparatörer är det också brist på. Dessa jobb är dock sällan utannonserade, men kommer man upp hit och visar sig lär man får jobb..

Bygg, el, vvs och liknade är också eftertraktade kunskaper.

Problemet är att arbetskraft utifrån ofta kör med "fly in - fly out". Jobbar 7-7 skift och bor i husvagn under jobbveckorna. Finns inga lediga bostäder och på grund av våran galna stadsflytt vågar ingen köpa eller bygga. Finns ingen vidare sjukvård heller.

Så ja... Det är väl kanske inte så kul att bo här. Men jobb finns det, och rätt schyssta löner.
Jag får helt enkelt skicka upp honom till Kiruna! :D
Han har tidigare jobbat som maskintekniker, och gick nån slags industri-linje på gymnasiet..men har inte c el ce körkort dock. Han är väl inte jättepepp på att jobba långt borta sas men ett jobb är ju ett jobb och bättre än att vara utan! Skall tipsa honom att kika på det iaf =)
 
Sv: Arbetsförmedlingen, tacka nej till arbete.

En person jag känner söker arbete aktivt för att få pengar från soc, men personen vill inte jobba. Varför behöva jobba när man kan få pengar ändå genom att ljuga och bara vara hemma? Måttligt irriterad blev jag när denne personen blir erbjuden ett bra dagtidsjobb i 3veckor över sommaren och tackar nej då personen har så fullt upp ändå. Personen är heltidarbetslös annars, men ljuger till folk som hen inte känner och säger att hen här semester för att få högre status i deras ögon eller nått. Själv vet jag att det är personen själv som gräver sin egen grav, men har god lust att anmäla till arbetsförmedlingen så hen får ett uppvaknande, om det ens går.. :banghead:

Ibland kan det bli ett uppvaknande för personen om de blir avstängda från pengarna ett tag. Jag har anmält personer till arbetsförmedlingen både som arbetsgivare och som privat person som tackat nej till arbete. Gör en anmälan du, om det inte stämmer att personen fått jobb är det arbetsförmedlingens sak att reda ut.
 
Sv: Arbetsförmedlingen, tacka nej till arbete.

har god lust att anmäla till arbetsförmedlingen så hen får ett uppvaknande, om det ens går.. :banghead:

Förr eller senare sätts personen av soc och arbetsmarknadsenheten i samarbete in i en fas 3-liknande sysselsättning och då är det bara att göra, annars inga slantar. 8 timmars menlöst arbete per dag för existensminimum kanske kan sätta fyr under rumpan på personen :sneaky:

Arbetsförmedlingen är inte inblandade i det beslutet och har h*n inga stämplingsdagar så kommer fas 3-dagen närmre för varje dag som går.
 
Sv: Arbetsförmedlingen, tacka nej till arbete.

Själv känner jag många 90-talister (och är själv en) som i princip skulle vara beredda att ta vilket jobb som helst men ändå inget får. Problemet är verkligen inte lata ungdomar - att någon på allvar kan ha den bilden är för mig obegripligt. Har du exempelvis hört talas om det lilla fenomenet att unga människor flyr Sverige för Norge i brist jobb? Bortskämda ungdomar jomenvisst!


Kan inget annat än hålla med, jag söker precis allt jag kan söka (och även jobb som kräver mer erfarenhet än jag har) Nu har jag förvisso två olika jobb som jag är timanställd på. Men hade velat ha ett 100% någonstans. Söker som en galning och känner INGEN som inte är som mig. Aldrig hört om folk som tycker det är "glassigt" och som semester att leva på bidrag. :crazy:
 
Sv: Arbetsförmedlingen, tacka nej till arbete.

Lägg dig inte i, säger jag.
Det kan finnas omständigheter som du inte känner till, och den här personen kan ha haft goda skäl att tacka nej till jobbet som hen blev erbjuden. Arbetsförmedlingen ställer för övrigt väldigt höga krav på aktivitet hos arbetssökande så att vara inskriven är knappast speciellt glassigt och absolut inte någon semester. Man får liksom jobba en hel del för att få ut några pengar.

Sedan tycker jag det börjar kännas väl mossigt att gnälla på "lata" arbetslösa ungdomar(?) i ett land med nästan 30 procents ungdomsarbetslöshet, men det är ju en annan fråga.

Instämmer helt.
 
Sv: Arbetsförmedlingen, tacka nej till arbete.

Jaså?
Jag har det senaste halvåret varit med om en handfull 90-talister som tackat nej till arbete och hellre valt att gå arbetslösa. Vissa har sjukskrivit sig och istället åkt på festival (smart drag att skriva det på Facebook...). Vi som utbildar folk på arbetsplatser har en helt annan syn på ungdomsarbetslösheten.

Jajamensan. Instämmer med detta.
 
Sv: Arbetsförmedlingen, tacka nej till arbete.

Fast vadå, flyr Sverige för Norge? Det är väl så att man åker dit för den höga lönen, bo i något kollektiv och jobba skiten ur sig på. Just bara för att tjäna så mycket som möjligt på så kort tid som möjligt.

KL
91:a som de senaste 7 åren haft jobb, under skolgång så var det ju bara några h i veckan. Och absolut inte alltid 100% på ett ställe, utan det kunde vara på flera olika ställen.

Dom av mina vänner som inte har jobb är de som inte anstränger sig nog. Jobb finns det.
 
Sv: Arbetsförmedlingen, tacka nej till arbete.

Fast vadå, flyr Sverige för Norge? Det är väl så att man åker dit för den höga lönen, bo i något kollektiv och jobba skiten ur sig på. Just bara för att tjäna så mycket som möjligt på så kort tid som möjligt.

Detta gäller nog för ganska många, men jag vet att det finns dom som har flyttat ditt av andra anledningar. Jag funderar på Norge jag med, men ska jag flytta ditt ska det vara för att det är ett intressant jobb som gör att jag kan få jobb ett liknade jobb i Sverige.
 
Sv: Arbetsförmedlingen, tacka nej till arbete.

Kan inget annat än hålla med, jag söker precis allt jag kan söka (och även jobb som kräver mer erfarenhet än jag har) Nu har jag förvisso två olika jobb som jag är timanställd på. Men hade velat ha ett 100% någonstans. Söker som en galning och känner INGEN som inte är som mig. Aldrig hört om folk som tycker det är "glassigt" och som semester att leva på bidrag. :crazy:

Jag har behövt dras med AF en gång, och under den perioden var man tvungen att gå någon form av introkurs (?). Under denna kurs hörde jag flera som berättade att det var värt att söka några jobb om dagen för att kunna vara ledig reste av tiden. Det var inte heller så att de smög med det, någon sade det till och med inför kursledaren.

Bland de jag känner så finns det ingen sådan, kanske för att jag väljer vänner som har andra värderingar.


För övrigt tycker jag det är en skam att AF verkligen får kalla sig för arbetsförmedlingen. Jag undrar om de jobbar på att ta in överlägsna och snofsiga personer till tjänsterna för kundbemötande? Och jag undrar hur många jobb de aktivt förmedlar under en tidsperiod. Annonserna tycker inte jag räknas, då kan man lika gärna gå in på någon annan, bättre, jobbannonssajt.
 
Sv: Arbetsförmedlingen, tacka nej till arbete.

Jaså?
Jag har det senaste halvåret varit med om en handfull 90-talister som tackat nej till arbete och hellre valt att gå arbetslösa. Vissa har sjukskrivit sig och istället åkt på festival (smart drag att skriva det på Facebook...). Vi som utbildar folk på arbetsplatser har en helt annan syn på ungdomsarbetslösheten.

Min 87-åriga mormor ville ha städhjälp några timmar per vecka. Det är ett synnerligen enkelt och tämligen icke-ansträngande arbete. En grannes 17-åriga barnbarn, som inte lyckats hitta något sommarjobb, nappade på uppdraget. Ungdomen ifråga bor en bit bort men skulle åka buss med hållplats någon kilometer från min mormors lägenhet.
Dagen då städningen ska utföras kommer 17-åringen hem till mormor, gör sitt uppdrag (om än långsamt och lite slarvigt) men när 17-åringen ska åka hem ringer denne till sin mamma för att få skjuts. Ungdomen orkade nämligen inte gå till busshållplatsen. Mamman kör istället två mil för att hämta sitt barn och kör sen två mil hem igen.

Dagen därpå ringer mamman (!) och meddelar mormor att ungdomen tackar nej till fortsatt uppdrag då det var alldeles för jobbigt att gå från busshållplatsen.
Hade min dotter tackat nej till sådana enkla pengar av den anledningen hade jag ansett mig mycket misslyckad som förälder. Inte en chans i världen att jag hade hämtat hem henne heller. Eller för den delen ringt och meddelat avhoppet.
 
Sv: Arbetsförmedlingen, tacka nej till arbete.

Jag har behövt dras med AF en gång, och under den perioden var man tvungen att gå någon form av introkurs (?). Under denna kurs hörde jag flera som berättade att det var värt att söka några jobb om dagen för att kunna vara ledig reste av tiden. Det var inte heller så att de smög med det, någon sade det till och med inför kursledaren.

Bland de jag känner så finns det ingen sådan, kanske för att jag väljer vänner som har andra värderingar.


För övrigt tycker jag det är en skam att AF verkligen får kalla sig för arbetsförmedlingen. Jag undrar om de jobbar på att ta in överlägsna och snofsiga personer till tjänsterna för kundbemötande? Och jag undrar hur många jobb de aktivt förmedlar under en tidsperiod. Annonserna tycker inte jag räknas, då kan man lika gärna gå in på någon annan, bättre, jobbannonssajt.

Kan hålla med om att af inte är mycket att ha, när jag var där och skrev in mig så fick jag ett jobb som han tycket jag skulle söka. Inga problem med det. Men det är ett jobb som jag inte är kvalificerad för! Även fast det är inom rätt "område". Men min handläggare sa att jag kunde skippa det. Men nu får jag inget form av bidrag, utan lever på sparade pengar.
 
Sv: Arbetsförmedlingen, tacka nej till arbete.

Jag är en sådan person som får pengar från soc. Men jag måste kämpa för att få mina pengar, det går inte att ljuga. Jag pluggade i vintras men hamnade i depression och blev tvungen att avsluta studierna. Soc ställer krav på mig, att jag regelbundet ska ha kontakt med min läkare på psykiatrin. Och nu ska jag göra utredning om jag har ADD/ADHD. Och detta måste jag också se till att jag få igång, för annars riskera jag att bli utan pengar.
Så i dagsläget för min del så kan jag inte jobba, så blir jag erbjuden ett jobb måste jag tacka nej.
Det jag menar är att det faktiskt kan finnas skäl till hen var tvungen att tacka nej. För så satans lätt är det inte att få pengar från soc som en del tydligen tro. Man kan inte bara sitta hemma och tro att pengarna rullar in på kontot av sig själv varje månad. För så är det inte!!
Och sen kan inte förstå varför en del ska lägga sig andras liv. Varför inte sköta ditt och andra sköta sitt??
 
Sv: Arbetsförmedlingen, tacka nej till arbete.

Och sen kan inte förstå varför en del ska lägga sig andras liv. Varför inte sköta ditt och andra sköta sitt??

För att vi är ett kollektiv? Vart tror du pengarna som soc ger dig kommer ifrån?
Det är väl självklart att de som är sjuka ska få hjälp, men man måste ju inse att ju fler som fuskar desto svårare blir det för dem som behöver hjälp på riktigt.
 
Sv: Arbetsförmedlingen, tacka nej till arbete.

men när 17-åringen ska åka hem ringer denne till sin mamma för att få skjuts. Ungdomen orkade nämligen inte gå till busshållplatsen. Mamman kör istället två mil för att hämta sitt barn och kör sen två mil hem igen.

Dagen därpå ringer mamman (!) och meddelar mormor att ungdomen tackar nej till fortsatt uppdrag då det var alldeles för jobbigt att gå från busshållplatsen.

Usch - sorglig:(t! Men jag tvivlar inte någonstans på att det är sant, tyvärr... Hoppas att dottern inte fick ett enda öre hemma i veckopeng efter att ha tackat nej till att anstränga sig lite och tjäna egna pengar!
 
Sv: Arbetsförmedlingen, tacka nej till arbete.

Soc ställer krav på mig, att jag regelbundet ska ha kontakt med min läkare på psykiatrin. Och nu ska jag göra utredning om jag har ADD/ADHD. Och detta måste jag också se till att jag få igång, för annars riskera jag att bli utan pengar.

Det skulle var märkligt annars, om inga krav ställdes på dig?? Dessutom antar jag att du VILL bli frisk och då måste du väl ta tag i ditt liv och försöka reda ut din sjukdom? Det är väl egentligen minimikrav som ställs, kan man tycka! Det ställs rejält med krav på mig varje dag jag går till min arbetsplats. Jag får inte heller mina pengar "gratis" precis...

Varför inte sköta ditt och andra sköta sitt??

Som snurrkola redan har påpekat så är det lite svårt att skilja på "mitt" och "ditt" i det här fallet, när du får pengar från samhället.
 
Sv: Arbetsförmedlingen, tacka nej till arbete.

Usch - sorglig:(t! Men jag tvivlar inte någonstans på att det är sant, tyvärr... Hoppas att dottern inte fick ett enda öre hemma i veckopeng efter att ha tackat nej till att anstränga sig lite och tjäna egna pengar!

Visst är det sorgligt! Men ungdomen ifråga är inte ensam om att behandlas på det viset av sina föräldrar. Jag har ett ännu värre exempel på curlande men vill inte hänga ut någon som kan identifieras så det får vara.
Med tanke på att mamman (vad det verkade) gladeligen hämtade barnet, godkände avhoppet och själv meddelade det till mormor så tror jag tyvärr inte det blev några sådana konsekvenser.

Hur man ens kan tänka att en kilometer är för långt att gå är obegripligt. Min 2-åriga dotter gick häromhelgen drygt 1,3 kilometer på golfbanan. Utan att klaga. Då är det inte för mycket begärt att en (mig veterligen) fullt frisk 17-åring gör detsamma, även om det blir cirka två kilometer fram och tillbaka.
 
Sv: Arbetsförmedlingen, tacka nej till arbete.

Nej, du har säkert rätt. Man ser ju exempel efter exempel på hur föräldrar inte tror sina barn till att kunna utföra NÅGOT idag, och inte verka våga ställa ens de minsta krav på barnen. Hemskt att man inte kan förvänta sig att en 17-åring ska kunna promenera någon kilometer till en buss för, som du säger, även ett väldigt litet barn kan klara av den sträckan.
 
Sv: Arbetsförmedlingen, tacka nej till arbete.

Jag tycker det är tråkigt när barn och ungdomar inte utmanas till att klara nya saker. Visst går det snabbare om jag själv dukar bordet till kvällsmaten. Men så mycket roligare det är för min dotter att göra det.
 
Sv: Arbetsförmedlingen, tacka nej till arbete.

Kom att tänka på när jag precis hade tagit student och en kompis kompis var arbetslös och var jätte upprörd över att behöva söka jobb i hela Sverige... Som tur löste det sig till slut.

Själv söker jag jobb i nästan hela Sverige, för nu vill jag ut och tjäna pengar. Och ha ett roligt och stimulerande jobb inom "mitt" område.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
21 298
Senast: Klara
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 373
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
8 014
Senast: Dimmoln
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 343
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp