Bukefalos 28 år!

Arbetsförmedlingen, tacka nej till arbete.

Sv: Arbetsförmedlingen, tacka nej till arbete.

Ja han har sten koll på sånt. Han blev väldigt arg och besviken när de såg förbi honom nu sist då han redan sagt till dem att om han nu inte fick jobbet så skulle han söka sig därifrån, han har jobbat där i över 2 år nu och sökt två tjänster.
Problemet med arbetsförmedlingen här är att de skriver in folk i ungdomsgarantin men sen skiter de i dem. Jag har bytt handledare 6 gånger under 1 år utan att ens veta om de :crazy:
Vet många som får bidrag men vägrar göra någonting.
 
Sv: Arbetsförmedlingen, tacka nej till arbete.

LAS §5 2 st:
Om en arbetstagare under en femårsperiod har varit anställd hos arbetsgivaren antingen i allmän visstidsanställning i sammanlagt mer än två år, eller som vikarie i sammanlagt mer än två år, övergår anställningen till en tillsvidareanställning.

Jag ska erkänna att jag knappt vet vad ungdomsgarantin är för något. Har aldrig varit arbetslös och känner heller ingen som varit det. Vad innebär det?
 
Sv: Arbetsförmedlingen, tacka nej till arbete.

De är 4 mil från Örebro.
Ungdomsgarantin som de så fint kallar de är för ungdomar upp till 25 år (?) om jag inte minns helt fel nu. Du får ett litet bidrag beroende på om du har fullständiga betyg från gymnasiet eller över 20 år då får du lite mera från försäkringskassan. De går helt enkelt ut på att du ska söka ett visst antal jobb i månaden, eller gå ut på praktik under 3 månaders perioder. Nu är jag inskriven (numera ) under speciell kod pga av allt men har fullständig betyg från gymnasiet plus att jag läst extra för att kunna söka till högskolan om jag vill.
Förlåt för virrig förklaring men är lite förvirrad pga att min katt råkat ut för nått och ska in akut nu till vet.
 
Sv: Arbetsförmedlingen, tacka nej till arbete.

Okej, tack för infon!
Jag mindes rätt gällande närheten till Örebro. Finns det inga jobb där heller?

Be din sambo läsa lagen, särskilt den paragrafen som jag kopierade in, och lycka till med katten!
 
Sv: Arbetsförmedlingen, tacka nej till arbete.

Nej finns knappt jobb här omkring. Ja jag säga till honom att läsa
Igenom de :)
De flest läser vidare pga att de inte får nått jobb!
 
Sv: Arbetsförmedlingen, tacka nej till arbete.

Hittade 7-8 jobb som personlig assistent i Örebro.
Det kan vem som helst söka, där är personlig lämplighet det viktigaste.
Sök!
 
Sv: Arbetsförmedlingen, tacka nej till arbete.

I Lindesberg hittade jag 4-5 jobb som inte kräver mer utbildning än gymnasiet. Bl.a. söker Hinseberg kriminalvårdare. (Det jag jobbar som.)
I Örebro hittade jag kvickt jobb som bl.a. säljare, parkeringsvakt, lokalvårdare, budbilsförare och kassapersonal. Jag läste igenom annonserna som hastigast och tyckte mig se att det "bara" krävdes gymnasieutbildning och B-körkort för de flesta.

Sen finns det såklart fler orter i länet men jag kan inte geografin så bra att jag kollade fler orter.
 
Sv: Arbetsförmedlingen, tacka nej till arbete.

Det finns jobb i Sverige, även för ungdomar. Men kanske inte just där man vill bo...

/
23 år, heltidsstudent med två jobb varav ett fast. Blir erbjuden ytterligare anställningar hela tiden. Välkommen till malmfälten.
Malmfälten? Är det bara ungdomar som får jobb där? Finns jobben utannonserade?
Frågar lite eftersom sambon är arbetslös. Och han är ingen ungdom direkt :p
Dock är det ju svårt att söka icke utannonserade jobb i andra städer än sin egen. När man inte har koll liksom.
Han försöker söka allt som "går". Dock naturligtvis inte såna jobb som är uppenbara att han inte är kvalificerad för, det är ju bara slöseri med tid..
 
Sv: Arbetsförmedlingen, tacka nej till arbete.

Håller med, det finns nästan alltid jobb som Personlig Assistent. När jag rekommenderar det för andra ungdomar så blir oftast reaktionen: "ÅH måste man torka rumpa då? Nej det är inget för mig."
 
Sv: Arbetsförmedlingen, tacka nej till arbete.

Nu har jag ingen koll på Örebro men att det finns jobb utannonserade innebär ju inte att det bara är att börja. 200-300 sökande per tjänst på okvalificerade jobb (även mindre attraktiva) fick jag höra från arbetsförmedlingen förra veckan.

Kl
Det finns absolut folk som inte vill jobba och smiter undan, och det finns de som har rätt lätt att få jobb alt skulle kunna få det om de försökte mer. Men nej, det finns inte jobb till alla och är inte alltid lätt att få.
 
Sv: Arbetsförmedlingen, tacka nej till arbete.

Söker du även jobb utanför din utbildning?

Jag minns när min bror sökte jobb efter att ha studerat 6 år på universitet.
Då vill de att han skulle ta jobb som lokalvårdare osv för att ha ett jobb.
Och jag förstår tanken, men man pluggar inte 6 år på universitetet med medföljande studieskulder för att jobba som lokalvårdare.
Det var i princip all hjälp han fick från Arbetsförmedlingen.

Som tur var tog det inte lång tid innan han fick ett kvalificerat arbete som gick i linje med hans utbildning.
 
Sv: Arbetsförmedlingen, tacka nej till arbete.

Ja, självklart. Eller ja, nu har jag jobb (som i princip inte är inom det jag är utbildad till) så nu kan jag väl sluta söka sånt :p

Visst, man pluggar inte för att bli lokalvårdare eller liknande, men huvudsaken är ju att kunna försörja sig. Sen (under tiden) kan man försöka få igång sin karriär inom det man vill göra på sikt.

Tillägg: arbetsförmedlingen har betydligt lägre krav på mig än vad jag gör oavsett. Det enda jag har att uppfylla är att höra av mig via telefon en gång i månaden. Snarare så att de blir förvånade/tycker det är onödigt att jag sökt annat, samtidigt som de varken kan söka på sin egen annonsbas efter jobb jag är utbildad till och konstaterar att de inte kan hjälpa mig.
Känns mest som att arbetsförmedlingen är till för att "sätta dit" de som inte vill ha ett jobb och för att hjälpa de som varit arbetslösa i flera år.
 
Senast ändrad:
Sv: Arbetsförmedlingen, tacka nej till arbete.

Jag minns när min bror sökte jobb efter att ha studerat 6 år på universitet.
Då vill de att han skulle ta jobb som lokalvårdare osv för att ha ett jobb.
Och jag förstår tanken, men man pluggar inte 6 år på universitetet med medföljande studieskulder för att jobba som lokalvårdare.
Det var i princip all hjälp han fick från Arbetsförmedlingen.

Beror väl på hur läget är? Finns det inte det jobb man önskar måste man väl ta något annat medan man väntar eller tänker om? Annars kan man ju inte försörja sig. När jag kom tillbaks till Sverige, efter att ha pluggat till en doktorsexamen i USA, jobbade jag en tid som 50% förskollärare och 50% lokalvårdare. Om jag inte förstått fel är det väl hyfsat många som flyttar till Sverige från annat land som tvingas göra samma, dvs ta ett jobb som de egentligen är överkvalificerade för?
 
Sv: Arbetsförmedlingen, tacka nej till arbete.

Om man skulle tjalla, vad händer då? Kan de ge några konsekvenser? Hen är ingen ungdom heller, utan en bidragsittare på 30år som alltid utnyttjat systemet..
 
Sv: Arbetsförmedlingen, tacka nej till arbete.

Om man skulle tjalla, vad händer då? Kan de ge några konsekvenser? Hen är ingen ungdom heller, utan en bidragsittare på 30år som alltid utnyttjat systemet..

Jag har aldrig varit med om något sådant, men det känns självklart att det kommer leda till konsekvenser. Mest troligt så följer arbetsförmedlingen upp tipset. Dvs ringer till arbetsplatsen som erbjöd jobbet för att höra om det stämmer, sen ta det vidare därifrån.

Tror jag hört något om att man kan bli "avstängd" X antal dagar om man inte uppfyller arbetsförmedlingens krav, och att dom dagarna ökar för antalet "missar" man gör. Man blir alltså utan ersättning dom dagarna. Hur det fungerar när man får socialbidrag också vet jag inte, men förhoppningsvis kanske även socialen skärper kontrollen på din bekanta så att hn helt enkelt blir tvungen att jobba tillslut.
 
Sv: Arbetsförmedlingen, tacka nej till arbete.

Malmfälten? Är det bara ungdomar som får jobb där? Finns jobben utannonserade?
Frågar lite eftersom sambon är arbetslös. Och han är ingen ungdom direkt :p
Dock är det ju svårt att söka icke utannonserade jobb i andra städer än sin egen. När man inte har koll liksom.
Han försöker söka allt som "går". Dock naturligtvis inte såna jobb som är uppenbara att han inte är kvalificerad för, det är ju bara slöseri med tid..

Malmfälten är Kiruna, Gällivare och på sätt och vis även Pajala. Överflödet av jobb är dock som störst i Kiruna, och i Pajala har inte gruvboomen ännu fått resten av samhället att blomma riktigt.

Alla som kan jobba får jobba, ålder spelar ingen roll. Finns lediga jobb inom det mesta, just nu ligger 142 jobb i Kiruna på platsbanken och det är stor variation på jobbet. Vissa tjänster ligger även hos manpower och uniflex. Kommunen annonserar delvis ut tjänster på sin egen hemsida, men ber man om att få skriva in sig i deras vikarielista kommer telefonen pipa tills du blir galen. Nyligen gick NSD ut med att antalet lediga lärartjänster ökar i länet. Första halvåret fanns det 135 lediga lärartjänster i Kiruna. Brist på läkare, SSK och USK också.

Gruvan "äter upp" allt folk, och skriker efter fler. Har du C eller CE och gör ett bra jobb vill jag lova att du inte behöver gå arbetslös en dag här. Har du maskinförarbevis likaså. Fordonsreparatörer är det också brist på. Dessa jobb är dock sällan utannonserade, men kommer man upp hit och visar sig lär man får jobb..

Bygg, el, vvs och liknade är också eftertraktade kunskaper.

Problemet är att arbetskraft utifrån ofta kör med "fly in - fly out". Jobbar 7-7 skift och bor i husvagn under jobbveckorna. Finns inga lediga bostäder och på grund av våran galna stadsflytt vågar ingen köpa eller bygga. Finns ingen vidare sjukvård heller.

Så ja... Det är väl kanske inte så kul att bo här. Men jobb finns det, och rätt schyssta löner.
 
Sv: Arbetsförmedlingen, tacka nej till arbete.

Inom ungdomsgaratin får man iaf 45 dagar karens om man bryter mot reglerna har jag för mig!
Samtidigt förstår jag min sambo! Han är utbildad skötare inom psykiatrin och la 3 år på att plugga samtidigt som han jobbade så förstår att han blir ledsen när han jobbat där så länge och de inte tar nån notis om han. Han är en sån som ställer upp i alla lägen och aldrig säger nej oavsett vad an planerat!
 

Liknande trådar

Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
21 841
Senast: Klara
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 525
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
8 206
Senast: Dimmoln
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 358
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp