Arbetsförmedlingen, tacka nej till arbete.

Sv: Arbetsförmedlingen, tacka nej till arbete.

Det här med att "skylla" på sin diagnos kan ju helt klart vara fel utan att testa om det faktiskt fungerar eller inte.

Jag i mitt fall ha asperger (samt adhd, men den hindrar inte mig på samma vis) aspergern hindra mig speciellt när det kommer till fysiskt kontakt med en människa. Tycker det är otroligt obehagligt, klarar inte det. Kan väl skaka hand när man hälsar. Men jag skulle aldrig kunna hjälpa någon av och på med kläder. Kan inte hålla i barn, kan knappt krama min egna mamma (tycker det är jätte obehagligt) har även svårt för mys och gos med min sambo. Så det är inget "litet problem"
Kramar han mig och jag är oförberedd jag kan ärligt talat armbåga/slita mig ifrån/slå honom. Kan inte styra det. Tycker bara det är så obehagligt.
Därför har jag valt att inte söka jobb som personlig assisten eller i vården.

Annars har jag jobbat inom städ/kök/telefonförsäljning mm så är inte kräsen inom dem jobben jag kan utföra. Så ibland är man faktiskt begränsad av sin diagnos
 
Sv: Arbetsförmedlingen, tacka nej till arbete.

Det här måste jag få reagera på. Har hört det ett flertal gånger från yngre människor nu. Vad betyder det egentligen att man inte "kan ta i människor"? Innebär det alla åldrar? Är det lika omöjligt att "ta i" små barn, eller skulle det fungera att jobba på förskola med 1-5-åringar, t.ex.? Jag ber om ursäkt om jag trampar någon på tårna, men det låter för mig så oerhört främmande att man blir äcklad (?) av att "ta i" sina medmänniskor :crazy:? Varför är det så????

Jag är rätt äcklad av andra personer överlag, kan inte säga exakt varför. Jag är inte bakterie rädd direkt. Djur har jag inga problem med, men människor. Oavsett ålder, är obehagliga när de kommer för nära. Kan ju sitta i bussen bredvid någon (om än obehagligt, men överlever utan panikångest)
Kan ju även krama/pussa min sambo, men det måste tyvärr vara rätt mycket på mina villkor. Jag kan få impulser av att slå bort honom annars.
Har antal gånger slagit till min mamma när hon försökt krama mig. Det har blivit bättre, men det är långt ifrån "normalt" eller bra. Stå i kö är en mardröm, krogen är en mardröm oftast! Festivaler är jobbiga, men det är värt det. Men det var någon som stod och tryckte på mig när jag såg Kizz, ha fick en örfil. Kunde inte kontrollera det, fick en mega rysning och blev så äcklad över att jag kände hans sida mot min rygg. :o

Mot vänner är det ju inte så extremt, inte heller folk över 18 och under 40 år heller, kan krama min vänner, men det händer JÄVLIGT sällan. Tycker mest barn och äldre är obehagligast.
 
Senast ändrad:
Sv: Arbetsförmedlingen, tacka nej till arbete.

KL

Det verkar vara ett känsligt ämne det där för många. Jag vet flera personer runt omkring mig som jag tror helt enkelt är för lata eller fina i kanten för vissa jobb och då tycker det är lättare att få bidrag. Men det tycker jag tyst för mig själv för man "får" ju inte säga att folk är lata :crazy:

Jag kan inte riktigt uttala mig om hur svårt det är att få dom där bidragen då jag aldrig varit arbetslös någon längre period sedan jag gick ut gymnasiet. Har alltid fått jobb, men då har jag också tagit det som ansetts som "dåliga" jobb. Sen kan jag bli galen på att folk gnäller över att de får så lite pengar från a-kassan tex. Men det är väl bra att man får så man klarar sig, vill man ha mer pengar får man väl jobba.

Just nu arbetar jag inom vården trots att jag är högskoleutbildad (söker jobb inom mitt område under tiden). Har fått en del reaktioner på varför jag arbetar med det under tiden och inte bara skriver in mig på arbetsförmedlingen medan jag söker annat :crazy: Svarar jag då att jag vill arbeta och inte bara gå hemma tittar folk konstigt på mig :p

Sen så är det ju alltid bra att testa olika saker, var också lite skeptisk till om jag skulle passa inom vården då jag började men nu gillar jag faktiskt mitt arbete och trivs väldigt bra (förutom den låga lönen och de dåliga arbetstiderna).
 
Sv: Arbetsförmedlingen, tacka nej till arbete.

Iaf här omkring är de jäkligt svårt att få bidrag. De ska till mycket innan de ens funderar på att hjälpa en. Du får i princip inte äga någonting som kostar pengar okej de kan jag gå med på som hästar och sånt. Men de roliga i de hela är att folk som inte behöver bidrag får de? Människor som inte vill jobba osv. Trodde hela grejen var att man ska försöka skaffa sig ett jobb under tiden. :crazy:
 
Sv: Arbetsförmedlingen, tacka nej till arbete.

För övrigt tycker jag det är en skam att AF verkligen får kalla sig för arbetsförmedlingen. Jag undrar om de jobbar på att ta in överlägsna och snofsiga personer till tjänsterna för kundbemötande? Och jag undrar hur många jobb de aktivt förmedlar under en tidsperiod. Annonserna tycker inte jag räknas, då kan man lika gärna gå in på någon annan, bättre, jobbannonssajt.

Nu blir det ju OT, men vad skulle du vilja ha utav dem? Ett jobb? Tyvärr är det inte samma som att gå in en butik och handla mat, där finns maten på hyllorna - men på Arbetsförmedlingen finns inga "jobb på hyllorna" som handläggarna bara kan dela ut. Tyvärr. Förr var det så, men nu ser arbetsmarknaden ut som den gör och ingen kan trolla fram jobb som inte finns.

Om man tänker efter lite så inser man att Arbetsförmedlingen inte kan skapa några jobb. Arbetsförmedlingen är inte arbetsmarknaden. Men det Arbetsförmedlingen kan göra är att hjälpa dem som står långt ifrån arbetsmarknaden - dels med själva jobbsökandet (det finns faktiskt många som inte kan använda datorer, som knappt kan presentera sig själva, som har jobbat med en väldigt specifik sak i över 30 år och helt plötsligt blir arbetslösa på en arbetsmarknad där personernas branscher inte ens existerar längre) och dels med arbetsträning m.m.

Tidningarna älskar att skriva allt som är negativt. Och med en arbetsmarknad som ser ut som den gör, och oerhört många personer som tyvärr är kräsna (kan inte jobba med ditten för jag vill inte flytta, kan inte jobba med datten för jag vill inte torka någon i rumpan, kan inte jobba med det för jag är överkvalificerad) så blir det lätt negativa rubriker. Men det som det aldrig skrivs om är allt positivt. Så många människor som aldrig hade kommit ut på en arbetsplats utan Arbetsförmedlingens hjälp. Så många handläggare som är rena hjältarna, som tar tag i personer som har ramlat långt, långt ned och hjälper dem tillbaka. Och det förmedlas nog fler jobb än vad vi kan tro. "Alla annonser" som du pratar om trillar inte in på platsbanken genom att arbetsgivare lägger dit dem. Många gör det, men många är också inlagda med hjälp av arbetsförmedlare som faktiskt har ringt runt och jagat jobb. Och tro det eller ej, men alla arbetssökande är inte som du som hittar annonserna själva, trots att de ligger helt öppna på platsbanken. De behöver verkligen hjälp utav tålmodiga handläggare att hitta annonserna, att läsa dem, att peppas till att söka dem och att formulera ansökan.

Tyvärr är det väl så att Arbetsförmedlingen har så oerhört många uppdrag från regeringen, mycket administrativa uppdrag och mycket kontrolluppdrag (a-kassorna) att de, tillsammans med att lägga krutet på alla dessa människor som står låångt bort ifrån arbetsmarknaden, inte har så mycket tid över till de människor som själva klarar av att söka arbete. De är inskrivna för att finnas kvar i socialförsäkringen, kunna få ersättning om de har rätt till det, och sedan bli utskrivna igen när de lyckats få tag på ett jobb. Vad hade du velat att de gjort mer? Det finns inte så mycket mer att göra, eftersom de inte kan GE dig ett jobb. Det är det arbetsgivarna som kan göra, så lägg energin där istället. :)

Gällande att du träffat överlägsna och snofsiga personer så är det bara beklagligt. Jag har träffat flera jättegoa handläggare som verkligen har varit trevliga människor samtidigt som jag förstått att de har ett tufft uppdrag som myndighetspersoner. Om någon inte följer en regel så måste de ju agera, även om den "mänskliga delen" av dem kanske inte hade velat göra det. Men det är väl som i alla branscher, överallt finns det otrevliga personer, tyvärr. Jag har träffat många otrevliga butiksbiträden, servitriser, tågkonduktörer, lärare, läkare m.m. Bara för det är ju inte alla i den branschen likadana.

Ursäkta mitt "lilla" utlägg men jag är en sån som inte riktigt tål att man kritisterar någons yrke utan att själv ha testat på det i några månader först! :D Det finns alltid baksidor som aldrig syns för den som inte jobbar med det.

----------------------

Till TS: Samma sak här, det finns alltid baksidor som inte syns... är du säker på att personen är arbetsför? Personen kanske bara säger att det är arbetssökande som gäller för att han eller hon skäms för att vara sjuk eller förhindrad på annat sätt? Men om du är säker kan du ju alltid lämna ett tips till Arbetsförmedlingen eller varför inte direkt till Socialen, om det är därifrån personen får ersättning.
 
Sv: Arbetsförmedlingen, tacka nej till arbete.

Festivaler är jobbiga, men det är värt det. Men det var någon som stod och tryckte på mig när jag såg Kizz, ha fick en örfil. Kunde inte kontrollera det, fick en mega rysning och blev så äcklad över att jag kände hans sida mot min rygg. :o

Nu förstår jag att du knappast kan hjälpa det, men det där beteendet är ju inte okej! Inte får man slå på folk i sin omgivning bara för att de råkar komma lite för nära. Festivaler/konserter/fullpackade ställen i allmänhet är ju typiskt sett precis så, att man kommer väldigt nära sina medmänniskor. Vem vet, kanske kille som du örfilade stod så nära pga att någon annan stod väldigt nära bakom honom? Antingen får du ju undvika ställen med folksamlingar eller ta tag i problemet, för det är inte okej att slå på folk! Dessutom riskerar du att själv bli misshandlad. Det är inte alla som är så snälla att de bara tar emot en örfil utan att slå tillbaks, skulle jag vilja säga. Speciellt om alkohol är inblandat.
 
Sv: Arbetsförmedlingen, tacka nej till arbete.

Låna knapp och ett allmänt svar i jobbdebatten...

När det kommer till vård och omsorgsyrken är dock personlig lämplighet väldigt viktigt. Oavsett anledningar till varför man väljer bort den typen av jobb, om det är bortskämdhet, lathet, diagnoser eller påhittade problem, så ser jag mycket hellre att en sådan människa håller sig borta från behövande brukare, än att personen "biter ihop" för att få en lön.

Brukare förtjänar mer än så...

:bow::bow::bow:
 
Sv: Arbetsförmedlingen, tacka nej till arbete.

Det är i och för sig helt rätt, men jag tror att många ändå behandlar vårdtagarna med värdighet. Värre är det med anställda som jobbat inom äldrevården i 30 år, och kommit in i den på tok för vardagliga rytmen... :(

Svin finns i alla åldrar. För att kunna jobba på ett bra sätt som assistent eller inom hemtjänst och dylikt så måste man vara inkännande och empatiskt lagd och kunna ta kritik utan att bli sur och inte tvunget göra på sitt eget sätt för annars blir det alldeles för jobbigt för den som är tvungen att ta emot "hjälpen". Jag har mängder med historier om folk som absolut inte bör jobba inom vården för att de beter sig så illa så de som själva inser att de ska hålla sig därifrån ska verkligen hålla sig därifrån för brukarnas skull.
 
Sv: Arbetsförmedlingen, tacka nej till arbete.

OT och KL

Orkar inte läsa hela tråden med lästa diskussionen om lata ungomar och Sanningen är den att dem är tametusan sjukt lata och bortskämda (gäller inte alla ungdomar och långt ifrån bara ungdomar men) :banghead: Jag blir så jäkla förbannad när den ena ursäkten efter det andra kommer när man tipsar om jobb och när dem sedan sitter och klagar för det finns inga jobb utannonserade på arbetsförmedlingens hemsida :banghead:...

Säger inte att det är lätt att få en fast anställning men lite tim-vik borde varenda kotte kunna fixa men det duger inte.

Vården är äckligt, ungar är svåra, städ är under deras värdighet, det är pinsamt att stå i butik, lönerna är för låga, det är jobbigt att kliva upp när man får jobb samma dag/ vaknar ändå inte av att telefonen ringer, tar inget jobb för vet inte vad man vill jobba med, vill inte flytta, arbetsgivare svarar inte på mail/sms osv osv osv
Tror f*n jag har hört alla ursäkter och jag jobbar inte som arbetsförmedlare!

Själv har jag haft timvik över 150% på olika ställen och min arbetsförmedlare satt och sa till arbetsgivarna att dem skulle ringa någon annan än mig pga att jag hade så mycket redan (:meh: kan jag dock tycka va lite elakt då jag slet för att få jobb och knyta kontakter)

Är det typ 90% av jobbet som aldrig annonseras ut på arbetsförmedlingenshemsida? tycker att det då logiskt sätt borde vara lättare att faktiskt gå in till alla företag och prata för sig, man tvingar dem att skriva upp än på vikarielistan osv är man lite driftig är det inte så jäkla svårt men skickar man ett tomt CV på mail få man faktiskt skylla sig själv att jobben inte knackar på dörren.

Vikariat leder till erfarenhet, erfarenhet leder kunskap, kunskap kan leda till att man utbildar sig rätt och rätt utbildning kan leda till rätt jobb bara man börjar i rätt ända av stegen
 
Sv: Arbetsförmedlingen, tacka nej till arbete.

Jag håller med dig, har aldrig behövt gå arbetslös då jag tar skitjobb. Men jobb är jobb och utan utbildning kan man inte vara kräsen.
Stör mig extremt på vän som slutade jobb som snart skulle bli tillsvidareanställd men var för jobbigt och äckligt så blev soc istället....

På mitt jobb går vi på knäna och om någon är sjuk får vi jobba på den personens schema också, detta leder till att man jobbar även om man är krasslig för att arbetskamrater och brukare inte ska råka illa ut.
Hade säkert kunna haft några vikarier men bemaningsenheten har semester på sommaren och alla vikarier jobbar för fasta....
 
Sv: Arbetsförmedlingen, tacka nej till arbete.

Nu blir det ju OT, men vad skulle du vilja ha utav dem? Ett jobb? Tyvärr är det inte samma som att gå in en butik och handla mat, där finns maten på hyllorna - men på Arbetsförmedlingen finns inga "jobb på hyllorna" som handläggarna bara kan dela ut. Tyvärr. Förr var det så, men nu ser arbetsmarknaden ut som den gör och ingen kan trolla fram jobb som inte finns.

Om man tänker efter lite så inser man att Arbetsförmedlingen inte kan skapa några jobb. Arbetsförmedlingen är inte arbetsmarknaden. Men det Arbetsförmedlingen kan göra är att hjälpa dem som står långt ifrån arbetsmarknaden - dels med själva jobbsökandet (det finns faktiskt många som inte kan använda datorer, som knappt kan presentera sig själva, som har jobbat med en väldigt specifik sak i över 30 år och helt plötsligt blir arbetslösa på en arbetsmarknad där personernas branscher inte ens existerar längre) och dels med arbetsträning m.m.

Tidningarna älskar att skriva allt som är negativt. Och med en arbetsmarknad som ser ut som den gör, och oerhört många personer som tyvärr är kräsna (kan inte jobba med ditten för jag vill inte flytta, kan inte jobba med datten för jag vill inte torka någon i rumpan, kan inte jobba med det för jag är överkvalificerad) så blir det lätt negativa rubriker. Men det som det aldrig skrivs om är allt positivt. Så många människor som aldrig hade kommit ut på en arbetsplats utan Arbetsförmedlingens hjälp. Så många handläggare som är rena hjältarna, som tar tag i personer som har ramlat långt, långt ned och hjälper dem tillbaka. Och det förmedlas nog fler jobb än vad vi kan tro. "Alla annonser" som du pratar om trillar inte in på platsbanken genom att arbetsgivare lägger dit dem. Många gör det, men många är också inlagda med hjälp av arbetsförmedlare som faktiskt har ringt runt och jagat jobb. Och tro det eller ej, men alla arbetssökande är inte som du som hittar annonserna själva, trots att de ligger helt öppna på platsbanken. De behöver verkligen hjälp utav tålmodiga handläggare att hitta annonserna, att läsa dem, att peppas till att söka dem och att formulera ansökan.

Tyvärr är det väl så att Arbetsförmedlingen har så oerhört många uppdrag från regeringen, mycket administrativa uppdrag och mycket kontrolluppdrag (a-kassorna) att de, tillsammans med att lägga krutet på alla dessa människor som står låångt bort ifrån arbetsmarknaden, inte har så mycket tid över till de människor som själva klarar av att söka arbete. De är inskrivna för att finnas kvar i socialförsäkringen, kunna få ersättning om de har rätt till det, och sedan bli utskrivna igen när de lyckats få tag på ett jobb. Vad hade du velat att de gjort mer? Det finns inte så mycket mer att göra, eftersom de inte kan GE dig ett jobb. Det är det arbetsgivarna som kan göra, så lägg energin där istället. :)

Gällande att du träffat överlägsna och snofsiga personer så är det bara beklagligt. Jag har träffat flera jättegoa handläggare som verkligen har varit trevliga människor samtidigt som jag förstått att de har ett tufft uppdrag som myndighetspersoner. Om någon inte följer en regel så måste de ju agera, även om den "mänskliga delen" av dem kanske inte hade velat göra det. Men det är väl som i alla branscher, överallt finns det otrevliga personer, tyvärr. Jag har träffat många otrevliga butiksbiträden, servitriser, tågkonduktörer, lärare, läkare m.m. Bara för det är ju inte alla i den branschen likadana.

Ursäkta mitt "lilla" utlägg men jag är en sån som inte riktigt tål att man kritisterar någons yrke utan att själv ha testat på det i några månader först! :D Det finns alltid baksidor som aldrig syns för den som inte jobbar med det.

----------------------

Till TS: Samma sak här, det finns alltid baksidor som inte syns... är du säker på att personen är arbetsför? Personen kanske bara säger att det är arbetssökande som gäller för att han eller hon skäms för att vara sjuk eller förhindrad på annat sätt? Men om du är säker kan du ju alltid lämna ett tips till Arbetsförmedlingen eller varför inte direkt till Socialen, om det är därifrån personen får ersättning.

Vilket jättebra inlägg du skrev! All cred för det.
 
Sv: Arbetsförmedlingen, tacka nej till arbete.

Självklart är det inte okej, jag vet detta och undviker oftast sådana situationer. Nu jobbade jag på festivalen, annars åker jag inte på någon festival.

Det händer ju dock sällan och kan lova att han stod och tryckte av andra anledningar. Bad om ursäkt och sa att jag trodde han var någon annan och bjöd honom på min nyöppnade öl. Så han tog det väl bra och stod kvar resterande timme av konserten (men höll lite mer avstånd)

Men ja jag är medveten om att det kan leda till problem, därför jobbar jag aktivt med det sedan år tillbaka.

Det brukar ju inte bli så, men KAN bli så. De flesta som jobbar/känner mig märker inte nämnvärt av mitt "problem"

Dock är jag inte den som på jobbet kramar om mina kollegor om de varit borta ett tag och sedan kommer tillbaka. Så som alla andra gör där, men de vet att jag bara inte är sådan så :)

Men iaf! Därför väljer jag ju att inte jobba med t ex förståndshandikappade personer eller äldre som kan behöva mycket hjälp rent fysiskt.
Känner dock att jag ALDRIG skulle kunna slå ett barn, jag blir bara "awkward" runt dem. Men det är inte samma obehagliga känsla, mer att jag är så orolig att det ska skada sig hela tiden:crazy::o och inte har någon direkt erfarenhet av barn då jag inte har någon släkt.
 
Sv: Arbetsförmedlingen, tacka nej till arbete.

Dock är jag inte den som på jobbet kramar om mina kollegor om de varit borta ett tag och sedan kommer tillbaka. Så som alla andra gör där, men de vet att jag bara inte är sådan så :)

Fast, nej, det gör inte jag heller. Så fysisk är jag inte. Däremot, om någon kommer och kramar om mig, då kramar jag tillbaks. Inget konstigt med det. Men vi är alla olika på skalan hur mycket "närhet" vi gillar, tror jag.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
21 309
Senast: Klara
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 375
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
8 014
Senast: Dimmoln
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 343
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp