AG sparkar inte, utan löser situationen genom att få arbetstagaren att säga upp sig själv. Ofta efter långtgående försök att rehabilitera löntagaren.
Att ta upp att du dricker ett glas vin, visar bara hur lätt du skriver utan att tänka igenom ditt inlägg. När en person förlorar sitt arbete på grund av sin övervikt, beroende, miss-skötsel på arbetstid har dennes problem påverkat verksamheten, kollegor, kunder, patienter, allmänheten så pass illa att situationen inte längre är hållbar, eller ens laglig.
Klart man kan hålla dialog med någon som är överviktig om att denne bör gå ned i vikt, alternativt söka nytt arbete, om löntagaren inte klarar av sina arbetsuppgifter.
Som arbetsgivare skulle jag inte anställa någon med kraftig övervikt, beroende av narkotika/alkohol, spelberoende, om jag hade den informationen, vilket man sällan har.
Genom livet kommer många smällar. Personal går igenom sitt liv med allt vad det innebär. Som arbetsgivare får ha överseende med detta. Skiljsmässor, dödsfall, sjukdomar etc. Givet detta så skulle jag inte ge mig själv ytterligare problem som AG genom att belasta min övriga personal med en personal som inte uppfyller sina arbetsuppgifter.
Detta givet att ohälsan har gått så långt att löntagaren inte utför överenskomna arbetsuppgifter. Jag vill betona att när arbetsgivaren och löntagaren har samtal om att avsluta anställningen då har det gått mycket långt.