Arbetsgivare som inte följer kollektivavtal

Fiorano

Trådstartare
Om en har en arbetsgivare som inte följer den lön som gäller enligt kollektivavtalet vad gör en då? Arbetsgivaren har kollektivavtal, arbetstagaren är inte med facket. Hur ska en göra för att få den lön en ska ha enligt avtalet?

Om en har en arbetsgivare som inte följer den lön som gäller enligt kollektivavtalet vad gör en då? Arbetsgivaren har kollektivavtal, arbetstagaren är inte med facket. Hur ska en göra för att få den lön en ska ha enligt avtalet?

Kan ju vara lämpligt att börja med att kräva korrekt lön. När detta avslås, gå till den part som kollektivavtalet ligger hos.

Facket är bästa sättet. Egentligen gäller samma kollektivavtal även dom som inte är med i facket, men det är svårare för dom att ändra det utan hjälp från facket (dvs medlem i facket).
Jag har själv fått dra nytta av att jag är med i facket vid felaktigheter med kollektivavtalet, det är inte fel att vara med i facket även om det kostar en slant.

Fast det är ju inte felaktighet med kollektivavtalet, det är att arbetsgivarparten inte följer det. Själva kollektivavtalet är inte felaktigt.
Jag märker att du inte förstår vad jag menar, aldrig påstått att det var fel på kollektivavtalet, men jag orkar ärligt inte älta det vidare. Jag vet vad jag menade och det räcker för mig.

Jag märker att du inte förstår vad jag menar, aldrig påstått att det var fel på kollektivavtalet, men jag orkar ärligt inte älta det vidare. Jag vet vad jag menade och det räcker för mig.

Lite udda inställning på ett diskussionsforum.

Det blir ju lite fel om intrycket av ditt uttalandet blir att man som enskild genom facket kan påverka kollektivavtalet om man tycker det är fel.

Den naturliga lösningen är väl att bli medlem i det fack som har kollektivavtal på den aktuella arbetsplatsen
För facket har väl knappast skyldighet att lägga resurser på en snålskjutsåkande icke medlem.

Kollektivavtalet gäller alla. Hjälp från facket ges dock till medlemmar.

Så börja kräv det. Om det inte hjälper gå med i facket och låt dem hjälpa dig.
Du kanske kan hjälpa mig att reda ut det här :)

En arbetsgivare som tecknat kollektivavtal är normalt bunden att tillämpa det på alla anställda som utför samma arbete men (det finns alltid ett men) men den som inte är facklig medlem kan inte åberopa kollektivavtalet för att få den avtalsmässiga lönen.

Har AG och arbetstagaren (icke medlem) kommit överens om en lägre lön än kollektivavtalet så är det den lägre lönen som gäller.

Det låter ju som om AG inte alls behöver följa kollektivavtalet för icke medlem.

Du kanske kan hjälpa mig att reda ut det här :)

En arbetsgivare som tecknat kollektivavtal är normalt bunden att tillämpa det på alla anställda som utför samma arbete men (det finns alltid ett men) men den som inte är facklig medlem kan inte åberopa kollektivavtalet för att få den avtalsmässiga lönen.

Har AG och arbetstagaren (icke medlem) kommit överens om en lägre lön än kollektivavtalet så är det den lägre lönen som gäller.

Det låter ju som om AG inte alls behöver följa kollektivavtalet för icke medlem.

Är du inte medlem i facket kan du avtala om en annan lön än avtalet precis som det står. Dvs AG och AT är överens om en lägre lön. AG får dock inte tvinga AT att acceptera sämre villkor än avtalet. Här kommer problemet.... anställningsavtalet är just ett ömsesidigt avtal. Skriver AT inte på får hen inte jobbet.

När at skrivit på avtalet kan hen sen inte när hen upptäcker lönen än mindre än kollektivavtalet åberopa k-avtalet för att få högre lön, om hen inte är med i facket.

Så lösningen är i de flesta fall att gå med i facket. Det kan dock funka att kräva k-avtalsenlig lön "eller så får jag gå med i facket". AG kan se en fördel i att personen inte går med.

Ofta är det väl så att om en individ har resurser som AG anser sig verkligen behöva så lönar det sig att stå utanför kollektivavtalet.
Men det är ju inte fallet för de flesta, så för dem lönar det sig istället att förhandla kollektivt genom facket.

Är du inte medlem i facket kan du avtala om en annan lön än avtalet precis som det står. Dvs AG och AT är överens om en lägre lön. AG får dock inte tvinga AT att acceptera sämre villkor än avtalet. Här kommer problemet.... anställningsavtalet är just ett ömsesidigt avtal. Skriver AT inte på får hen inte jobbet.

När at skrivit på avtalet kan hen sen inte när hen upptäcker lönen än mindre än kollektivavtalet åberopa k-avtalet för att få högre lön, om hen inte är med i facket.

Så lösningen är i de flesta fall att gå med i facket. Det kan dock funka att kräva k-avtalsenlig lön "eller så får jag gå med i facket". AG kan se en fördel i att personen inte går med.
Det verkar som om det beror på kollektivavtalet om en icke medlem kan åberopa kollektivavtalet eller inte.

Det verkar som om det beror på kollektivavtalet om en icke medlem kan åberopa kollektivavtalet eller inte.

Och även om man inte har kollektivavtal så brukar företagen följa kollektivavtalen gällande löner osv

Liknande trådar

Skola & Jobb Min arbetsplats går under kommunals kollektivavtal, och enligt avtalet var löneökningen en specifik genomsnittlig summa, en ”pott”. Jag... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
6 338
Skola & Jobb Någon som vet om det ens går att komma åt mybenefit (förmånsportal) för två olika arbetsgivare "samtidigt"? Jag tänker att det ju borde...
Svar
4
· Visningar
542
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Hej, Årets lönesamtal nalkas på torsdag och jag har funderat så mycket de senaste veckorna kring min lön. Vi är 5 personer som gör... 2 3
Svar
48
· Visningar
2 511
Senast: VLMF
·
Skola & Jobb Kort bakgrund: Anställd på företag med start september 2023. Provanställning 6månader. Anställande chef/VD gav löneförslag som hen...
Svar
5
· Visningar
770
Senast: Jeffery
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka