Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om en har en arbetsgivare som inte följer den lön som gäller enligt kollektivavtalet vad gör en då? Arbetsgivaren har kollektivavtal, arbetstagaren är inte med facket. Hur ska en göra för att få den lön en ska ha enligt avtalet?
I princip skall det gälla, kan dock bli knivigare att få rätt.@vallhund Gäller inte kollektivavtal för anställda som inte är med i facket? Jag fattar förstås att en anställd som inte är med i facket inte kan få hjälp av dem heller naturligtvis.
Facket är bästa sättet. Egentligen gäller samma kollektivavtal även dom som inte är med i facket, men det är svårare för dom att ändra det utan hjälp från facket (dvs medlem i facket).Om en har en arbetsgivare som inte följer den lön som gäller enligt kollektivavtalet vad gör en då? Arbetsgivaren har kollektivavtal, arbetstagaren är inte med facket. Hur ska en göra för att få den lön en ska ha enligt avtalet?
Jag har själv fått dra nytta av att jag är med i facket vid felaktigheter med kollektivavtalet, det är inte fel att vara med i facket även om det kostar en slant.
Ja, inte rätt lön osv. Det är felaktigheter med kollektivavtalet, dvs följer inte det osv.Fel med kollektivavtalet?
Ja, inte rätt lön osv. Det är felaktigheter med kollektivavtalet, dvs följer inte det osv.
Jag märker att du inte förstår vad jag menar, aldrig påstått att det var fel på kollektivavtalet, men jag orkar ärligt inte älta det vidare. Jag vet vad jag menade och det räcker för mig.Fast det är ju inte felaktighet med kollektivavtalet, det är att arbetsgivarparten inte följer det. Själva kollektivavtalet är inte felaktigt.
Jag märker att du inte förstår vad jag menar, aldrig påstått att det var fel på kollektivavtalet, men jag orkar ärligt inte älta det vidare. Jag vet vad jag menade och det räcker för mig.
Du kanske kan hjälpa mig att reda ut det härKollektivavtalet gäller alla. Hjälp från facket ges dock till medlemmar.
Så börja kräv det. Om det inte hjälper gå med i facket och låt dem hjälpa dig.
Du kanske kan hjälpa mig att reda ut det här
En arbetsgivare som tecknat kollektivavtal är normalt bunden att tillämpa det på alla anställda som utför samma arbete men (det finns alltid ett men) men den som inte är facklig medlem kan inte åberopa kollektivavtalet för att få den avtalsmässiga lönen.
Har AG och arbetstagaren (icke medlem) kommit överens om en lägre lön än kollektivavtalet så är det den lägre lönen som gäller.
Det låter ju som om AG inte alls behöver följa kollektivavtalet för icke medlem.
Det verkar som om det beror på kollektivavtalet om en icke medlem kan åberopa kollektivavtalet eller inte.Är du inte medlem i facket kan du avtala om en annan lön än avtalet precis som det står. Dvs AG och AT är överens om en lägre lön. AG får dock inte tvinga AT att acceptera sämre villkor än avtalet. Här kommer problemet.... anställningsavtalet är just ett ömsesidigt avtal. Skriver AT inte på får hen inte jobbet.
När at skrivit på avtalet kan hen sen inte när hen upptäcker lönen än mindre än kollektivavtalet åberopa k-avtalet för att få högre lön, om hen inte är med i facket.
Så lösningen är i de flesta fall att gå med i facket. Det kan dock funka att kräva k-avtalsenlig lön "eller så får jag gå med i facket". AG kan se en fördel i att personen inte går med.
Det verkar som om det beror på kollektivavtalet om en icke medlem kan åberopa kollektivavtalet eller inte.
Nja skulle jag vilja säga. Speciellt det där ”osv” kan det vara si och så med.Och även om man inte har kollektivavtal så brukar företagen följa kollektivavtalen gällande löner osv