Bukefalos 28 år!

Arbetsgivare vägrar uppsägning

Jag misstänker att man behöver säga upp sig skriftligt oavsett, och google verkar säga detsamma.
Se tex: http://www.kanzlei-mudter.de/eigenkuendigung.html
Så jag tror tyvärr inte att din vän är uppsagd, och bör nog oavsett göra det skriftligen om hen vill ta sig ur jobbet smidigast.
Ja, det ser så ut.
Nu har hen iaf sagt upp sig skriftligt också, har hen tur så kanske det dyker upp en ersättare ganska snart och hen får åka iväg tidigare. AG vill inte förhandla om saken.
 
Ok gäller det även när övrigt avtal är muntligt alltså?

Alltså muntliga avtal gäller men är väldigt svåra att bevisa. Det är klart att man kan säga upp något skriftligt även om övrigt bara är avtalat muntligt, då har man åtminstone en sak på papper.
Om Ag vägrar betala ut får ju arbetstagaren driva saken vidare men med tanke på den sannolika lönesutuationen för ett hästjobb utan skriftligt avtal så förutsätter jag helt krasst att det inte handlar om några
40-50000 i månaden och således knappast är nåt man drar AG till domstol för.

Så din kompis får stå sitt kast (att hen valt att inte ha saker på papper) och bestämma sig för vad som väger tyngst, relationen till gamla eller nya arbetsgivaren.
 
Alltså muntliga avtal gäller men är väldigt svåra att bevisa. Det är klart att man kan säga upp något skriftligt även om övrigt bara är avtalat muntligt, då har man åtminstone en sak på papper.
Om Ag vägrar betala ut får ju arbetstagaren driva saken vidare men med tanke på den sannolika lönesutuationen för ett hästjobb utan skriftligt avtal så förutsätter jag helt krasst att det inte handlar om några
40-50000 i månaden och således knappast är nåt man drar AG till domstol för.

Så din kompis får stå sitt kast (att hen valt att inte ha saker på papper) och bestämma sig för vad som väger tyngst, relationen till gamla eller nya arbetsgivaren.
Tack.
Ja, hen kunde lika gärna ha lämnat och struntat i pengarna ifall hen haft bråttom eftersom det där med skriftlig uppsägning i det här fallet endast är för att vinna mer tid. Ingen tidigare anställd har behövt göra detsamma och det har alltså passerat 4 st under min väns anställningstid.
Den 25te har hen bokat flyg, det gick inte att förhandla om saken och hen valde att inte jävlas då även den andra anställda har valt att säga upp sig. Omöjligt för hästägaren att hitta ersättare så fort.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kära allvetande buke! Har sökt lite (YH)utbildningar till hösten, som jag såklart hoppas komma in på :) Dock är jag också anställd, och...
Svar
10
· Visningar
1 557
Senast: Lightzone
·
Skola & Jobb hej buke. skulle gärna få lite inputs hur hantera en situation.. sen 1,5-2 år tillbaks är jag deltidssjukskriven från mitt jobb pga...
Svar
15
· Visningar
2 477
Senast: Cinzia
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 548
Senast: Fiorano
·
Skola & Jobb Jag har sökt två extrajobb, A & B. Vill helst ha det A då det erbjuds fler tider, ser bättre ut på CV:t, seriösare företag. Dock kommer...
Svar
9
· Visningar
4 791
Senast: Ziki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp